שער "פנורמה", 27.5.11

שער "פנורמה", 27.5.11

לצעקות שלנו אין אוזן קשבת

"על רקע עמדת הנשיא ברק אובמה: אישים פלסטינים יחלו במסע בכיכרות שבהן החלו המהפכות במדינות ערב", כך אומר "מקור פלסטיני בכיר" לכתב זיאד מעדי. הדברים מובאים בכותרת הראשית ב"א-סינארה", מעל לידיעה המתפרסמת במלואה (בסגנון "הארץ"). בגוף הידיעה נאמר כי האישים הפלסטינים יגיעו לכיכרות במצרים, תוניסיה ותימן, לאור "התסכול מעמדתו של הנשיא האמריקאי".

בידיעה באוזן שמאל של השער מתייחסים ב"א-סינארה" לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני חברי הקונגרס האמריקאי. דובר הממשלה הפלסטינית, ד"ר גסאן אל-חטיב: "נתניהו לא חידש, ועל העולם לקחת אחריות". בכותרת נוספת מתחת לדברי הבכיר הפלסטיני אומר מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, אלון ליאל, לכתב "א-סינארה", אמין אבו-ג'באל:

"נאום נתניהו חיסל את האפשרות להקמת מדינה פלסטינית. במפה הפוליטית הפנים-ישראלית לא ניתן לעשות דבר, כי הנאום הזה חיזק מאוד את נתניהו".

גם מאמר המערכת של הבעלים והעורכת הראשית וידה משעור מתייחס לנאום נתניהו. "לא, לא ולא!!", כותרת המאמר שבו מתייחסת משעור ללאווים של נתניהו וכותבת:

"הצגות המאבק נגד הקמת המדינה הפלסטינית נמשכות, והאחרונה: ההצגה בקונגרס האמריקאי, שם שיחק את התפקיד הראשי, בלי עוררין, ראש הממשלה נתניהו, ואילו אובמה שיחק את תפקיד הניצב. חברי הקונגרס בוושינגטון הם התסריטאים".

"על ההנהגה הפלסטינית להחליט מה עליה לעשות לאור ההצגה הקומית", מסכמת משעור וקובעת כי "עליה להמשיך בעמידתה האיתנה למען שלום צודק. אנו רוצים להאמין שהשלום יהיה ושהדברים יהיו בשליטה, אך לאור המצב אין אופטימיות ואין אמונה". לעומתה, שר ההסברה לשעבר ברשות הפלסטינית, נביל עמרו, אומר בראיון ל"כל אל-ערב" כי "על ההנהגה הפלסטינית לבדוק מחדש כל דבר הנוגע לישראל ולארה"ב". דבריו של עמרו לכתב סעיד חסנין מצוטטים בכותרת הראשית של העיתון. "אם נמשיך להמתין למעשיו של הצד השני, לא נשיג דבר", ממשיך עמרו. "אני מודאג לגורל הפיוס [הפנים-פלסטיני] כי הוא נעשה בעצלתיים והזמן אינו לטובתו", הוא מוסיף.

בראיון ב"כל אל-ערב" עם חבר הוועד הפועל של אש"ף, תייסיר חאלד, הוא מביע תמיהה על ההודעה שיצאה בתום דיון חירום שנערך ברמאללה של הנהגת הרשות על רקע נאומי אובמה ונתניהו. בהודעה הובעה שביעות רצון פלסטינית מנאום אובמה, מה שלא שיקף את רוח הדברים שנאמרו בישיבת החירום, שבמהלכה נמתחה ביקורת חריפה על נאום נשיא ארה"ב. "אנחנו נגיע לאו"ם כדי לקבל הכרה במדינה פלסטינית", מודיע הבכיר הפלסטיני, בניגוד לעמדת ארה"ב.

"מר ביבי נתניהו, ראש הממשלה, זכה למחיאות כפיים סוערות במהלך נאומו לפני חברי הקונגרס, כאשר אמר כי הערבים בישראל הם היחידים שזוכים לחופש ביטוי בין 300 מיליון ערבים החיים במזרח התיכון", נכתב במאמר המערכת של העיתון. "אם נהיה אובייקטיביים, אין ספק שחופש הביטוי בישראל הרבה יותר טוב מבכל מדינה ערבית, וכי התקשורת זוכה לחופש ביטוי בהשוואה למצב בסוריה, ירדן, סעודיה, אלג'יריה, מרוקו ומדינות ערביות אחרות, ואנו תקווה שהמהפכות הערביות יובילו לחופש ביטוי אמיתי ועמוק. אך שאלתנו למר ביבי היא, האם מן החופש הזה שבו הוא מתגאה יכול ליהנות עם ובו למעלה ממיליון בני-אדם!".

