אסון

תאונת האוטובוס שבה נספו ילדים פלסטינים ומורה מהכפר ענאתא (סמוך לירושלים) תופסת את הכותרות הראשיות בשני עיתונים ומקבלת מקום בולט בשעריהם של שניים אחרים. "אסון! תלמידים ומורתם נשרפו למוות בתוך אוטובוס!", לשון הכותרת הסנסציונית של "כל אל-ערב", המודפסת על רקע שלוש תמונות מהתאונה. הידיעה עצמה מוכתרת באותיות ענק, באדום על שחור: "כמה ילדים פלסטינים ומורתם נהרגו ו-42 נפצעו בתאונה קשה בירושלים". בגוף הידיעה מדווח כי מספר ההרוגים אינו ברור וייתכן שהוא עומד על עשרה.

באחד התצלומים נראה האוטובוס המפויח ובאחר אחד הילדים כשהוא מובל לבית-חולים ברמאללה (צילום: מחמוד עליאן). כותרת הגג מבשרת כי "הנשיא הפלסטיני מכריז אבל", וכותרת המשנה לתגובות בישראל: "תגובות פשיסטיות של טוקבקיסטים יהודים באתרים בעברית: 'זה טוב, פחות כמה מחבלים'". "העניין בתאונה הוסט למסלול אחר", נכתב בידיעה. "לאחר שאתרים בעברית דיווחו על התאונה, גילו כמה מהטוקבקיסטים שמחה לאיד. בהודעה שפירסמה מפלגת חד"ש צוין שהסיעה פנתה לאתרים, הביעה גינוי וזעם על התגובות ודרשה להסירן".

מאמר המערכת של "כל אל-ערב" מתייחס אף הוא לטוקבקיסטים. תחת הכותרת "תלמדו מהחיות, זה לא נורא", נכתב: "כבר התרגלנו לתגובות מתלהמות כמו 'פחות אחד', או 'תודה לאל, לא יהודים' ותגובות אחרות שמראות גזענות ושנאה כלפי הערבים, אך להגיע למצב שבו שמחים לאיד על הרג ילדים בתאונת דרכים זה דבר דוחה ומרגיז. [...] לא מדובר בעשב שוטה אחד או נביחה גזענית של אדם אחד". בהמשך פונה העיתון לאתרים העבריים: "על האתרים, המסייעים כעת למגיבים בהעמקת השנאה והגזענות, למנוע פרסום תגובות כאלה, אחרת ילמדו מהם הצעירים הערבים כי זו הדרך להגיב על אסונות. [...] אתרי החדשות משמשים להעברת מסרים, ולא רק ככלי לרווח כספי ממספר הנכנסים והמגיבים לידיעות המתפרסמות בהם".

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

"אבל בשטחים הפלסטיניים" היא הכותרת הראשית המאופקת יותר של "פנורמה" ("בעקבות תאונת אוטובוס התלמידים אמש, חמישי", נכתב בכותרת הגג), המובאת על רקע תמונה גדולה במיוחד של המון מתגודד ליד האוטובוס המפוחם מדרום לרמאללה. בעיתון מציינים את הסתירות בדיווחים על מספר ההרוגים, אך מתעלמים מדברי הנאצה של טוקבקיסטים ישראלים או טענות שר הבריאות הפלסטיני נגד חיילי צה"ל. מאידך גיסא, יודעים לדווח בעיתון כי נשיא המדינה שמעון פרס ניחם את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן, וכן כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח את תנחומיו מקפריסין, שם שהה בפגישות עבודה. "פנורמה" גם מעניק קרדיטים לצלמים הפלסטינים ראפת סב-לבן, ואליד קמר ונאאל בויטל, שהיו בבתי-החולים ובזירת האירוע.

"א-סינארה" מגיש בעמודו הראשי ידיעה על התאונה, תחת הכותרת הלא מעודכנת "חמישה תלמידים פלסטינים ומורתם נהרגו ועוד 39 אחרים נפצעו בתאונה קשה ליד ירושלים". בסקירה עצמה נכתב: "בעקבות האסון התפרסמו בכמה מהאתרים האלקטרוניים תגובות שפלות, שמביעות שמחה לאיד בשל מותם של ילדים ערבים בתאונה. חד"ש שיגרה מכתבים לאתרים ובהם גינתה, בחריפות ובזעם, את התגובות הפשיסטיות השמחות על מות ילדים ערבים בתאונה ליד ירושלים".

