שער ה"דיילי מייל"

שער ה"דיילי מייל"

המהומות בלונדון, שהחלו בשבת, כבר שיתקו חלקים רבים מהעיר, והעיתונים מדווחים על המונים מתפרעים, על מעשי ביזה ועל הצתות של בניינים וכלי רכב. ההתפרצות החלה לאחר ששוטרים בריטים ירו למוות בצעיר שחור, מארק דאגן, ביום חמישי האחרון בשכונת טוטנהם.

התקשורת הבריטית ערכה השוואות בין הזעם שהתעורר בשכונות המצוקה של לונדון לאירועי "האביב הערבי" במצרים ובתוניס, ונמצא גם הפרשן שהכתיר את לונדון כ"יעד הבא של עידן המהפכות". גם ב"דיילי מייל" הצביעו על דמיון למהפכות בעולם הערבי: תפקידן המרכזי של הרשתות החברתיות המקוונות.

ואכן, התקשורת הבריטית קושרת בין תחילת המהומות בשבת בסביבות השעה 17:00, אז נערכה הפגנה מול תחנת המשטרה בטוטנהם, ובין דף הפייסבוק R.I.P Mark Duggan, שנפתח סמוך לירי בדאגן וקיבץ אנשים שהביעו צער על המוות וקראו קריאות נקמה במשטרה. נכון להיום רשומים בדף 17 אלף איש.

פייסבוק (צילום מסך)

פייסבוק (צילום מסך)

בשבת בצהריים קשה היה לנחש שההפגנה תהפוך למהומות המוניות, אולם כבר בשעה 10:30 בלילה הציתו פורעים אוטובוס דו-קומתי שחלף בסביבות טוטנהם. "הגרדיאן" דיווח כי זמן קצר לאחר הצתת האוטובוס, נכתב בדף הפייסבוק:

"אנא העלו את כל התמונות או הסרטונים שיש לכם מהאירועים בטוטנהם הערב. שתפו אותם עם אנשים ותעבירו את המסר שיסביר מדוע העניין התפתח לכדי מהומות".

טוויטר, הרשת החברתית למסרים מיידיים קצרים, היתה עבור המשטרה כלי יעיל יותר מפייסבוק לאיתור התארגנויות להפרות סדר. כך חשפו ציוצים תוכניות להתפרעויות במהלך הקרנבל השנתי של רובע האקני בלונדון, מה שגרר את ביטולו של הפסטיבל.

"הגרדיאן" דיווח גם שמשטרת המטרופולין של לונדון הזהירה אמש כי אלו ש"יסיתו לאלימות" בטוויטר ייענשו. סגן עוזר מפכ"ל המשטרה, סטפן גוואנג, אישר שקציני משטרה עוקבים אחרי אתרי אינטרנט כחלק מהחקירות בנוגע לביזה ולמהומות ששטפו את עיר הבירה.

אולם לא רק טוויטר ופייסבוק, הרשתות החברתיות המפורסמות בעלות מאות מיליוני משתמשים, שימשו את המתפרעים הבריטים. אלו עשו שימוש נרחב גם ברשת חברתית ידועה פחות, BBM, שירות ההודעות המיידיות (מסנג'ר) של בלקברי.

ה-BBM הוא שירות הודעות המאפשר למשתמשיו לשלוח הודעות טקסט ליחידים או ליצור התכתבות בין קבוצות בחינם. השימוש בו נפוץ בקרב בני נוער בריטים: בשבוע שעבר פורסם בבריטניה מחקר שלפיו 37% מקרב בני הנוער המשתמשים בסמארטפונים בוחרים בבלקברי. יתרון נוסף של ה-BBM ככלי לתכנון מעשים פליליים הוא שבניגוד לפייסבוק או טוויטר, קשה מאוד לעקוב אחר תקשורת שמתבצעת דרכו.

דוגמה לשימוש בהודעת BBM לתכנון המהומות ביום ראשון האחרון הועברה לכתבי "הגרדיאן":

"אנשים מכל קצוות לונדון, נפגשים בלב לונדון (מרכז) כיכר אוקספורד! הרבה חנויות הולכות להתנפץ, אז בואו לקחת קצת (דברים חינם!!!!) לעזאזל עם השוטרים, אנחנו נשלח אותם חזרה עם ההתפרעויות שלנו... אם אתם רואים אח... תצדיעו! אם אתם רואים שוטר... תירו!".
שער ה"גרדיאן"

שער ה"גרדיאן"

ג'ני ג'ונס, סגנית ראש עיריית לונדון לשעבר, אמרה ל"גרדיאן" כי המשטרה החמיצה את הציוצים ועדכוני הפייסבוק המפלילים בשל מחסור בכוח אדם. "יכול מאוד להיות שאם היו להם יותר אנשים, הם היו עולים על זה", אמרה.

בעקבות השימוש שעושים המתפרעים בטכנולוגית ה-BBM, התפרסמו אמש דיווחים על כך שחברת RIM, מפתחת הסמארטפונים של בלקברי, תסגור את כל שירותי ה-BBM בלונדון. דובר RIM הכחיש את הדברים וטען כי מדובר בשמועה.

עם זאת, אמש פירסמה RIM תגובה רשמית לאירועים, ואף שניכר שהחברה נזהרת שלא לקשור באופן ישיר בין השימוש ב-BBM למהומות, היא הבטיחה לשתף פעולה באופן מלא עם חקירות המשטרה: "לבנו עם מי שנפגע מהמהומות בלונדון בסוף-השבוע. חברנו לרשויות כדי לסייע בכל דרך שנוכל. בכל השווקים ברחבי העולם שבהם בלקברי זמין, אנחנו משתפים פעולה עם חברות תקשורות מקומיות, רשויות האכיפה והחקיקה".

נכון להיום (שלישי), החברה עדיין לא הודיעה על סוג המידע שהיא מתכוונת להעביר לרשויות, אך ניתן להניח שהמידע שיועבר למשטרה יכלול שמות של משתמשים ואת תוכנן של הודעות חשודות.