בעולם מקוון, שמזמן למשתמשיו אפשרויות וגירויים בלתי מוגבלים, מנסים האתרים דרכים שונות כדי לתפוס את תשומת הלב של הגולשים. לאחר ארבע שנים של פיתוח אלגוריתמי, נראה כי ענקית האינטרנט האמריקאית יאהו הגיעה לפריצת דרך באחד התחומים הללו: התאמה אישית של תוכן.

על-פי אתר מגזין העסקים "פאסט קומפני", תיבת החדשות בפורטל יאהו זכתה לעלייה של 270% במספר הגולשים בשלוש השנים האחרונות, וזאת בזכות יכולת חדשנית לספק התאמה אישית של תוכני החדשות המוצגים בפני גולשים.

תיבת החדשות, הממוקמת באמצע חלקו העליון של דף הבית של יאהו, מכילה ארבע כתבות המשתנות בהתאם לזהותו של בעל החשבון באחד משירותי החברה (המפעילה, בין השאר, שירות דואר פופולרי ואת אתר התמונות פליקר). האלגוריתם שבבסיס המערכת יוצר מדי חמש דקות 45 אלף גרסאות ייחודיות של תיבת החדשות.

לטענת החברה, העלייה הגדולה במספר הגולשים לתיבת החדשות החלה מאז הפעלתו של האלגוריתם. עוד טוענת החברה כי מדי חודש נצפית התיבה מיליארד פעמים בממוצע.

הצעד הבא שמתכננת יאהו הוא הטמעת האלגוריתם, שזכה לכינוי CORE (ראשי תיבות של Content Optimization and Relevance Engine), בשאר הפלטפורמות האינטרנטיות של החברה. יאהו מקווה כי הטמעת האלגוריתם תגביר תנועת צרכני חדשות אל תוך האתר ותתרום למיצובה של יאהו כספקית חדשות משמעותית.

דף הבית של יאהו הוא כיום הפופולרי ביותר מבין מקביליו בארה"ב. 35 מיליון משתמשים ייחודים גולשים בו מדי יום וכ-110 מיליון גולשים אליו בכל חודש. תפקידו של האלגוריתם הוא לפצח אילו כתבות, שמקורן בתוכן מקורי של יאהו ותוכן מסוכנויות ידיעות ואתרים אחרים, יתאימו באופן הטוב ביותר לקהלים השונים שמגיעים אל האתר.

האלגוריתם יוצר פרופיל לכל גולש בעל חשבון באתר, בהתבסס על מידע שהזין על אודות עצמו, כגון מין וגיל והיסטוריית הכתבות שקרא באתר. בהתבסס על מידע זה, מותאמת לגולש "חבילה" אחת מתוך היצע של 100-50 "חבילות" שעורכי האתר בנו.

ה"חבילות" הן שילוב של תמונות, כותרות, טקסט וקישורים המוזנים אל תוך תיבת החדשות. לדוגמה, אל כתבה הנושאת את השם "המכוניות האהובות ביותר על אמריקאים" הוצמדו קישורים לכתבות בנושא ביטוח מכוניות, מדריך לקניית מכונית והשוואה של מכוניות אקולוגיות. ארבע הכתבות בעלות הקשר התימטי הן "חבילה" אחת.

כדי לבחון את החבילות, מערכת CORE משתמשת בגולשים הנבחרים באקראי כקבוצת מבחן. המערכת מציגה בפני קבוצת המבחן חבילות חדשות ובוחנת את מידת העניין שכל גולש מביע כלפיהן. המערכת ממפה את המשתמשים על-פי השתייכותם לקהלי יעד מסוימים ומשתמשת בתוצאות המבחן כדי ליצור חבילות המותאמות לכל קבוצה בעלת מאפיינים משותפים.

"למעשה אנחנו עוסקים בשדכנות", אמר ראגו רמקרישנן, מדען ראשי לפלטפורמות ענן וחיפוש ביאהו, לאי.בי בויד מ"פאסט קומפני". "אנחנו יודעים משהו על המשתמש, על הרקע שלו ועל המאמרים שקרא בעבר. בסופו של יום, מדובר במשימת שדכנות".

