על המשבר

המשבר במערכת הבריאות תופס את הכותרת הראשית בעיתונים "א-סינארה" ו"פנורמה". "החלטת [בית-המשפט] העליון, ניסיון להוריד את הממשלה מהעץ הגבוה שעליו טיפסה", קובע ד"ר בשארה בשארה, מנהל המדור לכירורגיה מקצועית בבית-החולים רמב"ם, ב"א-סינארה". בראיון לכתב מחמד עוואד מספר מנהל מחלקת כירורגית א' בבית-החולים כי מספר הרופאים המתמחים שהתפטרו עד כה מבתי-החולים הגיע ל-350, וכי הצטרפו אליהם עוד 183 רופאים מומחים.

מתחת לכותרת הראשית מבליט העיתון תצלומים של שלושה מ-11 תינוקות שנולדו ב-11.11.11 בבית-החולים הצרפתי בנצרת. ד"ר ניקולא פרח מתראיין לרגל כניסתו לתפקיד מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית-החולים בנצרת ואומר: "השמים הם הגבול בנוגע לתוכניות לעתיד". גם סיפורה של סלווא סלאמה, ממג'ד אל-כרום, שילדה בן לאחר המתנה של 18 שנה, ומביא הכתב רפעת עכר, מובלט בהפניה בשער.

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

"משבר הרופאים המתמחים בארץ עולה מדרגה" נכתב בשער "פנורמה", מעל לכותרת הראשית "בית-המשפט העליון הפסיק את הטיפול בערעור הרופאים המתמחים". הידיעה נטולת קרדיט. בתמונת השער שתי סטודנטיות ערביות לרפואה, בעת הפגנה מול בית-החולים איכילוב ביום חמישי.

"כל אל-ערב" מתעלם לחלוטין ממשבר הרופאים המתמחים, גם בעמודיו הפנימיים. ההתייחסות היחידה לענייני רפואה היא מודעה של ארגון אד"י, ובה ראיון עם ח"כ ד"ר עפו אגברייה (חד"ש), שחתם על כרטיס תרומת איברים וקורא לציבור הערבי בישראל לנהוג כמוהו.

עסקת חבילה

במקום הניסיון להשיג הסכם במערכת הרפואה, מככב בכותרת הראשית של "כל אל-ערב" הסכם הפיוס הפנים-פלסטיני. הכותרת עצמה נשאבת מראיון שערך הכתב המדיני סעיד חסנין עם חבר הלשכה המדינית בחמאס, ד"ר סלאח אל-ברדוויל, שאומר: "אחרי פגישת עבאס ומשעל, יוכרז על ההסכם הפלסטיני כחבילה אחת".

"תנועת חמאס לא תציג מועמד לנשיאות הרשות, ותתמוך במועמד עם ערכים לאומיים", נכתב בכותרת המשנה, ובראיון עצמו אומר אל-ברדוויל: "פת"ח לא היתה מעוניינת בהצגת מועמדותו לראשות הממשלה של סלאם פיאד, אבו-מאזן הוא שרצה אותו. מנהל המשא-ומתן מטעם פת"ח ביקש שאנחנו נעמוד על כך שפיאד ייפסל, וזה מה שגרם לאבו-מאזן לחזור בו".

עוד מראיין הכתב המדיני של "כל אל-ערב" את חברת הפרלמנט הסורי הנד א-טריף, שאומרת מדמשק: "השליטים הערבים שזוממים נגד סוריה נוהגים ברודנות ובדיכוי כלפי בני עמם" ו"החלטת הליגה-הערבית היא החלטה ציונית במלואה שהתקבלה במזימה של מועצת מדינות המפרץ". הציטוטים מופיעים בשער העיתון.

א-טריף, משפטנית בהשכלתה וחברת מפלגת אל-בעת הסורית, אומרת עוד לחסנין:

"נצא ממשבר זה יותר איתנים, ונשמור על ההתנגדות בלבנון ובפלסטין ועל פרויקט האומה הערבית [...] העם הסורי עומד מאחורי הנהגתו הנבונה של המנהיג הנשיא בשאר אסד, שהמשיך ברפורמות שבהן החל המנהיג הסמל הנשיא לשעבר חאפז אסד".

"א-סינארה" מקדיש ידיעה (נטולת קרדיט) בעמוד פנימי להתפתחות בזירה הסורית; בכותרת הגג: "חשש מווטו רוסי-סיני בסוגיית המשבר בסוריה". בכותרת: "מדינות אירופיות וערביות פועלות לגינוי דמשק באו"ם". "פנורמה" מביא לקוראיו בעמוד השלישי "עדכון" מיום רביעי בסוגיה הסורית: "הליגה-הערבית נותנת לסוריה ארכה בת שלושה ימים לקבלת פקחים על אדמותיה". "חמד בן-ג'אסם אל-תאני, ראש ממשלת קטאר: 'סנקציות כלכליות נגד דמשק אם לא תמהר ליישום היוזמה הערבית'", נכתב בכותרת המשנה. בידיעה נפרדת בעמוד פנימי מדווח על ארגון הפגנה בגולן בגנות החלטת הליגה-הערבית להשעות את סוריה ממוסדות הליגה הערבית.

