שער העיתון "א-סינארה", 6.5.11

שער העיתון "א-סינארה", 6.5.11

מדור הרכילות של "חדית א-נאס", 6.5.11

מדור הרכילות של "חדית א-נאס", 6.5.11

הסתה לפיוס

העיתונים הערביים עסקו השבוע בשני נושאים עיקריים: הפיוס הפלסטיני בין פת"ח לחמאס וחיסול מנהיג אל-קאעידה אוסאמה בן-לאדן. "הפיוס הוא החלטה לאומית אסטרטגית", אומר אסמאעיל הניה, ראש ממשלת חמאס, בראיון בלעדי ל"חדית א-נאס".

הניה מספק לעיתון כותרת על "עסקת חילופי אסירים קרובה, שתכלול גם את האסירים מהאדמות הכבושות של 48'". צמוד לידיעה מביא העיתון את "זעקת אסירי 48' לתנועת חמאס", המביעים את חששם כי יישכחו אם אכן תתקיים עסקה לשחרור החייל גלעד שליט.

העיתון מצרף גילוי נאות על אודות האופן שבו הוכן הראיון ומספר לקוראיו כי הניה, "מטעמים מובנים", ענה לשאלות שנשלחו אליו מוקדם יותר בכתב. בידיעה, המלווה בתמונת ארכיון של העורך, ודיע עוואוּדה, עם הניה, אומר "ראש הממשלה הנבחר" כי "העם הפלסטיני חושש מלחצים ציוניים ואמריקאיים, אך מול הרצון העז והטוב, ההתערבות תיכשל".

מאמר העורך עוסק בסוגיית הפיוס ועושה זאת באופן דרמטי. תחת הכותרת "עור הדב ועור הצבי" קובע עוואודה כי "כישלון נוסף של הפיוס פירושו נכבה חדשה שתהפוך את הפילוג למלחמת אזרחים ותשמיד את ההישגים המדיניים של הפלסטינים, שהושגו בים של דם ודמעות".

בעמוד המאמרים של "חדית א-נאס", עמ' 2, קובע נידאל מוחמד וותד במאמרו על "זכרון הנכבה והפיוס בין פת"ח לחמאס" כי "הסכם הפיוס הפלסטיני נחתם על נייר בקהיר בין שני פלגים שלכל אחד מהם המטרות והשאיפות שלו, שאינן בהכרח טובת העם הפלסטיני".

"א-סינארה" בוחר לכותרת הראשית ציטוט מראיון שערך עם ח"כ דליה איציק (קדימה), הקובעת: "על ישראל לא להגיב בהיסטריה להסכם הפיוס". הידיעה מובאת במלואה בעמוד הראשון בלוויית תמונותיהם של איציק, של חגיגות הפלסטינים את הפיוס ושל פגישתם של ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן.

איציק אומרת לכתב, זיאד מעדי, כי "יש להכיר במדינה פלסטינית, אך הדבר אינו צריך להתבצע באופן חד-צדדי". בהפניה בשער נכתב: "ערב יום העצמאות: לחץ על נתניהו לשחרור שליט".

ברצועה בשער "פנורמה" מודפסת הכותרת "דף הפילוג נסגר" ומצורפת התייחסותו מלונדון של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאומר כי "הפיוס הפלסטיני הוא ניצחון לטרור" ומודיע כי "ישראל מקפיאה את העברת הכספים לרשות הפלסטינית". בגוף הידיעה מובאים ציטוטים של אבו-מאזן, משעל ונתניהו ומדווח כי ישראל מודאגת מפתיחת מעבר רפיח. הניה מצהיר, לפי הידיעה, כי "ממשלתו מוכנה להתפטר למען הצלחת הפיוס".

