הפגנה לשחרור החטופים ליד בית ראש הממשלה בירושלים. צילום: פלאש 90

הפגנה לשחרור החטופים ליד בית ראש הממשלה בירושלים. צילום: פלאש 90

השבועות האחרונים היו כנראה מעייפים במיוחד, ואחרי יום ראשון בלי הרבה חדשות, אנחנו מגיעים ליום שני שאין בו שום סיפור מרכזי.

מה עם הסכמי השלום ועם היציאה למלחמה

הכותרת של "הארץ" מוקדשת למגעים בין ישראל לחיזבאללה. יוסי מלמן מדווח כי ישראל הודיעה לחיזבאללה כי לא תסכים לשחרור אסירים פלסטינים, וכי זוהי עמדתה הסופית בהחלט בנושא, והיא אינה עומדת למשא-ומתן. מה עומד למשא-ומתן? אסירים לבנונים וגופות של אנשי חיזבאללה הקבורים בישראל (ממתי ישראל סוחרת בגופות?). תמונת השער, מתחת לכותרת המודיעה על סיום אפשרי של המשא-ומתן, מציגה חייל בגבו למצלמה כשמעליו תלויה על קורה הכרזה "לא מפקירים חיילים בשטח", לצד תמונות שלושת החטופים.

ומה בדרום? לפי הדיווח של עמוס הראל ב"הארץ", "ישראל תגיב בחיוב להצעת הרגיעה". לפי הידיעה הזו, ישראל מתקפלת לגמרי מכל מה שהצהירה: שלא תדבר עם חמאס, שלא תסכים להפסקת אש שבה יוכל חמאס להתחמש, ושלא תסכים להפסקת אש ולהסרת המצור הכלכלי ללא שחרור גלעד שליט. מה עם המבצע הצבאי הגדול שאולמרט כנראה רמז עליו אתמול (ומדוע כל המעשים המדיניים שלנו נעשים ברמיזות וקריצות ונפנופי אגרופים בערפל?)? הוא ייצא אל הפועל רק אם חמאס יפר את הפסקת האש. רגע, לא, טעות שלי: "רק אם ירי הרקטות מעזה יחריף עד כדי אבידות קשות".

מה חדש בפרשת אולמרט-טלנסקי?

היום צפויה ההכרעה בעניין עדותו המוקדמת של אחד מעדי המפתח בפרשה, מוריס טלנסקי. כל העיתונים מדווחים על הנושא, אולם לא מחדשים דבר. יהונתן ליס מדווח ב"הארץ" על עדויות חדשות וחשד לעבירות נוספות של ראש הממשלה, אבל משאיר את הקוראים ברמת הכותרת ולא מפרט. למעשה, המידע היחיד שמובא בידיעה מיוחס לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, שם אמר אתמול היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז כי כתב אישום, אם וכאשר, לא יוגש בשבועות הקרובים. מאמר המערכת של "הארץ" מנסה לחדש בכל זאת ומכריז כי לאולמרט אין זכות מוסרית לכהן בתפקידו כל עוד לא הכחיש או הסביר את פשר הכסף שניתן לו במעטפות.

ומה עם הקואליציה?

שר הביטחון אהוד ברק בקיבוץ כפר-עזה. צילום: פלאש 90

שר הביטחון אהוד ברק בקיבוץ כפר-עזה. צילום: פלאש 90

הכותרת של "מעריב" אינה קוראת לראש הממשלה להתפטר, אבל מכריזה כי עוד מעט לא תהיה לו ברירה. "ברק: 'בתוך חצי שנה יהיו בחירות'" היא הכותרת שמביאה מיה בנגל. הדברים נאמרו אתמול בכינוס סיעת העבודה. הטור של בן כספית קובע, בדרכו, כי אולמרט "מן הבצה הזו לא ייחלץ", אולם הכוונה לחקירה, ולא למשבר קואליציוני.

הזעזוע החמור פחות, אבל המיידי יותר, בקואליציה של אולמרט, צפוי לספוג זעזוע משלו. בוועדת הכנסת מסתמן רוב נגד אישור הסכם הפרישה של הגמלאים, הקואליציה ומרצ יצביעו נגד, כל השאר בעד. אם כך יקרה, זו תהיה פעם ראשונה שהסכם פרישה לא מאושר על-ידי הוועדה. האפשרות לא לאשר את ההסכם היא נגד דעתה של היועצת המשפטית של הוועדה, אולם היועצת המשפטית של הכנסת תומכת באפשרות זו, ואף כתבה כי ההסכם "מעלה חשש לסטייה מהוראות החוק". ב"ידיעות אחרונות" אפילו משתמשים בכותרת בציטוט: "ההסכם בין הגמלאים וגאידמק פסול ומושחת", אבל לא מייחסים אותו לאף אחד.

המידע העלום המטיל צל על הפרשה, האפלה ממילא, הוא הגמול שקיבלו או לא קיבלו הגמלאים הפורשים מגאידמק. חבריהם לשעבר לסיעה טוענים כי קיבלו לכאורה כספי שוחד וטובות הנאה, ביניהן מכוניות אאודי.

ובלי קשר: בועז יונה, מנכ"ל חפציבה הנמלט, הודיע כי לא יתנגד עוד לבקשה להסגירו, והוא צפוי להגיע לכאן במועד בלתי ידוע. שר המשפטים דניאל פרידמן הודיע כי לא יתמוך בחנינה לעמרי שרון.