האלגוריתם גם מסייע לעורכי הדף הראשי של יאהו להבין כיצד לבנות מלכתחילה את השילובים המוצעים בכל חבילה. האלגוריתם מצא, לדוגמה, כי בני נוער יתעניינו בכתבות מסוימות בנושאי הורות, כי גברים כן מתעניינים באופנה, וכי נשים יתעניינו בזוויות מסוימות המוצעות בכתבות בנושאי ספורט.

אך תפקידו של CORE ביאהו אינו מסתיים בהתאמה אישית של תכנים. עורכי יאהו עושים בו שימוש גם כדי לחזות אילו סיפורים יהפכו ל"נושא החם" וכדי לקבוע את האופן שבו יסקרו את החדשות. כך לדוגמה בחודשים שקדמו לחתונתם של הנסיך ויליאם וקייט מידלטון, הבחינו עורכי דף הבית כי חלה עלייה חדה ברמת העניין של הגולשים באחותה של הכלה, פיפה. וכך, בעוד שכלי תקשורת רבים החלו להביע עניין בפיפה רק ימים אחדים לאחר החתונה, עורכי יאהו היו ערוכים למהומה התקשורתית.

"במהלך כל השבוע סיקרנו את פיפה בטירוף. מאגר המידע איפשר לנו לדעת למה לצפות", אמרה ליז לופקין, העורכת הראשית של דף הבית של יאהו, לבויד.

במקרים אחרים, האלגוריתם סייע לצוות לפצח את זווית הסיקור שתהיה הפופולרית ביותר עבור נושאים חדשותיים: כשחברת הקונגרס האמריקאי גבריאלה גיפורדס נורתה בינואר האחרון על-ידי מתנקש, בחנו העורכים מגוון של זוויות סיקור כדי לקבוע איזו תהיה המעניינת ביותר עבור הקוראים. המבחן קבע כי כתבה על העוזרת שניסתה להציל את חייה של גיפורדס תהיה הפופולרית ביותר בקרב גולשי האתר, ועל כן היא קודמה אל דף הבית.

לעתים, כשמדובר בחדשות שהן בעיניהם "חשובות באמת", בוחרים עורכי התוכן של יאהו לוותר על המלצותיו של האלגוריתם. כך לדוגמה ביחס לנאום של הנשיא האמריקאי ברק אובמה בנוגע להוצאת כוחות מאפגניסטן. אף שהאלגוריתם חזה שכתבה על הנאום תמשוך תשומת לב פחותה ביותר מגולשי האתר, העורכים קבעו כי זו תוצג בפני כל הגולשים שייכנסו לאתר באותו הערב. בסופו של יום, קביעתו של האלגוריתם הוכחה כמדויקת, ומעט מאוד אנשים נכנסו לכתבה.

בשיחה עם "פאסט קומפני" אמרו העורכים כי חוסר העניין של הגולשים בנוגע לנאום אובמה העניק להם שיעור חשוב. "אנחנו רוצים ללמוד איך לעשות את זה יותר טוב בפעם הבאה", אמרה לופקין. "אין בכוונתנו להפוך את הנושא לסנסציוני, אלא פשוט לרלבנטי יותר".

בינתיים עובדים מדעני החברה על פיתוח האלגוריתם כך שיוכל לזהות את העדפותיו של משתמש לא רק על בסיס על משתנים פשוטים, כמו גיל ומין, אלא גם על-פי נושאים ספציפיים שבהם הביע עניין מיוחד בעבר, למשל "גולף" או "ג'יימס מרדוק".

לטענת גורמים ביאהו, אין בכוונתם לוותר על "המגע האנושי" עם השתכללותו של האלגוריתם. "מלכתחילה החלטנו שאנחנו לא הולכים לבסס הכל על האלגוריתם", אמר רמקרישנן. "אנחנו צריכים לעזור לעורכים במינוף ולתת להם להשתמש במידע כדי שיוכלו להחליט בצורה חכמה יותר בזמן אמת".