עוד מוסיפים במאמר כי "חופש הביטוי, מר ביבי, חייב להיות קשור בצעדים אופרטיביים, ולא רק כדבר להתגאות בו בעולם. נכון שאנחנו צועקים ברחובות, בתקשורת, בכנסת, אך לצעקות שלנו אין אוזן קשבת. נכון שאנחנו צורחים למען השלום על בסיס צדק והחלטות בינלאומיות לשני העמים בארץ זו, ואף יוצאים להפגנות למטרה זו, אך צעקותינו לא הגיעו לאוזניו של ביבי ואחרים בשלטונות.

"יום-יום מהדקים את המצור סביב כפרינו וערינו באמצעות תוכניות מתאר, פעם להרחבת כבישים ופעם למסילת רכבת או לפרויקטים אחרים על חשבון מה שנותר מאדמות הערבים וללא פיצוי, ובו בזמן אין לערבים כל תועלת מהאדמות הללו, שהוחרמו לפני עשורים. למרות חופש הביטוי, כלי התקשורת בעברית מסיתים נגדנו והמדינה מתייחסת אלינו כאל אויבים, יוצאת בפרסומים נגדנו כאילו היינו גיס חמישי ודואגת להעביר אלינו מסר שאנחנו זרים שאינם רצויים בארץ אבינו וסבינו, זאת לצד שיתוף הפעולה הרשמי עם הרבנים שקוראים לא להשכיר לנו בערים יהודיות, או הפחדת הסטודנטים שלנו כמו שאירע בצפת בצל שתיקה חשודה מצד הממשלה.

"כל זה מוכיח שחופש הביטוי, למרות חשיבותו, אינו יעיל כל עוד אין פעילות מקבילה, אחרת הוא ניתן רק למטרת פרופגנדה לטובת מדיניות החוץ של הפרויקט הציוני, בדיוק כמו שעשה ביבי בקונגרס האמריקאי".

בידיעה פנימית מצוטט ח"כ אחמד טיבי, שאומר כי "הכובש לא יכול להיות נדיב, כי הוא גנב – ודברי נתניהו שקר".

ב"חדית א-נאס" מתייחסים דווקא להודעת ועדת המעקב של הערבים בישראל בעניין נאומו של ראש הממשלה – "נתניהו הוא החוצפה וראש השקר" – וב"פנורמה" ממשיכים לשתף את הקוראים בידיעות ארכיוניות. כך מצטטת הכותרת הראשית של העיתון היוצא ביום שישי את נאום נתניהו בקונגרס האמריקאי מיום שלישי: "ירושלים תישאר בירה מאוחדת של ישראל". בכותרת המשנה לראשית של "פנורמה" נכתב: "ההנהגה הפלסטינית: נתניהו מכשול בפני השלום; נביל שעת: 'הנאום הוא הכרזת מלחמה על הפלסטינים'".

ב"ציפורה", מדור הרכילות של "חדית א-נאס", מפרסמים תצלום של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, בשמלה ירוקה: גם בקונגרס וגם במוסדות האו"ם. "אותה שמלה עם הרבה מייק-אפ, בדיוק כמו הנאום של בעלה", כותבים תחת הכותרת "שרה לא סארה" ("שרה אינה שמחה"), המתייחסת לכך שלבשה אותה שמלה פעם נוספת.

העולם הערבי

"אובמה, נתניהו וגם חברי הקונגרס האמריקאי לא הפנימו את השינוי המתחולל בעולם הערבי, כולל פתיחה מיועדת של מצרים למעבר רפיח בשבת, מה שמוכיח שמצרים לאחר ה-25 בינואר לא תותיר דבר מהסגר הישראלי על רצועת עזה, מלבד הבריונות הימית הישראלית", קובע ב"פנורמה" אחד העורכים, נסים אבו-חיט.

