הראיון עם שגריר האיחוד-האירופי אנדרו סטנדלי ב"פנורמה". בתצלום: השגריר עם העורכת והמראיינת פרידה ג'אבר-בראנסי, שזוכה גם לקרדיט משולש

הראיון עם שגריר האיחוד-האירופי אנדרו סטנדלי ב"פנורמה". בתצלום: השגריר עם העורכת והמראיינת פרידה ג'אבר-בראנסי, שזוכה גם לקרדיט משולש

אבו-מאזן גם לא מצלצל

"לא אופתע אם אובמה ימנע הבאת סוגיית ההכרה במדינה פלסטינית", לשון הכותרת הראשית של "א-סינארה", המצטט את הפרשן הפוליטי ד"ר חליל ג'השאן, מי שהיגר לארה"ב מנצרת ב-1969 ונחשב לראש הלובי הערבי בארצות-הברית.

הידיעה נפתחת בציטוט:

"לא אופתע אם אובמה יציע רעיונות חדשים כדי למנוע הכרה במדינה פלסטינית, במיוחד לאור הכרזתו על מירוץ לקדנציה שנייה והעובדה שהוא חייב להבטיח את הקול היהודי".

עוד מוסיף ג'השאן כי "הצהרותיה של מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון אינן חשובות, כיוון שההחלטות הגורליות יוצאות מהבית הלבן".

באותה ידיעה מצוטט מקור פלסטיני בכיר, ששמו לא צוין, הטוען כי האיחוד-האירופי לוחץ על הנהגת הרשות-הפלסטינית לא להיכנע ללחצים מצד ארה"ב בכל מה שקשור בהכרה במדינה פלסטינית, וכי האיחוד יתמוך במדינה אם תובא להכרעת האו"ם כפי שמתוכנן ביולי הקרוב.

"רוב מדינות העולם, ובעיקר באירופה, תומכות בעמדה הפלסטינית לאור העקשנות של ממשלת נתניהו בכל מה שקשור להתנחלויות ואי-הרצון של נתניהו לשאת ולתת על בסיס 67' [...] ההנהגה הפלסטינית לא תחזור בה מעמדתה אלא אם ממשלת ישראל תשוב לשולחן הדיונים, על בסיס העקרונות הבינלאומיים [...] נתניהו מאבד ידידים רבים בעולם ומתנהג בהיסטריה", אמר הבכיר האנונימי.

עוד מגלה הבכיר הפלסטיני כי "נתניהו רוצה לקיים פגישה עם יו"ר הרשות-הפלסטינית, מחמוד עבאס, כדי להקל על הבידוד הבינלאומי, אך אבו-מאזן מסרב להציל אותו". הכתב, זיאד מעדי, אינו מקשה על הבכיר הפלסטיני בנוגע לתנאים שבהם היה יו"ר הרשות כן מסכים לפגישה כזו.

העורכת הראשית והבעלים, וידה משעור, מביעה תקווה שסוגיית הקמתה של המדינה הפלסטינית אכן תובא לאו"ם, מזהירה מ"רעיונות חדשים" (של הממשל האמריקאי), ומסכמת: "כנראה ששעת ההכרה החלה, ואין איש שיוכל לעצור את מחוגי השעון". גם ב"פנורמה" מתפרסמת ידיעה, לא טרייה, ולפיה "האו"ם מדגיש שהרשות הפלסטינית מוכנה להפוך למדינה".

ב"כל אל-ערב" מתפרסם ראיון מעניין עם דובר חמאס ברצועת עזה, ד"ר איסמאעיל רדואן, שטוען: "הפרסום על אודות מוכנות חמאס למסור לצלב-האדום קלטת על גלעד שליט – שקר ישראלי גדול". הוא מוסיף כי "הפיוס [בין פתח לחמאס] דורש תיאום עמדות עם פתח לגבי הבחירות והביטחון, ומרחק מהלחץ האמריקאי". ב"פנורמה" מדווח על "האפשרות שישראל תאפשר למשט ההומניטרי להגיע לעזה". גם החדשה הזו כבר לא כל-כך חדשה בעת פרסומה.

