הבנה ושלום

"למעלה מ-200 אלף איש יבקרו בבית-לחם במהלך חג המולד", מבשר לכתב "א-סינארה", זיאד מעדי, קצין הקישור הישראלי איאד סרחאן, ודבריו זוכים לכותרת הראשית בעיתון הנצרתי. בידיעה מוסיף הקצין הישראלי כי "הצד הפלסטיני במוכנות מלאה". מתחת לכותרת הראשית תמונה ענקית של כיכר אל-מהד בבית-לחם, עם עץ אשוח גדול ומואר.

הכתב חטאב נסאר מעדכן את קוראי העיתון כי צפוי "חג מולד חורפי וגשום", והתחזית מובאת במלואה באוזן ימין בשער. גם שער המוסף "סווא" מוקדש לחגיגות המולד. ארבעה עמודים בסך-הכל מוקדשים לחגיגות כריסמס במגזר הערבי, והעורכת וידה משעור מסכמת בשש נקודות את שנת 2011 תחת הכותרת "אני מבשרת לכם – יהי שלום", מדגישה שתרחיב בנוגע לעמדה זו בשבוע הקרוב וחותמת בברכת שנה טובה.

"כל אל-ערב" מתעלם בשערו מחג המולד, אך מייחד את דבר המערכת לחגיגות. תחת הכותרת "שנה טובה" נכתב במאמר: "העולם חוגג בימים אלה את לידת שליח האהבה ישו בן מריה, שקרא להבנה ולשלום בין בני-האדם".

המאמר סוקר גם את מהפכות העולם הערבי, מכנה אותן "האביב הערבי שנמשך עד עכשיו", קובע שאי-היציבות במצרים עלולה להשפיע על האומה הערבית ועל העולם כולו, עובר לזירה הסורית ומשם לזירה הפלסטינית ולגינוי 14 מדינות בעולם את המתנחלים, ומביע תקווה כי "הענק הערבי יעלה מהקומקום" בשנה הבאה, מה שייטיב עם העם הפלסטיני.

שער מוסף "מידרמה" של "פנורמה"

שער מוסף "מידרמה" של "פנורמה"

"פנורמה" מאחל לקוראיו חג מולד שמח ומפנה מהשער אל מוסף "מידרמה", שם שמים דגש על תרומת החג לתנועת המסחר בנצרת. בשער המוסף (שמופיע גם בשער העיתון) תצלום של ילדות חוגגות את המולד בנצרת, עם הפניה לכפולה וסיקור בעמוד אחר על החגיגות בסחנין ובדיר-חנא. את הכותרת הראשית מייחד העיתון לשכנה מצפון: "הריגת 200 בני-אדם בסוריה ערב הגעת משלחת הפקחים הערבים", לשון הכותרת.

"חדית א-נאס" מדווח באוזן שמאל של השער על תהלוכה לרגל החג בנצרת, למרות מזג האוויר החורפי.

בצל אסון

רצח הילד אנס שחאדה כיאל (12) מהכפר ג'דיידה-מכר מכה גלים ומובלט אף הוא בעמודים הראשיים של העיתונים הערביים. ראפת כיאל, דודו של הנער ההרוג, מספר לכתב "א-סינארה" רפעת עכר: "אנס לא נורה במהלך קטטה, אלא מירי ספונטני של קבוצות המסיירות בכפר". דבריו מובלטים בהפניה בשער.

"כל אל-ערב" כותב בהפניה בשער, לצד תמונתו של הנער המנוח, על רקע שחור: "ג'דיידה אבלה על מות אנס כיאל (12) מירי". בידיעה של הכתב אמין בשיר מצוטט עפיף כיאל, ראש מועצת ג'דיידה-מכר לשעבר וקרוב משפחתו של המנוח, שאומר: "האלימות הפכה לסיוט במגזר הערבי".

