למרות השקט היחסי ששרר ברחובות בריטניה במהלך סוף-השבוע, השיח הציבורי על המהומות האלימות שפרצו בשבוע שעבר ממשיך לגעוש, ולעסוק גם בסוגיות תקשורתיות ועיתונאיות שהאירועים הבליטו.

המהומות אופיינו מתחילתן בקשר הדוק לאמצעי תקשורת מקוונים, ובמיוחד אתרי הרשתות החברתיות טוויטר ופייסבוק ושירות המסנג'ר של הסמרטפונים של בלקברי. דיון מיוחד שנערך בבית-הנבחרים הבריטי ביום חמישי האחרון נגע בסוגיות שנויות במחלוקת הנוגעות להגבלות אפשרויות של חופש האינטרנט והתקשורת בעקבות המהומות.

המהומות החלו בשבת שעברה בעקבות מותו של מארק דאגן, צעיר שחור שנחשד בסחר סמים, מירי שוטרים. מה שהחל כהפגנה מחוץ למבנה של תחנת המשטרה בלונדון במחאה על יחס המשטרה למשפחתו של דוגן התפתח למהומות ששיתקו את לונדון, ברמינגהם, ליברפול ומנצ'סטר.

ככל הנראה, הפורעים השתמשו ברשתות חברתיות כמו טוויטר, פייסבוק והמסנג'ר של בלקברי ככלים להסתה לאלימות ולתיאום פעולותיהם. הדבר גרר דרישה של כמה חברי פרלמנט לחסום את שירותי בלקברי במדינה, ואילו כוחות המשטרה הקצו כוחות לניטור הפעילות ברשתות החברתיות.

"הגרדיאן" דיווח כי במהלך דיון החירום בבית-הנבחרים אמר ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון כי הממשלה הבריטית שוקלת למנוע מחשודים בתכנון פשעים שימוש ברשתות חברתיות כגון טוויטר ופייסבוק. "כשאנשים משתמשים ברשתות החברתיות בשביל לעודד אלימות, אנחנו צריכים לעצור אותם", הוסיף.

בהמשך דחק קמרון בטוויטר ופייסבוק להסיר מאתריהם את כל ההודעות, התמונות והסרטונים העלולים להצית מהומות נוספות במדינה. בתגובה להצהרתו של קמרון הודיעו נציגי פייסבוק באותו יום כי החברה הסירה מהרשת זה מכבר כמה "איומים אלימים" הקשורים למהומות ברחבי בריטניה.

עוד דיווח "הגרדיאן" כי שרת הפנים הבריטית, תרזה מיי, תקיים בשבועות הקרובים פגישות עם מנהלים בפייסבוק, טוויטר ו-RIM (בעלת בלקברי) כדי לדון בחלקן של החברות במהומות. "אנחנו מצפים לפגישה עם שרת הפנים כדי לספר על הצעדים שאנחנו נוקטים כדי להבטיח שפייסבוק הוא פלטפורמה בטוחה וחיובית עבור אנשים בבריטניה בזמנים קשים אלה", אמרה דוברת פייסבוק.

בה בעת הודיעה משטרת בריטניה כי תמשיך לחקור את השימוש ברשתות חברתיות במהלך המהומות האחרונות. אתר "בלומברג" מדווח כי בעקבות החקירות נעצרו בעיר סאותהמפטון שלושה חשודים בהסתה לאלימות באמצעות רשתות חברתיות.

"אירועים הדומים למהומות האחרונות הם לעתים קרובות תירוץ לתקיפת חירויות אזרחיות. שיטור צריך להתמקד בעבריינים ממשיים בשילוב עם הגנה הולמת של בית-המשפט", אמר ל"גרדיאן" ג'ים קילוק, מנכ"ל הארגון Open Rights, בתגובה להצהרות האחרונות של קמרון.

"כיצד אנשים 'יודעים' כשמישהו מתכנן מהומה? מי ישפוט בנוגע לכך? התשובה היחידה לכך צריכה להיות: בית-המשפט, אחרת נחזה במהרה בניצול לרעה של המצב על-ידי המשטרה וחברות פרטיות", הוסיף קילוק.

בהמשך לנאומו השנוי במחלוקת אמר ראש הממשלה הבריטי כי על רשתות הטלוויזיה הבריטיות למסור למשטרה קטעי וידיאו שלא שודרו המתעדים את המהומות, כדי שזו תיעזר בהם לזיהוי של משתתפים במהומות. נציגי ה-BBC ו-ITV הגיבו לדבריו של קמרון באומרם כי לא ימסרו למשטרה חומרים ללא צו של בית-המשפט.

דבריהם של נציגי הרשתות תואמים את תוכנו של החוק הבריטי הקובע כי גישה לסרטונים ותמונות שטרם פורסמו תינתן אך ורק על פי הוראת שופט. על השופט לשקול את האינטרס המשטרתי בקבלת הראיות אל מול האינטרס הציבורי לשמירה על חופש העיתונות.

פרן אונסוורת, ראש מחלקת איסוף החדשות של ה-BBC, אמרה כי התאגיד לא ימסור למשטרה אף סרטון ללא צו בית-משפט. "מדובר בעיקרון עבורנו, אנחנו לא מוסרים כל-כך מהר סרטונים לא מעובדים למשטרה בלי שהם יעברו הליך הולם דרך בית-המשפט", אמרה בראיון לתחנת הרדיו BBC4. "לא ממש משנה מהו אופי העבירות – אם נשפוט בעצמנו את אופי העבירות, אנחנו עלולים לסכן את הסטנדרטים המערכתיים שלנו".

בהעדר צווים משפטיים כאלה, החליטו משטרות מנצ'סטר וברמינגהם לנצל עד תום את החומרים שכן נמצאים בידיהם, ופירסמו תמונות של חשודים בביזה והתפרעות על שלטי חוצות ענקיים ברחבי הערים. "הגרדיאן" דיווח כי משטרת מחוז מנצ'סטר הקרינה תמונות של חשודים על מסך ענק במרכז העיר, וכי תמונותיהם של החשודים יתנוססו על גבי טנדרים שיסתובבו ברחבי העיר. בברמינגהם תמונותיהם של החשודים מוצגות מחוץ לחנויות שמהן נגנבו מוצרים.

הצעד האחרון הוא חלק מאסטרטגיה דיגיטלית רחבה שאומצה לאחרונה על-ידי כוחות המשטרה הבריטית. האסטרטגיה כוללת שימוש נרחב בטוויטר, פייסבוק ופליקר כאמצעי לפרסום תמונות של חשודים בעבירות.

משטרת מנצ'סטר אף החלה להשתמש בחשבון הטוויטר שלה כאמצעי הרתעה. "אנחנו מפקחים על הטוויטר 24 שעות ביממה עד שהמסר ישקע. אם תשמשו בו כדי להסית לאלימות, תיעצרו", כתבה המשטרה בחשבון הטוויטר שלה.