יום כלולות

נסיונה של הרשות הפלסטינית להביא את האו"ם להכיר במדינה פלסטינית תופס את הכותרות הראשיות בארבעת העיתונים. מעל תמונת ארכיון ענקית של כינוס הליגה-הערבית חושף "א-סינארה" בעמוד השער לחצים על יו"ר הרשות מחמוד עבאס: "מדינות ערביות לוחצות על ההנהגה הפלסטינית שלא תפנה לאו"ם, כדי לא לסבך את אובמה", לשון הכותרת הראשית.

הידיעה הבלעדית, נטולת הקרדיט, מסתמכת על מקורות פלסטיניים שמסרו עוד כי הממשל האמריקאי איים על ההנהגה הפלסטינית כי עליה תוטל האחריות לכל פגיעה באמריקאי במזרח התיכון. וידה משעור, הבעלים והעורכת הראשית, כותבת תחת הכותרת "תודה... ולא תודה":

"פלסטין, מחלי לבנייך שעסקו בדברים אחרים [...] סליחה לחללי פלסטין שנפלו באלפיהם, לכל האסירים הכלואים בכלא החשוך [...] כל העיניים נשואות ליום ההכרה במדינה הפלסטינית על השטח הקטן שנותר מפלסטין ההיסטורית, ותודה לכל מדינה שתתמוך בהכרה זו, ולא תודה לרוב המדינות הערביות, שמתעלמות מהציפייה הפלסטינית. זה מה שממתין לנשיא מחמוד עבאס ולפלסטינים ב-22 ביולי [...] יום הכלולות של ההכרה במדינה פלסטינית".

גם מאמרו השבועי של סגן ראש הפלג הצפוני של התנועה-האסלאמית, שיח' כמאל חטיב, מתייחס לסוגיית ההכרה. המאמר הארוך מחולק לשני מסרים, האחד לאבו-מאזן והאחר למנהיג החיזבאללה חסן נסראללה, ותמציתו קובעת כי על עבאס לזכות בהכרה בו כנשיא של כל העם הפלסטיני לפני שהוא פונה להכרה באו"ם. "לאחר שהודעת לאקדמאים ישראלים כי תמשיך את התיאום הבטחוני עם ישראל", כותב השיח', "עליך לפנות לעם כדי שיכיר בך כנשיא נבחר ולגיטימי של העם הפלסטיני".

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

"ספטמבר מעלה את הדאגה, הניחושים והיוזמות", נכתב בכותרת הראשית של "כל אל-ערב". "ציפייה ישראלית ומחלוקת פלסטינית בין תומך למתנגד", דבר כותרת המשנה. העיתון מספק סקירה תמציתית של הדעות המרכיבות את המחלוקת: "ח"כ מוחמד ברכה: 'המתנגדים להליכה לאו"ם הם בעלי עמדה דווקאית'; שיח' כמאל חטיב: 'צעד זה אינו שווה דבר במציאות'; בל"ד תומכת בפנייה לאו"ם; עו"ד מוחמד דאחלה, מומחה למשפט בינלאומי, מתבונן קדימה: 'ההכרה בפלסטין כמדינה פותחת את הדלת להעמדה לדין של חיילים וקצינים ובכירים ישראלים למשפט בינלאומי'; עזאם אל-אחמד, יו"ר תנועת פת"ח בפרלמנט הפלסטיני: 'הפנייה לאו"ם אינה ממעיטה מהסוגיה הפלסטינית – ומי שמתנגד מסכים לעמדה האמריקאית-ישראלית'; ד"ר סלאח ברדוויל, יו"ר תנועת חמאס בפרלמנט: 'הפנייה לאו"ם – הרפתקה מהרפתקאותיו של אבו-מאזן ואינה בהסכמה'; ח"כ אחמד טיבי: 'הציבור הערבי תומך בדרישה להכרת האו"ם במדינת פלסטין'; שר הצבא הישראלי [כך במקור] אהוד ברק מאיים במכה כואבת לנסיונות להפר את הסדר אם הדרישה הפלסטינית תידחה". בידיעות בקונטרס החדשות מצוטט ח"כ ראלב מג'אדלה: "סירוב ישראל לתהליך השלום דחף את אבו-מאזן לפנות לאו"ם" (בסקירה השתתפו הכתבים סעיד חסנין, חאלד וליד אבו-אחמד ומונא ערמוש).

גם מאמר המערכת של "כל אל-ערב" מתייחס לסוגיית ההכרה במדינה פלסטינית. תחת הכותרת הברורה "לא לאינתיפאדה שלישית" נכתב במאמר:

"עם התקרב ההכרה במדינה פלסטינית באו"ם, ההסתה הישראלית גוברת [...] על שליטי ישראל לחשוב מחדש, בשיטה והיגיון חדשים, המביאים בחשבון את השינויים ההיסטוריים-פוליטיים באזור, ולהבין שתקופת הזהב של שליטי המדינה הזו עברה, והם שבים לממדים האמיתיים שלהם מול יכולות האומה הערבית והאסלאמית הסובבת אותם. כל זאת בתמיכת כוחות בינלאומיים נוספים שמאסו במדיניות ממשלת ישראל, המסוכנת לשלום האזורי והעולמי".

"עם התקרבות מועד ההכרה, בצל לחצים אמריקאיים אינטנסיביים על מחמוד עבאס; דו"ח: (טוני) בלייר ישוב לאזור בשבוע הבא עם הצעה חדשה של הקווארטט", נכתב בכותרת הראשית של "פנורמה". הידיעה עצמה – היחידה בעיתון העוסקת בסוגיית ההכרה – מתפרסמת בליווי תמונתו של בלייר עם השר לפיתוח אזורי סילבן שלום, ועוסקת במחלוקת ברחוב הפלסטיני ובהודעה של עבאס.

"חדית א-נאס" מתמקד בנסיונות להחתים אינטלקטואלים יהודים וערבים על הודעה משותפת להכרה במדינה הפלסטינית. "ההודעה מתעלמת מזכות השיבה ומונעת מאינטלקטואלים ערבים לחתום עליה", נכתב בכותרת. "בין החותמים הערבים המשורר סמיח אל-קאסם, שאוקי חטיב ויו"ר ועדת המעקב מוחמד זידאן". בידיעה נפרדת מראיין זכריא חסן את ראש עיריית נצרת ויו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות ראמז ג'ראיסי, שמעיד כי "מנסים לגבש לחץ ציבורי על נתניהו".

טורקיה תחילה

הקרע בין ישראל לטורקיה תופס מקום נכבד בעמודים הראשיים של שני עיתונים, "א-סינארה" ו"פנורמה". על רקע גירוש שגריר ישראל מאנקרה אומר פרופ' אמנון רובינשטיין לכתב המדיני של "א-סינארה", זיאד מעדי: "על ישראל להתנצל בפני הטורקים!". דובר משרד החוץ לתקשורת הערבית, עאדל הנו, מגיב: "מה שהתרחש על ספינת המרמרה היה הגנה עצמית".

ב"פנורמה" הכותרת היא "מחריף המשבר הפוליטי בין טורקיה לישראל; ארדואן רוצה לבקר בעזה". הכתב אבראהים ג'ריס מדווח כי נזאר עאמר מג'וליס מנהל את שגרירות ישראל באנקרה (הדיווח בעמ' 36 מנותק לחלוטין מהידיעה הראשונה. היה מקום לצרף ידיעה זו כמסגרת בידיעה שבעמ' 4). העיתון ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בעולם הערבי, כמנהגו מאז תחילת "האביב הערבי". כמוהו גם "כל אל-ערב" ו"חדית א-נאס".

מי ברכב ומי בירי

מוות לא-טבעי במגזר הערבי – בתאונות, בטביעות וגם באלימות – מעסיק מאוד גם השבוע את העיתונים, המגייסים כמה כתבים לסקירות מדממות.

"כל אל-ערב" נוקט עמדה. בכותרת בעמוד הראשון, לבן על שחור, נכתב: "הגיעו מים עד נפש – שבוע דמים במגזר הערבי". מתחתיה מונה העיתון את מקרי הרצח ותאונות הדרכים מהשבוע האחרון (שלא כמנהגו, מצליח העיתון לרכז את הדיווחים בשני עמודים עוקבים בקונטרס החדשות). כמה כתבים מספקים חומרים לסקירה העצובה: דיאלא ג'ויחאן, אבראהים אבו-עטא, עבד חסין, עזאם רמילי ומונא עמוש, החתומה על כתבת עמוד העוסקת ברצח ביריות של שלושה צעירים מג'ת שבמשולש.

שער "חדית א-נאס"

שער "חדית א-נאס"

"א-סינארה" בוחר להבליט באוזן שמאל בשער את מציאתן של שתי גופות באתר אשפה בכפר ראמה. המשטרה חושדת כי מדובר בגופות הצעירות הנעדרות מנצרת. בסקירה על הפשיעה והתאונות ב"א-סינארה" נוטלים חלק הכתבים לואי אבו-שקארה, ג'אמל סועאד, רפעת עכר, חטאב נסאר, סרחאן מחאמיד, עווד דראושה, מוסא בסול ואמאני עבד אל-עזיז.

"פנורמה" מבליט בעמודו הראשי את מותם בתאונה של שני הסטודנטים מטירה והרצח המשולש בג'ת (הקרדיט ל"כתבי פנורמה"). בידיעות המפוזרות על פני כמה עמודים שאינם עוקבים משתתפים עומר דלאשה, באקר זועבי, מוחמד שיח' יוסף, עומר רביע, חסין אל-עוברה ומוחמד סועאד.

"חדית א-נאס" מצטט את עמותת אור-ירוק, הטוענת כי כביש 65 בין עפולה לעילבון הוא "מלכודת מוות". עוד כותרת בעמוד הראשי: "כדורי האלימות הורגים ארבעה צעירים בשבוע אחד".

שלום כיתה א'?

ראוי לציון פרויקט המעקב של "פנורמה" אחר פתיחה צולעת במיוחד של שנת הלימודים במגזר הערבי – תמונה החוזרת על עצמה כמעט בכל שנה (הידיעות מרוכזות על פני ארבעה עמודים, עם לוגו מיוחד): שביתת אזהרה ליום אחד בבית-הספר התיכון בטורעאן, תלמידים מהכפר מכר מסרבים ללמוד בבית-הספר שבו שולבו, שביתה של יום אחד בבית-הספר בבוקעתה, תלמידי בית-הספר היסודי ה' בשפרעם חזרו לספסלי הלימודים רק לאחר שוועד ההורים קיבל הבטחות לטפל בבעיות תשתית במוסד, ועוד.

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

גם העיתונים האחרים עוסקים בפתיחת שנת הלימודים ב-4 בספטמבר. ב"כל אל-ערב" מספר הכתב אמין בשיר על תלמיד כיתה י' המחונן, מוחמד אבו-יונס, שאינו יכול להגיע למעבדות ולמחשבי הספריות בשל נכותו ובשל העדר מקום המיועד לנכים בבית-הספר אל-חיכמה בסכנין. הידיעה מובאת עם תמונתו של אבו-יונס באוזן שמאל בעמוד הראשי.

עניינים מקומיים ועניין לא מקומי

סוגיית הדיון בערעורו של ראש הפלג הצפוני של התנועה-האסלאמית, שיח' ראאד סלאח, שהתקיים ביום שישי בלונדון, עולה שוב לכותרות, ללא חידוש חדשותי.

עוד בהפניות בעמודים הראשיים: משרד הפנים הודיע כי ראש העיר הממונה בטייבה, נשאאת כיוף, ביקש לסיים את תפקידו ("פנורמה").

ב"חדית א-נאס" נכתב בשער על קטטה המונית בבית-הספר בכפר כנא, על שביתה ברשויות המקומיות ביום ראשון, על גורמים בוועדת המעקב המנסים למנוע את פרסומו של דו"ח החאג' והעומרה ובו "מסקנות קשות", ועל הוועד העממי בטורעאן המוסר: "אדמת טורעאן לתושבי טורעאן".

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

ב"כל אל-ערב" מדווח בשער על טאהר מסלמאני מכפר קרע, שהסתנן דרך המנהרות לעזה כדי להתחתן עם אהובתו, ריטה, ונעצר עם חזרתו; מרכז השלטון המקומי הודיע על שביתה כללית ביום ראשון.

לקראת הפריימריז במפלגת העבודה אומר ח"כ מג'אדלה ל"א-סינארה": "10,000 מתפקדים ערבים – רובם יצביעו לפרץ"; משפחת מוסא חוראני מדיר-חנא תורמת את איבריו ללא היסוס; קטטה ונפגעים בתיכון בכפר כנא; מעצר בית לנערים שתקפו את מנהל בית-הספר אל-אוחוואה (אחווה) בירכא.

עוד ב"א-סינארה": ידיעה ארוכה של מוחמד עוואד, המדווח על הוצאת שתי סיכות מריאותיהן של שתי ילדות בשבוע האחרון בבית-החולים הצרפתי בנצרת.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט"