תארו לעצמכם את המהדורה המרכזית של חדשות 2 מתנהלת כך: יונית לוי פותחת עם סיפור חשיפה של "עובדה", ממשיכה לדרמה שאירעה במהלך היום בבית "האח הגדול", מדווחת קצת על רכילות מאחורי הקלעים של "המירוץ למיליון" ו"כוכב נולד", ומקנחת בסיפור צבע מתוך "מונית הכסף". כל אייטם מלווה בכתובית המציינת את היום והשעה שבהם תשודר התוכנית. סביר להניח שעוד לפני תום המהדורה יקבל העורך טלפון נזעם מהרשות השנייה, שיודיע לו כי הרגע נשלח אליו בדואר שובר לתשלום קנס אסטרונומי.

בינתיים זה לא המצב בחדשות 2 או חדשות 10. פה ושם משובצות כתבות שיווק לתוכניות של הערוץ, אבל בסך-הכל משתדלים לא להרגיז את הרגולטור. אבל מה שאסור לגדולים מותר כנראה לקטנים, כמו מהדורת החדשות של ערוץ הספורט. "חדשות הספורט" משודרת מדי לילה בשעה 23:00, הרייטינג לא בשמים, סביר להניח שניצן חן (יו"ר מועצת הכבלים והלוויין) גם לא טורח לצפות, כך שאנשי הערוץ מרשים לעצמם לשדר חדשות עיתונאיות באיצטלה של פרסומות. או אם תרצו, פרסומות בעטיפה חדשותית.

כ-80% ממהדורת יום חמישי האחרון הוקדשו לאייטמים הקשורים לערוץ הספורט. כך קיבלו הצופים דיווח על הגרלת חצי גמר גביע המדינה, כשברקע צילומים ממשחקי רבע הגמר עם קרדיט לערוץ חמש פלוס לייב. האייטם התמקד במכבי חיפה, ולא במקרה: הבעלים יעקב שחר התראיין באותו יום לתוכנית הספורט בתחנת הרדיו 102FM, המופקת ומוגשת על-ידי אנשי ערוץ הספורט. במהדורה השמיעו דברים שאמר שחר, תוך מתן קרדיט לתחנה. בהמשך שודר דיווח על משחקי הליגה הלאומית שיועברו למחרת בשידור חי בערוץ 5 ובאתר האינטרנט של הערוץ.

בהמשך: אייטם על הפלייאוף ב-NBA (הזכויות שייכות לערוץ הספורט); כתבה על חלוץ צ'לסי, דרוגבה, לקראת חצי גמר ליגת האלופות בעוד חמישה ימים – ליגה שהיא תוכנית הדגל של הערוץ; והשיא: אייטם על חבילות תיור המוצעות לישראלים המעוניינים לטוס למשחקי חצי גמר האלופות. המרואיין שסיפר על המחירים והדילים הוא איש חברת הנסיעות צבר, שהיא גם אחת מנותנות החסות למהדורת החדשות. קולטים? זה כמו שתנובה תיתן חסות למהדורת חדשות בערוץ מסחרי, והמנכ"ל שלה יציג בתוכנית מוצרי חלב חדשים. אנשי צבר מתארחים כמעט בקביעות בחדשות ערוץ הספורט, כאייטם כלכלי-תיירותי לכל דבר, כמו שאפשר לראות כאן. באתר של החברה אף מציגים בגאווה את המנהל איציק כמי שנותן טיפים ב"חדשות הספורט".

מתוך מהדורת החדשות של ערוץ הספורט

מתוך מהדורת החדשות של ערוץ הספורט

מתוך אתר חברת הנסיעות צבר

מתוך אתר חברת הנסיעות צבר

המשך התוכנית ביום חמישי כלל דיווח לקראת משחקי הנבחרת בטניס מול אסטוניה, שיועברו בשידור חי בערוץ 5. כמו כן היו פריצות בשידור חי למשחק חצי גמר הגביע האיטלקי, ששודר במקביל בערוץ חמש פלוס לייב (הכתוביות המתאימות ריצדו כל הזמן). כדי לא לקפח את ערוץ חמש פלוס גולד, שובץ בליין-אפ אייטם יחסי-ציבור לפרויקט "היכל התהילה" (דירוג כדורגלני ישראל בכל הזמנים). עוד בתוכנית: אייטם לקראת משחקי רבע גמר הפלייאוף הישראלי בכדורסל, המשודרים בערוץ. כתבה על עימות בין איגוד האופניים למשטרה. מה מסתתר מאחוריה? לערוץ הספורט אזור אופניים ייחודי באתר האינטרנט שלו, בחסות נביעות. אייטם אחר עסק במרתון תל-אביב. במקרה זה, על פניו, לא מצאתי את ההקשר המסחרי. את המהדורה חתמו מירי נבו ואלי אילדיס ברשימת מכולת של שידורים ישירים בסוף השבוע, כולם כמובן בערוצי הבית השונים.

בלטו בחסרונם:

1. אייטם לקראת משחקי ליגת-העל בכדורגל בשבת – האל"ף-בי"ת של הספורט הישראלי. אמנם בפרק הגביע של המהדורה הוזכר כבדרך אגב הקרב של מכבי חיפה על האליפות, אבל שום מלה על הפועל תל-אביב או בית"ר ירושלים, כמו גם קבוצות התחתית. מיותר לציין שזכויות השידור של המשחקים שייכות למתחרה, צ'רלטון.

2. שום מלה על מאבק האליפות הלוהט בליגה האנגלית בשבת, תנחשו למי שייכות הזכויות (מתחיל באות צ'). לעומת זאת העניק הערוץ קידום למשחקי הליגה הספרדית שישודרו בו.

