ג'יימס מרדוק מופיע בפני הפרלמנט, 19.7.11

ג'יימס מרדוק מופיע בפני הפרלמנט, 19.7.11

רופרט מרדוק, ג'יימס מרדוק ועורך "ניוז אוף דה-וורלד" לשעבר אנדי קולסון ודאי מקללים את היום שבו החליטו לשכור את שירותיו של קלייב גודמן, לשעבר כתב לענייני בית-המלוכה בצהובון.

ביום שלישי דיווח "הגרדיאן" שהוועדה הפרלמנטרית החוקרת את פרשת האזנות הסתר ב"ניוז אוף דה-וורלד" פירסמה מכתב מפליל שנכתב על-ידי גודמן לפני ארבע שנים.

במכתב טוען גודמן כי האזנות הסתר היו מנהג רווח בצהובון וכי "דובר עליהן רבות" בישיבות מערכת. "דובר על העניין רבות במהלך ישיבות המערכת היומיות", כתב גודמן. "עד שלבסוף העורך (קולסון) אסר מפורשות לדבר על הנושא". תוכן המכתב עומד בסתירה מוחלטת לעדויותיהם הקודמות של רופרט מרדוק, ג'יימס מרדוק ואנדי קולסון, שטענו שלא היו מודעים להאזנות הסתר עד להתפוצצותה של הפרשה.

גודמן פוטר מתפקידו בשנת 2007, לאחר שהורשע בביצוע האזנות סתר למשפחת המלוכה הבריטית. מאז פיטוריו ועד לאחרונה טענו מנהלים בכירים ועורכי "ניוז אוף דה-וורלד" כי נערכה חקירה מקיפה שמצאה כי גודמן היה הכתב היחיד שביצע האזנות סתר.

גודמן מציין במכתבו כי קולסון הבטיח לו שיוכל לחזור לעבוד בצהובון אם יעמוד בתנאי מסוים. "טום קרון (עורך-הדין של העיתון) והעורך (קולסון) הציעו לי פעמים רבות לשוב לעיתון, אם לא אסבך את העיתון והצוות בהודאה שלי. לא סיבכתי אותם, ואני מצפה שהעיתון יעמוד בהבטחתו", כתב גודמן.

בהמשך המכתב טוען גודמן כי האזנות הסתר שביצע היו תוך "תמיכתם וידיעתם המלאה" של עיתונאים בכירים בעיתון, ששמותיהם המלאים מצוינים במכתב.

"מכתבו של קלייב גודמן הוא הראיה המשמעותית ביותר שנחשפה עד כה", אמר חבר הוועדה הפרלמנטרית טום ווטסון. "הוא מסיר לחלוטין כל הגנה שהיתה לניוז-אינטרנשיונל. זה אחד הטיוחים הגדולים ביותר שראיתי בימי חיי", הוסיף ווטסון.

הגילויים החדשים עתידים להשפיע גם על ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון, ששכר את קולסון להיות יועץ התקשורת שלו לאחר שזה התפטר מתפקידו כעורך "ניוז אוף דה-וורלד" בעקבות משפטו של גודמן. קמרון טען כי שכר את קולסון לאחר שווידא כי הוא לא ידע דבר על האזנות הסתר. המכתב מרמז שחרף הכחשותיו החוזרות של קולסון, הוא ידע ואף היה מעורב בהאזנות הסתר שהתבצעו במהלך כהונתו כעורך.

טענותיו של גודמן מעלות גם חשדות בנוגע ללס הינטון, לשעבר מנכ"ל חברת דאו-ג'ונס (שבבעלותו של מרדוק). "הגרדיאן" דיווח כי אף שהינטון קיבל העתק ממכתבו של גודמן עוד בשנת 2007, הוא לא העביר את המכתב למשטרה או יידע אותה בנוגע אליו בשלביה השונים של החקירה. הינטון התפטר מתפקידו בחברה באמצע יולי האחרון, בעקבות חשדות בנוגע למעורבותו בהאזנות הסתר בשנים שבהן היה מנכ"ל ניוז-אינטרנשיונל.

שלשום דיווח "הניו-יורק טיימס" על מכתב מביך נוסף שככל הנראה ישמש ראיה נגד המרדוקים, הפעם ממשרד עורכי-הדין הרבוטל-ולואיס. במהלך החקירות נגד ניוז-אינטרנשיונל טענו בני משפחת מרדוק כי הסתמכו על חוות דעת מטעמו של משרד עורכי-הדין הרבוטל-ולואיס לאחר הרשעתו של גודמן, ולפיה לא היו ראיות לכך שהאזנות סתר בוצעו על-ידי חברי צוות נוספים. אך המכתב שפורסם כעת חושף כי משרד עורכי-הדין מעולם לא התבקש לערוך בדיקה מקיפה של האזנות הסתר בעיתון.

לטענת הרבוטל-ולואיס, ניוז-אינטרנשיונל לא העניקה להם "יד חופשית לבחון כל דבר שברצונם לבחון", וחקירתם הוגבלה לחמש תיקיות שהכילו תכתובות מיילים של החברה.

חברת הפרקליטים אף טוענת כי ניוז-אינטרנשיונל ביקשה ממנה לערוך בחינה צרה ביותר ובסופה לספק חוות דעת משפטית שתקבע אם מצאו במיילים ראיה לכך ש"אנשים נוספים היו מודעים להאזנות הסתר או עשו דברים דומים בעצמם".

לטענת החברה, 2,500 המיילים שסופקו לה לבחינה לא הכילו ראיות שכאלה. עם זאת, החברה מדגישה כי לא התבקשה "לספק ל'ניוז אוף דה-וורלד' אישור על נקיון כפיים כולל". במלים אחרות, החברה לא נשכרה כדי "לברר מה לעזאזל קורה", כמו שאמר רופרט מרדוק.

מכתבו של משרד עורכי-הדין מחזק את הטענה כי חלקים מהעדויות שמסרו ג'יימס ורופרט מרדוק "מטעים". חבר הוועדה טום ווטסון אף אמר כי יש לזמן את האב ובנו להעיד בפני הוועדה פעם נוספת.

בתגובה לראיות החדשות אמר דובר ניוז-אינטרנשיונל: "הוועד המנהל של ניוז-קורפ מינה ועדת ניהול וסטנדרטים שבראשה עומד לורד גרבינר. הוועדה משתפת פעולה עם משטרת המטרופולין של לונדון ומסייעת בחקירות [...] אנחנו מכירים בחומרת הראיות החדשות שנחשפו בפני המשטרה והפרלמנט ואנחנו מחויבים לעבוד עם כל הגופים הרלבנטיים תוך תמיכה ושקיפות".

בתוך כך, אמש דיווח "הגרדיאן" על סגירתה של חקירה נגד מפכ"ל משטרת המטרופולין לשעבר, סר פול סטפנסון, בדבר התנהגות בלתי הולמת. סטפנסון התפטר מתפקידו בחודש שעבר בעקבות חשדות כי שוטרי התחנה שוחדו על-ידי "ניוז אוף דה-וורלד" וכן בעקבות ביקורת על כך שסטפנסון שכר את ניל ווליס, לשעבר עורך בכיר בצהובון, לתפקיד יועץ התקשורת האישי שלו.

המשטרה אף הודיעה על ביטול ההאשמות נגד קציני המשטרה ג'ון ייטס, אנדי היימן ופיטר קלרק, שנחשדו בשיבוש הליכי חקירה בעקבות מעורבותם בחקירות נגד "ניוז אוף דה-וורלד" בשנים 2007 ו-2009.