ילדים, ראיתם פעם ראש ממשלה בוכה? אתם יודעים, ראש ממשלה הוא אדם חזק מאוד, ובשנים האחרונות גם עשיר מאוד, וזה נורא מוזר שהוא בוכה, ונורא מעניין לראות את זה. בכל מקרה, אם לא יצא לכם אף פעם, תבקשו מאבא כמה שקלים ורוצו לקנות עיתון, לא משנה איזה.

ראש הממשלה אהוד אולמרט ואיש הטלוויזיה יאיר לפיד אתמול בהלוויית יוסף (טומי) לפיד (צילום: אבי אוחיון)

ראש הממשלה אהוד אולמרט ואיש הטלוויזיה יאיר לפיד אתמול בהלוויית יוסף (טומי) לפיד (צילום: אבי אוחיון)

כשראש הממשלה בכה

תמונתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט כשהוא דומע/מקנח את עיניו בממחטה ולידו יאיר לפיד בחולצה שחורה מופיעה היום על שערי כל העיתונים, אפילו "ישראל היום". המפגש בין אולמרט ללפיד היה, כמובן, על קברו הפתוח של יוסף (טומי) לפיד, עיתונאי, שר המשפטים לשעבר וחברו הקרוב של אהוד אולמרט (כמה קרוב? לפי אולמרט, הכי קרוב). ב"מעריב" הכותרת על השער היא "כשראש הממשלה בכה", במין היפוך יוצרות מוזר של המאורעות.

העיתונים מצטטים את הביטוי "היית לי כחומה בצורה" שאמר אולמרט על לפיד, וגם את "החבר הכי נאמן שהיה לי בחיי". גם דנקנר הזכיר את ערך הנאמנות כשכתב אתמול או שלשום הספד על לפיד. אומרים שכבוד הוא תכונה חשובה אצל גנבים. כנראה שאצל ראשי ממשלה ועיתונאים התכונה החשובה היא לויאליות.

הראשיות

על התמונה הראשית אין עוררין, אבל מהו הסיפור הראשי של כל עיתון? ב"ידיעות אחרונות" זוהי מערכת הגנה מטילים שתעניק לנו ארצות-הברית, כך לפי שמעון שיפר, הקושר את העניין לנסיעתו של אולמרט אמש לוושינגטון. הענקת המערכת מוגדרת על-ידי עורכי "ידיעות אחרונות" כ"מתנת הפרידה של בוש". כדי שלא נטעה לחשוב שמדובר בפרידה מאולמרט, מובאת תמונתו של ג'ורג' בוש כשהוא מנופף לפרידה. האם מדובר בחדשות? לפי "ידיעות אחרונות", לא. הם כותבים שאלכס פישמן דיווח על כך כבר באפריל. עוד בעמ' 4, שם מובא דיווחו של שיפר, מדווחים סמדר פרי ואלדד בק: "נשיא סוריה הודה אתמול כי אין עדיין הסכמה על נסיגה מלאה ומוחלטת של ישראל מרמת-הגולן".

"מעריב" מביא סיפור הקשור למו"מ העקיף עם חמאס: "מצרים: בלי רגיעה – שליט לא ישוחרר". הידיעה של בן כספית, וכותרת המשנה מנוסחת בבן-כספיתית: "בישראל מתעקשים: 'בלי גלעד, לא תהיה רגיעה'. אבל המצרים מבהירים: 'בלי רגיעה – אין גלעד'".

ב"הארץ" הכותרת הראשית היא "מופז מהדק את קשריו עם ש"ס כדי למנוע את פיזור הכנסת". מה שמוביל אותנו לסעיף הבא:

למה לי פוליטיקה עכשיו

הקדמת הבחירות לנובמבר, זה מה שהולך לקרות במערכה הפוליטית לפי יובל קרני, הכתב הפוליטי של "ידיעות אחרונות". מזל מועלם ושחר אילן ב"הארץ" מהמרים רק על מועד ההצבעה להקדמת הבחירות (18 או 25 ביוני). כאמור, הם מדווחים על כך ששר התחבורה שאול מופז נשלח לדבר עם אנשי ש"ס כדי למנוע את הקדמת הבחירות ולאפשר הקמה של ממשלה חלופית בראשות קדימה, עם מופז עצמו בראשות הממשלה. התשלום יהיה, כנראה, קצבאות הילדים. אבל שר האוצר רוני בר-און ממשיך לכאורה בהתנגדותו העיקשת להגדלתן. ב"מעריב" לא מנחשים.