עוד ב"פנורמה", אזכור של העיתונות העברית מיום חמישי, שמצטטת את אהוד ברק בראיון לערוץ טלוויזיוני מיום רביעי, שבו אמר: "לו הייתי איראני, הייתי פועל להשגת גרעין".

עניים מדעת

עניין נוסף שמובלט בשלושת העיתונים הוא פרסום מדד העוני על-ידי המוסד לביטוח לאומי, שבחלקים מהתקשורת העברית זכה לכותרות מעודדות בסגנון "ירידה בשיעור העניים".

ב"א-סינארה" מצטטים את ג'יהאד עקל, חבר ההסתדרות מטעם חד"ש, שאומר: "כל ילד ערבי שני עני, ו-48% מהמשפחות הערביות עניות". דבריו זוכים להפניה בשער העיתון. הבעלים והעורכת הראשית, וידה משעור, מקדישה את מאמר המערכת לנושא, תחת הכותרת "העוני שלנו, בושתם!".

"אם הייתם משפחה ערבית, 48% מכם היו מתחת לקו העוני. לו הייתם
ילד ערבי, אז 53% מכם היו עניים [...] הסטטיסטיקה חוזרת על עצמה בכל שנה, ואין תגובות בסיסיות או שוליות בקרב הגורמים האחראים. לא מהשמאל, ולא מאחרים. לא שמענו הצהרות בדבר זכותו של הילד הערבי בכלל. העובדות ברורות והאפליה נגד הערבים נמשכת, הרדיפה נמשכת והמצב הכלכלי מידרדר. לא נתפלא אם העוני יימשך שנה אחרי שנה, וכל עוד הערבי הוא סכנה דמוגרפית בעיני הגזענים, אז עדיף שיישאר מתחת לקו העוני [...] וגם אם אתה ערבי ממעמד הביניים, עליך להסביר למה אתה כזה ואינך עני".

על אף שהידיעה על דו"ח העוני (של הכתב חטאב נסאר) זוכה להפניה בשער והנושא מטופל גם במאמר המערכת, היא מוצנעת בעמ' 36, בסוף העמוד. החלטה תמוהה של עורך החדשות.

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

שער מוסף "פנורמה"

שער מוסף "פנורמה"

"כל אל-ערב" בוחר לדווח על הנתונים בכותרת פנימית בראש עמ' 8, לצד תצלום מקרר שכל תכולתו שני קרטוני חלב וצנצנת שתכולתה לא ברורה. כותרת הידיעה, של הכתבת חנאן חביבללה: "בארץ 433,330 משפחות עניות – ושליש מהילדים עניים". כותרת המשנה מדגישה דווקא את החיובי: שיעור העוני במגזר הערבי ירד קצת, מ-13.4% ל-13.2%. מתחת לידיעה, ידיעה נוספת על אודות נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרגל יום הילד הבינלאומי. "סכנין מדורגת ראשונה במספר הילדים שהיו מעורבים בתאונות דרכים ברחבי הארץ; מוחמד ורימאס – השמות הנפוצים בקרב הילדים הערבים בארץ", נכתב בה.

"פנורמה" מתעלם מנתוני העוני, אך מבליט על פני עמוד מלא, בצירוף שתי תמונות גדולות, את דברי הנשיא שמעון פרס בכנס חגיגי של פרויקט מענטק (שילוב המלים יחד-הייטק) לשילוב אקדמאים ערבים בהייטק: "נשיא המדינה שמעון פרס: 'המטרה: לגייס אלף ערבים לתחום ההייטק בשנה הבאה". ידיעה חיובית נוספת מובלטת בשער העיתון: "גשמי הברכה גורמים לאופטימיות".

ואגב "פנורמה": בשל יציאתו לחופשת חג, מלא העיתון בידיעות שאין להן דווקא תאריך תפוגה אקטואלי: מפקד פיקוד דרום האלוף טל רוסו מברך את הבדואים ברהט לרגל חג הקורבן, כמו גם ראיון עם חמד זינאתי, שזוכה (אחרי שבשבוע שעבר התראיין ל"כל אל-ערב").

מתגייסים לצבאה

"כל אל-ערב" מדפיס על השער תמונה של משפחת האזרח הבדואי יאסר זבידאת, מבסמת-טבעון, שביתה נהרס ביום רביעי. "על אף שאנחנו מתגייסים לצבאה [...] המדינה הרסה את ביתנו והותירה אותנו בגשם!", מצוטט זבידאת. עליא זבידאת, אם המשפחה, מספרת לכתב אנוואר אמארה כי "עשרה ילדים מתגוררים בחדר אחד בתנאים קשים [...] האם זה טבעי?". הילד יאסר זבידאת מספר: "המשטרה העירה אותנו משינה, והכריחה אותנו לעמוד בגשם ובקור, והרסה את ביתנו מול עינינו". תגובת המשטרה לא הובאה בכתבה.

