כשלונות צפויים

"הפלסטינים מנסים להשיג מעמד של מדינה משקיפה לא חברה, כמו הוותיקן", כך מגלה חאתם עבד אל-קאדר, האחראי על תיק אל-קודס ברשות הפלסטינית, בראיון שהעניק לכתב "א-סינארה" חטאב נסאר, וזוכה לכותרת הראשית בעיתון. בידיעה עצמה, שכותרת הגג שלה היא "בעקבות הכישלון הצפוי בהשגת הרוב הדרוש [במועצת הביטחון] להכרה במדינת פלסטין", מוסיף עבד אל-קאדר כי למרות זאת, "אין ברירה" אלא להמשיך במהלך, וכי "ההרכב הנוכחי של מועצת הביטחון ישתנה, ואז נשים את הווטו האמריקאי בפינה".

ב"כל אל-ערב" מראיינים את חבר צוות המשא-ומתן ברשות הפלסטינית, ד"ר סאיב עריקאת, שאומר: "הפסקת ההתנחלות וקבלת עמדת שתי המדינות – המפתח לחידוש המו"מ", כדבר ההפניה בשער. "המאמץ הפלסטיני להשיג למדינת פלסטין חברות מלאה באו"ם צפוי לכישלון", נכתב בכותרת הגג לידיעה הבנויה על פרסומים בכלי התקשורת בעקבות פגישתו של עריקאת עם שליח הקוורטט טוני בלייר.

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

למאמר המערכת של "כל אל-ערב" עמדה ברורה בסוגיית חידוש המשא-ומתן. תחת הכותרת "מדוע לנהל מו"מ עם 'שקרן'..." נכתב במאמר: "סרקוזי ואובמה אמרו עליו 'שקרן'... לא ניתן לבטוח בו. קדמה להם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. זהו נתניהו ראש ממשלת ישראל בעיני בעלי בריתו הקרובים והחשובים, שמתייחסים לעולם הערבי והפלסטינים כאויבים.

"מוזר ששלושת אלו מבקשים ממר מחמוד עבאס לוותר על דרישתו לקבלת מעמד של מדינה לפלסטין באו"ם ובמקביל לשוב לשולחן המשא-ומתן עם 'השקרן'... למרות החוצפה של המערב, ובראשם אובמה הציוני יותר מהציונים, הערבים הם כוח עולה בזכות האביב הערבי ויכולים להשתמש ביוקרתם כדי להשפיע על המוסדות והמדיניות הבינלאומיים, שאין בהם מוסר מלבד האינטרסים, אם זה עם שקרנים, נוכלים או רוצחים. לכן אסור בתכלית האיסור לשוב לדרך המשא-ומתן ויש להותיר את הסוגיה [הפלסטינית] במגרש הבינלאומי, כי זוהי הדרך שתוביל אל התוצאה המקווה".

גם עורך הכבוד של העיתון, המשורר והסופר סמיח אל-קאסם, נדרש לסוגיה במאמרו השבועי "נקודה, שורה חדשה". תחת הכותרת "אמריאל" (שילוב של המלים אמריקה וישראל) משווה אל-קאסם בין המשא-ומתן שערכה ארה"ב עם וייטנם לאחר כשלון מלחמת וייטנם ובין עמדתה המאמצת את הנארטיב הישראלי בכל הקשור לסוגיה הפלסטינית: "ארה"ב נוקמת בעם הווייטנמי דרך הנקמה שלה בעם הפלסטיני".

"ארה"ב מחזיקה בתינוק הדמים שוב, ומודיעה על הקפאת התמיכה באונסק"ו לאחר שרוב המדינות קיבלו את הצטרפות פלסטין כחברה מלאה", מוסיף אל-קאסם.

"אובמה נענה למאוויי ליברמן, העולה הרוסי לארצנו, ומדינתו, מדינת הרשע הגדולה, קיבלה עמדה התומכת בחמדנות שליטי ישראל והעוינות שלהם לשלום, לחירות ולזכויות האדם [...] שליטי וושינגטון ותל-אביב לא הפנימו שרצון העמים החיים הוא שמנצח בסופו של דבר. נקודה, שורה חדשה".

