יום הנאחס

"משלחת של אנשי אופוזיציה תגיע למשרדי הליגה-הערבית כדי שזו תישא באחריות למתחולל בסוריה", אומר בראיון ל"א-סינארה" האופוזיציונר הסורי ד"ר בורהאן רליון, ודבריו זוכים לכותרת הראשית.

בראיון שהעניק לכתב זיאד מעדי דוחה גליון את האפשרות להתערבות צבאית זרה בסוריה, "בשל הסיכון הגדול הכרוך בכך, שכן אין אינטרס לטורקיה להתערבות כזו, וגם העם הסורי מתנגד לכך מחשש שהדבר יגרום למלחמת אזרחים ועדות". רליון מותח ביקורת על אי-התיאום בין האופוזיציה בתוך סוריה ובין זו שבגולה, ובאשר לגל הפליטים הממשיך להגיע לטורקיה אומר: "המשטר הסורי מתנהג בקפריזיות, והתגובה הצבאית שהביאה להרג רב היא טירוף ואובדן עשתונות".

גם "פנורמה" ממשיך להקדיש את הכותרת הראשית שלו למתרחש בסוריה; הפעם הוא מתבל אותה באירועי יום הנכסה. כותרת הגג מספרת ש"ישראל פנתה לאו"ם כדי להפסיק את 'הפרובוקציה הסורית'", ואילו הכותרת הראשית היא "האו"ם מותח ביקורת על שימוש ישראל בירי חי נגד אזרחים שהשתתפו בהפגנות יום הנכסה". כותרת המשנה מסכמת את התגובות: "בריטניה וצרפת יוזמות גינוי לסוריה, רוסיה מתנגדת".

בכפולת עמודים ממשיך העיתון לעקוב אחר "האביב הערבי" וההתפתחויות בתימן ובלוב. בכפולה אף מתפרסם צמד ידיעות המתייחסות ליוזמת השלום של צרפת (שזוכה להתייחסות חיובית של חבר המערכת נסים אבו-חיט, "על רקע אימוצה את החלק המזרח-תיכוני בנאום אובמה"), וכן ל"גינוי ודחייה של כניסת קבוצות יהודיות חרדיות למסגד אל-אקצא בהשתתפות חברי-כנסת ובחסות המשטרה הישראלית".

"כל אל-ערב" קושר בכפולת עמודים בין יום הנכבה ליום הנכסה:

"מהנכבה לנכסה: נמשך סחף הפליטים לגבול עם פלסטין; ישראל חוששת מהפיכת מג'דל-שמס לבלעין; עזאת מסאוודה נפל ביום הנכסה על הגבול והגשים חלום לשוב כשהיד".

ובעמודים הפנימיים: "24 צעירים פלסטינים נהרגו ו-350 נפצעו מאש צבא ישראל בגולן"; בכוונתם של תושבי מגד'ל-שמס להגיש תביעה נגד המשטרה ומשרד הפנים בארץ, בשל נזקים אישיים וכלכליים.

שער "כל אל-ערב", 10.6.11

שער "כל אל-ערב", 10.6.11

במאמר המערכת של "כל אל-ערב" מוכתר יום הנכסה כ"יום הנאחס": "הסורים דחפו את הפלסטינים לעימות מזוין עם הצבא הישראלי ביום הנכסה שהפך ליום הנאחס, שכן התרחש מה שהיה צפוי ונפלו שהידים שלא לצורך. היה עדיף לו המפגינים היו עומדים על הגדר, קוראים קריאות ומניפים שלטים בכל השפות, כדי שהעולם יראה אותם. היה עדיף לו הפכו את העצרת הזו למנהג שבועי או חודשי, כדי להניע את סוגיית הפליטים. הזעם של תושבי מחנה ירמוך נגד החזית העממית היה צפוי ומאמת את מה שאמרנו, שסוריה השתמשה בפלסטינים כדי להרחיק את עיני העולם ממה שמתרחש בתוכה, דבר שהביא לעוד שהידים מירי פלסטינים וכוחות הביטחון הסוריים".

יו"ר מרכז השלטון המקומי שלמה בוחבוט תמה במאמרו השבועי בעיתון, "האם יצליחו אנשי הפוליטיקה בהעסקת שני העמים בזכרון ימי הנכבה והנכסה במקום לכרות הסכם שימנע נכבה חדשה לשני העמים?".

פליטים ופליטות

הכותרת הראשית של "כל אל-ערב" שאובה מראיון עם חבר הוועד הפועל של אש"ף, ד"ר נביל שעת, שאומר ב"עימות" השבועי עם הכתב המדיני סעיד חסניין: "אני פליט מצפת, גרתי ארבע שנים ביפו – ואני רואה עצמי חוזר ליפו!" (סימן הקריאה במקור, והוא חביב על העורכים בעיתונים הערביים בישראל).

עוד כותרות שסיפק שעת למדור "עימות": "אנחנו לא מכירים בדבר שנקרא מדינת העם היהודי, אך מוכנים להכיר במדינת ישראל", "לא לחזרה למשא-ומתן סתמי שמתבסס על עליונות הכיבוש ותכתיביו", "פרלמנט של מדינה מפגרת אינו מתנהג כפי שהתנהגו חברי הקונגרס האמריקאי במחיאות הכפיים לנאום נתניהו, במיוחד כשאמר שישראל לא ולא", "אבו-מאזן אינו זקוק לאור ירוק מחמאס אם ילך למשא-ומתן", "אני מציע לחאלד משעל לחזור לעזה – וברוך הבא", "איננו מעוניינים לשוב לעימות מזוין עם ישראל", "אני לא חופשי במולדתי, שכן אני זקוק לאישורים מישראל אם ברצוני להגיע לעזה או לאל-קודס". בעמודים הפנימיים מצולמים הכתב חסניין ושעת זה לצד זה.

עוד ב"כל אל-ערב", תזכורת מהעימות בשבוע שעבר עם ראש עיריית נצרת-עילית שמעון גבסו: "סערה ודרישה להעמיד את גבסו לדין ולפטרו מתפקידו". המפלגה המשותפת לדו-קיום בנצרת-עילית אומרת לעיתון: "הצהרות גבסו פשיסטיות ומגלות את פרצופו האמיתי, התואם את הפשיסטים הגזענים". ידיעת המעקב מקבלת הפניה בעמוד השער.

סעיד חסניין מראיין את ד"ר נביל שעת ב"כל אל-ערב"

סעיד חסניין מראיין את ד"ר נביל שעת ב"כל אל-ערב"

גם ח"כ חנין זועבי (בל"ד) מקבלת הפניה בשער, לצד תמונתה: "קמפיין ההסתה הסהרורי נגד ח"כ חנין זועבי ודרישה למנוע ממנה לצאת מהארץ. זועבי בתגובה: 'ההסתה נגדי לא תרתיע אותי, ואני הולכת להשתתף במשט החירות השני'". כותרת אחרת מדווחת כי רכושן של שתי סטודנטיות ערביות מצפת ניזוק, והמשטרה חוקרת את החשוד.

הכותרת הראשית של "חדית א-נאס" מדווחת על החלטת ועדת המעקב של ערביי ישראל לפנות רשמית למדינות העולם בדרישה "לא להכיר בישראל כמדינה יהודית". בידיעה צוין כי "המסמך באנגלית, שהוכן על-ידי ארגון עדאלה, מדגים את האפליה של שלטונות ישראל נגד המיעוט הערבי".

יו"ר ועדת המעקב מוחמד זידאן מסביר לעיתון כי הפצת המסמך עוכבה בחודשים אחדים כדי לערוך בו תיקונים, שכן בתקופה האחרונה התרחשו כמה אירועים שאי-אפשר היה להתעלם מהם. בידיעה אחרת באותו עמוד מדווח כי זידאן לא ישתתף במשט החירות 2, ואילו ח"כ זועבי "משתתפת למרות האיומים". עוד בכותרת הראשית: "היסטוריונים: תוכנית החלוקה – רעיון קולוניאליסטי".

"פנורמה" מבליט בשערו את המכתבים שהתקבלו בסכנין ורהט מגורמים קיצוניים וכללו איומים "לחיסול בכירים שפועלים ומסיתים נגד הפרויקט הציוני". כתבי העיתון עלאא בדארנה וחוסיין אל-עוברה מדווחים על תגובות ראשי הערים למכתבים ומציינים שראש עיריית רהט, פאיז אבו-סהיבאן, הגיש תלונה במשטרה.

מחליפים דרשנים

בשער "חדית א-נאס" מודגש כי שני פלגי התנועה-האסלאמית בישראל "מחליפים דרשני יום שישי" וכי ראש הפלג הדרומי, שיח' חמאד אבו-דעאבס, מצהיר כי "הכנסת אינה מכשול בפני האיחוד" בין שני הפלגים.

בשיחה עם הכתבת לטיפה אגברייה, שזוכה להפניה בשער, מוסיף שיח' אבו-דעאבס, בעקבות חזרתו מטורקיה, שם השתתף יחד עם שיח' ראאד סלאח, ראש הפלג הצפוני בתנועה-האסלאמית, ביום הזיכרון הראשון להרוגי משט מרמרה, כי "סיכום הפרטים לקראת האיחוד יארך זמן".

"כל אל-ערב" ממשיך באדיקות במאבק שהחל נגד ועד אל-חאג' והעומרה, ומראיין אחד מבכירי הפלג הצפוני בתנועה-האסלאמית, שיח' האשם עבדל רחמן, שאומר: "הרפורמות בוועד אל-חאג' יכללו גם שינוי בהרכב ובחירות דמוקרטיות מלאות וקבועות".

רצו לתקוף

לרגל מלאות שנה למאסרו של אמיר מחול מודיע "כל אל-ערב": "אנחנו לא מאמינים בצדק המשפט הישראלי".

ארבעת העיתונים מדווחים על כתב האישום נגד איסלאם עיסא מכפר קאסם, המואשם בפיגוע הדריסה בתל-אביב ביום הנכבה, ומדגישים את טענתו כי "מדובר בתאונת דרכים", וכי "התגובה שלו נבעה מהגנה עצמית לאחר שניסו לתקוף אותו".

להשיב את האמון

מזכ"ל מפלגת בל"ד, עווד עבדל פתאח, אומר בראיון לכתב "חדית א-נאס", רימון מרג'ייה, כי לא יגיש מועמדות לקדנציה נוספת, "וזה סופי"; תוקף ומגנה את ח"כ אחמד טיבי (כרת ברית עם הממסד הישראלי) ואת מפלגת חד"ש (מצדדת ביהדות המדינה), ולוטש עיניים אל התנועות האסלאמיות: "אני מאמין בחיבור בין הלאומניות לאסלאם". יש גם תגובות: בכיר בתע"ל מכנה את דבריו "חולניים", ומזכ"ל חד"ש, איימן עודה, אומר כי "בל"ד מצהירה לקראת כל בחירות שהיא תומכת ביהדות ישראל".

המאבק בעיריית שפרעם, "בעל הניחוח העדתי", תופס את אוזן שמאל בשער "א-סינארה". ראש עיריית שפרעם נאהד חאזם אומר: "אני דוחה שימוש בדת כחזית לקבלת טובות הנאה אישיות או קבוצתיות". הדברים נאמרו לאחר שחברים מוסלמים במועצת העיר תקפו אותו בטענה כי הוא מעניק קדימויות לדרוזים ולנוצרים.

עוואד עבדל פתאח ב"חדית א-נאס"

עוואד עבדל פתאח ב"חדית א-נאס"

ראלב מג'אדלה ושלי יחימוביץ' מקבלים במה ב"א-סינארה"

ראלב מג'אדלה ושלי יחימוביץ' מקבלים במה ב"א-סינארה"

זיאד אל-חאג' מגיב: "אנו גאים לפרוש מהקואליציה על רקע נושאים עקרוניים כמו סוגיית איגוד המים, הביוב ובריונות מצד חברת הגבייה". חבר העירייה הנוצרי ניזאר אליאס מביע צער רב על מה שהתרחש במועצת העיר. "חדית א-נאס" מספר על "מחלוקת על הגבייה – בניחוח גזעני; המשטרה מתערבת". מאמר העורך, ודיע עואוודה, תוקף את העדתיות בבחירות לוועדי הסטודנטים הערבים בישראל.

השר לשעבר ראלב מג'אדלה, ממחנה עמיר פרץ, אומר לכתב "א-סינארה" חמד עוואד, עם סיום ההתפקדות למפלגת העבודה, כי "עזיבת [אהוד] ברק עשויה להשיב את האמון של המגזר הערבי במפלגה – וזו ההזדמנות האחרונה שלנו". מתוך 80 אלף המתפקדים, 9,430 ערבים, ומג'אדלה מאמין שרובם יצביעו עבור פרץ. ח"כ שלי יחימוביץ' אומרת בהקשר להצלחתה לגייס 17 אלף מתפקדים למפלגה ש"הם הצטרפו לעבודה כי הם בטוחים בדרך החברתית והדמוקרטית שלי, והם יהיו מחנה עם עקרונות, איכותי ונקי".

