זה היה אחד השבועות הפליליים ביותר במדורי הספורט. מדורי הספורט בעיתונים, ובראשם זה של "ידיעות אחרונות", שמחו להקדיש השבוע שטחים נרחבים לסיפורי משטרה ובתי-כלא. אבל שבועיים אחרי חשיפת "הגלייתו" של חיים רביבו לארצות-הברית, אף מדור עדיין לא לקח יוזמה וצלל למעמקי הבצה העכורה של הכדורגל או הכדורסל הישראלי –קשריהם עם העולם התחתון. עד שזה יקרה, ימשיכו כולם להיגרר אחרי האירועים.

ביום שלישי היו ל"ידיעות אחרונות" שני סיפורים גדולים יחסית. את האחד בחרו להבליט בשער – "המשטרה עצרה חשוד בתקיפת איציק זוהר". מלבד העובדה הזו לא היה שום חידוש בידיעה, מה שלא הפריע לעיתון למרוח אותה בהנאה מופגנת בפסגת עמ' 3 וללעוס בקול רם פרטים ממוחזרים.

דווקא הידיעה הפלילית היותר מעניינת, שהביא בוקי נאה, נזרקה לעמ' 9 – מעצרו של בן כהן, יעד מודיעיני של המשטרה, שעמד לטוס עם הפועל רמת-גן למחנה אימונים בגרמניה. העובדה שעבריין מוכר, ששמו עולה מדי פעם בידיעות פליליות, הוא חלק ממשלחת של קבוצה בליגה השנייה, המקצוענית, חזקה ומשמעותית הרבה יותר ממעצר חשוד בתקיפת כדורגלן עבר.

הרץ היילה סטאין, שנעצר השבוע באתיופיה (צילום: יוסי זמיר)

הרץ היילה סטאין, שנעצר השבוע באתיופיה (צילום: יוסי זמיר) 

אלא שדרך המשקפיים של "ידיעות אחרונות" משתקפת מציאות שונה: זוהר הוא דמות סקסית, רכילותית, הוא כוס התה של שוכני רחוב מוזס, וגם הביסקוויט. אבל רכילות היא לא יותר מרכיכה חסרת עמוד שדרה, בועת סבון שמשתחררת רגע לפני שהיא מתאיידת. רק חדי עין יכלו למצוא למחרת ב"ידיעות" את הידיעונת שהסתתרה בעמ' 4: "המשטרה שיחררה החשוד בתקיפת זוהר".

כדי לחדד את עניין זוהר, כדאי לעיין בשער ספורט "ידיעות אחרונות" ביום שלמחרת. רץ המרתון היילה סטאין, שאמור לייצג את ישראל באולימפיאדה, נעצר באתיופיה בגלל תלונה נגדו על חוב כספי. "ידיעות אחרונות" הלך על סטאין בשער בכל הכוח, תחת הכותרת "תחלצו אותי" (אסוציאציות למבצע אנטבה?). בהחלט סיפור מעניין, שכל מדורי הספורט עסקו בו באינטנסיביות ובסקרנות. אלא שב"ידיעות אחרונות" הסיפור התפרסם רק בעמ' 8 – אחרי האמצע. אם החלטתם שמעצר סטאין הוא הסיפור המרכזי, למה לדחוק אותו לירכתי העיתון? 

בשולי הפלילים

סטאין 2: בספורט "ישראל היום" של יום חמישי דיווחה כותרת קטנה על "חשש לחיי סטאין". אם המצב כל-כך דרמטי, למה הידיעה כללה רק כ-60 מלה? בכל זאת צללתי אל קומץ האותיות וחיפשתי ממה נובע החשש לחייו. לא גיליתי דבר, אפילו לא רמז, לקביעה שבכותרת.

פרשת בני-סכנין בדיוטי-פרי: במדורי הספורט בעיתונים נזהרו מאוד שלא לגרור לכיוון הלאומני את החשד כי שחקני סכנין גנבו מוצרים מהדיוטי-פרי. רק אתרי האינטרנט הרשו לעצמם את התענוג, במטרה לסחוט עוד כמה טוקבקים (כותרת בערוץ הספורט: "נטפלו אלינו סתם רק כי אנחנו ערבים"). בספורט "הארץ" לא התאפקו והביאו ציטוט אידיוטי של אוהד סכנין: "לא נסלח להם, נבקש לתת להם את העונש הנהוג באסאלם – קטיעת כף היד".

חמש דקות לאולימפיאדה

איך נראו השבוע שערי העיתונים (וב"הארץ" וב"ישראל היום" – העמודים הפותחים) ערב תחילת משחקי בייג'ין? סיכום ומסקנות:

"ידיעות אחרונות": פעמיים כדורגל ישראלי, פעמיים מעצר סטאין, אחד על נבחרת העסקנים המנופחת לבייג'ין. מסקנה: או כדורגל או סנסציות. אין באמצע.

"מעריב": שחייה, כדורגל עולמי, כדורגל ישראלי, מעצר סטאין ופרשת סכנין. מסקנה: כשאין חדשות דרמטיות, הכיוון הוא מגזיני עם דגש על ספורט נטו.

"הארץ": שלוש כותרות פותחות הקשורות לכדורגלנים ישראלים בחו"ל, אחת כדורגל עולמי, אחת טניס. מסקנה: פחות ספורט, יותר צהוב.

"ישראל היום": כתבה פותחת על מדינות ערב באולימפיאדה, שלוש על כדורגל ישראלי ואחת משולבת – יום השנה להריסת אוסישקין, וממול רון קופמן בטור שמחסל כל מה שזז. מסקנה: מנסים להיות מקוריים. בדרך כלל זה מצליח להם.

בלוגרים כותבים על ספורט: המלצות (2)

בשבוע שעבר נתתי כמה לינקים לבלוגים לימי הקיץ החמימים. בעקבות הפרסום קיבלתי כמה המלצות נוספות, הנה ארבע:

1. המלפפון. שחר ורשל משוטט במאות אתרי ספורט בעולם ושולף קטעי וידיאו נדירים ומעניינים, כולל עדכון עלילותיהם של כדורגלנים זרים ששיחקו בארץ. משובח.

2. גשם באלפסי. בחור ירושלמי שלומד באוניברסיטה בסאותהמפטון כותב על נושאי ספורט מגוונים בצורה פילוסופית ומעניינת.

3. חדר הנעליים. עמיחי שלו, עיתונאי ואוהד כפייתי של ליברפול, דור שלישי לשושלת יוצאי אנפילד, בבלוג מצוין למכורים ולמביני עניין.

4. אופסייד סטורי. בלוג איכותי של יובל, אוהד בית"ר ירושלים.

קורא מגיב

בטור הקודם שיבחתי כתבה ב"ישראל היום", שפירטה את עלילות הספורטאים הערבים באולימפיאדות. אחד הקוראים כתב לי בתגובה:

"הכתבה היתה מאוד לא מקצועית. לא כתבו שם שלבחריין יש כבר מדליות זהב באליפויות העולם באתלטיקה, אחרי שקנו אתלטים קנייתים, מרוקאים ואתיופים, ולא כתבו שלסודאן יש את רץ 800 המטר הכי מוכשר בעולם ,שגם מועמד לזהב. בקיצור, רעיון טוב, הכתבה פחות".

תשובתי: הנושא היה מצוין, אולי הם נפלו קצת בביצוע, אבל עדיין התוצאה היתה טובה.

כתובת לתגובות: yegerm9@walla.co.il