"חדית א-נאס", הבוחר בכותרת על השער "בתאונת דרכים מדרום לרמאללה: האש שרפה את האוטובוס כשהילדים בתוכו", מדווח על שר הבריאות הפלסטיני, ד"ר פתחי אבו-מרלי, שהפנה במסיבת עיתונאים אצבע מאשימה כלפי "צבא הכיבוש, שלא התערב בזמן התאונה, ולו היו מתערבים היו כמה מהקורבנות ניצלים ולא נשרפים באש. כמה מהקורבנות לא ניתנים לזיהוי בשל השריפה".

שער "אל-איתיחאד"

שער "אל-איתיחאד"

גם היומון "אל-איתיחאד", החוגג את יום-הולדתו ה-68, הקדיש ביום שישי את כותרתו הראשית לתאונה הקטלנית: "קורבנות פלסטינים בגיל צעיר – ותגובות גזעניות בישראל", לשונה. מאמר מערכת נוקב נכתב נגד הטוקבקיסטים ש"גילו שמחה לאיד, מה שמעיד על נחיתות מוסרית חסרת תקדים".

רצח

בעיתונים הערביים מסקרים בהרחבה את ישיבת ועדת החקירה הפרלמנטרית לשילוב הערבים בתפקידים הציבוריים, בראשות ח"כ אחמד טיבי, שדנה בשבוע שעבר באלימות במגזר הערבי ובתפקיד המשטרה בטיפול בתופעה. יום העיון זכה לכותרות גם בתקשורת העברית, בשל השתתפותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו והאינטראקציה שנוצרה בינו ובין אחת המשתתפות בישיבה: האלמנה והאם השכולה סיהאם אגברייה מאום אל-פחם שבוואדי עארה.

אגברייה מיררה בבכי כשסיפרה על בעלה תאופיק הייכל ושני ילדיה, מוחמד (21) ואחמד (16), שנורו למוות ב-30 באוקטובר לנגד עיניה בביתם בעיר: "אני חוששת להיכנס לביתי. הילדים שלי מפוחדים", צוטטה אגברייה ב"פנורמה". נתניהו ניחם את אגברייה, ותמונתה יחד עם ראש הממשלה מובלטת בכפולה בקונטרס החדשות של "פנורמה", המוקדשת לנושא. העיתון ממשיך גם לעקוב אחר האלימות במגזר הערבי, ומפנה מן השער אל תצהיר תובע בדבר הכוונה להגיש כתב אישום נגד חשודים בניסיון לרצח ראש מועצת ג'ת.

ב"כל אל-ערב" הכותרת לדיווח על הישיבה היא "68% מאירועי הירי התרחשו במגזר הערבי, ו-30% מהאסירים הפליליים הם ערבים", זאת על אף ששיעור הערבים במדינה עומד על 20% בלבד. "החוקר נהאד עלי: 'נתוני המחקרים מראים שהאלימות [במגזר] הפכה לטרור אזרחי"", נכתב בכותרת המשנה. "סיהאם אגברייה מאום אל-פחם, שאיבדה את בעלה ושני בניה בירי, סיפרה על הטרגדיה האישית שלה וגרמה לנוכחים לבכות; נתניהו דרש מהשר לבטחון פנים לעדכן אותו על בסיס שבועי במידע על אודות הפשיעה וההתקדמות בחקירה". הדיווח עצמו מתבסס על הודעה לעיתונות מלשכתו של ח"כ טיבי. הניחום והיחס האישי של ראש הממשלה לאגברייה זוכים למסגרת בתוך הכתבה, פרי עטו של אבראהים אבו-עטא. נתניהו עצמו מופיע בשלושה תצלומים.

הכותרת בהפניה לדיווח על הישיבה ב"א-סינארה" מצטטת את ח"כ אחמד טיבי: "על המשטרה למנוע את הפשע, לעצור את הפושעים ולהעמידם לדין". בידיעה עצמה מביא הכתב זיאד מעדי דיווח מתומצת על בסיס ההודעה לעיתונות של לשכת טיבי, בליווי תמונת האחרון וכן תמונת ראש הממשלה מנחם את אגברייה.

שער "חדית א-נאס"

שער "חדית א-נאס"

"חדית א-נאס" בוחר בדיון לכותרת הראשית, השואלת: "האם הממשלה תיאבק בפשיעה בחברה הערבית?". בכותרת המשנה, לצד תצלום של נתניהו, טיבי ויו"ר הכנסת ראובן ריבלין, נכתב: "נתניהו: הממשלה מחויבת להיאבק בתופעה המפחידה ועל הערבים להשתלב בחברה הישראלית; טיבי: נתניהו הסכים להעלות תקציבים למאבק באלימות; ח"כ גנאיים: 'לקשור את האלימות בשירות לאומי, בריחה מאחריות'; מבקר המדינה נפגש עם זחאלקה וזועבי ודרש מהם מידע על האלימות".

הכתב זכריא חסן מסתמך על הודעות לעיתונות של חברי-הכנסת, ובניגוד לקו הביקורתי בדרך כלל בעיתון, לא מוצא לנכון להעיר על היעדרותם של שני חברי בל"ד מהישיבה. במוסף ניתן למצוא דיווח על השניים בליווי תמונותיהם, על רקע פנייה למוסד לביטוח לאומי. במדור הסאטירה "ציפורה" כותבים שהיו מי שמתחו ביקורת על ח"כ טיבי, שלא קם עם יציאת ראש הממשלה מהדיון, והלה מגיב: "קיבלתי את פניו ולחצתי את ידו בכניסה. זה מספיק". בידיעה שמובאת במלואה בעמוד השער מצטט "חדית א-נאס" דברים שאמר ראש מועצת בועיינה-נוג'ידאת, סאלח סלימאן, באירוע יום השלטון המקומי בכנסת: "הח"כים הערבים עסוקים רק בסוגיית פלסטין". במגזר הערבי דיווח כזה נחשב כשלילי לגבי סלימאן עצמו, לא לגבי הח"כים.

אם כל הסערות

"א-סינארה" מדווח בהרחבה מוגזמת מאוד על סירובה של העיתונאית יארא משעור, עורכת מוסף הנשים של העיתון "לילכ" ובתה של הבעלים והעורכת וידה משעור, לעלות לטיסת אל-על במילאנו. הסיבה לסירוב: דרישת אנשי הביטחון ממשעור וממלוויה להתפשט ולעבור חיפוש גופני. "סערה תקשורתית ופוליטית רחבה לאחר נסיון החיפוש על יארא משעור בידי אנשי הביטחון של אל-על באיטליה", נכתב בכותרת הראשית הענקית, שם מופיע תצלום מכתבה על האירוע שהתפרסמה בכותרת הראשית של "הארץ".

מאמר המערכת של האם מוקדש לבת. כמו כן מובא כלשונו מאמר שפירסם שר החינוך לשעבר, ידיד המשפחה יוסי שריד, ב"הארץ". ואם זה לא מספיק, מוקדשת לנושא כפולה בקונטרס החדשות ובה ידיעה שנכתבה על-ידי זיאד מעדי. נוסף לכך מובאת בנפרד התייחסות ל"סערה שחוללה הפרשה", ובה דיווח על תגובתם של ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) וח"כ יצחק הרצוג (עבודה), שמבטיחים להעלות את הסוגיה על סדר היום של הכנסת. העיתון קורא לכל ערבי בישראל שעבר "השפלה או בידוק בטחוני קפדני" לפנות אליו, כדי לפרסם את הסיפורים במחאה על "אמצעי הביטחון הקפדניים והגזעניים" שמונהגים בחברת אל-על.

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

אל מול חצי העמוד שהקדיש "א-סינארה" לדיון בכנסת באלימות במגזר הערבי, חוסר הפרופורציות שבטיפול במקרה של משעור זועק לשמים. מנגד, שני המתחרים של "א-סינארה" – "פנורמה" ו"כל אל-ערב" – אינם מתעלים על עצמם ואינם מסקרים כלל את תקרית שדה התעופה. בעוד ש"כל אל-ערב" יכול לנסות לתרץ את ההתעלמות בכך שהוא מרבה לדווח על פגיעה בערבים בשדה התעופה בן-גוריון (ובכך שיריבותו עם "א-סינארה" הידרדרה זה מכבר למאבקים משפטיים והאשמה בהאזנות סתר) – ל"פנורמה", שמרבה לסקר את ענייני המגזר גם אם מדובר בתאונות קלות שהסתיימו בשריטות, אין תירוצים.

מי שהתעלו על עצמם היו "חדית א-נאס" ועורכו ודיע עוואודה, המקדישים לסיפורה של משעור הפניה בשער, מפרסמים את תמונתה ומצטטים מפיה: "העדפתי לבטל את הטיסה ולא לעבור חיפוש משפיל של אנשי אל-על".

חילופי מהלומות

עמדתם של העיתונים הערביים בסוגיה הסורית היא, באופן כללי, תמיכה באופוזיציה הסורית ונגד המשטר המדכא של בשאר אסד. יוצא מן הכלל היומון "אל-איתיחאד", שיישר קו עם עמדת המפלגות הקומוניסטיות ברחבי העולם, הרואות בנעשה בסוריה מזימה של המערב. גם כשיש דעות אחרות במפלגה, או אפילו בקרב משפחות מנהיגיה, הדבר אינו בא לידי ביטוי ממשי בעיתון זה.

בעיתונים "א-סינארה" ו"כל אל-ערב" מתרבים באחרונה ראיונות עם אנשי אופוזיציה בכירים, כמו למשל הראיון מן השבוע שעבר ב"א-סינארה" עם נסיכה סורית, בתו של מנהיג דרוזי, המתנגדת למשטר. אך העיתונים מגישים לקוראים מדי פעם גם את מסריו של הנשיא הסורי ומתפרסמים בהם גם ראיונות כמו זה שהופיע ב"כל אל-ערב" בנובמבר שעבר עם חברת הפרלמנט הסורי.

השבוע ב"א-סינארה" מראיין הכתב חוסיין סוויטי את דובר תנועת האחים-המוסלמים בסוריה, זוהיר סאלם, המכהן כיו"ר המרכז ללימודי המזרח התיכון בלונדון, על רקע החלטת הנשיא אסד לערוך משאל על חוקה חדשה. כותרת הראיון, השנייה בחשיבותה על שער העיתון, מצטטת דברים שאמר סאלם דווקא על המצב בעיראק בתקופת הכיבוש האמריקאי שם: "משטר אסד ואל-קאעידה תיאמו את הפיצוצים בעיראק במשך למעלה מעשר שנים". הדברים נאמרו על רקע קריאתו של מנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהרי, למוסלמים להתגייס כדי לתמוך באופוזיציה הסורית "ולהפיל את אסד הקצב". לדברי בכיר האחים-המוסלמים, הצהרה זו היא "תעמולה" לצורכי הארגון, "שעולה על כל גל", שכן "ידוע שהרבה מנהיגים של אל-קאעידה חיים באיראן".

באשר לעמדת האחים-המוסלמים בנוגע לסוריה שלאחר עידן אסד, אומר סאלח כי "אנחנו קבענו כבר ב-1947 שהמדינה תהיה אזרחית ולא אסלאמית". על הצעתו של אסד לחוקה חדשה הוא אומר: "המשבר בסוריה אינו נובע מבעיית חוקה או חוק, אלא מאדם ונשיא שאינו יודע גבולות". אסד, לדבריו, איחר את הרכבת בכל הנוגע לנסיונות לשמור על כסאו. "כל אנשי האופוזיציה תמימי דעים שיש להפיל את המשטר ולהקים מדינה אזרחית דמוקרטית". עוד הוא מדגיש כי "המהפכה הסורית היא לאומית ואף ארגון לא יכול לטעון שהוא האב [הרוחני] שלה". התנועה בסוריה, יש לציין, אינה מאורגנת כמו זו של האחים-המוסלמים במצרים, בשל רדיפתם הנוקשה יותר על-ידי המשטר הסורי בעשורים האחרונים.

