מה אומרים הכוכבים

תפילת יום שישי האחרון באל-אקצא הופכת לנושא הכותרת הראשית ב"א-סינארה"; "כל אל-ערב" פותח את שנת הלימודים עם כותרת ראשית המדווחת על "מחסור בעשרות כיתות בבתי-הספר הערביים"; "פנורמה" תמה כמו כל העולם "איפה קדאפי?", וגם הכותרת הראשית של "חדית א-נאס" מודיעה כי הרודן המודח "מבוקש חי או מת תמורת 1.7 מיליון דולר". ארבעת העיתונים יוצאים בשבוע הבא לחופשת חג אל-פיטר, המסמן את סיום חודש הצום. מדור זה יתלווה אליהם.

ענייני החג תופסים מקום בעיתונים כולם. כאמור, "א-סינארה" בוחר לצטט בכותרתו הראשית את שיח' עזאם אל-חטיב, מנהל מינהלת הווקף במזרח ירושלים, שאומר לכתב חטאב נסאר: "מצפים ל-200 אלף מתפללים ביום שישי האחרון, ליל אל-קאדר" (ליל ה-27 לרמדאן, הדומה לליל הלימוד בחג השבועות היהודי). עוד נכתב בעיתון על "יום השנה ה-42 לשריפת מסגד אל-אקצא בידי יהודי", שחל ביום ראשון שעבר. בידיעה, המובאת במלואה בעמוד הראשי, צופה האסטרונום ד"ר מוסטפא עספור מכפר משהד כי יום שלישי יהיה היום הראשון של חג אל-פיטר. בפעם שעברה הוא לא קלע.

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

"כל אל-ערב" בוחר להתייחס לחג אל-פיטר במוסף "היום השביעי" שלו, ומקדיש כפולת עמודים מצולמת ל"מסורת חברתית ודתית בפרידה מהחודש הקדוש". באותו מוסף מתייחסת גם המומחית לתזונה מאס וותד לחג המתקרב ומזהירה: "אל תהפכו את החג לכזה של סעודות שמנות".

"פנורמה" מפרסם תמונה מירושלים המזרחית בעמודו הראשי, ובניגוד למקובל שם, מתווסף אליה כיתוב המבאר את תוכנה. "המגזר הערבי משלים את הכנותיו לרגל חג אל-פיטר", נכתב בכותרת. בעמוד האחורי קובע האסטרונום הסעודי ד"ר עלי א-שוקרי שהחג יחול ביום רביעי.

"חדית א-נאס" מצטט אף הוא על שער העיתון את ד"ר עספור ואת קביעתו כי החג יחול ביום שלישי. ידיעה אחרת נדפסת תחת הכותרת "אל-קודס קוראת לכם... אל תשאירו אותי בודדה!", ותוכנה הוא קריאה של מוסד אל-אקצא למוסלמים להגיע בהמוניהם למסגד בשישי האחרון של הרמדאן.

מחאה ועלבונות

גם השבוע מתייחסים העיתונים הערביים בהרחבה למחאת הדיור. ב"א-סינארה" נכתב על חילוקי הדעות בקרב ההנהגה הערבית בדבר השתתפות במחאה. בכפולת עמודים בקונטרס החדשות, המקבלת הפניה בולטת באוזן שמאל בשער, מצטט הכתב אמין אבו-ג'בל כמה אישים בולטים במגזר הערבי בישראל על אודות הסוגיה.

מוחמד זידאן, ראש ועדת המעקב של ערביי ישראל, אומר ל"א-סינארה" כי "המפגינים בתל-אביב השתתפו בהחלטת הפקעת אדמותינו, ובתיהם הוקמו על אדמתנו". שיח' כמאל חטיב, סגן ראש הפלג הצפוני בתנועה-האסלאמית, אומר: "מחאתנו ואוהלינו צריכים להיות נפרדים. חד"ש עם המאבק המשותף, כי היא תרמה למאבק היהודי בכיבוש פלסטין ב-1948". ח"כ מוחמד ברכה מחד"ש אומר:

"יש לנו ויכוח נוקב עם מי שרוצה להפריד את הציבור הערבי מהמאבק החברתי הכללי. מי שרוצה לאתגר את חד"ש, עליו לעשות זאת בעבודה ולא בתקיפה ובעלבונות".

