שליחנו לרמאללה

"א-סינארה" ו"פנורמה" מקדישים את כותרותיהם הראשיות לתוצאות נאומו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן באו"ם. "כל אל-ערב" מקדיש את הכותרת הראשית למסקנות ועדת החאג' והעומרה ומפנה מן השער לראיונות עם שלושה בכירים פלסטינים המתייחסים לנאום ולמהלך הפלסטיני באו"ם.

"מקורות ערביים: ארה"ב לא תסתפק בווטו ותמנע קבלת פלסטין כמשקיפה", מוסרת הכותרת הראשית של "א-סינארה". "ישראל מגיבה בהכרזה על בניית 1,100 יחידות דיור בבית-ג'אלה", מדווחת כותרת המשנה. העיתון גם משגר את הכתב פוראת נסאר כ"שליח" (ביטוי הנשמר בדרך כלל לכתב הנשלח למדינה זרה) לרמאללה, והלה מביא ציטוטים נרחבים של אנשים ברחוב הפלסטיני ותצלומים מחזרתו של אבו-מאזן למוקטעה. הכתבה הצבעונית מתפרשת על פני שלושה עמודים בקונטרס החדשות.

וידה משעור, העורכת והבעלים, מתלהבת מנאום הראיס ובטורה הקבוע מכנה אותו "הנאום ההיסטורי".

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

"מועצת הביטחון החליטה להעביר את הדרישה הפלסטינית לוועדה המשפטית", מוסרת הכותרת הראשית של "פנורמה". לצד תמונה ממועצת הביטחון, משלבת כותרת המשנה בידיעה עצמה גם את המידע על פיצוץ נוסף של צינור הגז באל-עריש. בעמוד אחר מדווח הכתב עומר דלאשה על סיור שערך ברמאללה. על-פי הדיווח, המלווה בתצלומים מרמאללה, הרחוב מביע עמדה אוהדת לנאומו של אבו-מאזן.

ב"כל אל-ערב" מראיין הכתב המדיני סעיד חסנין שני בכירים בפת"ח. ד"ר נביל שעת קובע כי בעקבות הנאום באו"ם טיפס עניינם של הפלסטינים אל ראש סדר היום הבינלאומי, ואילו נביל עמרו, חבר בוועד הפועל של פת"ח, מנמיך ציפיות וקובע כי "הדפיקה על דלתות האו"ם היא בגדר יחסי-ציבור – לא כדי להגשים את ההכרה במדינה במציאות". מצנן התלהבות אחר הוא ד"ר סלאח אל-ברדוויל, יו"ר סיעת חמאס בפרלמנט הפלסטיני, שאומר לכתב חאלד אבו-אחמד: "אנו קוראים לאבו-מאזן לחזור לעם הפלסטיני במטרה לנסח מחדש את [מטרות] פת"ח".

עורך הכבוד של העיתון, סמיח אל-קאסם, שמאמרו עובר לראשונה לקונטרס החדשות, מגדיר את נאומו של אבו-מאזן "אמת" שזכתה למחיאות כפיים של רוב נציגי המדינות, ואת נאומו של נתניהו "התחמקות שמטרתה לרצות את אדוניו האמריקאים", שזכתה למחיאות כפיים של "המשלחת הציונית וכמה מהשונאים [את הפלסטינים]". מאמר המערכת של העיתון קובע כי "יש לחזק את ההישג של אבו-מאזן [בפנייה להכרה באו"ם] בעזרת פיוס פנים-פלסטיני", ואילו מעצרו בישראל של חבר הפרלמנט מטעם חמאס, אחמד עטון, מוגדר בידיעה פרי עטה של הכתבת דיאלא ג'ויחאן כ"חטיפה".

שליחינו למכה

"מקורות יודעי דבר: מכה קשה לוועדת החאג' והעומרה", נכתב בכותרת הגג לראשית על שער "כל-אל ערב". "המסקנה: לסיים את עבודת ועדות החאג' והעומרה ולהקים ועדה חדשה שחבריה יתחלפו ותהיה נתונה לביקורת הדוקה", נכתב בכותרת הראשית עצמה, המובילה לכתבה של זידאן חלאילה, חבר מערכת "כל אל-ערב", החושף את המסקנות הקשות של ועדת הבדיקה.

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

"המספרים קובעים: מאות אלפי דינרים [ירדניים] זרמו לכיסי האחראים בוועדות החאג' והעומרה, ומאות אלפים אחרים לא נרשמו; ביקורת קשה על משרדי הווקף הירדני וחשד למעילה במאות אלפי דינרים; עבד אלאילה אל-דחיאת, מנהל ועדת החאג' והעומרה בירדן, גירש את ועדת הבדיקה וסירב להציג בפניה את המסמכים הכספיים", נכתב בכותרת המשנה.

ההישג העיתונאי של חלאילה מודגש גם על-ידי ידיעה נוספת בעיתון, המדווחת כי 30 אלף איש מערביי ישראל עולים לרגל למכה מדי שנה בממוצע, וסוגיית הוועדות נוגעת אליהם באופן אישי.

מראיינים את נאהד דעיף

אחמד ג'מאל דעיף (32), ערבי ישראלי תושב עארה, נעצר על-ידי שלטונות לבנון בחשד שריגל בשירות ישראל. כתבי "א-סינארה" פוראת נסאר ואמאני עבד אל-עזיז מראיינים את אמו, נאהד דעיף, הקוראת לשחררו לאלתר. הידיעה מובאת במלואה בעמוד הראשי.

"כל אל-ערב" מפנה מאוזן שמאל של השער לדיווח של אבראהים אבו-עטא על פרשת המעצר של דעיף, שהגיע לחופי נאקורה בשחייה. "אמו נאהד דעיף: אני קוראת לחיזבאללה, לצבא לבנון ולשלטונות להתייחס אליו בהומניות. בני לא היה ולא יהיה בוגד", נכתב בכותרת המשנה.

גם "פנורמה" מבליט את הדיווח על המעצר בהפניה בעמוד השער אל ידיעה בשער האחורי. "אני דורשת מהשלטונות בלבנון לשחרר את בני", אומרת האם לכתב עימאד עאבד, "אני חוששת שלא ישוב אלי, ושיהרגו אותו שם, אף שהוא חף מכל האשמות המיוחסות לו".

לא להניף את הדגל

יום השנה ה-11 להרוגי אוקטובר, שחל בשבת האחרונה, מצוין בכל העיתונים. ועדת המעקב קראה לפעילי המפלגות "לא להניף דגלי המפלגות במהלך הצעדות", מדווח "כל אל-ערב"; "כנס הכנה לצעדה הארצית בסכנין", מוסר "פנורמה"; "דחיית משחק בני-סכנין, בשל יום השנה", נכתב ב"א-סינארה".

שעה אחת אחורה

כצפוי, פרשת התפטרותו/פיטוריו של מנכ"ל אל-ג'זירה, ודאח חנפר, מובלטת ב"א-סינארה", שם אוהבים לנגח את חבר-הכנסת לשעבר עזמי בשארה, ששמו נקשר בפרשה כגורם אפשרי להסתלקות האיש החזק ביותר ברשת הבינלאומית. הכותרת: "'א-סינארה' בין חנפר ובשארה, ואופציית הנסיכות" מצלצלת יותר טוב בערבית ("'א-סינארה' בין חנפר ובשארה, וחיאר אל-אמארה").

עומר רביע מגיש בקונטרס החדשות של "פנורמה", על פני שני עמודים, ראיון מקצועי עם פאאק עודה, ראש העירייה הממונה מטעם משרד הפנים, החמישי במספר, של טייבה. "התניתי את המינוי שלי באי-הריסה של אף בית בעיר", אומר עודה.

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

ב"א-סינארה" מדווחים על תקדים משפטי בבית-משפט השלום בעכו, ש"נאלץ להשתמש בשבועה בקוראן במשפט בין שני מוסלמים". בדיווחים הפליליים מובלט גם סיפורו של פאחר אבו-חיט, שנרצח בירי חודש לאחר רצח אחיו בטירה, כמו גם הירי למוות בבעל חנות תכשיטים ברהט על-ידי אלמוני.

"כל אל-ערב", שהכריז על מלחמה באלימות, מבליט את הדיווח על מחסומים של המשטרה בכניסה לעילוט, כפר שסבל לאחרונה מגל אלימות. כתב העיתון, אנואר אמארה, מצטט תושבים בכפר שאומרים: "אנו לא נגד פעילות המשטרה, אך ראשית עליה לכפות סדר וביטחון בתוך הכפר, ולאחר מכן לטפל במפירי חוקי התנועה".

ובמוספים: "פנורמה" מפנה מעמוד השער אל כתבה במוסף "מידראמה" שעניינה לימודי בלט (חמש יחידות בגרות) בבית-ספר במעליא. "היום השביעי" של "כל אל-ערב" מפנה מן השער לכתבה על רקדן הברייקדנס מעכו, אנואר מחמדין. במוסף גם דיווח על המשכה של סלקציה המכוונת נגד ערבים במועדוני לילה, למרות האיסור החוקי על כך.

שלושת העיתונים מזכירים לקוראיהם שלא ישכחו להזיז את השעון שעה אחת לאחור, בלילה שבין שבת לראשון.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט" ועורך העיתונים "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע והנגב