שליט לוב מועמר קדאפי נואם בעצרת האו"ם לפני פרוץ ההתקוממות נגד משטרו. 23.9.09 (צילום: האו"ם, רישיון cc)

שליט לוב מועמר קדאפי נואם בעצרת האו"ם לפני פרוץ ההתקוממות נגד משטרו. 23.9.09 (צילום: האו"ם, רישיון cc)

השתתפותה של נאט"ו בלחימה בלוב הפכה נושא למחלוקת באירופה, בין השאר בשל העלויות הגבוהות של המבצע (כמיליארד יורו, לפי הערכות), ומשום שהוא נמשך הרבה מעבר לזמן המשוער. המתקפה בשבת האחרונה על בניין הטלוויזיה הלובית עוררה ביקורת ותהיות אם נאט"ו אינה חורגת מן המנדט שהעניק לה האו"ם.

על-פי החלטה מס' 1973 של האו"ם, שנכנסה לתוקף במרץ האחרון, למדינות החברות בנאט"ו ניתן המנדט "לנקוט את כל האמצעים ההכרחיים כדי להגן על אזרחים ואזורים מאוכלסי אזרחים שנמצאים תחת איום למתקפה".

מטוסי נאט"ו הפציצו בשבת האחרונה את בניין הטלוויזיה הלוויינית הלאומית אל-ג'מאהיריה בטריפולי, לוב. אל-ג'מאהיריה, תחנת הטלוויזיה של הרודן מועמר קדאפי, דיווחה כי שלושה עיתונאים נהרגו ו-21 נפצעו כתוצאה מהמתקפה.

סוכנות הידיעות AP ציטטה גורמים מנאט"ו שאמרו כי מטרת ההפצצה האווירית היתה פגיעה ביכולתו של קדאפי "להשתמש בטלוויזיה הלוויינית כאמצעי להפחדת העם הלובי וכלי להסתה לאלימות".

"התערבותנו היתה הכרחית משום שהטלוויזיה היתה חלק אינטגרלי ממנגנון שלטוני שדיכא ואיים על אזרחים והסית לאלימות נגדם", אמר גורם בנאט"ו. "שימושו ההולך וגובר של קדאפי בשידורים בעלי אופי מסית מעידים על מדיניות שלטונו, שמטרתה ללבות שנאה בקרב אזרחי לוב, לגייס תומכים ולעודד שפיכות דמים".

בשבועות האחרונים שידרה הטלוויזיה הלובית כמה הצהרות של קדאפי שקרא ללובים להתנגד לכוחות נאט"ו וללובים שמרדו בשלטונו שלו. קדאפי עצמו ירד למחתרת ופניותיו לציבור נעשות מאתרים לא ידועים.

לטענת חאלד בסיליה, מנהל הערוץ האנגלי של אל-ג'מאהיריה, הערוץ אינו גורם סיכון ביחס לאזרחים. בדבריו כינה בסיליה את המתקפה האווירית "מעשה של טרור והפרה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם". "אנחנו עושים את עבודתנו כעיתונאים ומציגים בלב שלם את השקפותינו בנוגע לתוקפנות של נאט"ו והאלימות בלוב", הוסיף בסיליה.

גם הארגון עיתונאים ללא גבולות גינה את מתקפת נאט"ו על משרדי הטלוויזיה. "אנחנו מזכירים לנאט"ו כי משרדי תקשורת הם מתקנים אזרחיים ולא ניתן להתייחס אליהם כאל מטרות צבאיות", אמר המזכיר הכללי של הארגון, ג'ין-פרנסיס ג'וליארד.

"אפילו אם ברור לכל כי נעשה שימוש באל-ג'מאהיריה ככלי תעמולתי, הדבר אינו מכשיר את המתקפות. יש להשתמש באמצעים אחרים כדי לצמצם את התעמולה ואיומי המשטר, בין היתר על-ידי תמיכה בתקשורת עצמאית".

עוד קרא הארגון לפתוח בחקירות שקופות בנוגע לנסיבות שהובילו למתקפה. "תקיפה צבאית על מתקנים אזרחיים היא פשע מלחמה ומהווה הפרה חמורה של אמנת ז'נבה", הוסיף ג'וליארד.

אין זו הפעם הראשונה שנאט"ו תוקף כלי תקשורת מקומיים כחלק ממאמץ מלחמתי. ב-1999, במהלך מלחמת קוסובו, תקפה נאט"ו את מטה הטלוויזיה הלאומית בבלגרד, סרביה. גם אז טענה נאט"ו כי המתקפה על תחנת הטלוויזיה לגיטימית וגורמים מתוך הקואליציה אף כינו את משרד הטלוויזיה בשם "משרד השקרים".

ממשלת בריטניה הצדיקה אז את המתקפה בבלגרד באומרה כי הטלוויזיה הלאומית, כרוז של נשיא יוגוסלביה דאז סלובודן מילושביץ', היתה חלק מהמערך הצבאי ועודדה הסתה על רקע גזעי. ארגוני זכויות אדם כגון אמנסטי-אינטרנשיונל גינו אז את המתקפה של נאט"ו על מטה הטלוויזיה הלאומי. כמה שנים לאחר מכן הוקמה ועדת חקירה בינלאומית שקבעה כי הטלוויזיה הסרבית הלאומית לא היתה מטרת תקיפה לגיטימית.