בלי ירדן ובלי בחריין

ב"כל אל-ערב" צועדים עם הזמן, והכתב סעיד חסנין מראיין את חאלד תלימה, מראשי צעירי-המהפכה במצרים, שאומר כי "מעצרו של מובארכ חילץ אנחת רווחה מכולנו, ואנחנו דורשים לתלות אותו". נוסף לכך דורש תלימה לבטל את מה שהוא מכנה "הסכם הפיוס עם ישראל, שגרם לנו בושות" ו"לפתוח את המעבר עם רצועת עזה". דבריו מופיעים בכותרת הראשית של העיתון: "אנחנו דורשים לבטל את הסכם השלום עם ישראל ולתלות את מובארכ".

מנהל מרכז הלימודים הערבי-אירופי בביירות, ד"ר מהדי שחאדה, אומר לכתב "א-סינארה" אמין אבו-ג'בל כי "תחנות הלוויין הערביות ודוברות הערבית [אל-עאלם האיראנית, אל-חורה האמריקאית, BBC הבריטית ואחרות] אינן אובייקטיביות, ומשקפות את עמדת מי שעומד מאחוריהן".

"א-סינארה" מבליט את סיפור הקלטת המביכה של עזמי בשארה

"א-סינארה" מבליט את סיפור הקלטת המביכה של עזמי בשארה

כרגיל, העיתון מנצל את ההזדמנות הזו כדי לתקוף את חבר-הכנסת לשעבר עזמי בשארה, המשמש פרשן פוליטי ברשת "אל-ג'זירה". העיתון מתייחס לדברים שאמר בשארה בשידור בלי שיידע שהם משודרים בשידור חי ומאשים אותו כי הוא "מבשל את הפרשנות שלו יחד עם מגיש החדשות". בשארה נשמע אומר "בלי ירדן! נתמקד רק בסוריה [...] בחריין דיברנו עליה הרבה". לאחר מכן מתעניין בשארה אם שמעו אותו אומר "בלי ירדן!", ומגיש החדשות, מוחמד קרישאן, משיב, "לא! לא!", ומבקש לשפר את תדמית התחנה בסוריה.

הקטע הועלה ליו-טיוב, אולם הורד לאחר שהרשת הפופולרית דרשה להסירו ואיימה בתביעת זכויות יוצרים נגד האתר. "א-סינארה" העלה את "וידיאו בישול הפרשנות", כפי שכינה אותו, לאתרו, תוך שהוא מדגיש (כנראה כדי להימנע מתביעות) כי הווידיאו פורסם במקור באתר הפלסטיני "אמג'אד אל-ערב", שם מביאים את הסרטון תחת הכותרת: "הסרטון המביש של בישול תסריט החדשות באולפני אל-ג'זירה [...] המשטר הסורי פותח באש על עזמי בשארה".

עוד ב"א-סינארה", תחת הכותרת "מהפכות העולם הערבי", מסקר העיתון את ההתפתחויות האחרונות: מעצרו של מובארכ במצרים, הרוגים בתימן, הפגנות סטודנטים בדמשק ובחאלב שבסוריה והמשך האלימות בלוב. גם "פנורמה" מסתפק בדיווח חדשותי על כך שמובארכ ובניו עלא וגמאל נעצרו ל-15 יום.

איפה הכסף, איפה הקרדיט

"אנחנו מעניקים תמיכה במיליונים למגזר הערבי", מצוטט שגריר האיחוד-האירופי בישראל, אנדרו סטנדלי, בכותרת הראשית של "פנורמה". הראיון נערך במהלך ביקורו של השגריר במערכת שבטייבה. השגריר, הנמצא בארץ זה שנה וחצי, מדגיש כי "יש לחדש את המשא-ומתן בין ישראל לפלסטינים". בעניין הריסת בתים במגזר הבדואי אומר סטנדלי: "ישראל היא דמוקרטיה מוגבלת בלבד, אנו מצפים ממנה להעניק יותר זכויות למיעוטים".

