משימה קשה מדי

האזרחים הערבים בישראל מעורבים בשני שלישים ממקרי הרצח שאירעו בשנת 2011, על אף ששיעורם באוכלוסייה הוא 20% בלבד. נתון זה הובא אתמול (א') לשולחן הממשלה על-ידי השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ', במסגרת הצגת התוכנית הרב-שנתית שהכינו משרדו ומשטרת ישראל, במטרה לשפר את הביטחון האישי והקהילתי במגזר הערבי.

לראשי המשרד ולמשטרה לקח שנה שלמה להפנים את העובדות, שהעיתונים הערביים מדווחים עליהן באדיקות ובהרחבה כמעט מדי שבוע, כפי שאפשר היה להיווכח גם מהסקירות כאן באתר "העין השביעית". והעובדות הן סממנים של מערב פרוע הפושים במגזר הערבי: אלימות, מעשי רצח והצתות, זמינות ושכיחות של נשק בבתים וברחוב, ונוסף לכך העדר טיפול נאות מצד שומרי החוק. "המשטרה באה לספור גופות", צוטט עיתונאי ותיק בשבוע שעבר ב"כל אל-ערב", במסגרת סקירת כנס מיוחד שנערך בטירה שבמשולש במטרה להציף את ההתמודדות המגזרית עם נגע האלימות.

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

כזכור, "פנורמה" בחר להתייחס לאותו כנס מזווית משונה: זו של משחקי הכבוד בין הפוליטיקאים המקומיים. נושא הדיווח היה העדרו של ראש עיריית טייבה, אולם במקום שהעיתון יתקוף אותו על כך (טייבה, שבה שוכנים גם משרדי העיתון, היא העיר האלימה ביותר במגזר), ניתנה לו במה חופשית להשתלח ביו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות. גם בסוף שבוע זה בוחר "פנורמה" שלא להדגיש את תופעת האלימות, שכמה מראשי הציבור הערבי הגדירו באחרונה כ"סוגיה אסטרטגית".

הדיווח של עומר רביע על מינויו של סנ"צ דוד פילו למפקד משטרת טייבה במקומו של סנ"צ איציק מנשה אמנם נפרש על פני שלושת רבעי עמוד, אולם כולל בעיקר מלל לאו דווקא בעל חשיבות, מפיהם של שני קציני המשטרה ושל ראש עיריית טירה, מאמון עבד אל-חי, שאמר לפילו כי "לפניו משימה קשה". אף לא מלה אחת הוקדשה להפגנה שאירגנו צעירי טייבה נגד האלימות. מדוע העיתון אינו מעוניין לעסוק בתופעת האלימות הקשה בעיר שבה הוא מודפס?

דיווחים אחרים ב"פנורמה" עוסקים במקרי פשע ואלימות במקומות אחרים: הכתב בנגב, חוסין אל-עוברה, מדווח על תפיסת אמל"ח באזור רהט. מוחמד רביע מדווח על ביקור הזדהות של השר לבטחון פנים בביתו של ראש מועצת ג'ת ועל הודעת המשטרה כי תקום יחידת משטרה מיוחדת שתפעל ביישוב. הידיעה מלווה בתצלום של תושבים המפגינים נגד תופעת האלימות. פתחללה מריח ומוחמד סוואעד מדווחים על ירי לעבר ביתו של ראש מועצת בסמת-טבעון, מוחמד יאסין זבידאת.

במקל, בסרגל

שני המתחרים מנצרת עושים עבודה מקצועית יותר בבואם לטפל בסוגיית האלימות. כתבת "כל אל-ערב" מונא ערמוש נפגשת עם בני משפחותיהם של קורבנות הרציחות בעיר טייבה, לאחר שאלו השתתפו בצעדה נגד האלימות בעיר. ערמוש מביאה סיפורים מכאיבים מפיהם של הקרובים וכן של פעילים המספרים כי יריות נורות ברחובות על בסיס יומי וכדורים שורקים בתוך הבתים. "אני נזכרת תמיד באחי עלי כשהיה משחק אתי. אני מתגעגעת אליו", אומרת לערמוש הילדה סימא ג'באלי, שאחיה נרצח. דבריה הכואבים מקבלים את הכותרת לידיעה והפניה משער העיתון.

ב"א-סינארה" מודפסת על שער העיתון הפניה לדיווחים על האלימות. הכתבים זיאד מעדי ורים עוואד מראיינים שני תלמידים מהצפון, המספרים להם "בשפתם" על "סכינים, מברגים וסרגלים ממתכת שמשמשים לאלימות בבית-הספר". כמו כן מתראיינים מחמוד נסאר, מנהל פרויקט "עיר ללא אלימות" בנצרת, והמפקחת על נושא האלימות בבתי-הספר עינב לוק. הכתבים מדווחים כי כיום מטופלות קבוצות של נערים המכורים לאלכוהול ולסמים ב-21 בתי-ספר ערביים. "התחרות בין התלמידים היא על האייפון והרכב, ולא על ההישגים הלימודיים", אומר נסאר.

עמוד המוקדש לדיווחים על מעשי אלימות, "כל אל-ערב"

עמוד המוקדש לדיווחים על מעשי אלימות, "כל אל-ערב"

שני העיתונים אף עוקבים אחר פרשת הירצחו של עו"ד גבי קדיס בדקירות סכין ביפו, בעיצומה של תהלוכה המונית. ודיע עוואודה, עורך "חדית א-נאס", מייחד את מאמר המערכת לרצח. "ההנהגה עושה, לא ממלאת את העיתונים במאמרים ובהצהרות", הוא לועג לפרנסי המגזר הערבי. "אם לא נשבור את כללי המשחק בכל מה שקשור לקנוניה של המשטרה ונהפוך באמת ובתמים את סדר העדיפויות, אנו מתקרבים לאבדון", הוא כותב. "יש להחליף את הדינוזאורים שבהנהגת ועדת המעקב ובהנהגת המפלגות".

"גברת אנסטסיה אינה בבחינת סכנה ואפילו הקפטן שלה לא מאיים עלינו", הוא מתייחס לחברת-הכנסת מישראל-ביתנו אנסטסיה מיכאלי, ששפכה בשבוע שעבר כוס מים על חבר-הכנסת הערבי ראלב מג'אדלה (עבודה). "מאיימות עלינו האלימות והפשיעה והתרסקות החזית הפנימית".

אנסטסיה מובּילה

למרות דבריו אלה, תקרית כוס המים של ח"כ מיכאלי זוכה לדיווח והפניה בשער העיתון. הודא מג'אדלה, רעיית חבר-הכנסת, גאה בבעל המתאפק. הכתבת לטיפה אגברייה משוחחת עם הזוג מג'אדלה ועם חברי-הכנסת חנין זועבי, ג'מאל זחאלקה, מסעוד רנאיים ועפו אגברייה. עלי זבידאת כותב מאמר תחת הכותרת "מבצע כוס המים השפוכה", מעיר כי תקרית כזו יכולה לקרות "במשפחות ובפרלמנטים הכי טובים בעולם", ומוסיף: "יש כאלה שהתמכרו למשחק הפרלמנטרי ומנסים לשכנע את עצמם ואת האחרים כי להישארותם בכנסת יש ערך, על אף שהם יודעים מה הנזק שעלול להיגרם ממשחק כזה".

שער "חדית א-נאס"

שער "חדית א-נאס"

"פנורמה" מציג תמונת ראש של מיכאלי לצד הפניה על השער: "ח"כ מיכאלי הורחקה למשך חודש מהכנסת לאחר ששפכה מים על ראלב מג'אדלה". מג'אדלה עצמו מצוטט בכותרת המשנה: "לא אגרר להתנהגות ולהתבטאות הגזעניות הללו, כי זוהי האג'נדה של מיכאלי ומפלגתה".

"כל אל-ערב" מסקר את האירוע ומדגיש בכותרת המשנה דברים שאמר ח"כ אחמד טיבי בכנסת: "לאנסטסיה נדפקה האינסטלציה". במדור הסאטירה שלו, "מטרות", מודה חבר המערכת סוהיל קיוואן לח"כ מיכאלי: "הדוגמנית בעבר ובהווה מזכירה לי את ימי הצעירות השובבה, כאשר ביליתי עד אור יום בקריות... היו ימים יפים".

תקרית המים מדווחת ב"א-סינארה" בעמוד פנימי על-ידי חטאב נסאר, המודאג יותר מכניסתם של יאיר לפיד ונועם שליט לזירה הפוליטית. שר החינוך לשעבר, יוסי שריד, אומר לעיתון כי "לפיד ושליט הם תופעת הסלב שאינה מבשרת דבר". שליט עצמו אומר לכתב הפורה חסין סויטי: "החלטתי לרוץ לכנסת באה בעקבות פנייתה של שלי יחימוביץ'".

ללא מוצא

ארבעת העיתונים עוסקים גם השבוע בהחלטת עיריית נצרת לבטל את הכביש החד-סטרי בשכונת צפאפרה. ארבעתם גם מבליטים בעמודים הראשיים את תמונת הצעיר מהדי נאסר, שהוגש נגדו כתב אישום בחשד לניסיון לדרוס שוטר. בתמונה נראה הצעיר כשהוא חבול. סניגורו, עו"ד אחמד מסאלחה, טוען כי שוטרים היכו אותו. המשטרה בתגובה: שיגיש תלונה במח"ש.

סערת זעם ערבית

חוק איסור איחוד המשפחות שבג"ץ נמנע מלפסול מעסיק את ארבעת העיתונים, שמבליטים את הדיווחים על אודותיו בשערים הראשיים. "א-סינארה" מצטט בהפניה על השער מראיון עם השופט העליון בדימוס, עבד א-רחמן זועבי: "אישור החוקים הגזעניים מסכן את גורל המשפט". הראיון נפרש על פני שני עמודים בקונטרס החדשות. ח"כ זהבה גלאון אומרת לכתב מוחמד עוואד: "מי שתמכו בהחלטה רואים בערבי בעיה דמוגרפית וטרוריסט!". עו"ד זכי כמאל אומר לכתב זיאד מעדי: "ההחלטה היא כישלון חרוץ למוסד הפנייה לעליון".

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

"כל אל-ערב" בוחר לשער את הכותרת "חוקים גזעניים באישור משפטי". במאמר המערכת, תחת הכותרת "החלטה מסוכנת", נכתב כי "היה ברור שפניו של הציבור הערבי לתקופה חשוכה, ועלינו להתעלות מעל חשבונות קטנוניים ומפלגתיים ולדעת שאנו עומדים בפני זמנים שיקבעו את גורלנו בארץ זו".

"פנורמה", בהפניה בשער: "בג"ץ מאשר מניעת פלסטינים מקבלת אזרחות בעת הנישואים". "חדית א-נאס" בוחר לדווח על ההחלטה בכותרת ראשית, והידיעה מובאת במלואה על השער בליווי תמונת השופטים: "סערת זעם ערבית על החלטת העליון למנוע איחוד משפחות", לשון הכותרת.

עוד כותרות ראשיות

הכותרת הראשית של "פנורמה" עוסקת בעניין הסורי. "מפגינים סורים: שביחה לנצח... לעיניך, בשאר אסד", נכתב בה. השביחה הם כנופיות מאורגנות הפועלות באופן לא רשמי בהוראת השלטונות הסוריים נגד המפגינים. תמונת רעיית הנשיא ושני ילדיו מודפסת לצד הכותרת, המעודכנת נכון ליום רביעי. המפגינים הם כמובן תומכים בהמשך שלטונו של אסד.

הכתב החוזר בסערה ל"א-סינארה", חוסיין סוויטי, דואג לסקופ ומראיין את סגן נשיא סוריה לשעבר, עבד אל-חלים חדאם, הגולה בפריז, שהעניק לו ראיון גם ב-2006. "אין פתרון מלבד להכות בצבא סוריה, שמחריב את סוריה ואת עמה", הוא אומר, ודבריו מובלטים ככותרת הראשית של העיתון. חדאם מוסיף כי שום פליט עלאווי מסוריה לא יימלט לישראל, כפי שהעריך ביום רביעי הרמטכ"ל בני גנץ בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. חדאם מדגיש שוב בראיון עצמו כי רק מכה צבאית בסוריה תשנה את המצב הקיים ותחליש את מעמדה של איראן באזור.

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

כתב "כל אל-ערב" סעיד חסנין חושף את החלטת ישראל לבטל את תעודות ה-VIP של חברי הנהגת הרשות הפלסטינית, ובהם היו"ר אבו-מאזן, והחשיפה מקבלת את הכותרת הראשית: "ישראל החליטה למשוך את תעודות האישים החשובים מההנהגה הפלסטינית". בכותרת המשנה נכתב כי "אבו-מאזן הודה כי על אישור יציאתו מרמאללה נכתב 'למרות הסגר הבטחוני'. חלק מההנהגה הפוליטית התחילה בספירה לאחור לעזיבת הגדה המערבית. אמין נסאר, מזכ"ל מועצת המהפכה בפת"ח: 'החלטה מסוכנת שתגרום לפיצוץ באזור'".

ב"א-סינארה" מתראיין הבכיר הפלסטיני ד"ר בסאם א-סאלחי: "אין צורך במשא-ומתן בעמאן ואין לנו אינטרס להתערב בענייניה הפנימיים של סוריה". דבריו מובלטים בהפניה בשער.

המצב

"פנורמה" היה אחד מנותני החסות לכנס הכלכלי שנערך בשבוע שעבר בנצרת, והסיקור בהתאם: הפניה בשער ("השתתפות רבה בכנס הכלכלי הראשון בנצרת") ושישה עמודים מלאים דברי שבחים וחנופה על המצב הכלכלי המזהיר במגזר הערבי. את הסיקור מלוות שלוש תמונות של הבעלים, בסאם ג'אבר. מרוב התלהבות מהבשורות הטובות, הוחלף הכיתוב מתחת לתמונת המנכ"לית הפורשת של בנק לאומי, גליה מאור, בשמו של ג'אבר, שקיבל את הקרדיט של מאור.

גם יחסם של שני העיתונים המתחרים מנצרת לכנס אינו מקצועי: הם בוחרים להתעלם ממנו. "חדית א-נאס" בוחר בגישה שונה. העיתון מראיין את הפרשן הכלכלי אמין פארס, הטוען כי המצב הכלכלי ברשויות הערביות הולך ומחמיר. "יש מטרות סמויות מאחורי הכנס", הוא אומר, ומוסיף כי הכנס הוא ניסיון של גורמים רשמיים ולא רשמיים להראות כי מוסדות המדינה פועלים בעניין כלכלת המגזר הערבי במטרה לשפר את תדמיתה בפני ה-OECD, הארגון הכלכלי שישראל הצטרפה אליו באחרונה. ובקיצור, תעמולה.

יאסר עוקבי הוא עורך ב"ישראל פוסט" ועורך העיתונים "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע והנגב