ב"א-סינארה" אומר איאד קדיח, מנהל מחלקת החירום במשרד הבריאות ברצועת עזה: "אנו תקווה שמצרים תיישם את החלטתה בפתיחת מעבר רפיח, כדי להכניס ציוד רפואי נחוץ". ב"חדית א-נאס" מציינים את חילוקי הדעות בתוך חמאס. "אזהאר מצית את חילוקי הדעות בחמאס לאור הביקורת החדשה שלו נגד חאלד משעל".

ואילו בעניין המצרי מביא "פנורמה" ידיעה אינפורמטיבית, הפעם מיום רביעי, שבה מצוין כי התובע הכללי המצרי, עבדל מג'יד מחמוד, הורה להעמיד לדין פלילי את הנשיא המודח חוסני מובארכ ושני בניו עלא וגמאל. העדכונים מזירת הקרבות בסוריה, תימן ולוב גם הם נכונים ליום שלישי. כך מתנהל עיתון שאתר האינטרנט שלו הוא הנקרא ביותר בישראל וברשות הפלסטינית.

"א-סינארה" בוחר לכסות את הנעשה בסוריה דווקא באמצעות התבטאות של סגן השר איוב קרא, הטוען בראיון: "הצעתי לאופוזיציה לקבל את עמדת שיתוף הפעולה עם המשטר". ב"פנורמה" מספר הכתב מוחמד עוואד כי "שגריר תוניסיה בפלסטין, אל-חביב בן-פרח, ביקר בכפר בענה שבגליל, מתארח בלשכת ראש המועצה עבאס טיטי, ומודיע כי 'תוניסיה מברכת על ביקורי ערביי 48' בתוניסיה כפלסטינים לכל דבר'".

ב"כל אל-ערב" משבש הכתב מחאסן נאסר פעמיים את שמו של השגריר בן-פרח, המודפס פעם כ"בן-פרחאן" ופעם אחרת כ"בן-פרחאת" (השיבוש בשם השגריר נמשך לאורך כל הידיעה, כך שנראה שהעורך לא עבר עליה, אחרת היה מברר זאת עם הכתב). למרות זאת, הכתב מציל מפיו של שגריר המדינה הראשונה שהחלה במהפכה מוצלחת בעולם הערבי כי "העם הפלסטיני הוא הדוגמה למאבק העמים ולהתנגדות שמטרתה חופש".

העין השביעית

ב"חדית א-נאס" מביא העורך ודיע עוואודה תחקיר מקיף על המפלגה הדמוקרטית הערבית, בראשות ח"כ טלב א-סאנע. תחת הכותרת "המפלגה הערבית הלא-דמוקרטית" קורא העורך לח"כ א-סאנע: "די... טלב! שש קדנציות בכנסת ועיניך אל השביעית". "ועד פועל חסר ושאריות ועד מרכזי וועדת כספים", נכתב עוד.

בתחילת התחקיר, שזוכה לכותרת הראשית של העיתון ומתפרש על פני כפולה וחצי במוסף, כותב עוואודה: "תחקיר 'חדית א-נאס' מוכיח כי המפלגה הדמוקרטית הערבית, המפלגה הערבית העצמאית הראשונה במדינה, הפכה לאחוזה פרטית של ח"כ טלב א-סאנע וכמה מהנותרים בה והמקורבים אליו, זה עשור שנים.

שער "חדית א-נאס", 27.5.11

שער "חדית א-נאס", 27.5.11

"המפלגה הדמוקרטית הערבית נותרה עם החלק השני בשמה, ויתר מוסדותיה אינם לגיטימיים מבחינה חוקתית, כי ועידת המפלגה לא התכנסה מאז 2002, אף שהיא חייבת להתכנס אחת לארבע שנים". עוד צוין כי "מאז התפטר מייסד המפלגה עבד אל-והאב דראושה ב-2010, מציג עצמו א-סאנע כראש המפלגה הדמוקרטית הערבית, בהוראה שלו ובלי בחירתו כ'שליט חדש' [...] כך גם לגבי מזכ"ל המפלגה מחמוד מוואסי, וגם היועץ המשפטי שלה, עו"ד באסל דראושה, בנו של המייסד". על-פי חברי המפלגה, ח"כ א-סאנע נוסע קרוב ל-10,000 ק"מ בחודש ל"ביקורים חברתיים".