הכתבים מוחמד עוואד ומוסא בסול מצטטים את הקאדי ד"ר אחמד נאטור, נשיא בתי-הדין השרעיים בישראל, שאמר במהלך סעודת הפסקת הצום של התנועה-האסלאמית, שנערכה בכפר רינה: "לא צריך שנהיה כמו כבשים תועות בכל מה שקשור למחאה". זיאד מעדי מדווח על הצעת מנכ"ל משרד ראש הממשלה להקים כפר דרוזי חדש בגליל המערבי. רפעת עכר מצטט את חבר מועצת העיר עכו, אחמד עודה, שטוען כי "תוכנית מתאר בעכו מונעת מערביי העיר לרכוש דירות בשכונות מסוימות".

הכתב עווד דראושה כותב על "מאות בהפגנה ארצית ביוזמת חד"ש". הכתב ג'מאל סועד כותב על הפגנה של תושבי מג'ד אל-כרום והכפרים בסביבתו מול ועדת התכנון והבנייה בכרמיאל, ומצטט את ח"כ טלב א-סאנע, שאמר באוהל המחאה בכפר כי "בעיית המגזר הערבי – באפליה נגדו". עוד מתפרסמת בעיתון ידיעה של הכתבת אמאני עבד אל-עזיז, ולפיה "הוועד העממי מזהיר מפני תוכנית הרחבת מי-עמי על חשבון אום אל-פחם".

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

"כל אל-ערב" מבליט בעמודו הראשי דיווח על הפגנת תושבי טורעאן מחשש להקמת "התנחלות חדשה לאחר שמתנחלים הקימו אוהלי מחאה על אדמותיהם שעל הר טורעאן". הכתב אבראהים אבו-עטא מראיין את עו"ד תאופיק ג'בארין מאום אל-פחם, שהגיש התנגדות לתוכנית המתאר של מי-עמי: "הוועד העממי להגנה על האדמה והדיור מזהיר מפני הרחבת התנחלות מי-עמי".

המחאה מבליטה את ענייני הקרקעות, וכובשת גם חלקות מהדיווחים הפוליטיים: הכתב חאלד אבו-אחמד מצטט את ח"כ ברכה, שתוקף את ראש ועדת המעקב: "מוחמד זידאן אומר שאין מקום לערבים באוהלי היהודים. מי שלא מגן על האינטרסים של הציבור, אין לו מקום בראשות ועדת המעקב". דבריו, בליווי תמונתו ותמונת זידאן, מובאים בעמוד הראשי.

במאמר אחר בעיתון כותב ואסל טהה, יו"ר בל"ד, כי "לא ניתן למשוך את הציבור הערבי למאבק מעורפל מבחינת פתרונות. המתקפה של מוחמד ברכה על המפלגות והתנועות הפוליטיות היא ניסיון של חד"ש לגרור את הציבור הערבי לישראליזציה". עמדת בל"ד זוכה להיות מובעת במאמר נוסף בעיתון, פרי מקלדתה של ח"כ חנין זועבי. זו קובעת, תחת הכותרת "הבעיה אינה אוהלי תל-אביב", כי חשוב להעלות את הדרישות של הציבור הערבי, אך יש לקבוע אסטרטגיה לכך. גם זועבי תוקפת את ועדת המעקב, שלא לוקחת על עצמה את התפקיד.

במאמרו השבועי תמה שלמה בוחבוט אם ועדת טרכטנברג תצליח לטפל בבעיות המגזר הערבי. "אפעל ליישום תוכנית צדק חברתי ולמען פתרון כולל באזור", אומר לעיתון אראל מרגלית, מתמודד (לא ריאלי) על ראשות מפלגת העבודה. בדיווח אחר נכתב על נייר עמדה שהוגש לוועדת טרכטנברג על-ידי עו"ד קאיס נאסר מהמרכז הערבי למחקר. חנאן חביבאללה כותבת ב"כל אל-ערב" על יוקר המחיה: על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חלה עלייה בשיעור של 6% במחירי המזון ו-4% במחירי הדירות. חביבאללה מראיינת את הכלכלן אמין פארס, שקובע כי "הנתונים מראים שישראל סובלת ממשבר כלכלי".

