ספל עם תמונת נשיא ארצות-הברית, כפי שנמכר בעזה (צילום: ויסאם נאסר)

ספל עם תמונת נשיא ארצות-הברית, כפי שנמכר בעזה (צילום: ויסאם נאסר)

בשטעטל

בטור המתפרסם במדור הדעות של "הארץ" מדמה ישראל הראל את מדינת ישראל לעיירה כתריאליבקה ואת נשיא ארה"ב ברק אובמה לפריץ, אם לא בפועל, אזי בכוח. ישראלים רבים במערך הפוליטי והתקשורתי, כותב הראל, מקווים שאובמה ינהג כפריץ בעיירה ויפעיל על נתניהו לחץ להתקדם במשא-ומתן לשלום עם הפלסטינים. לפי הראל, "תפקידו [של אובמה], כפי שהם התוו אותו ביומיים האחרונים, הוא להשליט סדר בשטעטעל מרדני". רוב הטור מוקדש להסבר מדוע אין זו מדיניות נכונה.

בינתיים שיחרר הבית-הלבן הצהרת הרגעה. "הנשיא אובמה לא מתכוון להציע יוזמת שלום חדשה", נכתב בכותרת הראשית של "מקור ראשון". כותרת דומה מתפרסמת בשער "הארץ", אולם היא מודפסת בגופן קטן ומהדיווחים סביבה נושבת רוח הפוכה. מתחת לכותרת על העדרה של "יוזמת שלום חדשה" מדווחים ברק רביד וחיים לוינסון כי "לדברי מקור ישראלי, אובמה ושר החוץ החדש שלו, ג'ון קרי, מעוניינים לעשות ניסיון נוסף לקדם את תהליך השלום ו'למשש את הדופק' של הישראלים והפלסטינים".

הכותרת הראשית של "הארץ" מוקדשת להתבטאות מפי האלוף (מיל') יעקב עמידרור, ראש המטה לביטחון לאומי, האחראי על הביקור הנשיאותי: "הבנייה בהתנחלויות גורמת נזק מדיני". לפי דיווחם של רביד ולוינסון, "אצל ראש הממשלה ויועציו התגבשה בשבועות האחרונים הערכת מצב לפיה על הממשלה החדשה שתוקם יופעל לחץ בינלאומי כבד בנושא הפלסטיני, ובמיוחד בכל הקשור לבנייה בהתנחלויות. ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו המשיל את הלחץ הבינלאומי הצפוי ל'מטחנת בשר'".

לפי "הארץ", עמידרור ויועצים אחרים של נתניהו "אינם פוסלים אפשרות" של הקפאת התנחלויות מחוץ ל"גושים הגדולים" בתמורה להתחייבות פלסטינית שלא לפנות לבית-הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

גם "בישראל היום" מדווחים על הצפוי בביקורו הקרוב של נשיא ארה"ב. ידיעה מאת שלמה צזנה, יוני הרש, גדעון אלון ודניאל סיריוטי מקבלת את הכותרת "ביקור בלי יוזמת שלום", ובכותרת המשנה מודגש כי במרכז הביקור תעמוד סוגיית הגרעין האיראני (עובדה שמוצגת בעיתונים אחרים כתקווה של ממשלת ישראל). בכל זאת, בגוף הידיעה מדווח כי "גם אם אובמה יגיע ללא יוזמת שלום חדשה, מקורבים לראש הממשלה מעריכים כי לקראת בואו של הנשיא או במהלך הביקור עצמו יוכרז על חידוש המו"מ עם הפלסטינים".

לפי "ישראל היום", מדינת ישראל תגלה נכונות להציג "סל הטבות" לפלסטינים לרגל חידוש אפשרי של המשא-ומתן. מה יכלול הסל? הפרט היחיד שמוזכר בידיעה הוא קיום פגישה משולשת, בהשתתפות נתניהו, אובמה ואבו-מאזן ("אך בשלב זה לא ברור אם יש בכלל טעם להציע יוזמה שכזאת", מצוין).

"כדאי להזכיר שאובמה כבר הצליח להפגיש את נתניהו עם אבו-מאזן בקדנציה הקודמת – פארסה מגוחכת שהסתיימה ללא תוצאות", כותב נועם שיזף במדור הדעות של "מעריב". "בהינתן הלחץ המתאים, האמריקאים יוכלו שוב להוביל את שני המנהיגים על שטיחים אדומים ולגרום להם לשחרר חיוכים קפואים למצלמות. מדינה פלסטינית לא תצא מזה".

הדיווח ב"ידיעות אחרונות" על ביקורו הצפוי של נשיא ארה"ב [איתמר אייכנר, אורלי אזולאי וצביקה ברוט] עוסק בחלקו הגדול בהבלים: החלו מאבקים בין לשכת ראש הממשלה ללשכת נשיא המדינה על הזכות לארח את אובמה; האם יסעד אובמה בארוחה ממלכתית של פרס, של נתניהו, או בארוחה ממלכתית משותפת? האם יבחר נשיא ארה"ב ללון במלון המלך דוד או במלון מצודת-דוד? האם אובמה יישא נאום מעל בימת הכנסת או מול סטודנטים? באילו אתרים יבקר הנשיא במהלך שהותו במדינה? הר הרצל? קבר רבין? סוללה של כיפת-ברזל? מצדה? הכותל המערבי? שדרות? או מפעל פלסן בקיבוץ סאסא? לדיווח נלווים תצלומים של "האתרים שאובמה ישקול לבקר בהם".

גם אם הפריץ לא ימלא את תפקידו, עיתוני כתריאליבקה יעשו את שלהם.

הכלכלה מלבלבת

"אחת משלוש משפחות טופלה בלשכת הרווחה ב-2011 – זינוק של 20% בשנתיים", מדווחים ב"דה-מרקר" טלי חרותי-סובר וליאור דטל. לפי הידיעה, בהשוואה לשנת 1998 מדובר בעלייה של 75%.

בעומק "דה-מרקר", במדור "קריירה", המתפרסם בעמ' 26, מדווח חיים ביאור על מכרזי הפסד בשוק הניקיון והאבטחה. "בארגון חברות האבטחה והשמירה, המאגד את רוב החברות בענף, טוענים שדווקא משרדי הממשלה ויחידות הסמך שלהם, כמו גם הרשויות המקומיות, מפרסמים מכרזי הפסד – הקובעים מחיר נמוך מדי עבור השירות", כותב ביאור. "החברה מתמודדת במכרז בידיעה שלא תפיק ממנו רווח, אלא אם כן תגלגל את ההפסד אל עובדיה".

ביאור מביא כמה דוגמאות למכרזי הפסד, אחת מהן מרשות השידור. הרשות, הוא כותב, "בחרה להתקשר עם חברת ניקיון שזכתה במכרז הפסד, שלא יניב רווחים לנותן השירות. על-פי מידע שאסף ארגון חברות הניקיון, החברה שזכתה במכרז לניקוי משרדי רשות השידור בחיפה שילמה לעובדים שכר נמוך מהמותר בחוק ולא פירטה את רכיבי השכר בתלוש שקיבלו העובדים. החברה שזכתה במקום השני במכרז פנתה למנכ"ל רשות השידור, יוני בן-מנחם, וביקשה הבהרות בטרם תנקוט הליכים משפטיים נגד הזכייה". רשות השידור מסרה בתגובה ל"דה-מרקר" שהזוכים במכרז מחויבים לעמוד בכל דיני העבודה.

"האוצר שוקל להעלות את המסים על הרכב", נכתב אמש בכותרת הראשית של "גלובס". הכותרת הראשית של "כלכליסט" מוקדשת הבוקר לחברי ועדת הכספים והשפעתם על תקציב המדינה: "54 מיליארד שקל מצאו כביש עוקף תקציב". תומר אביטל מדווח בפנים העיתון כי "חלק ניכר מניודי התקציבים לאורך השנה מופנים למערכת הביטחון". על-פי ידיעה נפרדת, מאת אמנון אטד, בנק ישראל מעריך כי מערכת הביטחון תקבל תוספת לתקציב בשנת 2013 "לכיסוי הוצאותיה במבצע עמוד-ענן".

הידיעה המתפרסמת בראש מדור הכלכלה של "ישראל היום" נושאת את הכותרת "לקראת 'יום ולנטיין': ייצוא הפרחים מלבלב". גדי גולן מדווח כי "ישראל צפויה לייצא כ-60 מיליון פרחים לאירופה לקראת חג האהבה של העולם המערבי". הכנסות המגדלים צפויות להגיע ל-25 מיליון שקל, גידול של 10% לעומת השנה שעברה.

הידיעה הבולטת הנוספת במדור הכלכלה של "ישראל היום" מבשרת על "גידול של 19.8% בהוצאה על מסעדות ומזון מהיר". בכותרת המשנה של הידיעה מוזכר נתון חיובי נוסף: "נרשם גידול של 12.1% בהוצאות הישראלים על ענף התיירות והאירוח". בגוף הידיעה מזכיר הכתב חזי שטרנליכט גם נתונים שליליים: "בענף האופנה חלה צניחה חדה של 16.8% [...] בתחום הריהוט חלה ירידה של 11.4% [...] בענף הביטוח חלה צניחה של 19%".

אחרי הצפייה בתחקיר של רביב דרוקר על "ישראל היום", אפשר ממש לדמיין כיצד נראה המדור לפני התערבותו של העורך עמוס רגב ואחריה.

כותרות נוספות

"התוכנית להסדרת התיישבות הבדואים בנגב – לא ישימה", נכתב בכותרת הראשית של "מעריב". קלמן ליבסקינד מדווח כי האדמות שאושרו לבדואים תפוסות. "חלק גדול מהקרקעות הן שטחי אש של צה"ל, באחרות יש מתקנים של בזק וחברת החשמל וכבישים", הוא כותב.

ב"הארץ" מסוקר בפירוט רב חלקו השני של דו"ח ועדת טירקל לבדיקת אירועי המשט הטורקי לעזה. חלק זה מתמקד בבחינת מנגנוני החקירה והבדיקה בישראל של תלונות להפרה של דיני הלחימה והמשפט הבינלאומי מצד חיילי צה"ל ואנשי מערכת הביטחון. ברק רביד מדווח כי בניגוד לעמדת הצבא, ועדת טירקל הכריעה כי ההחלטה לפתוח בחקירה פלילית בחשד לפשעי מלחמה מצד חיילי צה"ל אינה תלויה בתוצאותיהם של תחקירים מבצעיים.

ב"מקור ראשון" מדווח יוחאי עופר שהפרקליט הצבאי הראשי האלוף דני עפרוני אמר אתמול כי בצה"ל ישלימו בשבועות הקרובים בחינת מותם של כ-70 בלתי מעורבים במהלך מבצע עמוד-ענן. לפי עפרוני, "הרמטכ"ל הורה לנו בתום המבצע לבחון את האירועים השונים שבהם נהרגו בלתי מעורבים, וזאת למרות שלא קיבלנו עליהם שום תלונה או פנייה, אבל אנחנו חושבים שמחובתנו לעשות זאת".

הקרבה עצומה

ב"ידיעות אחרונות" מתפרסם זה היום השני ברציפות תצלום של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, כפי שנראתה בטקס השבעת הכנסת החדשה. התצלום אמנם מחמיא יותר מזה שהתפרסם בעיתון אתמול, אולם הוא עדיין רחוק מלהיות תצלום של גברת נתניהו שעשוי לקבל את אישורו של עורך "ישראל היום". כתב "ידיעות אחרונות" ירון קלנר שוחח עם מירב יוחנן, הסטייליסטית של שרה נתניהו, על בחירתה בשמלה מעוררת המחלוקת (לידיעה נלווה גם תצלום של יוחנן, מפוקסל במידה שאמורה היתה לפסול את הדפסתו).