ארבעת העיתונים מעדכנים בגזרה ההולכת ומתחממת לקראת הבחירות ללשכת עורכי-הדין, שבהן מתמודדות גם שתי סיעות ערביות.

תקלה במכשיר

בהעדר כתב של "כל אל-ערב" בדרום הארץ (לכן גם דיווחים על הרוגי תאונות הדרכים באזור נעדרים מהעיתון, המכנה את עצמו "ארצי"), מביא הכתב זידאן חלאילה טענות של צעירים ערבים מהצפון, ולפיהן "שוטרי מג"ב במחסום אילת בוחרים את הערבים, מעכבים אותם, עורכים חיפוש בבגדיהם ובמכוניותיהם ומפזרים את חפציהם תוך כדי העלבתם".

דובר מג"ב בתגובה: "החיפוש מקצועי וללא אפליה. אם תוגש תלונה, היא תיבדק". סלמאן עיסא מהכפר רג'ר, שתיכנן חופשה באילת, מספר לכתב מחאסן נסאר: "מנעו ממני לעלות למטוס בשדה ראש-פינה כי אני ערבי". רשות שדות התעופה בתגובה: "היתה תקלה במכשיר הבידוק הבטחוני".

שלוש הערות

"כל אל-ערב" מתנצל על שדיווח בשבוע שעבר שאחת משלוש בנותיה של אשה [שמה מוזכר גם בהתנצלות] שנפטרה בכפר ראמה מאומצת. פרסום המידע בעיתון היה עבירה על החוק.

כתב "חדית א-נאס", וליד חסן, משווק את טאבה ומגלה כי נסע על חשבון משרד נסיעות בנצרת: "מנהל המכירות התקשר אלי והזמין אותי להצטרף למשלחת לטאבה [...] למרות החששות מתקופת המעבר שבה נמצאת מצרים, הסכמתי".

בסאם ג'אבר מככב ב"פנורמה", העיתון של בסאם ג'אבר

בסאם ג'אבר מככב ב"פנורמה", העיתון של בסאם ג'אבר

הבעלים של "פנורמה" שוב מסקר את עצמו בעיתון, כולל תצלום עם ראשי מכללת גרנאטה – אחת המפרסמות בעיתון – שביקרו במשרדו שבטייבה. הכותרת: "נשיא מכללת גרנאטה, ד"ר טה אמארה, נפגש עם בסאם ג'אבר בטייבה". שמו מוזכר לא רק בכותרת, אלא גם בכיתוב התמונה ופעמיים בידיעה עצמה, בסך-הכל ארבע פעמים.

יותר טוב מטיבי

ידיעה בעמוד האחורי של "פנורמה" מוקדשת לעדכון הקוראים בהתפתחויות בגזרת "סטאר אקדמי". המוסף "מידראמה" של העיתון כולל ראיון מעניין עם רקדנית הבלט ניירוז חאג' מכפר יאסיף.

"סווא", המוסף של "א-סינארה", מקצה את השער הראשי לאנג'לינה ג'ולי ובראד פיט; "היום השביעי" של "כל אל-ערב" מעניק את השער לזמרת ויוויאן בשארה, שיוצאת עם שיר מאלבומה החדש: "אנא חבית" (אני התאהבתי).

ב"ציפורה" – מדור הרכילות של "חדית א-נאס" – שואלים בשיטה האמריקאית: מי יהיה נציג המפלגה הערבית לשינוי בכנסת הבאה: 1. אחמד. 2. טיבי. 3. אבו-כאמל (כינויו של טיבי). 4. כל התשובות נכונות. "ציפורה" מעניקה קרדיט לעמיתים מ"כל אל-ערב" על "הריקוד ללא נעליים של סמיח אל-קאסם" ו"הראיון עם גבסו", ודיווח על אופנה חדשה במגזר הערבי: ברית נישואים במסגד אל-אקצא, יוזמה של הפלג הצפוני של התנועה-האסלאמית.

עוד במדור: ח"כ ג'מאל זחאלקה יצא בזעם מכנס בכפר קרע (הכפר שהוא מתגורר בו) לאחר שנוכח כי הח"כים אחמד טיבי ועפו אגברייה משתתפים בו (כמו גם המשורר מרואן מחול), ו"ציפורה" מעירה: "אריה אלדד, שאתה מתייעץ איתו על נוסח הנאום שלך (כך הוא טען ברשת ב'), יותר טוב מטיבי?".