"א-סינארה": אכזבה מסוימת

תמונת פניו של החייל גלעד שליט מופיעה ברצועה עליונה בשער "א-סינארה", ולידה הכותרת "תמורת 1,027 אסירים", המפנה לסיקור מיוחד על פני ארבעה עמודים בקונטרס החדשות. מתחת לתצלום נכתב: "הפלסטינים מקבלים את פניהם של 1,027 אסירים, ומשפחה שליט מקבלת את פני בנה גלעד".

חלק משער "א-סינארה"

חלק משער "א-סינארה"

הכותרת הראשית מפוצלת לשניים: "חבר הלשכה המדינית של חמאס, עיזת א-רישק, בראיון מדמשק: 'העסקה חצתה את הקווים האדומים של ישראל, וכללה אסירים מערביי הפנים [ישראל]"; "חבר מועצת המהפכה של הפת"ח, ד"ר סופיאן אבו-זאידה: 'בעניין האסירים אין פת"ח או חמאס – אלא סוגיה לאומית אחת". תמונותיהם של שני הדוברים מופיעות ליד תמונת ענק של המון חוגג בעזה. בכיתוב: "רגע ההכרזה על העסקה".

בגוף הידיעה, פרי עטו של הכתב המדיני זיאד מעדי, מספר א-רישק כי "העסקה אינה עונה על כל הדרישות של חמאס, אלא רק על 90% מהן". בתשובה לשאלה אם העסקה היא הוכחה לכך ש"ההתנגדות" היא הדרך הנכונה, אומר א-רישק: "התשובה לכך נשארת בידי התינוק הפלסטיני, ואין על כך תגובה, כי 20 שנות משא-ומתן הובילו רק לדרך ללא מוצא". אבו-זאידה מציין כי "יש אכזבה מאי-הכללת מרואן ברגותי ואחמד סעדאת בעסקה".

"כל אל-ערב": שלוש סיבות לעסקה

"כל אל-ערב" בוחר בכותרת ראשית קצרה, "השלשלאות יישברו!", הלקוחה משירו של אבו אל-קאסם א-שאבי, משורר תוניסאי (שנפטר בגיל צעיר במאה הקודמת). בכותרת המשנה:

"ישראל תשחרר 1,027 אסיר ואסירה תמורת החייל השבוי. כמה ממנהיגי ההתנגדות הבולטים מחוץ לעסקה, חמאס מבטיח לחטוף עוד חיילים כדי לשחרר את שאר האסירים; [בעסקה נכללים] שישה אסירים מערביי 48' [ישראל] ואחד מהגולן".

שישה עמודים בקונטרס החדשות מוקדשים לסיקור העסקה.

דובר גדודי א-נאצר סלאח א-דין, הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות, אומר לכתב המדיני סעיד חסנין: "עמדנו על כך שישוחררו ערבים משטחי 48', וזהו ניצחון היסטורי". הדובר מצוטט בכותרת המשנה כך:

"שליט קפץ משמחה כשהודענו לו על העסקה, והטיל את האחריות להישארותו בשבי על ממשלת נתניהו. העברתו לקהיר תהיה במבצע סודי, כדי לשמור על חייו".
"כל אל-ערב", הראיון עם דובר הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות על סוגיית שליט

"כל אל-ערב", הראיון עם דובר הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות על סוגיית שליט

עוד מרואיין בעיתון הוא מזכ"ל החזית-העממית אחמד ג'יבריל, היושב בדמשק. ג'יבריל מצדד בדרך ההתנגדות המביאה הישגים לפלסטינים וטוען: "ארה"ב ואבו-מאזן לחצו על ישראל שלא תשחרר את אחמד סעדאת ומרואן ברגותי". "אני דורש מאבו-מאזן לאסוף את חפציו ולפרק את הרשות הפלסטינית, כי הדבר יהפוך את השולחן על ישראל וארה"ב", מצטטת את ג'יבריל כותרת המשנה.

במאמר המערכת מסבירים את הסיבות להצלחת העסקה: ישראל ביקשה לרצות את המצרים, שתיווכו בעסקה, אחרי ש"הושפלו" כשכמה מחייליהם נהרגו על-ידי ישראל בסיני בחודש שעבר; נתניהו היה מעוניין להקל את הלחץ הפנימי עליו, בעיקר בשל גל המחאה שדרש גם את שחרור שליט; הממשלה רצתה להעניש את אבו-מאזן על עמדתו בסוגיית הפנייה לאו"ם להכרה במדינה פלסטינית ולהעביר מסר כי ישראל יכולה לנהל משא-ומתן גם עם חמאס, אם אבו-מאזן ימשיך בדרישתו להקפאת ההתנחלויות.

מאמרו השבועי של עורך הכבוד, המשורר סמיח אל-קאסם, הועבר לעמ' 2, ליד מאמר המערכת. "אין קו אדום או קו ירוק בפני הטרור היהודי", טוען אל-קאסם, וקורא לוועדת המעקב "להעמיק את אחדות העם ולא ליפול למדיניות 'הפרד ומשול' שרואה בנו עדות ולא עם אחד". ניכר כי המאמר נכתב לפני ההכרזה על העסקה ולא עודכן.