עקיבא נוביק מדווח באותו עמוד כי אריה דרעי יצא אתמול להגנת רעיית ראש הממשלה, והכחיש בעמוד הפייסבוק שלו כי השמלה שלבשה נתניהו גרמה לו למבוכה כלשהי. "במהלך האירוע אמש שוחחנו אני ורעייתי משך דקות ארוכות עם הגב׳ נתניהו שיחה נעימה וקולחת", כתב דרעי. "הופתעתי לגלות לאחר מכן בחלק מכלי התקשורת כי 'חשתי מובך' מהופעתה של הגברת נתניהו".

"ידיעות אחרונות" אינו מצטט את תחילת הסטטוס של דרעי, שם נכתב: "העיסוק הדוחה והמרושע בהופעתה של רעיית ראש הממשלה אמש בהשבעת הכנסת איננו במקומו, לא ייתכן שאירוע מכובד כל-כך יידחק הצדה לטובת עיסוק חטטני ומשפיל. מקומם של בני משפחותיהם של נבחרי הציבור צריך להיות מחוץ למשחק הפוליטי".

בכפולה הפותחת של "ישראל היום" נמצא מקום לידיעה מאת מתי טוכפלד ויהודה שלזינגר המדווחים כי השרה לימור לבנת יצאה אתמול אף היא להגנת רעיית ראש הממשלה. "הבוקר כל אשה באשר היא אשה, וללא קשר לשיוכה המפלגתי או לטעמה האישי בלבוש, אמורה לחוש עלבון צורב, צריכה לכעוס נוכח מפגן השטנה השוביניסטי ומסע השיסוי המכוער שבחרו אמש לנהל מספר כלי תקשורת", כתבה לבנת בעמוד הפייסבוק שלה. לדיווח נלווה תצלום מחמיא ככל הניתן של רעיית ראש ממשלת ישראל, כפי שנראתה בטקס השבעת הכנסת.

במדור הרכילות של "גלובס" [מיכל גלנטי] מתפרסמת ידיעה על סטטוס שפירסמה לאה גלובוס, חברתה של נתניהו. "אני המומה מגודל הרשעות שיש בבני-אדם", כתבה. "המומה מחוסר הכבוד והרצון העז לפגוע, לפגוע ולפגוע. אני מכירה היטב את שרה, הרבה שנים, הרבה שעות, ואני יכולה להעיד ולומר שעושים לה עוול גדול. שרה אשה מדהימה וחזקה. לולא היתה כזו, היא לא היתה שורדת את הירידות האין-סופיות עליה והחיפוש ויצירת סיפורי זוועה שלא היו ולא נבראו. אנו צריכים להתבייש ולהרגיש רע שכך פוגעים באשת ראש ממשלתנו. להיות ראש ממשלה ואשת ראש ממשלה זו הקרבה עצומה. כמה מאיתנו היו מוכנים להיות במקום הזה?".

בשולי החדשות

בכל העיתונים מדווח כי רכזת הגנים במודיעין-עילית התראיינה אתמול למהדורת החדשות של ערוץ 2 וסיפרה כי בדתה את הטענה כאילו ילדה בת חמש נאנסה בעיר. בכל העיתונים, למעט "המבשר" החרדי. "בין רכילות במקווה למסורת של הסתרה", נכתב מעל טור מאת יהודה שלזינגר ב"ישראל היום". לפי שלזינגר, "עדיין קיימות קבוצות קיצוניות ושוליות הדוגלות בטיפול 'בתוך הבית'. קבוצות אלה, לצד שנים ארוכות של הסתרה, השרישו סטיגמה שגם אם כיום היא אינה שכיחה – היא יוצרת בלבול וגורמת למקרים מעין אלה להישמע סבירים והגיוניים".

חצי שנה אחרי שענת רואה פירסמה ב"כלכליסט" כי שכר הטרחה של עו"ד אבנר כהן, נאמן בתיק הסדר הנושים של עיריית טייבה, יעמוד על 14 מיליון שקל, פירסם אתמול חן מענית ב"גלובס" כי שכר הטרחה יעמוד על 12.5 מיליון שקל. רואה הגיע לסכום לפי פסיקת בית-המשפט: "ביולי 2008 השופטת פסקה לו [לכהן] שכר טרחה חודשי קבוע של 232 אלף שקל (200 אלף שקל בתוספת מע"מ), שיינתן לו רטרואקטיבית ממועד מינויו ויחול גם בעתיד. הכפלתו של סכום זה במספר החודשים שבהם כהן מצוי בתפקיד מולידה סכום ענק של כ-14 מיליון שקל, ועוד לא ברור אם מדובר בסכום סופי". מענית כתב אתמול כי עו"ד כהן "דרש לקבל שכר טרחה בגין 30 אלף שעות עבודה על התיק, ולאור התחשיב הזה קיבל עד כה יותר מ-12.5 מיליון שקל בגין עבודתו".

ענייני תקשורת

"אנחנו פותחות עיתון בבוקר ורואות ששום דבר בעצם לא קשור אלינו, הנשים. הסיפורים שיש לעיתונות לספר הם של גברים, על-ידי גברים, שברובם המוחלט הם יהודים אשכנזים", אומרת הפעילה הפמיניסטית ליאן רם, בשיחה עם כתבת "עכבר העיר – תל-אביב" איילה חננאל. רם מתכננת להקים עיתון פמיניסטי שייכתב על-ידי נשים ויוקדש להן. ישיבת המערכת הראשונה תתקיים בעוד שבועיים בבית-הקפה אלבי ברחוב הגדוד-העברי בתל-אביב. בישיבה ידונו אם עדיף עיתון פמיניסטי ליברלי שיהיה דומה בצורתו לעיתונות המוכרת, אבל כוח העבודה בו יהיה נשי בלבד, או עיתון פמיניסטי רדיקלי "שמניח בצד את המבנים הקיימים ומנסה לחשוב איך היה נראה העולם לו נשים היו מקימות אותו מאפס על-פי הצרכים והרצונות שלהן".

ב"ישראל היום" כותב איציק סבן על הצנזורה ועבודת העריכה הלא עניינית שממנה סבל בשנים שעבד ב"ידיעות אחרונות". בעבר כבר סיפר סבן מעל דפי עיתונו החדש כי עורך "ידיעות אחרונות" החתים אותו על ידיעה שלא כתב, כדי לשרת את חיים רמון. סבן מוסיף וטוען כי עורכי העיתון ניסו להדיח אותו מתפקידו לאחר שגילו כי כתב עבודה אקדמית שבה נמתחה ביקורת על העיתון. כמו כן כותב סבן כי אחרי שהתריע שעדותה של א' מבית הנשיא אינה אמינה, הודיע לו ראש מערכת החדשות דאז כי יחדל לסקר את עניינה.

כוכב כתבת השער של ארי ליבסקר במוסף "כלכליסט" הוא שיר פינטו. אתם אולי זוכרים אותו בתור עיתונאי צעיר ומבטיח, אבל כיום הוא יחצן צעיר ומבטיח, הבעלים של שיר פינטו, דוברות ויחסי-ציבור. "אני רוצה להיות רני רהב הבא", אומר פינטו לליבסקר. "עבורי רהב הוא דמות נערצת ואני מכיר את הביוגרפיה שלו במדויק. אני מנסה לעשות בדיוק מה שהוא עשה, אחד לאחד, כדי שבסוף אוכל להיות בדיוק כמוהו. [...] בכל דבר אני שואל את עצמי מה רני רהב היה מחליט, איך הוא היה מתנהג, ואז עושה את אותו הדבר".

נתי טוקר מדווח ב"דה-מרקר" כי משה נסטלבאום צפוי להתמנות למנהל ערוץ 1. עוד מדווח טוקר כי יו"ר הרשות השנייה קורא להסדיר את כשל השוק של עמלות הפרסום (מומלץ לקרוא את הצעתם של תהילה שוורץ אלטשולר ונדיב מרדכי מהמכון הישראלי לדמוקרטיה להסדרת הפיקוח על עמלות היתר, שפורסמה באתר זה).

בשער האחורי של "ידיעות אחרונות" מדווח רז שכניק כי חברת קופרמן-הפקות, שהפיקה את תוכנית הטלוויזיה "האח הגדול", תפצה שלושה משתתפים בסכום של קרוב ל-2 מיליון שקל, בשל מתן כדורים פסיכיאטריים למשתתפי התוכנית.