אני חוזה שנה חדשה

עם פרוס 2012 מציג "א-סינארה" את אנשי השנה שלו על-פי סקר שערך בין קוראיו. שיח' ראאד סלאח, ראש הפלג הצפוני של התנועה-האסלאמית, השוהה זה כמה חודשים בלונדון, נבחר לאישיות השנה. האישיות הפוליטית הראשונה של המגזר הערבי היא, לפי קוראי "א-סינארה", ח"כ אחמד טיבי.

עוד בנבחרים: מייסד אפל סטיב ג'ובס המנוח הוא איש השנה הבינלאומי; מזכ"ל הליגה-הערבית ד"ר נביל אל-ערבי הוא איש השנה בעולם הערבי; השיח'ה מוזה, אשתו של אמיר קטאר, היא אשת השנה בעולם הערבי. נציין כי בתה של הבעלים, יארא משעור, ביקרה בנסיכות ואף דיווחה על ביקורה לפני שבועיים. עוד נציין כי חברי-כנסת מטעם בל"ד לא נכללו ברשימה.

גם ענפי הספורט והבידור זוכים להיכלל במצעד: איש הספורט של המגזר הוא החיפאי המסופסל מוחמד גדיר, ואישיות הספורט הבינלאומית היא שחקן ברצלונה הארגנטיני ליאונל מסי. הזמר הערבי המועדף על הקוראים הוא הלבנוני רארב עלאמה. תוצאות הסקר מובאות ככותרת השנייה בחשיבותה לאחר הראשית ומלוות בתצלומים של כמה מהנבחרים.

העיתון אף מסכם את השנה לאורך ארבעה עמודים בקונטרס החדשות, ומתמקד באירועי "האביב הערבי". העורכת והבעלים וידה משעור ממשיכה מהנקודה שבה הפסיקה בשבוע שעבר כשהחלה בסיכומי השנה, אז מנתה שש נקודות. ארבע הנוספות הן: המצב בסוריה (כל אחד מפקחי הליגה-הערבית מציג עמדה אחרת); הפיוס הפנים-פלסטיני (המנהיגים מתכנסים לצורכי הפרוטוקול כדי לאכול ולשתות); הגרעין האיראני (אם איומי ארה"ב אינם לצורכי הפחדה בלבד, אזי אנו עומדים בפני מלחמה); ותפילה לשנה החדשה (שנה הוגנת שבה העולם ילמד מטעויותיו וישררו בו כבוד האדם, אהבה וסליחה).

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

העדרו של עורך ראשי בולט השבוע במיוחד באופן שבו מתייחס "כל אל-ערב" לסיומה של השנה האזרחית: הוא אינו מתייחס. מאמר המערכת עוסק בתאריך דווקא מזווית אזוטרית: תחת הכותרת "קורבנות האסטרולוגיה" נכתב שם כי "אסטרולוגים קמים עלינו בכל שנה בנבואות שבהן עבדאללה מלך ירדן הוא המשיח שהולך לשחרר את אל-קודס, תחזיות על רעידות אדמה ואסונות. כל אלה שהתפלספו בשנה שעברה לא ניבאו דבר, גם לא את 'האביב הערבי' ששינה את פני העולם". עוד מוסיף המאמר כי "כמה מהאסטרולוגים גובים כספים, וזה אסור על-פי הדת".

"פנורמה" שואל סטודנטיות על תקוותיהן לשנת 2012, והדברים מובאים במוסף "מידראמה". על פני ארבעה עמודים בקונטרס החדשות וכמה כתבות במוסף (עומר דלאשה, כרם חורי, עלא בדארנה, אימאן דהאמשה) מסכם העיתון את האירועים החשובים של 2011, בעיקר על-ידי שימוש בתמונות צבע גדולות מן העולם (ללא קרדיט לסוכנויות הידיעות), כשדגש מיוחד ניתן לאלו הקשורות ל"אביב הערבי".

עורך "חדית א-נאס", ודיע עוואודה, מסכם את "שנת 'האביב הערבי'" לאור עליית קרנן של התנועות האסלאמיות: "יש לכבד את תוצאות הבחירות בתוניסיה, מצרים ומרוקו ובמדינות ערב שבהן התנועה-האסלאמית זכתה", הוא קובע. "חובה דמוקרטית לקבל את התוצאות, יהיו אשר יהיו. כמו כן, זאת הזדמנות נוספת להעמיד את הראייה האסלאמיסטית במבחן המציאות. כמו בארץ, העלייה לשלטון ממתנת וחושפת את המלים החלולות שמגלמות הסיסמאות הבומבסטיות של האחים-המוסלמים. צריך לראות כיצד יתמודדו האחים-המוסלמים עם עוני של כ-80 מיליון אדם וכיצד ישתלבו כחברים בקהילה הבינלאומית.