בין מתקפה למצור

הכותרת הראשית של "כל אל-ערב" מתייחסת לדו"ח סבא"א על מאמציה של איראן להשיג פצצה גרעינית: "מתקפה ישראלית אפשרית ואיראן מאיימת להשמיד את ישראל!!" [סימני הקריאה במקור]. "הנגבי דורש מנתניהו להפציץ את איראן ואומר שזהו צורך ישראלי; מופז: האופציה הצבאית נגד איראן היא הגרועה והגיע הזמן להדק את המצור עליה", נכתב בכותרת המשנה. תמונות צחי הנגבי ושאול מופז מופיעות ליד הכותרת הראשית. בידיעה עצמה, הגזורה מראיון שנערך במשרדי העיתון, מופיעות תמונותיהם של נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד המסמן בידו תנועת ניצחון, תצלום של מפעל גרעין איראני, דיוקנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ותצלום נוסף של מופז.

ב"א-סינארה" קובעת הבעלים והעורכת הראשית במאמרה השבועי: "ישראל לא שמעה תגובות משביעות רצון באשר לדו"ח סבא"א בעניין פעילות איראן, ואף לא תגובות בסיסיות כמו הגברת הסנקציות בשל תוכנית הגרעין של איראן. המערב רצה להיות רציונלי בסוגיית איראן, מה שלא ריצה את ישראל, שזקוקה לתמיכת מדינות העולם למתקפה באיראן. אך מצבה בקהילה הבינלאומית לא טוב, לאחר שהתברר כי נשיא צרפת סרקוזי אמר על נתניהו שהוא 'משקר', דבר שהודגש על-ידי אובמה, שהתלונן שהוא חייב להיות בקשר איתו. נראה שארה"ב אינה מסוגלת עוד לטפל במתנגדים לה, לאחר שנים ששיחקה את תפקיד 'השוטר העולמי'".

חפים מפשע

שני העיתונים הארציים מדווחים על דחיית ערעורו של הנשיא לשעבר משה קצב על-ידי בית-המשפט העליון. הדיווח מקבל רק רבע עמוד, ושני העיתונים מתמקדים בהחלטה המשפטית. ב"א-סינארה" מככב קצב גם בתמונה המרכזית על השער. ב"כל אל-ערב" הכותרת על השער אינה מזכירה את העונש שהערעור על אודותיו נדחה: שבע שנות מאסר בעקבות שורה של עבירות מין.

ב"מטרות", מדור הסאטירה של חבר מערכת "כל אל-ערב" סוהיל קיוואן, נכתב: "נשיא המדינה לשעבר לאחר דחיית ערעורו ושליחתו לשבע שנות מאסר בפועל: 'אני חף מפשע, אנשים, לפי המשפט הערבי, כי הגברת שטענה כי אנסתי אותה לא צעקה... זה אומר שהדבר התרחש בהסכמתה, והיא לא התעוררה אלא לאחר שבע שנים [...] הלוואי והערבים היו שולטים כאן, ולא הייתי צריך לראות את הפרצופים שלכם...".

הכתב לואי אבו-שקארה חתום על ידיעה אינפורמטיבית ב"א-סינארה" שעניינה ביטול הרשעתו של חמד זינאתי על-ידי בית-המשפט העליון. זינאתי הורשע ברצח יוסף עלי, ותמונת המנוח מופיעה בידיעה עצמה, שמקבלת הפניה בעמוד הראשי.

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

הכתבים סעיד עדאווי ואמין בשיר עושים עבודה מקצועית יותר ב"כל אל-ערב", ומראיינים את זינאתי, שאומר: "תודה לאל שהצלחתי להוכיח שאני חף מדמו של המנוח יוסף עלי". הם גם מזכירים את הראיון שערכו הכתבים עדווי ומוחמד מחסן וותד עם זינאתי במסגרת המדור "עימות". הראיון התרחש בעת שזינאתי שהה בכלא, במרץ 2010, וגם בו הדגיש האסיר המשוחרר כי הוא חף מפשע וטען: "נכלאתי על לא עוול בכפי". תמונתו של האיש עם רעייתו ושלושת בניו מעטרת את השער הראשי.