אחרי שהאיחוד בין פורשי הגמלאים למפלגת צדק-חברתי של גאידמק נכשל באופן סופי, יוצא ב. מיכאל ב"ידיעות אחרונות" להגנת המיליארדר: "ארקדי גאידמק, ראוי לומר פעם אחת בקול רם וצלול, לא עשה רע לאיש. זכותו לעשות בכספו ככל העולה על רוחו, ואם בעצת פרקליטיו הוא גם מצא דרך חוקית כיצד לגדוש את תנועתו בכספיו – כספיו הוא ולא כספי תורמים אלמונים – גם בכך אין כל רע".

ארקדי גאידמק מכריז על הקמת מפלגת צדק-חברתי, יולי 2007 (צילום: מיכל פתאל)

ארקדי גאידמק מכריז על הקמת מפלגת צדק-חברתי, יולי 2007 (צילום: מיכל פתאל)

חוק ומשפט

יורם ירקוני מביא ב"ידיעות אחרונות" סיפור שלפיו השופטת חיותה כוחן טעתה, זו הפעם השנייה, בפסיקותיה, והתקשרה, בפעם השנייה, אל אחד מבעלי העניין בתיק.

ואגב חיותה כוחן: עמוד לפני הסיפור של ירקוני, טובה צימוקי אינה מרפה מהמאבק לטיהור שמו של חיים רמון, או לפחות ערעור על שיטות העבודה של הפרקליטות, שהאשימה אותו במעשה מגונה. היום מקבלת צימוקי שליש עמוד כדי לדווח על פעילותה של ועדת החקירה הפרלמנטרית בכנסת העוסקת בחקירת האזנות הסתר לרמון. מהי פעילותה? בעיקר קריאה להקמת ועדת חקירה ממשלתית, בהסתמך על הממצאים של השופט בדימוס ורדי זיילר. בעז אוקון מצטרף בטור פרשנות לקריאה לחקור את הכשלים בחקירת רמון, אולם למרות שהוא טוען כי בתיק הזה היתה, אולי, רדיפה של פוליטיקאי, וקורא להגביל את כוחם של המשטרה והפרקליטות, הוא כותב: "אצלנו בחצר גדלים בעיקר אתרוגים, מאחר שכל הזמן מישהו מצוי בתהליך של אִתרוג". מה הקשר? אין קשר, אבל תמיד כדאי לזרוק איזו מלה נגד אִתרוגים, גם אם בעצם מטיפים לדבר ההפוך.

עמרי שרון ישוחרר בעוד כשלושה שבועות, לאחר שמאסרו קוצר בשליש.

קמפיין המפתחות

קמפיין המפתחות של הפלסטינים מקבל היום מענה ישראלי. בעמ' 6 של "ידיעות אחרונות" מדווח צבי זינגר על אנשי היישוב היהודי בחברון, "המתכוונים לתבוע חזקה על רכוש יהודי נטוש בעיר". את הידיעה מלווה תמונה של אחד המתיישבים כשהוא אוחז צרור מפתחות בעל מראה עתיק.

אירועי יום הנכבה ליד חברון, 15 במאי 2008 (צילום: פלאש 90)

אירועי יום הנכבה ליד חברון, 15 במאי 2008 (צילום: פלאש 90)

איכות הסביבה

בעמ' 6 של "הארץ", למטה משמאל, ידיעה של צפריר רינת: "המשרד להגנת הסביבה יתמוך בהקמת עירון בניגוד להמלצות הדרג המקצועי". צמודה לידיעה, מתחתיה, מודעה: "קריאה למועצה הארצית שלא לאשר את הקמת היישוב מצפה-עירון". אם מזמיני המודעה היו יודעים על הידיעה, הם היו יכולים לחסוך את הכסף.

כת הסדיסטים

וב"ידיעות אחרונות", אחרי שאתמול ריאיינו את אליאור חן, מנהיג הכת שאנשיה חשודים בהתעללות בילדים, מביאים היום את תגובתו של אבי הילדים, המכחיש את טענותיו של חן ואומר שהוא מייחל לפוגשו כדי לקצץ את ידיו ואת רגליו. בראיון הקצר לא נשאל האב איפה הוא היה עד היום.

תרבות ובידור

איש המדע צבי ינאי, מחבר ספר הפרוזה "שלך, סנדרו", זכה שלשום בפרס ספיר על הספר. ל"ידיעות אחרונות" הוא אומר היום: "אני ממש לא סופר. אני לא מבין את האבחנה בין כתיבת תיאור מדעי של העולם לבין כתיבה על המציאות של בני-האדם". האופנאי איב סאן-לורן מת. ב"ידיעות אחרונות" הוא "האיש שהכניס את האשה לחליפה" על שער "24 שעות", וכותרת הכפולה וחצי המוקדשת לו היא "מותו של מהפכן שקט".