"למעשה", מוסיף עוואודה, "זה אינו המבחן הראשון של האחים-המוסלמים באזור. הנסיונות שלהם באיראן, אפגניסטן וסודאן, ולפניהם גם אלו של התנועה הווהאבית בסעודיה, מלמדים שהזרם האסלאמי, כשהוא בעמדת השליט ולא בזו של המטיף, נכשל בדברים מהותיים וראשיו הפכו פרגמטים או מושחתים". עוד כותב העורך כי "זו לא תהיה הפתעה אם מצרים בעידן האחים-המוסלמים תמשיך לשמור על יחסיה עם ישראל" ומזכיר: "גם הניסיון המקומי בארץ יש בו כדי ללמדנו שסיסמאות לחוד ושלטון לחוד; כמה מראשי התנועה-האסלאמית – תנועה ממשיכה של האחים-המוסלמים – המשיכו למפלגות ציוניות אחרי שהגיעו לכנסת ולרשויות המקומיות. הפופולריות שלהם כיום באום אל-פחם, עיר מעוזם, בשפל המדרגה, ויש כאן תובנה חשובה".

שלום שלום

נציג חמאס בלבנון, עלי ברכה, אומר לכתב המדיני של "כל אל-ערב" סעיד חסנין כי "ההכרה של אש"ף בישראל – מבוטלת, ואנו חותרים למשיכתו של ההסכם". הדברים מצוטטים בכותרת הראשית של העיתון. עוד אומר ברכה כי "[הסכם] אוסלו הזיק לסוגיה הפלסטינית, ולא נסכים במסגרת אש"ף [דהיינו, המסגרת הכוללת את פת"ח וחמאס] לאף הסכם שיזיק לאינטרסים [הפלסטיניים]".

דובר הממשלה הפלסטינית, ד"ר רסאן אל-חטיב, אומר לכתב "א-סינארה" אמין אבו-ג'בל כי "ישראל מנצלת את הנסיבות ואת עיסוקם של הפלסטינים בפילוג הפנימי להמשך הכיבוש". הדברים מובאים ככותרת הראשית של העיתון.

היועץ לענייני תקשורת של תנועת האחים-המוסלמים במצרים, ד"ר גמאל נסאר, אומר לכתב המדיני של "כל אל-ערב", סעיד חסנין: "לא נקיים מו"מ עם הישות היהודית – כי מדובר בישות עושקת ולא לגיטימית". דבריו מובלטים בשער העיתון.

רצח בקמפוס, דממה בטייבה

ארבעת העיתונים ממשיכים לסקר את נסיבות הרצח של הסטודנטית סועאד (אושרית) חמזה מכפר-כנא. בכתבת מגזין מורחבת מגולל "חדית א-נאס" את סיפורה הטרגי של חמזה, בתם של מרים היהודייה מטבריה ומוחמד מכפר-כנא, שנרצחה בגרמניה.

חמזה, שעמדה לסיים את לימודי הרפואה בגרמניה, נרצחה ככל הנראה על-ידי עמיתה לפקולטה, סטודנט מסוריה, על רקע אהבה נכזבת. פרחאן ("מאושר" בעברית) הסורי רצח את חמזה בחדרה ונמלט. בחודשים שלפני כן התלוננה חמזה באוזני הוריה כי פרחאן מטריד אותה ואף מסרה את שמו ואת מספר הטלפון שלו, אך ההורים לא הצליחו לשוחח עם מי שחשוד כעת ברצח בתם. המשטרה הגרמנית ממשיכה לחקור את בני משפחת החשוד, המתגוררים בגרמניה.

האב אומר לכתב "א-סינארה" מוחמד נאג'י אמארה: "בתי נרצחה בחניקה, והחשוד ברצח הוא סורי". תמונתה של חמזה, כמו גם תצלום מההלוויה ותמונת האב הבוכה, מובאים בגוף הידיעה. כתב "כל אל-ערב" אנואר אמארה מסקר אף הוא את ההלוויה תחת הכותרת: "במקום שסועאד חמזה תשוב לכפר-כנא כרופאה, היא חזרה כגווייה". כתב "פנורמה" זוהיר חורה מסקר אף הוא את ההלוויה. דברי האב, "החשוד ברצח בתי – סורי", מובלטים לצד תמונת המנוחה בשער העיתון.

