ג'והן הארי רושם הערות בפנקס, במהלך מחאה על מדיניות האקלים של ממשלת בריטניה. 29.8.06 (צילום: אקופה ג'ון ויגהאם, רישיון cc)

ג'והן הארי רושם הערות בפנקס, במהלך מחאה על מדיניות האקלים של ממשלת בריטניה. 29.8.06 (צילום: אקופה ג'ון ויגהאם, רישיון cc)

"עשיתי שני דברים שגויים ומטופשים", כתב בשבוע שעבר ג'והן הארי, עיתונאי "האינדיפנדנט" הבריטי, בהתנצלות פומבית לקוראיו. הארי הודה כבר לפני עשרה שבועות שכלל בראיונות שלו ציטטות שנטל ממקורות אחרים, לאחר שבלוגרים חשפו חשדות למעשי פלגיאט ברשימותיו. מאז שהודה, הושעה מעבודתו בעיתון.

"כשהקלטתי והקלדתי שיחות", כתב השבוע בהתנצלותו, "שמתי לב למשהו מוזר: לעתים קרובות מסרים שנשמעו בהירים לחלוטין כששמעת אותם מפי אדם לא היתרגמו באופן מוצלח לעיתון המודפס. הם הפכו מבלבלים ולא ברורים". לדבריו, כשנתקל בבעיה כזו והמרואיין שלו הביע מסר דומה בעבר באופן בהיר יותר בכתב או בראיון אחר, השתמש בציטטות מן העבר. "טעיתי", הודה הארי, והסביר כי אם עיתונאי מבקש לעשות שימוש בציטוט ממקור אחר, עליו לכתוב "היא אמרה בעבר", "היא אמרה ל'ניו-יורק טיימס'" או "כפי שכתבה בספרה", ולא "היא אומרת".

המעשה המטופש השני שמזכיר הארי בהתנצלותו נוגע לעובדה כי יצר זהות בדויה כדי לערוך את הערך שלו ב"ויקיפדיה", וכי בהמשך שינה גם ערכים של אנשים אחרים. לעתים החדיר השמצות אישיות לערכים של אנשים שאיתם התעמת. "קראתי לאחד מהם אנטישמי והומופובי", הודה הארי, "ואחר כיניתי שיכור". הארי הוסיף כי הוא חש "מושפל" בשל מעשה זה ומבקש להתנצל בפני שני האישים שהשמיץ "ללא סייג ובאופן מוחלט", כמו גם בפני קוראיו לאורך השנים ועמיתיו לעיתון.

"אך אין די בהבעת צער", כתב הארי בהמשך מכתב ההתנצלות שלו. בשל מעשיו החליט להשיב את פרס ג'ורג' אורוול שהוענק לו בשנת 2008 ולצאת לחופשה ללא תשלום מ"האינדיפנדנט", שבמהלכה ישתתף בקורס עיתונאות. הארי הבטיח שלכשישוב לעיתון יקפיד לפרסם באינטרנט הקלטות של כל השיחות לציטוט שביצע במסגרת עבודתו, "כך שכל אחד יוכל לשמוע אותן ולוודא שהדברים נאמרו לי ישירות".

התנצלותו של הארי באה בעקבות בדיקה פנימית שביצע העורך לשעבר ומייסד "האינדיפנדנט", שהמליץ לעיתון לאפשר לו לשוב ולכתוב בתום החופשה שנכפתה עליו.

לא כולם קיבלו את ההתנצלות בברכה. טובי יאנג מ"הטלגרף", למשל, כינה את הארי "שחצן קטן ומתחסד" ו"נוכל קטן וחסר מצפון", תוך שהוא מנתח ומבקר, פסקה אחר פסקה, את כתב ההתנצלות של הארי.

"לא יכולת לגרום למרואיינים שלך להגיד משהו מרעיש או סנסציוני או בעל ערך כפי שהתבטאו בעבר, ולכן לקחת את הציטוטים הללו והעמדת פנים כאילו הם נאמרו לך", כתב יאנג. "לא חיפשת 'בהירות', אלא תהילה אישית".

"הפשע שלך לא היה שכתבת 'היא אומרת' במקום 'היא אמרה בעבר', אלא שכתבת 'היא אומרת, תוך שהיא מסתכלת לי בעיניים' במקום 'היא אמרה ל'ניו-יורק טיימס'", הוסיף. "אתה לא רק הרשית לקוראיך לקבל את הרושם שהמרואיינים אמרו לך דברים שאמרו לאנשים אחרים; אתה הולכת שולל בכוונה תחילה".

יאנג דחה גם את המחווה של הארי בהחזרת פרס אורוול ותהה אם "האינדיפנדנט" ביקש מוועדת הפרס שלא לפרסם את מסקנות הבדיקה העצמאית שלה לפני שהבדיקה של העיתון תושלם אך ורק כדי שהארי יוכל לוותר "מרצון" על מה שממילא יילקח ממנו.

"שכחת להזכיר את הקרייריזם הדוהר שלך", סיכם יאנג. "זו הסיבה, יותר מכל דבר אחר, שביצעת את קיצורי הדרך הללו".