עוד אומר סטנדלי כי האיחוד נזהר מלהתערב בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל בכל הקשור למיעוטים, אולם הראיון עצמו מעניין בעיקר משום שהשגריר חושף כי האיחוד-האירופי מעביר 1.2 מיליון יורו "לתמיכה בזכויות האדם בישראל" ואף מפרט את רשימת הארגונים שמקבלים ממנו תמיכה:

מוסאוואה, 1.197 מיליון יורו; אל-עוונא, 727 אלף יורו; שותפות בקידום ובדיאלוג בשפרעם, 515 אלף יורו; מען, ייעוץ לעובדים, 456.8 אלף יורו; המועצה לכפרים לא-מוכרים בנגב, כ-390 אלף דולר; סיכוי, 395 אלף יורו; מען, ארגון נשים בדואי, כ-360 אלף יורו; אגודת הגליל, 358.8 אלף יורו; נשים נגד אלימות, 351.7 אלף יורו; קרן אברהם, כ-285 אלף יורו; אג'נדה, 206 אלף יורו; במקום, 174 אלף יורו; אעלאם (ארגון שנוסד על-ידי ח"כ חנין זועבי), 130.6 אלף יורו; מחקרים למען קידום המורה הערבי-פלסטיני בישראל, כ-60 אלף יורו; ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי, 122 אלף יורו; המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי, 157.3 אלף יורו.

העיתון אינו מציין מי מהארגונים, אם בכלל, נותן דין-וחשבון לאזרחים שהוא משרת באשר לאופן שבו נעשה שימוש בכסף. "פנורמה" יכול להתהדר בפרסום הזה, אך היה ראוי לדחותו ולפרסמו צמוד לתגובת הארגונים.

ועוד עניין: לאחרונה ציינו כאן כי "פנורמה" (ולא רק הוא) נמנע מלתת קרדיט לכתבי העיתון. מאז החל העיתון לציין את שמות הכותבים ליד הטקסטים פרי עטם. לעתים הדבר נעשה בלהיטות יתרה. כך העורכת פרידה ג'אבר-בראנסי (בתם של העורך הראשי בסאם ג'אבר והעורכת האחראית עאידה ג'אבר) מבליטה את עובדת היותה המראיינת של סטנדלי גם בכותרת הגג, גם בקרדיט מתחת לכותרת המשנה וגם בכיתוב לתמונה המשותפת שלה עם השגריר (אין קרדיט לצלם).

פלילים ועניינים אחרים

ב"כל אל-ערב" מבליטים בהפניה בשער את קריאתו של ח"כ אבראהים צרצור לערבים בארץ להחרים השנה את העלייה לרגל למכה בשל עליית מחירים של 25%, ומציינים את התמיכה שהוא זוכה לה. ב"פנורמה" מבליטים (עם תמונת ראש בהפניה בשער) את הטרגדיה בכפר זימר בשרון, לאחר שהילד ויסאם גאנם מת משתיית חומר הדברה מבקבוק.

עוד מובלטת הטרגדיה של משפחת אבו-עאדרה מתל-שבע שבנגב, שהוגלתה מדרום לשגב-שלום על רקע נקמת דם עם משפחת אבו-סביתאן, ושם הוצאו נגדה צווי הריסה. עניין בדואי אחר מהנגב: בית-המשפט העליון העניק למשרד הפנים ארכה עד ה-24 באפריל כדי לקבוע מועד לבחירות בערערה בנגב, שם מכהנת ועדה ממונה.

שלושת העיתונים מבליטים את סיפור חזרתה לאום אל-פחם של משפחת נאיף מחאג'נה, שבנה נאשם ברצח מוחמד אבו-שקרה, זאת כדי שתטפל בבנה הנכה שנותר מאחור. "כל אל-ערב" מקדיש את מאמר המערכת לעניין זה ומעלה על נס את בני משפחת המנוח.

"א-סינארה" מסקר בהרחבה את מקרי האלימות ותאונות הדרכים במגזר הערבי. בשער העיתון מתפרסמות תמונותיהם של קורבנות תאונות הדרכים, תאונת המטוס ליד חיפה, תאונת הבית (עם התייחסות מצד העורכת והבעלים של העיתון), וכן מקרי הרצח של ג'יהאד זינב מיפו (ביום ראשון, ללא עדכון) ומנכ"ל עיריית קלנסאווה, ויאם זמירו (ביום רביעי, עם אזכור השביתה הכללית בעירייה ביום חמישי).