הדובר מתייחס גם לסוגיית הגולן והשלום עם ישראל. לאחר נפילת השלטון בדמשק תשאף התנועה להסדר מדיני עם ישראל בעניין הגולן, הוא אומר, וקובע: "רמת הגולן תישאר אדמת המולדת של סוריה, אולם יש כעת מציאות דמוגרפית חדשה, ונדרשת חשיבה מדינית הגיונית [...] כל הסדר עתידי בין סוריה לבין ישראל יובא לאישורו של הפרלמנט בדמשק. מדובר בסוגיה שנויה במחלוקת, ולכן אין זה הזמן להעלותה בזמן שהמטרה שלנו היא להפיל את המשטר". הכתב אינו מצליח להביא את המרואיין לבאר מה כוונתו במושג "מציאות דמוגרפית".

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

הכותרת השנייה בחשיבותה על שער "פנורמה" מפנה לידיעה מרוכזת על הפגנות תמיכה בעם הסורי (הווה אומר, באופוזיציה לאסד) בבאקה אל-גרבייה, יפו וסכנין. ידיעה דומה מודפסת במלואה באוזן שמאל ב"חדית א-נאס", שם מדווחים על הפגנת התמיכה בעם הסורי בכפר-כנא ביום שישי. כותרת נוספת מוסרת כי "הוויכוח על סוריה הביא להפסקת דרשת יום שישי בטמרה", לאחר שהידרדר לחילופי מהלומות בין תומכים במשטר הסורי לתומכים באופוזיציה.

שביתה

גם סיפורו של איש הג'יהאד-האסלאמי, האסיר הפלסטיני עדנאן חדר, עולה לכותרות בעיתונים הערביים. חדר (ששוחרר היום) שבת רעב במשך כמה שבועות, והעיתונים מתרכזים בהפגנות הזדהות עימו. בסקירות עצמן לא מודגשת עמדה מפורשת של העיתונים, אך מובלט הנראטיב הפלסטיני, כעם תחת כיבוש ישראלי.

רנדא, אשתו של חדר, השוהה בבית-החולים בצפת, שם נשמר בעלה, אומרת לכתב "א-סינארה" אמין אבו-ג'באל: "עדנאן לא יפסיק את שביתת הרעב עד שדרישותיו ייענו". "כל אל-ערב" מראיין את אביו של עדנאן, שאומר: "תודה לאזרחים הערבים בפנים (בישראל) על תמיכתם בעמידה האיתנה של בני בהגנה על החירות".

"חדית א-נאס" מביא את תמונת האסיר בהפניה בשער. כותרת הגג: "מתנקמים באסירים: שוללים מהם ספרים וביקורים". הכותרת: שיח' עדנאן חדר: 62 ימים בלי אוכל בהגנה על כבודו וחירות עמו".

פוליטיקה

"א-סינארה" מראיין את יו"ר קדימה ציפי לבני, שאומרת לעיתון: "אי-בחירתי פעם נוספת לראשות קדימה תשפיע לרעה על התוצאות בקלפיות". הציטוט מגיע לכותרת השלישית בחשיבותה על השער, אחרי אלו העוסקות ביארא משעור ודובר האחים-המוסלמים בסוריה.

ב"פנורמה" מוקדש ללבני עמוד פנימי, עם הכותרת: "מצביעי קדימה יבחרו בין חזרת המפלגה לשלטון ובין הפיכתה למפלגה קטנה וחסרת השפעה", דבריה לכתב מוחמד עווידה, הזוכה לתמונה שבה הוא לוחץ את ידה של יו"ר האופוזיציה. למען האיזון הקדוש מראיין חבר המערכת נסים אבו-חיט את ח"כ רוחמה אברהם: "שאול מופז הוא המתמודד המתאים והמועדף שיביא לשינוי שכולם מצפים לו".

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט" ועורך העיתונים "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע והנגב