"כל אל-ערב" בחר ככותרת ראשית את התיאור "כמעט פיצוץ" לטקס הפיוס שנערך בקהיר, זאת בשל הסירוב לאפשר לראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, לנאום. העיתון מצטט בכותרת את אבו-מאזן: "אנו מגנים כל סוגי האלימות והטרור, ועל נתניהו לבחור בין השלום להתנחלויות"; ואת משעל: "רוצים מדינה עצמאית על אדמת הגדה ועזה, ריקה מציונים".

עוד מציין העיתון בהבלטה על השער כי חברי-הכנסת הערבים שהשתתפו בטקס הפיוס לא זומנו אליו, אלא הזדמנו אליו בשל השתתפותם בוועידת הדירקטורים של מוסד יאסר ערפאת בקהיר, שנערך באותה עת. ב"חדית א-נאס" הודפים הח"כים את מתקפת הימין נגדם וקובעים, בכותרת המודפסת בעמוד פנימי בעיתון: "אנחנו חלק מהעם הפלסטיני וההסתה נגדנו לא תיפסק". ב"א-סינארה" מסוקר ביקור הח"כים בקהיר בהקשר לשינוי שהתחולל במדינה זו בעקבות מהפכת כיכר א-תחריר.

מלבד המידע החדש על חברי-הכנסת (הידיעה מובאת כחשיפה מפי מקורות בבירת מצרים), התוודע ציבור הקוראים של "כל אל-ערב" לכל שאר הפרטים כבר ביום רביעי בצהריים. אולם, כהרגלו, מביא העיתון זווית נוספת לדיווחים השוטפים בדבר הפיוס. כך מוניב אל-מסרי, ראש ועד הפיוס הפלסטיני, מגלה בשיחה עם הכתב המדיני סעיד חסנין כי "גנרל מוחמד אבראהים יהיה אחראי על הפיקוח ליישום הסכם הפיוס".

המתכון להצלחת הגנרל המצרי: "הוא יכול להצליח כי פיקד על שבי קצין ישראלי בסיני", מדגיש אל-מסרי, וטוען כי סירב להצעה לעמוד בראשות ממשלת המעבר הפלסטיני משום ש"רציתי לתת הזדמנות לאלפי הצעירים שיש להם את הכישורים לכך".

עוד מביא "כל אל-ערב" ציטוט של מנהיגת האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, שאומרת במהלך ביקורה בכפר קרע: "המבחן האמיתי לפיוס הפלסטיני – בהכרת הממשלה החדשה במדינת ישראל ובהסכמים שנחתמו".

גם מאמר המערכת של העיתון מתייחס לפיוס וקובע: "אין ספק שהפיוס הפלסטיני לא היה יכול להתקיים אלמלא האווירה הערבית החדשה שנוצרה. הפיוס השיג את הסוגיה הפלסטינית רגע לפני שמתה מוות קליני, זאת נוסף לתפקיד המכריע של מצרים וההבנה ברמאללה ובעזה שמי שמטרפד את הפיוס נושא באחריות היסטורית גדולה. אנו תקווה שזו חזרה לאיחוד העממי האמיתי של העם הזה מול תאוות ישראל שאין לה גבולות או הרתעה". וב"א-סינארה" שואלת העורכת וידה משעור: "מה רוצה נתניהו, אם חמאס בחרה בדרך השלום?".

הפיוס הקטן

בעמ' 2, ליד מאמר המערכת, מדווח "כל אל-ערב" על התקרבות בין שני פלגי התנועה-האסלאמית בישראל – הפלג הצפוני בראשות שיח' ראאד סלאח והפלג הדרומי בראשות שיח' חמאד אבו-דעאבֵּס, שזוכה להפניה בשער עם תמונתו: "שתי התנועות קיבלו החלטה אסטרטגית למען איחוד", אומר אבו-דעאבס.

"א-סינארה" מצטט את שיח' כמאל חטיב, סגן ראש הפלג הצפוני וכותב מאמרים קבוע בעיתון, שאומר: "עמדתנו לגבי הבחירות לכנסת ידועה ולא השתנתה, ושיח' חמאד אבו-דעאבס מוכן לשלם את המחיר הזה". גם "פנורמה" ו"חדית א-נאס" מסקרים את ההתקרבות בין שני הפלגים, על-פי הודעה לעיתונות שהופצה למערכות העיתונים הערביים.

שהיד

"א-סינארה" מדגיש בשער סקר שערך בקרב אלפי משתתפים ביחס לחיסול אוסאמה בן-לאדן. 67% ממשתתפי הסקר סבורים שחיסולו של בן-לאדן היה טעות. העיתון מקדיש שלושה עמודים לסיקור החיסול תחת הכותרת "העולם בלי אוסאמה בן-לאדן".

בהפניה על שער "כל אל-ערב" נכתב על "ביקורת חריפה" שנמתחה "על כך שהאמריקאים הרגו את בן-לאדן, בנו חמזה וכמה ממקורביו כשהם לא חמושים". בידיעה פנימית על פני עמוד שלם סוקר הכתב הוותיק ביותר של העיתון, זידאן חלאיילה, את "מבצע החיסול של שיח' אוסאמה בן-לאדן". חלאיילה מגדיל, בטעות, את הפרס שהוצע על ראשו של בן-לאדן (52 מיליון דולר, ולא יורו, כפי שנכתב) ומתריע מפני עשרות ארגוני הג'יהאד הפרוסים ברחבי העולם שיבקשו לנקום את מותו.

"פנורמה" מייחד את הכותרת הראשית לחיסולו של בן-לאדן ולהחלטתו של אובמה שלא לפרסם את תמונת גופתו. העיתון מגיש סקירה של תגובות המברכות ומגנות את החיסול ומצטט פוליטיקאים סעודים האומרים כי "חיסולו של בן-לאדן פוגע באל-קאעידה".

"חדית א-נאס" מתייחס בידיעה פנימית לגינוי של הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית את החיסול, בעוד הפלג הדרומי מכחיש פרסום הודעה בעניין. חד"ש ורע"מ-תע"ל מבקרות את הצהרותיו של הניה, שכינה את בן-לאדן "שהיד".

בשאר ובשארה

עוד במאמר המערכת של "כל אל-ערב", התייחסות לסוגיית המהפכה הסורית: "נראה שהמשטר הסורי הצליח לדכא את תנועת המחאה, לאחר שהצליח להפחיד את העם הסורי ממלחמת אזרחים. זאת נוסף לאיום מועצת הביטחון לסנקציות על סוריה, שהרתיע רבים מלהמשיך במחאה מחשש שהמצב בסוריה ידמה למצב בלוב, עם המעורבות הצבאית הזרה שלא הצליחה לרסן את הברוטליות של משטר קדאפי.

"כוחות הביטחון הסוריים הרגו כ-500 אזרחים, מספר גדול. המשטר בחר באלימות, ואפילו אם יצליח לעת עתה לדכא את המהפכה, ברור עתה שהוא שולט באזרחים בכוח הנשק ולא בשכנוע. הרפורמות שלו הן תוצר הדם של השהידים, שהיה ניתן למנוע את נפילתם. אנו תקווה שהרפורמות יימשכו ושמפלגת השלטון תכיר בכך שתם עידן שלטון מפלגת היחיד, הפיכת השליט לאליל והורשת השלטון".

ב"א-סינארה", המוביל בשבועות האחרונים קו אנטי-שלטוני ופרו-דמוקרטי ביחס לאירועים בסוריה, מוצאים זווית אחרת להתבוננות במתרחש בסוריה: העיתון מצטט מרשת אל-ערבייה את השחקן הסורי המפורסם דוריד לחאם, שאמר: "עזמי בשארה הוא שטן ושקרן שסוריה התייחסה אליו כאל ידיד". זו כותרת מתאימה לקו הנוקשה שמובילה בעלת העיתון, וידה משעור, כלפי בשארה ותנועת בל"ד.

עיר ללא אלימות

מאמרו ב"פנורמה" של חבר המערכת נסים אבו-חיט דן בהצהרותיו של ראש השב"כ היוצא יובל דסקין, מותח ביקורת על הכיבוש הישראלי הנמשך זה 44 שנים ועל "ההתנכלות לעם הפלסטיני", ומציין כי "רוחות השינוי במזרח התיכון חייבו שינוי ביחס לסוגיה הפלסטינית".

במדור המאמרים של "חדית א-נאס" תמה עלי זבּידאת, תחת הכותרת "הנכבה בין הזיכרון לחוק", "מדוע לא חושבים על צעדת השיבה בלב ירושלים? אין לנו אפילו אומץ לצעוד באחד הכפרים העקורים, כמו דיר-יאסין, ליפתא, עין-כארם או אל-מאלחה".

כתב "כל אל-ערב" מחאסן נסאר מדווח על "עשרות בתים שעליהם השתלטו יהודים בעכו העתיקה", ועל כך ש"העיר סובלת ממבצע ייהוד חסר תקדים בהיסטוריה שלה". סגן ראש העירייה, עו"ד אדהם אל-ג'מל, מגיב: "אי-אפשר למנוע מיהודי, ערבי או זר לרכוש בתים בעכו העתיקה. הבעיה היא באזרחים עצמם". הוא מבקר את היזמים הערבים, ומציין כי "יש ליזום בעכו ולעמוד לצד התושבים החלשים, במקום להטיל את האחריות על השלטונות".

הצהרתו של ראש עיריית מעלות-תרשיחא, יו"ר מרכז השלטון המקומי ומועמד לראשות מפלגת העבודה, שלמה בוחבוט, זוכה להפניה בשער "כל אל-ערב": "ירושלים המזרחית אינה ישראלית – והיא צריכה להיות בשליטה פלסטינית". בוחבוט זוכה גם לפרסום מאמר בחתימתו, על אודות גל האלימות חסר התקדים במגזר הערבי, שזכה גם השבוע לסיקור נרחב, וקורא לראשי הרשויות הערביות ליטול חלק במאבק המשותף של מרכז השלטון המקומי, כדי לצרף כל עיר וכפר לפרויקט "עיר ללא אלימות".

עוד ב"כל אל-ערב", ידיעה על שחרורם ממעצר, ביום רביעי, של שלושה צעירים מנצרת שהואשמו בתכנון לייצר נשק והתארגנות כדי לפגוע בבטחון המדינה. ב"פנורמה" מסקרים את ההפגנה נגד אלימות שנערכה "באחרונה" בכפר קאסם, מדווחים על כניסת דוד בונפלד לתפקידו כראש מועצה ממונה בערערה בנגב ומצרפים ידיעות פליליות ועדכונים מגזרת תאונות הדרכים והאלימות במגזר הערבי.

ב"חדית א-נאס" מובא ראיון עם סנ"צ בדימוס חנא חדאד, תושב גוש-חלב, שאומר לכתב ג'והר סעיד כי "הטיפול של המשטרה ובתי-המשפט במאבק בפשיעה במגזר הערבי – לקוי". תגובת מערכת בתי-המשפט והמשטרה נעדרת מהידיעה.

אנשים רחוקים מהדת

"כל אל-ערב" ממשיך לעקוב אחר הבעיות והסכסוכים סביב החאג' והעומרה, הפעם באמצעות ראיון עם קונסול ירדן בישראל, עיסאם אל-בדור. הקונסול מצהיר כי "בשל התלונות אנו בודקים אופציה של יציאת החאג'ים באמצעות הוואקף ולא באמצעות הוועדים", ומכחיש כל קשר של הקונסוליה לבעיות שבהן נתקלים העולים לרגל מקרב ערביי ישראל.