כמו כל השבועונים בערבית, העיתון אינו מאחד בעמודים מסוימים ידיעות הנוגעות לאותו עניין, אלא מביא כל ידיעה בנפרד, לרוב עם תמונה הלקוחה מהאתר (עם טביעת המים), כנראה על בסיס מקום פנוי. שני כתבי העיתון, חטאב נסאר ואמאני עבד אל-עזיז, אינם מביאים את תגובות העירייה והמרכז השלטון המקומי למקרה רצח זמירו.

ב"פנורמה" מבליטים באמצעות תמונה גדולה בשער את הרצח בקלנסאווה השכנה לטייבה, מדווחים על השביתה בעירייה ומראיינים את השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ', שאומר כי "מאמצי המשטרה לבד לא יספיקו. צריך שמשרדים נוספים יתערבו". נוסף לכך מסקר העיתון על פני עמוד שלם את ביקור השר בטייבה ואת ההפגנה נגד האלימות בעיר שבמשולש. ב"כל אל-ערב" מפרסמים תמונת המנכ"ל הנרצח בכותרת אוזן עליונה.

כמו כן מבליט "כל אל-ערב" את דבר שחרורו של האסיר מכפר כנא בלאל חטיב (23), אחיו של מוחמד חטיב, מי שכונה "ראש חוליית משחררי הגליל", שנהרג ב-18 באפריל 2004 מאש כוחות הביטחון. חטיב ריצה שבע שנות מאסר בגין דקירת החייל אלכסיי פרוטופופוב, כנקמה על הרג אחיו.

שבוע לאחר החיבוק שסיפק כתב "כל אל-ערב" אבראהים אבו-עטא לראש מועצת פרדיס, יונס מרעי, שומע הכתב גם זמירות אחרות, מכיוונה של האופוזיציה: "ראש המועצה מתגאה בפרויקטים שאינם שלו", אומרים שם, ודורשים ממנו להתפטר לאלתר.

ג'ול השני

במדורו השבועי "נקודה, שורה חדשה", המתפרסם במוסף "כל אל-ערב", משווה המשורר סמיח אל-קאסם, לשעבר העורך הראשי של העיתון ומי שמכהן בו כ"עורך כבוד", בין הבמאי ג'ול מר-חמיס ובין החייל הסורי ג'ול ג'מאל, שהבמאי נקרא על שמו, שהתגייס לצבא המצרי ופוצץ את עצמו בספינת מלחמה צרפתית בתעלת סואץ במהלך מלחמת 1956.

"מיד נזכרתי בשריפת מחנה הקיץ בעזה בשם 'הכבוד' וידעתי שמי ששרף את מחנות הקיץ ומי שרצח את מיר-חמיס במחנה הפליטים ג'נין הם יצורים שאין להם ערכים ערביים, אסלאמיים ופלסטיניים", כותב אל-קאסם תחת הכותרת "ג'ול השני".

סמיח אל-קאסם משווה בין ג'וליאנו מר ובין החייל ג'ול ג'מאל במוסף "כל אל-ערב"

סמיח אל-קאסם משווה בין ג'וליאנו מר ובין החייל ג'ול ג'מאל במוסף "כל אל-ערב"

עדכונים לגבי "סטאר אקדמי" (המקבילה הערבית של "כוכב נולד") תופסים את העמוד האחורי של "פנורמה", הפניה עם תמונה בשער של "א-סינארה" ודיווח על פני שני עמודים במוסף של "כל אל-ערב", "היום השביעי". עוד במוסף: סיפורם המעניין של עורך-הדין והמתאגרף איהאב ג'לג'ולי מטירה והמתאגרף ג'והר אבו-לאשין מנצרת, שהפך לאיש עסקים.

עוד בעיתונים: ב"א-סינארה", ציטוט מפי היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין מתפרסם כהפניה על השער: "יש מספיק ראיות להעמדתו לדין של ליברמן". סגן השר איוב קרא אומר מניו-יורק, לאחר שנפגש עם נציגים של דרום סודן, כי "דרום סודן רוצה שלום כולל עם ישראל". ראש עיריית חיפה יונה יהב אומר בראיון לכתב "כל אל-ערב", סלימאן חלבי, שמראיין אותו בעניינים הנוגעים לערביי העיר, כי "מי שימנע מהערבים לחיות כמונו ולהשכיר בתים הוא פושע, ואעמוד לצד הנפגעים".