רצח חמזה אינו האירוע האלים היחיד המגיע לדפי העיתונים. רחוק מכך. כתב "א-סינארה" רפעת עכר מסקר את מעצרם של שני חשודים ברצח אנאס כיאל מג'דידה-מכר, כמו גם הפגנה נגד אלימות בכפר, שלוותה בעצמה באלימות מצד "אלמונים" שירו אש לעבר הצעדה. דיווח על כך מובא גם ב"פנורמה", על-ידי הכתב אבראהים ג'ריס.

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

חבר מערכת "כל אל-ערב" סוהיל כיוואן מעלה שאלות ותהיות באשר לרצח הילד אנאס שחאדה כיאל (12) מג'דידה-מכר ובנוגע למעצרם של שני חשודים ברצח. לפי החשד, אלו ירו במהלך קטטה, וכדור תועה פגע במנוח. הכותרת שנבחרה לידיעה בכפולה בקונטרס החדשות היא "קורבן המבוגרים?". דבריה המרגשים של האם, ששמה משום מה אינו מוזכר, "הכדור קרע את לבו של בני", מודגשים בשער לצד תצלום שלה כשהיא מחזיקה את תמונת בנה.

שני מקרי הרצח הללו מצטרפים למקרים אחרים של אלימות במגזר הערבי המסוקרים בהרחבה בארבעת העיתונים, ובהם רצח זהיה סומרי ממכר בדקירות על-ידי בנה, רצח תייסיר חמדאן מטירה בפתח ביתו, ורצח מייקל דניאל, שנורה בחג המולד בנצרת. החלק השני של מאמר המערכת ב"כל אל-ערב" מתייחס גם הוא לסוגיה. "לא נרפה ולא נתייאש במלחמתנו באלימות הגואה", כותבים שם.

סיקור האלימות הגואה מלווה גם בגילויי צביעות: אף עיתון ארצי בערבית לא פירסם את דבר מעצרו של העבריין מאלכ חרירי, בן למשפחת הפשע המפורסמת, תושב טייבה, בחשד לסחיטה והלבנת כספים. העיתון הערבי היחיד שמדווח על כך הוא בטאון הפלג הצפוני של התנועה-האסלאמית "סאוות אל-חק ואל-חוריה".

מעצרו של חרירי הוא חלק מסכסוך עברייני מתמשך ועקוב מדם, שגבה כבר חייהם של רבים. עם זאת, ב"כל אל-ערב" הדיווח על מעצר חשוד ברצח ארבעה צעירים בטייבה במסגרת אותה מלחמת כנופיות בעיר שבמשולש מובא בלי שהעיתון יפרט את זהותו של החשוד, שפורסמה בעיתונות בעברית.

אמאני עבד אל-עזיז ("א-סינארה") ועומר רביע ("פנורמה") מצטטים את השר לבטחון פנים, איציק אהרונוביץ', בעת ביקורו בערים טייבה וטירה שבמשולש. "נרדוף אחר משפחות הפשע המאורגן במגזר הערבי", לשון הכותרת ב"א-סינארה", ו"השר אהרונוביץ' מתארח בעיריית טייבה ומקשיב לכמה מהאזרחים", לשון הכותרת ב"פנורמה". זה האחרון, על אף שהוא מסקר בהרחבה את הפגנות "לא לאלימות" וחרף העובדה שהוא עצמו יוצא לאור בעיר טייבה, אינו מדווח כלל על המעצר. ברם, להצגת מוצר חדש של חברת חיתולים שולח העיתון ארבעה כתבים.

חילופי מהלומות באווירה טובה

פרשת שחיתות גדולה בארגון דתי ממשיכה להכות גלים ברחוב הערבי: הוועדות הממונות על רישום ותיאום החאג' (העלייה לרגל למכה) מואשמות בהעלמות ובזבוז כספים על חשבון העולים לרגל. ועדת המעקב העליונה של האזרחים הערבים הודיעה על פשרה שבמסגרתה ייערכו רפורמות בוועדות העלייה לרגל, זאת על אף שרק לפני חודשיים הכריזה על קבלתן של המלצות ועדת חקירה שמינתה בעצמה, ולפיהן הוועדה המושחתת לכאורה תוחלף במוסד מודרני שיפעל בשקיפות. "חדית א-נאס" מקדיש לנושא כתבה מורחבת ובה הוא תוקף את אלה שהסתבכו לכאורה בשחיתות ואת ועדת המעקב, שחיפתה, לטענתו, על מעשיהם.