סלים שלאעטה, יו"ר ועד החאג' והעומרה, אומר לכתבת מונא ערמוש: "יש אנשים רחוקים מהדת שמתערבים בעניין זה, ואני מאשים את ראלב מג'אדלה [השר לשעבר וח"כ מטעם העבודה], שמכיר את עבודתנו". תגובת מג'אדלה אינה מובאת.

עוד בעיתון: כנס העדה האחמדית בארץ מסוקר, בהפניה בשער ובכפולת עמודים, באופן ביקורתי. "קריאה לאימאמים הסונים לדיאלוג", נכתב בכותרת, "לא ידברו על הסוגיה הפלסטינית ולא על אל-אקצא".

מודעות עצמית, מודעה עצמית

העיתון "כל אל-ערב", שאחד מבעליו, מוסא חסאדייה, הוא אחד היזמים העיקריים בערוץ הטלוויזיה הערבית הלא-טי.וי, מפרסם ידיעה מורחבת על הערוץ, ומלווה אותה בתמונתו של חסאדייה.

על פני עמוד שלם ב"פנורמה" מובא "ראיון" חסר קרדיט לתמונות ולכותב עם עופר חברוני, סגן מנהל שירותי בריאות כללית. בניגוד גמור לכללי האתיקה העיתונאית, העיתון אינו מציין כי מדובר במודעה, ולו בצירוף ה"מ." הקטנה ביותר. אולי כדי לכפר על העדר ציון כלשהו כי מדובר בראיון פרסומי, אחת השאלות ששואל ה"כתב" ב"ראיון" היא: "איך להמליץ לחברינו להצטרף לכללית?", ובאחד התצלומים המלווים אותו נראית לצד חברוני אשת יחסי-הציבור שלו.

עוד ב"פנורמה", בעמוד האחורי, לצד סקירה שבועית על "סטאר אקדמי 8", ידיעה "בלעדית" שבה מספר עו"ד ויסאם בדארנה שלקוחו, תושב סכנין, קיבל פיצוי בסך 610 אלף שקל לאחר שהותקף על-ידי קבלן בניין ששיפץ את ביתו ב-2001. זהותו של החתום על הידיעה המרעישה הזו – עלא בדארנה, בן משפחתו של עורך-הדין – יכולה אולי לספק רמז למקורה ולסיבה לכך שהיא מסתמכת רק על ציטוט ישיר מפי עורך-הדין ולא מפסק הדין, שהשופט, מן הסתם, עמל עליו לא מעט.

העין השמינית

מדור הרכילות של "חדית א-נאס" מתלוצץ בנוגע ל"ח"כ טלב א-סאנע, ששלח מכתב לאו"ם ובו טען כי ישראל מיישמת מדיניות אפרטהייד כלפי הבדואים בנגב. אלא שאליה וקוץ בה: משרד החוץ בירושלים צילם את הארמון שבו מתגורר א-סאנע על גבעת לקייה והפיצו בין שגרירי מדינות העולם באו"ם. שגריר שבדיה ראה את המזכר וגם את התמונה של הארמון והביע תקווה לחיות ב"אפרטהייד כזה".

מדור הרכילות של "חדית א-נאס", 6.5.11

מדור הרכילות של "חדית א-נאס", 6.5.11

עוד במדור: ח"כ אחמד טיבי שולח SMS על השתתפות הח"כים בטקס הסכם הפיוס בשתיים לפנות בוקר של יום רביעי לאתרים ערביים וישראליים. לאחר מכן הוא שולח את תמונתו עם מחמוד א-זהאר ל"ידיעות אחרונות" מהאייפון שלו.

ועוד באותו מדור רכילות: צילום דף האינטרנט שבו מופיעה סקירת העיתונות שהתפרסמה כאן בשבוע שעבר ודיווחה על הנכתב במדור הרכילות של "חדית א-נאס".