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

ב"פנורמה" כותב עימאד עאבד על "אזרחים ערבים ויהודים המשתתפים בסעודת הפסקת הצום במאהל המחאה בחריש". הכתב עלא בדארנה מדווח על "אזרחים ערבים ויהודים המשתתפים בהפגנה ארצית בעראבה במחאה על יוקר המחיה". מוחמד סואעד מדווח על ראש מועצת דיר אל-אסד, ששלח מברק לראש הממשלה נתניהו בסוגיית הדיור, וגם על הפגנת תושבי מג'ד אל-כרום בכרמיאל. גם הציטוט של מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי, ולפיו יקום כפר חדש לדרוזים, מופיע בעיתון. המהנדס צדיק אליקים, הממונה לשעבר על התכנון והבנייה במחוז הצפון במשרד הפנים, אומר בראיון למוחמד סדראן: "על בעלי הקרקעות במגזר הערבי ליזום איחוד ולדרוש לתכנן את קרקעותיהם, ולא להמתין לתוכניות הרשויות המקומיות".

ב"חדית א-נאס" מדווחים על חילופי דברים בין חברי המפלגות הערביות בסוגיית משבר הדיור ומצטטים בהפניה בשער את הקאדי אחמד נאטור, הקורא לאיחוד שורות בהנהגה הערבית בישראל. העורך ודיע עוואודה קורא ל"ההנהגה הנוכחית" של המגזר הערבי "לסיים את תפקידה".

פרס מגיע לעכו

"א-סינארה" מסקר את ביקורו של נשיא המדינה שמעון פרס בעכו ובמסגד אל-ג'זאר. "הנשיא פרס במסגד אל-ג'זאר בעכו: השלום הוא הדבר הנחוץ לנו להתמודד עם הסכנות שאנו נתקלים בהן", מצטט הכתב רפעת עכר. בתמונה הנלווית נראה הנשיא כשהוא צועד יחד עם עם אימאם המסגד, סמיר עאסי.

גם כתב "כל אל-ערב" מחאסן נאסר התלווה אל הביקור והוא מצטט את הנשיא כאומר: "במקום לדבר על הארטילריה של נפוליאון, עלינו לדבר על אהבה, שלום ודו-קיום". העיתון מצרף כיתוב לתמונה משותפת של פרס, אימאם המסגד, ראש העירייה שמעון לנקרי והארכיבישוף תיאופילוס.

"פנורמה", שלא כהרגלו, מתעלם מביקור הנשיא בעכו, אולם הבעלים בסאם ג'אבר דואג לפרסם ידיעה, פרי עטו של הכתב עומר רביע, על ביקורו של הסופר תמים מנסור מטירה במשרדי העיתון בטייבה. תמונתו של ג'אבר (הפעם שמו נעדר מהכותרת) מתנוססת ליד הסופר, שמעניק לו את ספרו "ימים פלסטיניים". שמו של ג'אבר מצוין שש פעמים בידיעה על פני שליש עמוד. גם "חדית א-נאס" מתעלם מביקור הנשיא פרס בעכו.

מקומות שיכאיבו

ההסלמה בדרום תופסת את העמודים הראשונים בעיתונים "א-סינארה" ו"כל אל-ערב". הראשון מקדיש לה הפניה בשער: "מצרים דרשה מהפלסטינים לא לנצל את כיכר א-תחריר להפגנות" (בספטמבר). הידיעה באה בהמשך לידיעה בלעדית שעל-פיה הפלסטינים תיכננו להפגין בכיכרות במדינות ערב. עוד ב"א-סינארה": ראש המוסד לשעבר, דני יתום, אומר לכתב המדיני זיאד מעדי כי "אין שיחות ישירות עם חמאס".

הכתב המדיני של "כל אל-ערב", סעיד חסנין, מראיין את שגריר מצרים ברשות הפלסטינית, שחושף את מה שנודע באותו יום, כי "המעורבות המצרית מנעה מישראל לצאת למבצע צבאי ברצועת עזה". דובר הוועדות העממיות בעזה, אבו-מוג'אהד, אומר לאותו כתב: "לא השתמשנו בכל הטילים שיש לנו – שמסוגלים להגיע למקומות שיכאיבו לאויב".

בעמוד פנימי ב"פנורמה" מתפרסם דיווח שכותרתו "ישראל: קרוב ל-20 טילים שוגרו מדרום מעזה, על רקע חיסול פעיל בכיר בארגון הג'יהאד-האסלאמי". הידיעה נטולת קרדיט, ולצדה ידיעה נוספת: "התקשורת המצרית: ישראל ממשיכה להתגרות ואין חקירה משותפת של הרג חיילינו". בדיווח אחר כותב ניהאד זרקאווי על השתתפות סגן השגריר המצרי, מוסטפא אל-קוני, בסעודת האיפטאר שיזם נשיא המדינה במשכן הנשיא.

לאסוף את הנשק

העיתונים מדווחים בהרחבה גם על אירועים פליליים ועל אסונות שאירעו בשבוע האחרון במגזר הערבי. עיקר תשומת הלב מופנה למותה הטרגי של הילדה סמא חטיב מכפר כנא במהלך טיפול שיניים. למעט "חדית א-נאס" כל העיתונים מבליטים את הפרשה בעמודיהם הראשיים, ו"כל אל-ערב" ו"פנורמה" מלווים את הידיעה בתמונת הילדה המנוחה.

גם מותו של עאווני אל-פאר מירי במהלך קטטה בין שתי משפחות בנצרת מובלט בעיתונים. ראש עיריית נצרת, ראמז ג'ראיסי, אומר לכתב "חדית א-נאס" זכריא חסן: "המשטרה מסוגלת לאסוף את הנשק הבלתי חוקי". "פנורמה" מדווח על פני כפולת עמודים על גינויים לרצח.

לא ראוי לכם

סיום שלטונו של מועמר קדאפי תופס, כאמור, את הכותרות הראשיות ב"פנורמה" וב"חדית א-נאס". "א-סינארה" שואל בהפניה בעמודו הראשי: "רודן ערבי נוסף נפל, מי הבא בתור?", ומפנה לכפולת עמודים בקונטרס החדשות. גם מאמר המערכת של העורכת והבעלים וידה משעור מתייחס לאירוע.

שער "חדית א-נאס"

שער "חדית א-נאס"

"כל אל-ערב" מקדיש חלק ממדור הסאטירה שלו לקדאפי, והעורך סוהיל קיוואן כותב ב"חצים" שלו על "קדאפי בנאום חדש לעם הלובי: אני לא ראוי לכם. ארוץ לקדנציה נוספת אם תבוא אלי משלחת של המפלגות הערביות ושני הפלגים של התנועה-האסלאמית".

העיתונים גם עוקבים אחר הסוגיה הסורית. "כל אל-ערב" מראיין את ראש מפלגת האיחוד-הלבנוני, עבד אל-רחים מוראד, שאומר: "תפקידה הלאומי של סוריה נגד הפרויקט המערבי הוא המטרה".

חינוך לכולם

העיתונים הערביים מקדישים עמודים שלמים לחזרה לבית-הספר, כולל טיפים במתכונת "גזור ושמור" הנוגעים להתנהגות התלמידים. "א-סינארה" ו"פנורמה" מקצים לוגו מיוחד לדיווח הנרחב. הכותרת הראשית של "כל אל-ערב" מתריעה מפני "מחסור של עשרות כיתות לימוד במגזר הערבי. ועדת המעקב של החינוך הערבי בודקת אפשרות לפנות לבג"ץ נגד משרד החינוך". הידיעה נטולת קרדיט לכתב, והידיעות המובאות בכפולת עמודים לא עוקבת בקונטרס החדשות מתבססות ברובן על הודעות לעיתונות.

זהירות, מודעה

מגמת השיפור הכללית של העיתונים הערביים פוסחת על חולי רע אחד: הפרסומות לחברות מסחריות המוסוות לעתים כידיעות או כתבות עיתונאיות, כולל קרדיט לכתבים שאמורים להיות מקצועיים.

"פנורמה" בולט לרעה בעניין זה, ומקפיד להתעלם מכל אפשרות להפרדה של ידיעה ממודעה. מלבד הפרסום האישי הנרחב לבעלים, הנפוץ בגליונות העיתון, מראיין הפעם כתב העיתון מוחמד בדראן את מנכ"ל חברת פריגת, הראל חייקן, על רקע משקאות החברה. מנהל מחלקת התכנים בחברת פלאפון, מוטי כהן, מתראיין כשמאחוריו לוגו החברה על-ידי הכתב עומר רביע (שכותב על הבוס שלו בידיעה אחרת). בהמשך מובאת ידיעה נוספת על חברת הסלולר. הפעם מקפידים לכתוב "מודעה".

יאסר עוקבי הוא עורך ב"ישראל פוסט", ועורך "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי"