אידה, פרט (תצלום מאתר plosone)

אידה, פרט (תצלום מאתר plosone)

1.

זה היה השבוע של אידה, נקבת הלמור הקדמונית, בעלת השלד הכמעט-שלם, שנחשף השבוע במופע בעל מאפיינים אינדיאנה ג'ונסיים. מן התגלית ה(פרה)היסטורית אפשר ללמוד כי כשאנחנו מחטטים באף, אנחנו עושים זאת בדיוק באותו איבר שבו שהשתמשה אידה לפני 47 מיליון שנה.

אבל סיפורה של אידה הוא יותר מזה. אידה התגלתה, על-פי המסופר, באתר מאובנים בגרמניה עוד בשנת 1983, ונמכרה לאספן שביתר אותה לשניים ומסגר את החלקים לתלייה על הקיר. רק מבצע ספילברגי גאל את שני החלקים האבודים ואיחד אותם לטובת המין האנושי. הגואל הוא ד"ר יורג הורום, איש המוזיאון לטבע של אוסלו, שהקדיש בשלוש השנים האחרונות את זמנו ומרצו לאיסוף הסכום הנדרש ולעיבוד הממצאים.

הורום וצוות המדענים שאיתו הגישו לתקשורת חבילה מושלמת, מאמר מקיף המלווה בספר עשיר בצילומים וטבלאות, וזכו לתהודה העולמית המֵרבית. "אף אחד לא קורא מאמרים מדעיים", הכריז המדען הנורבגי בהציגו את התגלית במוזיאון הטבע בניו-יורק, השבוע.

לקהילה המדעית ייקח זמן לעכל את הממצא הדרמטי ולהתמודד עם אופן הצגתו, אבל השלב הראשון בחשיפה הוכתר בהצלחה, כשהתקשורת עשתה את המצופה ממנה והפכה את אידה בת משפחה אצל כל בעל עיתון, מכשיר טלוויזיה או מחשב. מאז "גילוי עצמותיו של ישו" לא חווינו עצמות כה מדוברות.

ממצאי המחקר על אודות עצמותיה של אידה צריכים עדיין להתקבל בקהילה המדעית, אבל את מבחן התקשורת העולמית הם כבר עברו בהצלחה. נכון, בתוך החגיגה הגדולה נשמעו כמה הסתייגויות של אנשי מדע, שאולי תתפתחנה להשגות, ושמא חלילה להפרכות. אבל גם אם זה יקרה, מבחינה תקשורתית זה לא יהיה נורא. להפך, אותו סיפור יתעורר לחיים מחודשים כ"הסיפור על ההפרכה".

2.

זוהי הזדמנות טובה להוקיר את תרומתם של מחקרים כחומר בערה לסיפור העיתונאי. מחקרים הם מן המקורות הזמינים, הזולים והמהימנים לכאורה שבאמצעותם יכולה התקשורת להשמיע אמיתות על החיים. יתרה מזאת, כשיש דיווח על מחקר, כמעט לעולם לא יתלונן בעליו על איכות הסיקור. קשה להעלות על הדעת ש"חוקרים אוסטרלים" יתקשרו למערכת mako למחות על שיבוש כלשהו בשיקוף מחקרם (אם חלילה היה כזה). הרי המצב הוא הפוך, כל חוקר ששמו פרץ את גבולות האקדמיה בזכות מחקרו שעובד לגרסה קלה, הופץ בתקשורת וזכה לכותרות מרגיש בוודאי סיפוק על עצם ההישג.

רבים מן המחקרים המצוטטים אצלנו הם שרשור מדרגה שנייה, שלישית או עשירית, של תמצית המחקר המקורי. במקרה הטוב מצוטט כתב-העת המדעי עצמו; במקרה הנפוץ מצוטט עיתון מכובד המצטט את כתב-העת המדעי; בדרך כלל בא המידע היישר ממאגר המדע והטכנולוגיה של גוגל-ניוז. לפעמים נדמה שגם בדרך אל המחקר המקורי צריך לא פעם לחפש את החוליה החסרה.

התוצאה הרצויה של דיווח על מחקר מדעי היא ידיעה, רצוי מטלטלת (אפקט ה"וואו"), אבל אפשר גם פיקנטית, שכותרתה תעורר את הקורא הנמנמן מבהייתו בעמוד העיתון שלפניו ותגרום לו להמהם מעל קפה הבוקר משהו בנוסח: "שמעת, יקירתי? לפי מחקר חדש קיימת ירידה בקריאת עיתונים אצל זוגות מאוהבים". ואכן, הפעלת מוחו של הקורא, ולו להבהוב קל, יכולה להיחשב הישג עיתונאי.