3. אולימפיאקוס סיימה עונה עם המאזן הטוב ביותר אי-פעם בליגה היוונית. שווה אזכור? שווה. אבל גם כאן הזכויות שייכות לצ'רלטון, אז מדלגים.

מהדורת חדשות הספורט משחקת את המשחק הכפול הזה בלי בושה, ומשדרת שוב ושוב פרסומות המתחפשות לחדשות, ובאופן זה מנצלת את המהדורה כדי לקדם את עצמה ואת נותני החסות שלה. העובדה שהדבר נמשך זה חודשים, אם לא יותר, מעידה שאין מי שמפריע לאנשי הערוץ להתנהל בצורה שבה הם מתנהלים.

לתשומת לבה של יעל דן

בשולי "חדשות הספורט": פרויקט קידום הנשים בספורט, שנפתח לא מזמן בערוץ הספורט בקול תופים ומחולות, שבק לאחרונה חיים. אלא שבמהדורת החדשות של יום רביעי (22.4.09) דומה היה שהוא הפציע מחדש. הלוגו "עושות ספורט" היבהב לפתע באייטם שבו נראו בנות נחמדות ליד אופנועיהן. חשבנו שהנה, הצצה אל ספורט מוטורי שבו לוקחות חלק גם נשים בישראל, ומה מתברר? לקחו שלוש בנות שרוכבות על אופנוע בתור גרופיות שמתכוננות לצפות בתחרות המוטו GP ביפן, שתשודר בערוץ הספורט ביום ראשון בבוקר.

הבנות סיפרו, בין היתר, על אהדתן לרוכב המצטיין ולנטינו רוסי ופיזרו עוד כמה הגיגי כביש, ובסך-הכל כיכבו בכתבת רכילות שיווקית נחמדה, שהקשר בינה ובין "עושות ספורט" דומה לקשר בין ערוץ הספורט לערוץ האסטרונומיה. לתשומת לבן של יעל דן והקולגות שלה, שהתארחו לא מזמן בפאנל של ערוץ הספורט, משם השמיעו זעקת קיפוח. אותו ערוץ שאירח אותן ונתן להן במה עושה בעצמו צחוק מהנושא.

שינוי מבורך ב"ידיעות אחרונות"

לפני כחודש מונה יוסי אהרוני לעורך בפועל של ספורט "ידיעות אחרונות", ואפשר לדווח על משב קליל של שינוי מבורך. מאז כניסתו, מקצה המדור כתבות גדולות למצב הספורט בישראל, ענפים שביום-יום מקבלים ב"ידיעות אחרונות" שורה ורבע. מדובר עד כה בתחקיר על מצב האתלטיקה, כשאנשי העיתון ניצלו את כניסתה של לימור לבנת לתפקיד שרת הספורט והוציאו ממנה למחרת הבטחה לפעול בעניין זה – "בעקבות הפרסום ב'ידיעות אחרונות'". נוסף לכך פורסמו כתבות על ג'ודו ועל התעמלות אמנותית, והשיא: שער המדור ביום רביעי (22.4.09) הוקדש למתאגרף צעיר שעלה מרוסיה לפני עשר שנים, היה לאלוף ישראל לנוער, אבל טרם קיבל כאן אזרחות.

אם רוצים הוכחה לשינוי אפשרי ב"ידיעות אחרונות", זהו המקרה: ממש סמוך לדדליין של סגירת אותו שער, הסתיים משחק בליגה האנגלית ב-4:4 מדהים בין ליברפול וארסנל, שבו כבש יוסי בניון צמד, כולל שער שוויון בדקה ה-93. בכל מצב דומה, בשעה 23:50 לוקחים ב"ידיעות אחרונות" את השער המוכן, שולחים אותו בבעיטה לפח הקרוב ביותר ומכניסים את בניון בענק. אבל ב"ידיעות" נשכו שפתיים, קמצו אגרופים ודבקו במתאגרף שלהם, בעוד שב"מעריב" הפכו מיד את השער המתוכנן למייד אין יוסי פרום יזרעאל.

קשה להאמין שבעידן אהרוני ינגוס "ידיעות אחרונות" בצורה משמעותית בשטח המוקצה לכדורגל הישראלי ולכדורסל של מכבי מיד-אליהו לטובת ענפים אולימפיים. ובכל זאת, מגיעה מלה טובה על ההבלחות הללו, המתרחשות אחרי שנים של מדור ספורט המוני וצהוב.

ושאפו קטן גם לעיתונים האחרים:

ל"הארץ", שפירסם בכותרת הראשית שלו יום אחרי יום כתבות על הזכייה באליפות של נשות רמת-השרון. ל"מעריב", על שלושה סיפורי עבר מצוינים, אחד מהם לרגל יום השואה. ממש ערוץ ההסטוריה. מרתק ושווה. ל"ישראל היום", שחזר לשפיות מבחינת מספר העמודים לספורט, ולא נפטר מקוראיו אחרי דקה.

יודע צדיק

רפאל נאה ב"ידיעות אחרונות" ביום שישי, לקראת המשחק הראשון בפלייאוף בין מכבי תל-אביב לעירוני אשקלון: "אשקלון לא אמורה להיות יריבה שתסכן את מכבי תל-אביב, וספק אם זו ממש תזדקק ליתרון הביתיות בסדרת הטוב מ-5". נאה, ביום ראשון, אחרי שגם הוא הופתע מנצחונה של אשקלון: "כסף, כמו שראינו אתמול, הוא לא תחליף לשכל".

לתגובות: yegerm9@walla.co.il