"פנורמה" מבליט את תמונתו הצרובה של הילד בשער, על רקע שחור, עם הכותרת: "גינוי נרחב ודרישות להפסיק את גל האלימות על רקע הריגתו של הנער אנס שחאדה כיאל בג'דיידה-מכר".

כמו כן מובלט בארבעת העיתונים דיווח על מותו הטרגי של הילד חסין עטור, תושב ראמה, שנשרף למוות בעת מסיק זיתים של בני משפחתו.

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

"חדית א-נאס" מביא על השער את דבריו של ד"ר סאלם בלאן, מנהל המחלקה האונקולוגית בבית-החולים רמב"ם בחיפה, לכתב זכריא חסן. לדבריו, תוחלת החיים בנצרת קצרה ב-20 שנה מזו שבתל-אביב (67 שנים לעומת 87).

בהפניה אחרת מצוטט דו"ח מבקר המדינה הקובע: "קציר השנה: 380 הרוגים בכבישים – 150 מהם ערבים!". עוד על השער: סיפורה ותמונתה של אלאא נימר אבו-אחמד, תושבת נצרת שנדרסה למוות ומשפחתה תרמה את איבריה. אירוע זה מדווח גם ביתר העיתונים, שמבליטים את מאסר העולם שהושת על רוצחה של המנוחה, פאדיה מטר מנחף.

גם מותה בגרמניה של הסטודנטית סועאד מוחמד חמזה, בת לאב מוסלמי ואם יהודייה, תושבת כפר-כנא, מובלט בעיתונים "א-סינארה" (אוזן שמאל בשער) ו"חדית א-נאס" (ידיעה מלאה בעמוד הראשי, וכאן טועים בשם המנוחה. שמה הוא שירין).

בין ג'ובראן לצימרמן

דבר מותו של המשורר והעיתונאי סאלם ג'ובראן מדווח בידיעה ב"כל אל-ערב" ומוזכר גם באחד המאמרים ב"חדית א-נאס". עו"ד ג'ואד בולס כותב על "אבו-סעיד", שנראה עייף, ומוסיף: "היינו אבלים לא רק על סאלם, אלא גם על השבט של סאלם. שבט שמזניח את המבוגרים שבקרבו יישאר לעד על מדרון מסוכן". כמו כן מפרסם העיתון במוסף שני הספדים לג'ובראן, עם הפניה ותמונה בשער המוסף. את ההספדים, "מסרים" בלשון העיתון, כותבים אסעד ראנם ונאג'י דאהר.

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

מותו של ג'ובראן אינו מוזכר ב"א-סינארה", אך בשער העיתון יש הפניה לדיווח על עיתונאי אחר, הספרדי אנריקה צימרמן, שזכה בפרס של הליגה נגד השמצה על-שם העיתונאי המנוח דניאל פרל.

גם "פנורמה" מתעלם ממותו של אחד העיתונאים והמשוררים הפלסטינים החשובים של העשורים האחרונים.

דת ומדינה

הכותרת הראשית של "כל אל-ערב" מתייחסת לפרסום ראשון של דו"ח האיחוד-האירופי הנוגע למיעוט הערבי בישראל. הכותרת: "פיקוח על הצעות החוק הגזעניות, ומינוי מדינה מובילה מהאיחוד-האירופי כדי לפקח וללחוץ [על ישראל] בעת הצורך". בין המלצות הדו"ח: להעלות את שיעור המועסקים הערבים בסקטור הציבורי עד ל-10% בסוף שנת 2012.

עורך הכבוד, המשורר סמיח אל-קאסם, ממשיך לתקוף את הימין היהודי במדורו השבועי "נקודה, שורה חדשה". תחת הכותרת "מיליציות הטרור היהודי" קובע המשורר והסופר כי הגדרת מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית אינה מוכיחה את עצמה במציאות, שכן "כל מדינה דתית אינה יכולה להיות דמוקרטית". אל-קאסם סוקר את הפגיעה של הימין בסמלים הדתיים הערביים ואף בקציני צה"ל ומסכם כי "ידינו מושטות לשלום, ואנו יודעים איך לכרות את הידיים שמורמות נגדנו".

בהמשך מצוטט ד"ר משהור פואז, מאנשי הדת הבולטים בעולם הסוני האסלאמי, לרגל כינוס ראשי העולם המוסלמי בעמאן, בירת עמאן, בידיעה בלעדית. "פונדקאות ותרומת ביציות אסורות על-פי השריעה האסלאמית", אומר פואז.

שער "חדית א-נאס"

שער "חדית א-נאס"

ב"חדית א-נאס" מראיינים את ד"ר סעיד זידאני, תושב טמרה המתגורר עתה ברמאללה, הקובע כי לחברה הערבית בישראל אין מנהיגות פוליטית. זידאני אף תוקף את בל"ד, התנועה-האסלאמית וחד"ש.

"אין מנהיגות פוליטית בקרב הערבים בישראל", אומר זידאני, סגן יו"ר אוניברסיטת אל-קודס. "מנהיגי המפלגות מעדיפים את המפלגתי על הלאומי, מייצרים בעיקר הרבה רוח ורעש תקשורתי ולא מצליחים להשיג הישגים אמיתיים לחיי היומיום". זידאני קורא למאבק למען אזרחות אמיתית במקביל לאוטונומיה תרבותית לערבים בישראל. "צריך לנהל מאבק חכם ומעשי המושתת על תוכנית", הוא אומר.

עוד ב"חדית א-נאס": דיווח על תוכנית פדגוגית לשמירת השפה הערבית מול ההגמוניה של העברית. התוכנית, יוזמה של ועדת המעקב המיוחדת לחינוך הערבי, כוללת תגבור של לימודי השפה בבתי-הספר ומאבק מול מוסדות המדינה על הכרזתה של הערבית כשפה רשמית ושינוי חוקי העזר ברשויות המקומיות בכל מה שנוגע לשלטים מסחריים בתוך הערים והכפרים הערביים.

צורכי מיקוח

האסירה המשוחררת אמנה מונא, שהשתתפה ברציחת הנער אופיר רחום, מספרת מגלותה בטורקיה ל"כל אל-ערב": "לא תיכננתי לרצוח את הנער היהודי, אלא רק לחטוף אותו לצורכי מיקוח". דבריה בליווי תמונתה מובאים בהפניה בשער.

האסיר המשוחרר סלאח אל-חמורי מספר לכתב "א-סינארה" כי "מאסרי הסתיים 20 יום לפני שחרורי, ולא היה צורך לקבל אישור של [הרב] עובדיה יוסף", שאותו תיכנן לרצוח.

סוד כמוס

בעוד שהכתב המדיני של "א-סינארה", זיאד מעדי, מדווח כי נודע לו שנציג של האו"ם הגיע בדיסקרטיות לישראל ונועד עם ח"כ אחמד טיבי כדי לשמוע ממנו על הפגיעה בחופש הביטוי בישראל (הסיפור מקבל הפניה בשער), ל"חדית א-נאס" גרסה אחרת.

בעיתון מדווח כי הנציג, פראנק לארו, הגיע לארץ ביוזמת הארגון עדאלה ואף נועד עם ראש המועצה לכפרים הלא-מוכרים בנגב, אבראהים אל-ווקילי, ועם ד"ר תאבת אבו-ראס מהארגון שתי"ל, והבטיח כי סוגיית הבדואים בנגב תיכלל בדו"ח הבא של נציבות האו"ם לזכויות אדם. הידיעה מסתמכת על הודעה לעיתונות וכוללת גם את תמונת השליח הסודי.

המוסף "סווא" של "א-סינארה"

המוסף "סווא" של "א-סינארה"

עוד בענייני הנגב: כתב "א-סינארה" עטא אבו-מדיעם מדווח על פתיחת מסגד באר-שבע כמוזיאון, ומצטט את ראש התנועה האסלאמית, שיח' חמאד אבו-דעאבס, שטוען כי "פתיחת תערוכה במסגד מנוגדת לפסיקת בג"ץ".

