קבלו פרק מכוער במיוחד בהלכות תקשורת הספורט, המספק הצצה נדיבה לעולם של פנקסנות וחיסולי חשבונות. מילן בן-דוד היא כתבת צעירה וחסרת ניסיון, המסקרת עבור האתר ONE את מכבי ראשון-לציון בכדורסל. בשבוע שעבר שלח המועדון מכתב חריף לאיגוד הכדורסל, למינהלת הליגה ולוועדת האתיקה של מועצת העיתונות, ובו התלונן קשות על התנהלותה של בן-דוד.

העניין החל בשבוע שעבר, כשאתר ערוץ הספורט פירסם ציטוטים אנונימיים של שחקנים במכבי ראשון-לציון נגד המאמן מיקי דורסמן. בקבוצה ניסו לברר במי מדובר, ואז, בצעד נדיר, החליט הכדורסלן המשמיץ, גילי מוסינזון, להיחשף ולהתוודות. מוסינזון הופיע בתוכנית "חמישיות" בערוץ הספורט, וסיפר בגילוי לב על השתלשלות האירוע. ב-ONE זעמו על הסיפור שנפל בחיקו של ערוץ הספורט, כפי שמפורט במכתבה של הקבוצה: "ב-16.12 בשעה 15.00 התקשרה הכתבת למנכ"ל הקבוצה, ובהשתלחות האופיינית לה הודיעה כי נפגעה מהמועדון וממוסינזון, אשר בחרו לא להגיב דרך אמצעי התקשורת אותם היא מייצגת, ומבחינתה המועדון לא יקבל יותר סיקור מאמצעי תקשורת אלו ו'אנחנו עוד נשמע ממנה'".

המועדון צירף צילום כתבה שפורסמה ב-ONE כמה שעות לאחר השיחה של הכתבת עם המנכ"ל ופורסמה למחרת גם בחינמון "24 דקות" תחת הכותרת "דורסמן מתלכלך, מוסינזון חוצפן, לאנג שמן". בכתבה מופיעים ציטוטים אנונימיים בוטים נגד המאמן וכמה שחקנים.

לטענת המועדון, הכתבה מכפישה, מסולפת ונובעת מנקמנות. כדי להוכיח זאת צירפה הקבוצה קטעים מתכתובת מסנג'ר שהתקיימה באותו ערב בין מילן בן-דוד ובין אוהד הקבוצה. בשיחה ביקש האוהד להבין מדוע פורסמה כתבה כה קשה. להלן קטעים עיקריים:

בן-דוד: "...הם הביאו לי עצבים שמה, אז החלטתי להוציא. זה לא רק מהיום".

האוהד: "לא משהו שהיה אמור לצאת?".

בן-דוד: "לא".

האוהד: "למה הביאו לך עצבים?".

בן-דוד: "כי הם זונות. חחחח. זה המחיר שישלם מי שעובד רק עם המתחרים שלי. ואני כבר לא הכתבת שלכם, ביקשתי שיורידו לי את ראשל"צ, אני אהיה הכתבת של הגבעה [גבעת-שמואל] במקום. לא תהיה יותר חשיפה לראשל"צ באתר שלי".

האוהד: "רגע, אז לא הבנתי, מאיפה הגיעה כל הכתבה הזאת עכשיו, במיוחד אחרי שגילי התוודה?".

בן-דוד: "כי בקבוצה שלך החליטו שגילי ידבר רק עם ערוץ הספורט וזה לא היה מקובל עלי, אני לא מוכנה לזה".

האוהד: "אז החלטת להוציא את כל מה שאמרו לך לא לציטוט?".

בן-דוד: "כן, ככה זה כשהחליטו ללכת נגדי. איבדתם את הכתבת הכי טובה שלכם בגלל שטויות של ההנהלה".

האוהד: "אבל זאת לא הדרך, מילן".

בן-דוד: "ממי, אני בתחום הזה כבר תקופה, רק זאת הדרך. אני מתחילת העונה נאבקת עם ההנהלה על סיפורים וסקופים והחתמות ולא נתנו לי כלום, תמיד הכל היה בערוץ הספורט. אני לא מוכנה לזה כי בשאר הקבוצות שלי משתפים איתי פעולה תמיד... הם פגעו בי, עכשיו אני מחזירה".

כעת דורשת מכבי ראשון-לציון לשלול מבן-דוד את תעודת העיתונאי שלה מטעם מינהלת הליגה, ומאיימת להגיש תביעת דיבה נגד הכתבת, אתר ONE ו"24 דקות". יו"ר הקבוצה, משה קלסקי, סיכם: "אינני סבור שלכתבים כאלה יש מקום בספורט בכלל ובליגת-העל בכדורסל בפרט".

בן-דוד יוצאת רע מאוד מהסיפור, אבל אין להאשים רק אותה. במידה מסוימת, היא קורבן של נסיבות. מערכות הספורט, במיוחד באתרי האינטרנט, מפעילות לחץ כבד על הכתבים לא להביא את הסיפור הכי מדויק, מלא ומעניין, אלא את הסיפור הבלעדי, הראשון, שאין לאף אחד אחר. הלחץ הזה גורם לא פעם להתנהלות מבישה. את התחרות הפרועה מוביל פעמים רבות האתר ONE, שנדמה כאילו "להיות ראשונים" הוא אצלו לא רק ערך עליון, אלא ערך יחיד. תוצאות הלחץ ניכרות בהתנהלות הכתבים, ובסופו של דבר פוגעות קשה בתדמיתה של עיתונות הספורט כולה.

אתר ONE טרם הגיב על האשמות הקבוצה. הכתבת מילן בן-דוד לא היתה מעוניינת להגיב לכתבה זו.

אוחנה יש רק אחד

מילן בן-דוד היא כתבת שעדיין זקוקה להכוונה, השאלה היא מי מלמד אותה ומי המודל שלה לחיקוי. הנה דוגמה מצוינת מהימים האחרונים מהאתר המעסיק אותה. כבר כתבתי כאן כיצד סומן אלי אוחנה ב-ONE כאויב לאחר שעזב את תוכנית הספורט המשודרת ברדיו 99, ומזוהה עם ONE, לטובת פרשנות בערוץ הספורט המתחרה.

מאז, בכל פעם שנבחרת הנוער שמאמן אוחנה מפסידה במשחק, הכותרות ב-ONE מדביקות את ההפסד לאוחנה אישית. במקרה של ניצחון, מציינים בכותרת שהנבחרת ניצחה. צריך לראות כדי להאמין: בשבוע שעבר שיחקה נבחרת הנוער בטורניר החורף, הפסידה פעמיים, ניצחה פעם אחת, והחשבונאות באתר ONE עבדה שעות נוספות. הבלוג "עומדים בשער" דאג לצילומי המסך.

לא יושב על הברזלים

שלומי ברזל החל השבוע את תפקידו החדש, עורך מדור הספורט של "הארץ", וכבר רשם הישג קטן. ביום שני פירסם הכתב משה בוקר ידיעה שבה מתבטא עמוס לוזון, הבעלים של מכבי פתח-תקווה, בפני מקורבים נגד מאמן הקבוצה, גיא עזורי. בידיעה נכתב: "'אם היה לי את הכוח להתמודד שוב עם פיטורי מאמן ועם חיפושים אחרי מאמן מתאים וכל העליהום של התקשורת, הייתי נפטר עכשיו מגיא עזורי', אמר לוזון אתמול בשיחות סגורות". בעקבות פרסום הדברים ב"הארץ", הגיש המאמן עוד באותו יום את התפטרותו. ספורט "הארץ" משתדל מאוד בשנים האחרונות לדגדג את מתחריו הגדולים בשטח הכדורגל הישראלי, והנה הוא גם קוטף פרי קטן.

בקטנה

אמנם לא הישג עיתונאי, אבל אייטם נחמד שכתב בן זגגי מ-nrg לקראת הגרלת שמינית גמר ליגת האלופות קלע בול לתוצאות ההגרלה. יש נביא בעירו.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il