באותו עניין, חבר מערכת "כל אל-ערב" זידאן חלאילה מדווח על "חילופי האשמות בין ח"כ אבראהים צרצור (מראשי הפלג הדרומי של התנועה-האסלאמית) ושיח' האשם עבד א-רחמן (מראשי הפלג הצפוני), שכמעט הגיעו לכדי חילופי מהלומות". הידיעה מובלטת בעמוד הראשי, כשבכותרת הגג מסבירים שהדבר אירע "במסגרת המאבקים סביב אימוץ המלצות ועדת החקירה". זר לא יבין את משמעות הכותרת הזו, עד שיעבור לעמ' 50, שם מוסבר שהעניין קשור לוועדות החאג' והעומרה.

ב"פנורמה" מדווחים על אותו אירוע בדיוק כך: "מפגש באווירה טובה בין אגודת ערפה לחאג' ובין ועדת התיאום לחאג' בנצרת".

בגזרת הפובליציסטיקה

"חדית א-נאס" מקדיש שתי ידיעות נפרדות לשני מאמרי דעה, של א"ב יהושע ב"ידיעות אחרונות" ושל אברהם בורג ב"הארץ". הראשון מבהיר שיש עם פלסטיני והוא אף קודם לאומה האמריקאית. אמירתו של בורג בנוגע לתום עידן רעיון שתי המדינות מובלטת בעמוד הראשי.

שער "חדית א-נאס"

שער "חדית א-נאס"

ואילו שולמית אלוני מזדעקת בראיון מיוחד נוכח מה שהיא מכנה "אוזלת היד של רשויות החוק מול מציתי המסגדים". "אי-אכיפת החוק טומנת בחובה עמדה ממשלתית שמעודדת את המשך הפגיעה בערבים", היא אומרת.

ב"כל אל-ערב" כותב עורך הכבוד, המשורר סמיח אל-קאסם, במאמרו "נקודה, שורה חדשה", על טבח הארמנים. על טורקיה, הוא אומר, להודות בטעות כדי לזכות בכבוד וכדי שטעות כזו לא תחזור. הוא גם מציע לנשיא צרפת ניקולא סרקוזי להודות ברצח העם האלג'יראי. בימים הבאים לא צפוי ביקור של אל-קאסם בטורקיה.

אוכל של אמא

ב"חדית א-נאס" מבליטים דיווח שלפיו שליש מהתיירים המבקרים בישראל מבקרים גם בנצרת, אך רק 14% מהם נשארים ללון בעיר. שאול מופז אומר לכתב "כל אל-ערב" אמין בשיר כי "יש להכשיל את החוקים הגזעניים ולפעול נגד הקבוצות הקיצוניות". דבריו מובלטים בשער העיתון.

כתב האישום בגין ביקור במדינת אויב ומגע עם סוכן זר, שהוגש נגד ח"כ סעיד נפאע (בל"ד) ושיח'ים דרוזים, מובלט בעיתונים הערביים וממוסגר כ"התגרות מסוכנת" ו"רדיפה פוליטית". ב"כל אל-ערב" מצטטים כלשונה את ההודעה של נפאע לעיתונות. כך גם ב"א-סינארה". גם ב"פנורמה".

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

"פנורמה" מגיש ידיעה בעקבות הודעה לעיתונות של הח"כ חנא סוויד, שביקש מהשלטונות הירדניים שיאפשרו להכניס אוכל מישראל לירדן עבור סטודנטים פלסטינים. זאת, לאור הוראות חדשות של השלטונות משני הצדדים האוסרות העברת מוצרי מזון בין המדינות. העיתון משוחח עם סטודנטים ערבים בירדן שרוצים "אוכל של אמא". הדברים, בליווי תגובת שגרירות ירדן בתל-אביב, מובאים בידיעה בקונטרס החדשות וכתבה במוסף "מידראמה".

באותו מוסף משוחחים עם הדוגמנית הערבייה לנוא מנסור תחת הכותרת "שיחה לא שגרתית". במוסף "סווא" של "א-סינארה" מובלטת תמונתה של הזמרת הלבנונית מיריאם פארס, שחוגגת עם ילדי ביירות את חג המולד, ומדווח גם על חגיגות המולד בנצרת.

סיפור מוזר מובלט בשער "א-סינארה": תלמידי כיתה ד' בבית-ספר יסודי בנצרת צופים בסרטים אירוטיים באמצעות הסמרטפונים שלהם.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט" ועורך "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי"