בשבוע הבא ימלאו שלושה חודשים ליום שבו כוחות צה"ל הוציאו להורג בלא משפט שלושה עיתונאים פלסטינים, אולם עד היום לא ניתן הסבר למעשה. ב-20 בנובמבר 2012, לקראת סיום מבצע עמוד-ענן, נהרגו מחמוד אל-קומי וחוסאם סלמה, שעל-פי עיתונאים בעזה עבדו כצלמים של ערוץ אל-אקצא, כשטיל פגע במכוניתם. מוחמד אבו-עייש, שהפלסטינים מגדירים כמנהל הרדיו החינוכי של אל-קודס, נהרג אף הוא באותו יום מפגיעת טיל.

האם שלושת העיתונאים סומנו בכוונה תחילה כמטרות, ואם כן, מדוע? האם פעלו במקביל כמחבלים? האם אכן היו "פצצה מתקתקת" שאיימה על חיי ישראלים? על כך טרם נמסרה תשובה רשמית מדובר צה"ל. הפנייה האחרונה מטעם "העין השביעית" הולידה הסבר כי תחקיר האירועים הללו, כמו כל יתר האירועים הטעונים תחקיר במבצע עמוד-ענן, עומד לפני סיומו וממצאיו יתפרסמו בקרוב.

גם הוועדה להגנת עיתונאים (CPJ), ארגון שבסיסו בארה"ב, התעניינה בסיבות לפגיעה בעיתונאים וציוד של כלי תקשורת במהלך מבצע עמוד-ענן. הארגון פירסם אתמול מכתב שקיבל מאהרון שגיא, דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, במענה לפניותיו.

שגיא מונה כמה דוגמאות לשידורים מסיתים שפורסמו לאורך השנים בערוץ אל-אקצא, השייך לחמאס. בין היתר מזכיר שגיא וידיאו-קליפ המיועד לילדים ומעודד אותם להקריב את נפשותיהם למען הניצחון ותוכנית לילדים המסבירה כי יש לטבוח ביהודים עד שיימחו מעל פני האדמה.

"האם ראוי לסווג עובדים של ערוץ אל-אקצא כעיתונאים או אפילו כתומכים [בחמאס]?", שאל שגיא. "האם האדרת מוות ועידוד אלימות ורצח אינם אלא שיקוף של עמדה אנטי-ישראלית? האם יש לסווג כעיתונאי אדם המשתמש במצלמה, מיקרופון, או במה על מנת להפיץ מסרים אלה?".

ממשלת ארה"ב, כותב שגיא, הכריעה כי התשובה לשאלות הללו שלילית. משרד האוצר האמריקאי קבע כי על היחס לערוץ אל-אקצא להיות זהה ליחס אל חמאס, כלומר כחלק מארגון הטרור. גם האיחוד-האירופי טען כי ערוץ חמאס מפר את האיסורים על הפצת הסתה לשנאה ולאלימות ועל כן יש להסירו מלווייני התקשורת.

דובר השגרירות הישראלית בוושינגטון מוסיף כי יכולתה של ישראל להגן על עצמה הופכת סבוכה בשל העובדה שמחבלים פלסטינים מנצלים את ההגנה שמעניק צה"ל לעיתונאים. בשנת 2007, מזכיר שגיא, נסעו מחבלים פלסטינים בג'יפ שסומן באותיות TV, וכך הצליחו להגיע לגדר הגבול בין עזה לישראל ולבצע מתקפה על מוצב צה"ל. "הכיתוב TV על מכסה המנוע של רכב המשמש מחבלים אינו הופך את הנוסעים בו לעיתונאים", מבהיר שגיא.