מי שמחפש בגוגל-ניוז את המלה "מחקר" יכול ליהנות מיבול המחקרים שהעיתונות העברית פירסמה במהלך החודש. הנה כמה מכותרותיהם, רובן נטולות "וואו" לחלוטין:

* מחקר: בוגרי האוניברסיטאות נמצאים במקומות גבוהים יותר במדרג הארגוני (nrg)

* מחקר: בוגרי אוניברסיטאות מגיעים לתפקידים בכירים יותר במגזר הציבורי והפרטי בהשוואה לבוגרי מכללות ("גלובס")

* נאה דורש: עובדים יפים מרוויחים יותר. מחקר שנערך באוניברסיטת פלורידה הוכיח כי עובדים שנראים טוב יותר ירוויחו יותר ויקודמו ביתר קלות (mako)

* מחקר: גבוהים מרוויחים יותר. חוקרים אוסטרלים מצאו קשר בין הגובה של גברים לחשבון הבנק שלהם. לפי המחקר, 5 ס"מ של גובה שווים 712 דולר נוספים למשכורת השנתית ("כלכליסט")

* הגודל כן קובע. את גובה המשכורת. מחקר חדש שנערך באוסטרליה מצא כי גברים גבוהים מרוויחים יותר מעמיתיהם הנמוכים. על-פי המחקר, גבר הגבוה ב-5 מ"מ מהממוצע מרוויח 1,000 דולר יותר (mako)

* מחקר חדש מצא קשר בין אינטליגנציה רגשית לאורגזמה נשית. המחקר, שנערך בקרב יותר מ-2,000 תאומות, הוכיח כי אלה מהן שניחנו באינטליגנציה רגשית גבוהה יותר חוו מספר רב יותר של אורגזמות ("הארץ")

* מחקר: שיחות נפש משפרות יכולת חברתית. מחקר בריטי חדש מצא שאמהות שניהלו עם ילדיהן שיחות נפש כבר מגיל שלוש גרמו להם לפתח הבנה לסיטואציות חברתיות ולנפש הזולת. במסגרת המחקר נדרשו הילדים, בין השאר, לפרש סצינות מהסדרה "המשרד" (mako)

* מחקר חדש בספרד: האוויר בברצלונה ומדריד מכיל שרידי סמים. החוקרים מרגיעים: גם אם נחיה אלף שנה לא נשאף כמות מקבילה למנת קוקאין ("הארץ")

* מחקר: סטודנטים בעלי מוגבלויות משקיעים יותר בלימודיהם ואף מביעים שביעות רצון גבוהה יותר לעומת סטודנטים ללא מוגבלויות (ערוץ 7)

* מחקר: הטלוויזיה מאיצה את אובדן הבתולים. טלוויזיה וסרטים הם בין המקורות המובילים שמהם מקבלים מתבגרים מידע על סקס ועל יחסים. ילדים שצופים בתוכניות טלוויזיה שנועדו למבוגרים מתחילים לקיים יחסי מין בגיל צעיר יותר – כך עולה ממחקר חדש שנערך בארה"ב (וואלה)

* מחקר: הצרפתים ישנים יותר מכולם (וואלה)

* מחקר: הצרפתיות חושבות שהן שמנות. מחקר צרפתי מצא שלא משנה כמה פיש אנד צ'יפס הן תוקעות, הנשים הבריטיות מאוד אוהבות את איך שהן נראות. הצרפתיות הקוקטיות, לעומת זאת, בטוחות שהן דאבּוֹת. אויש, תאכלו קרואסון ותנוחו (mako)

* מחקר: ילד שני מרדן יותר מאחיו הבכור (mako; News1)

 * * *

כל המחקרים שברשימה הזאת, גם אם נעשו תחת בקרה אקדמית מדוקדקת וממצאיהם יכולים לעמוד בכל ביקורת, תורגמו לאמירות פשטניות ומובנות מאליהן על החיים. ייתכן שאין במחקרים הללו יותר מזה, אך ייתכן גם ששורת המחץ אינה משקפת את מסקנות המחקרים וייתכן שתועלתם האקדמית מובהקת בהיבטים הסמויים מעין העיתונות.

המסקנה היחידה שעולה מן הרשימה שלעיל היא ש-mako, אתר האינטרנט של זכיינית הטלוויזיה קשת, הוא המוביל המדעי של חדשות גוגל. מה זה אומר? אין לי מושג. על זה בדיוק צריך לעשות מחקר.