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

"פנורמה" מבליט אף הוא בשערו את הידיעה על הריסת בית משפחת זבידאת, לצד תמונת אמו של אב המשפחה. הכותרת: "שביתה ברשויות המקומיות הבדואית בצפון בעקבות הריסת בית בבסמת-טבעון". הכתבים חנא עביד ועומר דלאשה מראיינים את חסן הייב, ראש פורום ראשי הרשויות הבדואיות בצפון, שקובל כי "הרמטכ"ל מבקר את הפורום ודורש להעלות את מספר המתגייסים, ומנגד הורסים בתים בכפרינו".

הפניה בשער "א-סינארה" מצטטת את אביו של בעל הבית: "הרסו את ביתנו, אך לא יפגעו במורל שלנו, ונבנה את הבית מחדש", הוא אומר. בידיעה עצמה, מאת הכתבים חטאב נסאר ורביע חנא, מובאת תמונת הסבתא ונכדתה (פרט זה נודע רק למי שקרא את הכיתוב בעיתונים המתחרים) ומדווח כי ראש המועצה המקומית, מחמד יאסין, הכריז על שביתה כללית ביום חמישי.

חניה בחדרה

"כל אל-ערב" מבליט כמה סיפורים על רקע גזעני או קיצוני על פני כמה עמודים. בהפניה בשער מובלט סיפורו של מוסטפא הינדי, תושב באקה אל-גרבייה, שהחנה את רכבו בחדרה ומצא עליו פתק: "פעם אחרונה שאתה חונה פה, חתיכת ערבי מסריח" (הסיפור פרי מקלדתה של מונא ערמוש). עוד בעיתון, דיווחים על הצתת אש וכתובת "תג מחיר" על דירת עמידר בירושלים. ראיון עם ד"ר שוקרי עוואודה, ראש הסיעה המשותפת בנצרת-עילית, שטוען: "שמעון גבסו העלה את הארנונה כדי להקשות על הערבים ולהוציאם מהעיר". גבסו הגיב לכתב יוסף שדאד ואמר: "אני פועל למען התושבים הערבים – ולא להפך".

כתב "כל אל-ערב", אברהים אבו-עטא, מביא את סיפורו של אלכסיי צ'רוליין, עולה חדש מרוסיה, שהתאסלם ועבר להתגורר בערערה שבוואדי עארה ואף שינה את שמו לעבדאללה עיז א-דין. העולה שהתאסלם מקבל הפניה בשער עם תמונה.

שלושת העיתונים מדווחים על מעצרו ושחרורו של האסיר המשוחרר בעסקת שליט, סאמי יונס מערערה, שנאסר עליו להיכנס לגדה המערבית למשך 11 שנים. ב"כל אל-ערב" כותבת מונא ערמוש כי בית-המשפט הורה לשחרר את האסירה הבטחונית ורוד קאסם מטירה, לאחר שסיימה שני שלישים ממאסרה, אך הפרקליטות הצבאית עירערה על ההחלטה.

בעוד "א-סינארה" מבליט בהפניה בשער את סיפור בחירתו של עו"ד זכי כמאל לסגן יו"ר לשכת עורכי-הדין בארץ, מבליט "כל אל-ערב" בשערו את התנהלות התביעה שהגישו כמאל ואחרים בטענה להוצאת דיבה של העיתון נגדם, במסגרת תחקיר שפירסם על המדרשה למורים. הדיון המשפטי מתפרש על כפולת עמודים בקונטרס החדשות. "פנורמה" ניטרלי.

ספרות ודוגמנות

הודא א-נקאש ויונה יהב, במוסף "סווא" של "א-סינארה"

הודא א-נקאש ויונה יהב, במוסף "סווא" של "א-סינארה"

"כל אל-ערב" גאה בעורך הכבוד שלו, המשורר סמיח אל-קאסם, לרגל יציאת ספרו האוטוביוגרפי החדש "סתם מאפרה". הדיווח על הספר זוכה להפניה באוזן שמאל בעמוד הראשי, וגם לסיקור נרחב, בליווי חמש תמונות מאולם תיאטרון אל-מידאן בחיפה (הכתב הוא סלימאן חלבי).

"מידראמה", המוסף של "פנורמה", מביא בשערו את סיפורה של הדוגמנית היא יחיא ממזרעה, שאומרת כי היא "מקווה להקים סוכנות דוגמנות ראשונה במגזר הערבי, לדוגמנים ולדוגמניות".

"סווא", המוסף של "א-סינארה", מבליט בשערו את המפגש בין ראש עיריית חיפה יונה יהב להודא א-נקאש, הדוגמנית החיפאית שמשתתפת בתחרות "Miss Earth 2011". מוסף "כל אל-ערב" סופח השבוע לקונטרס החדשות מסיבה לא ברורה.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט", ועורך "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע והנגב