צלם סוכנות הידיעות AP נאסר שיוכי נעצר על-ידי כוחות צה"ל ומג"ב בשבת האחרונה ועוכב למשך כחמש שעות כשידיו אזוקות מאחורי גבו, בלי שיורשה לאכול, לשתות או לעשות את צרכיו, כך טוענים בסוכנות הידיעות.

שיוכי, בן 46, הוא צלם עיתונות ותיק ומוכר המתעד באורח קבוע הפגנות באזורי הרשות הפלסטינית. בסוף-השבוע האחרון הגיע שיוכי, החבר באיגוד העיתונאים הזרים, לאזור כפר יטא שמדרום לחברון כדי לסקר ניסיון של פלסטינים להקים מאהל באזור שלטענתם הוא אדמה פלסטינית.

לדברי ג'וזף פדרמן, העורך הראשי של AP בישראל והשטחים הפלסטיניים, לאחר שחרורו סיפר שיוכי לאנשי סוכנות הידיעות כי כוחות הביטחון הרחיקו מבעוד מועד את כל הצלמים והעיתונאים מאזור המאהל וביקשו מהם להתמקם באזור מסוים, אולם לא הציגו צו המכריז על האזור שטח צבאי סגור. "אנחנו תמיד מורים לעובדינו – אם האזור מוכרז באופן חוקי כשטח צבאי סגור, צאו משם", אומר פדרמן בשיחה עם "העין השביעית".

כאשר החלה תגרה בין מפגין לבין כמה מהחיילים, התקרב שיוכי יחד עם עיתונאים נוספים כדי לצלם את מעצר הפלסטיני. בסרטון וידיאו שתיעד את המעצר נראה שיוכי מצלם את האירוע עד שחייל צה"ל תופס אותו בכוח מאחור ומרחיק אותו מהאזור בעזרת חיילים נוספים. בסרטון ניתן לראות כי בעוד ששיוכי הורחק בכוח, עיתונאים אחרים שעמדו סביבו הורשו להמשיך בעבודתם ואף לתעד את מעצר עמיתם. לדברי פדרמן, שיוכי אמר לחיילים תוך כדי מעצרו כי הוא צלם של הסוכנות AP, אך ללא הועיל. הוא נאזק והוחזק במקום למשך כחמש שעות עד ששוחרר.

לדברי פדרמן, הוא שוחח עם גורמי צבא בשבת בבוקר, בסביבות השעה 11:00, ונאמר לו כי הצלם בדרכו לחופשי, אולם שיוכי הוחזק אזוק למשך כשלוש שעות נוספות. "אני לא מבין מדוע עצרו אותו מלכתחילה", אומר פדרמן, "ואני לא מבין מדוע התייחסו אליו כך".

צלם העיתונות נאסר שיוכי נעצר בידי כוחות הביטחון, 2.2.2013 (צילום: AP)

צלם העיתונות נאסר שיוכי נעצר בידי כוחות הביטחון, 2.2.2013 (צילום: AP)

"זה המקרה העשירי בפחות משנה שעיתונאים זרים מקבלים יחס אלים מצד כוחות הביטחון בלא הצדקה, כולל כמה מקרים שתועדו", מוסיף פדרמן. "אנחנו תמיד מתלוננים לצבא ומעבירים להם את התצלומים. בדרך כלל הם מבטיחים לחקור, אבל לא עושים שום דבר. איננו זוכים להתנצלויות, איננו מקבלים הסברים, ולמיטב ידיעתי, אף לא מקרה אחד שאני מכיר הסתיים בענישה. מבין עשרה מקרים שעליהם התלוננו, למיטב ידיעתנו נחקרו שניים בלבד, ודבר לא יצא מכך".

לדברי פדרמן, יחסם של כוחות הביטחון לעיתונאים הזרים משקף בעיה עקרונית יותר, של העדר שקיפות בחקירות שמבצע צה"ל בנוגע לאירועים שבהם היו מעורבים כוחותיו.

איגוד העיתונאים הזרים גינה את יחס החיילים לשיוכי וקרא לצה"ל לחקור את האירוע. לצד זאת הזכיר האיגוד את העדר התגובה של הצבא לתלונות קודמות שהוגשו במקרים של אלימות חיילים כלפי עיתונאים זרים. בהודעה שהוציא האיגוד מוזכר עוד כי בחלק השני של דו"ח טירקל, שראה אור בשבוע שעבר, הודגשו הבעיות המבניות בתחקירים העצמיים שמבצע צה"ל. האיגוד המליץ לצבא להתחיל את השינוי הדרוש בחקירת אלימות כלפי עיתונאים.

מדוברות צה"ל ומשמר-הגבול טרם נמסרה תגובה.