העיתון מספר על אודות המפלגה, שנוסדה ב-1988 לאחר שמייסדה התפטר ממפלגת העבודה, מתאר את חוקת המפלגה ומביא מספר רב של הוכחות לכך שזו נדרסת ברגל גסה. בתגובה מטעם המפלגה, המובאת במלואה, מפורטים הקשרים של המפלגה עם ירדן והרשות הפלסטינית ופעולותיה למען הסטודנטים, ומצוין כי המפלגה מתכוננת לכינוס הוועידה החמישית שלה במהלך השנה. "האח טלב א-סאנע מייצג את המפלגה בפרלמנט, וזוכה לתמיכה ואהבה גדולה בשל צניעותו ומסירותו בשירות בני עמו ומפלגתו, והוא נבחר על-ידי מוסדות המפלגה".

הכפר הלוקאלי

באוזן שמאל של שער "כל אל-ערב" מובא סיפורה של סטודנטית במכללת צפת, חלוד אבו-אחמד, הטוענת כי "הנהלת המכללה אינה מקיימת בחירות מחשש שאיבחר לראשות אגודת הסטודנטים".

כמו כן מתפרסמת ידיעה על כוונת בני העדה הדרוזית לעתור לבג"ץ, כדי לאלץ את הממשלה להיענות לדרישותיהם בתחומים שונים, כגון שוויון הזדמנויות, תקציבים עירוניים ועוד. לדברי העיתון, על העצומה חתמו עד כה 10,000 בני-אדם. הידיעה מתבססת על הודעה לעיתונות שעליה חתומים עו"ד סמיר זידאן ושיח' עלי מוחמד מעדי.

בידיעה צמודה מספר העיתון על "46 צעירים ערבים דרוזים סרבני גיוס – הכלואים בכלא צבאי בימים אלה". ידיעה זו מתבססת על הודעה לתקשורת של ועד היוזמה הערבית הדרוזית.

העיתון אף מביא את סיפור המתקפה הציבורית של תנועת בני-הכפר נגד בית-הספר קחאוויש באום אל-פחם, אחרי שזה אירגן את "יום המשטרה". "איך נבטח במשטרה שדאגותיה היחידות הן גיוס צעירים ערבים למודיעין?", תוהים בתנועה. תגובת המנהל: "זה לטובת התלמידים".

כותרת על שער "חדית א-נאס" מתייחסת לדבריו של סגן השר קרא, שמצוטט שאומר: "מי שמתאבל ביום העצמאות – לא צריך לשוב לביתו שלם". הכתב רימון מרג'יה מציין כי קרא מתעלה על עצמו באיומיו ובצביעותו, ומוסיף: "הדברים הללו לא נאמרו על-ידי פעיל תנועת כהנא".

עניינים אזרחיים

מעשי אלימות ואירועים פליליים תופסים מקום מרכזי בשערי העיתונים ובעמודים הפנימיים. אך תחילה: בעמוד הראשי, בליווי תמונה מחמיאה, מביא "א-סינארה" את סיפורן של חמש תלמידות מבית-הספר אורט בכפר נאעורה (ממזרח לעפולה), שזכו "בפרס ארצי על המצאת פאה שקובעת את מיקום התאים הסרטניים במוח ומזרימה טיפול כימותרפי לתאים הסרטניים בלבד". העיתון מציין כי ההמצאה תשתתף בתחרות בינלאומית בהולנד.

בשער "כל אל-ערב", לצד תמונה של הילדה המנוחה רחמה עאסלה מעראבה, מובא סיפורם של בני משפחתה שתרמו את איבריה לילד ג'וליאן עוואד מבוקעתא. כמו כן מובא סיפור טביעתו של הדייג משפרעם זוהיר בסיסי, ושל חברו שניצל, עטא עוואפשה.

שער "פנורמה" מחולק לשלושה: שליש המתייחס לנאום נתניהו ותגובת הפלסטינים; שליש ובו מודעת "תודה על השתתפות בצער", ושליש המוקדש לעניינים אזרחיים: ארבעה ימים לאחר שסירתו התהפכה, השליך הים את גופת הדייג בסיסי משפרעם. התינוקת רחמה עאסלה מעראבה נחנקה למוות בעת האכילה. נא להכיר את המחנכת של המדינה, מונא חמוד פלאח מבית-ג'אן (הפניה למוסף "מידראמה" של העיתון). פקחי משרד הפנים פלשו לכפר א-זיאדנה (ליד רהט שבנגב) לקראת הריסת בתים. אישור רשמי לבית-הספר תימותיוס בכפר יאסיף.

בידיעה בעמוד פנימי מתייחס כתב העיתון עומר דלאשה למאסר בפועל של עשרה חודשים לצעיר אסעד כנאענה, בנו של מזכ"ל בני-הכפר, לאחר שהורשע בתקיפת חייל ערבי מעראבה, זאת בליווי התייחסות התנועה למאסר כ"רדיפה פוליטית" ותשובתו של מפקד משטרת משגב, סגן-ניצב עופר קנטרוביץ' (לפי העיתון, קרדרוביץ'), כי "המשטרה קיבלה תלונה, והתייחסנו אליה כאל כל תלונה".

שער "א-סינארה", 27.5.11

שער "א-סינארה", 27.5.11

שער "כל אל-ערב", 27.5.11

שער "כל אל-ערב", 27.5.11

עוד ב"פנורמה", ידיעה על מינויו של השופט העליון סלים ג'ובראן בצוות השופטים שידון בערעורו של הנשיא לשעבר משה קצב. כמו כן מובאת ידיעה של הכתב ריזק סאחורי בדבר החלטת רופאי בית-החולים רמב"ם בחיפה לבצע ניתוח דחוף כדי לנסות להציל את עינו של אוהד סכנין מוחמד מחמוד זבידאת.

גם הפעם מובאת תגובה בשמו של מפקד משטרת משגב (ושוב מאוית שמו באופן שגוי, פעמיים). הכתב גם אינו מתייחס להודעת האב באתרים בעברית, שם הפנה אצבע מאשימה כלפי אנשי היס"מ במשטרה, שכן לדבריו, גם לכתב העיתון, "בני נפגע מירי כדור גומי". תגובתו הכללית של מפקד המשטרה "קרדרוביץ'" היא כי "משטרת ישראל לא משתמשת בכדורי גומי".

יועץ שר הפנים, סעיד מועדי, שביקר באמצע השבוע בכפר-כנא, אומר לכתבת "פנורמה" אימאן דהאמשה כי "לא יהיו בחירות בכפר-כנא השנה, ומשרד הפנים יחזיר ראש עירייה ערבי לטייבה". ביקורו במסגרת הפריימריז של השר לשעבר יצחק הרצוג בבית נאיף עארדה (מי זה? לא ברור מן הידיעה) בכפר מיסר, במסגרת הפריימריז של מפלגת העבודה, זוכה אף הוא לידיעה בראש עמוד פנימי, מלווה בתצלום של לחיצות הידיים.

עארדה משוחח עם כתב העיתון עימאד עאבד בעניין הביקור, שמטרתו "לבדוק את האג'נדה של המועמדים". באותו עמוד מתפרסמת תמונתו של עבדאללה חלאילה, זוכה "פרס האוסקר של משרד החינוך", כדברי העיתון, כ"מורה של המדינה".

עוד בעניינים משטרתיים, "פנורמה", שיוצא לאור בטייבה, מדווח על ביקורו של השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ' "בתחילת השבוע", בכמה ערים במשולש. במהלך הביקור סיפר השר לכתב עומר רביע "על עיבוי משטרת טייבה בעוד 300 שוטרים, כדי לטפל במקרי הרצח ובאלימות".

כתבת "כל אל-ערב" מונא ערמוש חתומה על ידיעה מפי מקורות אנונימיים, שבה היא מציינת כי "ראשי הרשויות הפנו אצבע מאשימה כלפי המשטרה" במהלך ביקור השר, שאומר לעיתון כי "השליטה על העניינים הפליליים דורשת זמן". בידיעה אחרת באותו עמוד מובאת האשמתו של ח"כ א-סאנע כלפי המשטרה, במהלך דיון בכנסת. א-סאנע אמר כי "משטרת ישראל היא האחראית הראשונה והבלעדית להתפשטות האלימות" במגזר הערבי.