כתב "פנורמה" חסין אל-עוברה מדווח כי השר בני בגין, האחראי מטעם הממשלה לשמיעת הסתייגויות הבדואים לתוכנית פראוור, הגיע יחד עם יהודה בכר, מנכ"ל הרשות להתיישבות הבדואים, לביקור ביישוב הבדואי חורה והתארח אצל ראש המועצה מוחמד א-נבארי. בעמוד נפרד מדווחים על הריסות בתים ביתיר ומצרפים ידיעה שהתפרסמה לפני שבוע וחצי על תרומות חד"ש לקרוואנים לבדואים שבתיהם נהרסים על-ידי הממשלה.

לימודי תעודה

ארבעת העיתונים מבליטים דיווח על חשד להעתקות בבגרויות בתיכון כפר-קאסם, ואילו ב"חדית א-נאס" מצר העורך ודיע עוואודה על מצב החינוך בבתי-הספר של המגזר וקובע כי אלו "מייצרים תעודות ולא משכילים".

עוד במוסף העיתון, דיווח כי בירדן לומדים כ-6,000-5,000 סטודנטים ערבים-ישראלים, רובם מקצועות הומניים. עודף מיוחד קיים בבוגרי לימודי רוקחות, הלומדים בירדן וחוזרים לישראל: בשנת 2010 נספרו 508 בוגרי רוקחות בארץ, 45% מהם סיימו את לימודיהם בירדן.

בנים גידלתי ורוממתי

כתב "פנורמה" עומר דלאשה מגרד את גבו של ראש עיריית חיפה. בכפולת עמודים בקונטרס החדשות מודפס ראיון חלבי, שיכול היה להיכתב על-ידי דובר העירייה, עם יונה יהב, המספר על הישגיו בתחום החינוך והספורט וקובע כי בירת הכרמל היא המקום הטוב ביותר להשקעה. האם יש להמתין כעת למודעות פרסומת של עיריית חיפה בעיתון? יהב, על כל פנים, יכול לגזור, להגדיל, למסגר ולתלות את עמודי הראיון בלשכתו.

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

עוד ב"פנורמה": ארבעה כתבים וצלם נדרשו כדי לסקר מירוץ מכוניות עבור העיתון. את תשומת הלב המיוחדת אפשר להסביר בכך שהמירוץ נערך בחסות העיתון, ובעובדה שבנו של הבעלים והעורך הראשי פאדי ג'אבר, "נהג הראלי הראשון במגזר הערבי", משתתף בו. הג'וניור לא זכה במקומות הראשונים בתחרות, אך כן זכה בשתי תמונות וראיון בעיתון של אבא. ואם זה לא מספיק, גם האח סאמי ג'אבר (מהנהלת קבוצת פנורמה), שהגיע לצפות באחיו, זוכה לשתי תמונות.

לא ברור מי מבין ארבעת הכותבים אחראי לפתיח מלא הרהב: "קהל גדול צפה במירוצי הפורמולה שנערכו בארץ, אי-שם רחוק באילת. אחת מנותנות החסויות למירוץ זה היא קבוצת 'פנורמה' והאתר שלה באינטרנט אתר 'פאנט', שמוביל בערבית בארץ ובעולם. ל'פנורמה' ולאתר 'פאנט' היתה הזכות לסקר בלעדית את האירוע בערבית".

ולסיום: חבר מערכת "כל אל-ערב", סוהיל כיוואן, עוסק על פני כפולת עמודים בקונטרס החדשות בעליית מחירי טבק הנרגילה בכמעט 300%. כיוואן מדווח על דף פייסבוק שפתחו צעירים מנצרת במחאה על העלייה. בתכנון: שביתה.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט" ועורך העיתונים "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע והנגב