"פנורמה": בין מצפה-הילה לעזה

"פנורמה" מותח קו בין מצפה-הילה לעזה. על השער, מימין תמונתם של בני משפחת שליט, נועם, אביבה והאח יואל [אין כיתוב לתמונה], חוגגים את ההכרזה על העסקה; משמאל תמונת נשים פלסטיניות בישיבת שבת בעזה, כשהן אוחזות בתמונות יקיריהן. כותרת הגג סתמית: "בצל ציפייה וברכות בינלאומיות". הכותרת הראשית אינפורמטיבית: "מקור מצרי: יום שלישי הבא, מועד יישום עסקת חילופי האסירים בין ישראל לפלסטינים". סיקור העסקה נפרש על פני ארבעה עמודים.

חלק משער "פנורמה"

חלק משער "פנורמה"

כותרת אחרת בעמוד השער מוקדשת לצד השלישי בעסקה, זה של ערביי ישראל: "אנו דורשים לכלול את בנינו בעסקת חילופי האסירים בין ישראל לחמאס", נכתב בה, לצד תמונותיהם של האסירים הבטחוניים בעלי האזרחות הישראלית: עדנאן אל-בחירי מרהט, סאמי יונס מעארה, מוחמד ענבתאווי מכפר-כנא, האסירה לינא ג'רבוני מעראבה ובכר אבו-רביע מנצרת. "כתבי 'פנורמה' מראיינים את בני משפחות האסירים הבטחוניים מהמגזר הערבי", נכתב עוד.

בעמוד הפותח של קונטרס החדשות מתפרסמת תמונת בני משפחת שליט עם אותה כותרת שהודפסה בשער העיתון. בהמשך מביאים "כתבי 'פנורמה'" ידיעה על צלב קרס וכתובת "מוות לגלעד שליט" שצוירו על אחד מקירות נצרת. מ"מ ראש העירייה, עלי סלאם, מאשים "גורמי חוץ שרוצים לזרוע בעיות בעיר".

חבר מערכת העיתון, נסים אבו-חיט, שנהג לכתוב פרשנות שבועית בעניינים אקטואליים, אינו מפרסם דבר כבר תקופה ממושכת. הטור הקבוע היחיד בעיתון כעת הוא זה של פרידה ג'אבר בראנסי, בתו של העורך והבעלים בסאם ג'אבר, הכותבת בענייני חברה בלבד, והפעם: "צריך לומר תודה".

עוד כותרות

"א-סינארה" מעניק חסות לקריאה להצלת הפעוטה מלק אוסאמה קיוואן, בת שנה וחצי ממג'דל-כרום, הסובלת ממחלת דם נדירה. העיתון מציין כי הנהלת הבנק הערבי נענתה לפנייתו ותשתתף בגיוס תרומות להצלת חייה. הפנייה מופיעה באוזן שמאל של השער.

כותרות נוספות: "טמרה יוצאת מגדרה כדי לגנות את האלימות, בעקבות הריגתו של הצעיר עלי אבו-רומי במהלך קטטה"; הרופא המתמחה ד"ר פאדי מזיד, ממחוז טול-כרם שבגדה המערבית: "אני עובד 24 שעות ברמב"ם בשל התפטרות הרופאים המתמחים"; חאלד גרה זוכה בראשות מועצת ג'ת, סיבוב שני בבאקה אל-גרביה.

"כל אל-ערב" ממשיך לעקוב אחר סוגיית החאג' והעומרה, ומבליט שוב באוזן שמאל: "ועדת המעקב: אנו דורשים מוועדי החאג' והעומרה להתחייב למסקנות ועדת הבדיקה, ולא לרשום עולים לרגל לעומרה באביב הבא". העיתון מדווח גם הוא על בחירתו של חאלד גרה לראשות מועצת ג'ת ועל סיבוב שני בין סמיר דרוויש למורסי אבו-מוך בבאקה אל-גרביה. איש העסקים מוסטפא עראביה מאשים את ראש עיריית נצרת, ראמז ג'ראיסי, בעיכוב חתימתו על אישור מבנה שבבעלותו מסיבות לא ענייניות. ג'ראיסי מכחיש.

ראיון עם שאול מופז ב"כל אל-ערב"

ראיון עם שאול מופז ב"כל אל-ערב"

כותרת מעניינת בעיתון: ח"כ שאול מופז (קדימה) מתראיין למדור "עימות" עם הבעלים פאיז שתיווי וחבר המערכת זידאן חלאילה. "הערבים בישראל לא יוכלו להשפיע כל עוד הם מצביעים למפלגות ערביות", אומר מופז. ציטוטים נוספים: "רוב העם וההנהגה הפלסטינית בעד השארת גושי ההתנחלויות תחת ריבונות ישראל" ו"אגבור על ציפי לבני ולאחר מכן על נתניהו, ואמנה שר ערבי".

"פנורמה" מבליט דיווח על "גינוי נרחב" לפגיעה בבתי-העלמין ביפו. שיח' פואד זנגריה פונה לרב הראשי על רקע הצהרותיו אחרי שביקר במסגד השרוף בטובא-זנגריה: "ביקורך במסגד לווה בדמעות תנין, ושעתיים לאחר מכן אתה לא פוסל אפשרות שמי שהצית את המסגד הוא מבני הכפר?". "פנורמה" מדווח עוד כי הוארך מעצרו של הנער החשוד בהריגת הצעיר עלי אבו-רומי בטמרה ואינו שוכח לציין כי בבאקה מתכוננים לסיבוב שני, דרוויש מול אבו-מוך.

יאסר עוקבי הוא עורך ב"ישראל פוסט" ועורך העיתונים "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע והנגב