עוד מובלט בשער "כל אל-ערב" הדיווח על הריגתו של הפלסטיני איימן זיאד שג'ראווי, בן הכפר א-שג'רה העקור שבמחוז טבריה, מירי כוחות הביטחון בסוריה. הכתב אנואר אמארה כותב כי בני משפחתו בנצרת הקימו בית אבלים לכבודו.

גמ'אל דעוף, שאחיו אחמד עצור בלבנון, זועק ב"א-סינארה" את זעקת אחיו הכלוא זה יותר מחודש, ואומר בראיון שמקבל הפניה בשער: "לו אחי היה יהודי, העולם היה קם על רגליו". כמו כן מעסיקה את העיתון ההתדיינות המשפטית הבלתי נגמרת בין שיח' ראאד סלאח, ראש הפלג הצפוני של התנועה-האסלאמית בישראל, ובין השלטונות בלונדון, המעוניינים לגרשו מהמדינה. דובר התנועה עו"ד זאהי נג'ידאת אומר לעיתון מלונדון: "בית-המשפט קיבל את רשות הערעור על החלטת בית-המשפט להגירה בבריטניה".

להסתיים באסון

טיל הלאו שנורה לעבר בית-בראמה ומבצע המעצרים של חמישה צעירים בעקבותיו מדווחים בהפניה בשער "א-סינארה" ובאוזן שמאל בשער "כל אל-ערב". "כל אל-ערב" אינו מרפה מוועדת החאג' והעומרה, והכתב זידאן חלאיילה חושף הודאות של חברי הוועד מתוך הפרוטוקולים של ועדת החקירה, המצדיקות, כנראה, חקירה משטרתית. אחד מהם מודה: "נגררנו אחר התשוקה והכסף".

בראיון ל"א-סינארה" מצדד עו"ד זכי כמאל בהצעה לתיקון חוק לשון הרע של הח"כים מאיר שטרית ויריב לוין, להעלאה משמעותית של סכום הפיצוי ללא הוכחת נזק בגין הרשעה בהוצאת דיבה. "הוצאת דיבה אינה חופש הביטוי, והיא עלולה להסתיים באסון", אומר כמאל, והציטוט מודפס ככותרת הידיעה, המופיעה במלואה בשער העיתון.

בכותרת המעוצבת בעיצוב השמור בדרך כלל לדיווחים על טרגדיות נכתב על שער "כל אל-ערב": "עיריית עכו מאיימת לקנוס סוחרים ערבים שפותחים את חנויותיהם בשבתות". כותרת המשנה מוסיפה כי "העירייה מודה שהאיומים לא כוונו [לסוחרים הערבים]".

חג שמח

"כל אל-ערב" מקדיש את אוזן שמאל של השער לעשרות נפגעי החג בשל שימוש בחזיזים. אחד מהם, מוניר זאהי חטיב (19) מכפר-כנא, אומר לכתב אנואר אמארה: "אני מתחנן בפני כולם שלא להתקרב לחזיזים, כי הם מסוכנים מאוד". תמונת שתי אצבעותיו הכרותות מופיעה מעל תמונה קטנה שלו עצמו. כתב "א-סינארה" מוסא בסול משוחח עם חטיב, וידיעה על כך מופיעה בעמוד פנימי. גם ד"ר אסעד ברהום, מנהל בית-החולים הגליל-המערבי בנהריה, מצטרף לאזהרות.

על שער "א-סינארה", לעומת זאת, מודפס במלואו דיווח על אודות ח"כ דליה איציק (קדימה), זאת בזכות ביקור שערכה במג'ד אל-כרום לרגל עיד אל-אדחה (חג הקורבן), והצהרה שמסרה לכתב ג'מאל סועאד: "הכנסת הנוכחית קיצונית, ואנו היהודים והערבים נביס את הקיצוניות!".

הנהלת "פנורמה" מחליטה לחגוג את עיד אל-אדחה, והעיתון יוצא לחופשת החג ואינו מופיע.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט" ועורך העיתונים "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע והנגב