מילי דאלוור, הנערה בת ה-13 שהתא הקולי של הטלפון הסלולרי שלה נפרץ, לפי החשד, על-ידי אנשי "ניוז אוף דה-וורלד". דאלוור נחטפה ונרצחה על-ידי רוצח סדרתי

מילי דאלוור, הנערה בת ה-13 שהתא הקולי של הטלפון הסלולרי שלה נפרץ, לפי החשד, על-ידי אנשי "ניוז אוף דה-וורלד". דאלוור נחטפה ונרצחה על-ידי רוצח סדרתי

אף שנדמה היה כי פרשת האזנות הסתר בעיתון "ניוז אוף דה-וורלד", על גרורותיה, אינה יכולה להסתבך ולהיות מסועפת יותר, מדי יום נחשפים גילויים חדשים.

אמש דיווח "הגרדיאן" שאנדי קולסון, עורך "ניוז אוף דה-וורלד" לשעבר, המשיך לקבל תשלומים מתאגיד ניוז-אינטרנשיונל זמן רב לאחר שהתפטר מתפקידו בעקבות הרשעת כתב הצהובון בהאזנות סתר. הידיעה מרעישה ביותר משום שלאחר התפטרותו החל קולסון לשמש יועץ התקשורת של דייוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה. על-פי הדיווח, קולסון המשיך לקבל שכר מסוים מניוז-אינטרנשיונל גם במהלך התקופה ששימש יועצו של קמרון.

מתברר שלאחר התפטרותו של קולסון הסכים תאגיד ניוז-אינטרנשיונל להמשיך לכבד את החוזה שלו ושילם את שארית משכורתו בכמה תשלומים. קולסון אף המשיך לקבל הטבות מהחברה, כולל ביטוח בריאות פרטי ומכונית.

"הגרדיאן" מדווח כי ככל הנראה, תשלומי ניוז-אינטרנשיונל לקולסון הסתיימו טרם בחירתו של קמרון לראשות ממשלת בריטניה, אך העובדה שאחד מיועציו הקרובים ביותר של קמרון קיבל כספים מניוז-אינטרנשיונל נותרת מדאיגה. גילוי זה הוא אחד מיני רבים על קשריה הקרובים של אימפריית מרדוק עם דייוויד קמרון בפרט ועם המפלגה השמרנית בכלל.

בתגובה לידיעה מסרו מקורות במפלגה השמרנית כי לא היה להם כל מידע על המשך היחסים של קולסון עם ניוז-אינטרנשיונל.

אבל זו אינה הצרה היחידה של קולסון. בשנת 2009 מסר עדות לוועדה פרלמנטרית שחקרה את ענייני "ניוז אוף דה-וורלד". במהלך העדות נשאל קולסון על-ידי חבר הוועדה, טום ווטסון, בנוגע להכנסותיו. בתשובה לשאלה אם הכנסתו היחידה היתה שכרו מהמפלגה השמרנית, השיב קולסון בחיוב.

כעת עתידה ועדת החקירה הפרלמנטרית להתבקש לחקור אם התשלומים שקיבל קולסון לאחר שהחל לעבוד עבור המפלגה השמרנית הם בגדר עבירה על החוק. חבר ועדת החקירה ומפלגת הלייבור, טום ווטסון, אמר ל"גרדיאן" שהתשלומים שקיבל קולסון עשויים להיכנס תחת ההגדרה של "תרומה פוליטית". במקרה כזה חלה על קולסון ועל ניוז-אינטרנשיונל החובה להצהיר עליהם. "מדובר בגילוי מרעיש", אמר ווטסון. "לא רק שקולסון קיבל כסף כאשר העיד בפני הוועדה, הוא גם לא הצהיר על הכסף". דובר ניוז-אינטרנשיונל בתגובה: "ניוז-אינטרנשיונל מסרבת להגיב על הסדרים פיננסיים פרטניים".

איל התקשורת רופרט מרדוק (צילום: דן פרבר, רישיון cc)

איל התקשורת רופרט מרדוק (צילום: דן פרבר, רישיון cc)

ההאשמות החדשות מעלות שאלות בנוגע לעומקה של החקירה שעבר קולסון בטרם הוצעה לו משרת יועץ התקשורת של קמרון. לפני כמה שבועות נודע כי עברו של קולסון לא נחקר באותה מידה של דקדקנות שבה נחקרים לרוב יועצים בכירים.

כזכור, לפני שבועות אחדים חשף "הגרדיאן" לראשונה כי כתבי "ניוז אוף דה-וורלד" צותתו לתא הקולי של מילי דאלוור. "ניוז אוף דה-וורלד" היה העיתון שסיקר את פרשת חטיפתה ורציחתה של דאלוור בצורה המעמיקה ביותר, ואף פירסם כמה ידיעות שהכילו ציטוטים מתוך הודעה שהוקלטה בתא הקולי שלה. הדיווח של "הגרדיאן" על האופן שבו הושגו הציטוטים מהתא הקולי של קורבן הרצח היה הגורם המרכזי לפתיחתה המחודשת של החקירה נגד הצהובון וסגירתו בתוך זמן קצר.

השבוע התברר, על-פי דיווח של ה"וול-סטריט ג'ורנל", כי עיתונאי "ניוז אוף דה-וורלד" האזינו לכמה הודעות שהוקלטו בתא הקולי של דאלוור, ולא לאחת, כפי שסברו עד כה. הגילויים החדשים נסמכים על גרסאות קודמות של מאמר מאת כתב "ניוז אוף דה-וורלד" משנת 2002, שנמצאו על-ידי כתבי ה"וול-סטריט ג'ורנל" במהדורות שונות של הצהובון. העיתון מדווח כי מהדורות אלה מכילות ציטוטים מפורטים משלוש הודעות קוליות. נוסף לציטוט המוכר מכילה גרסתו המוקדמת של המאמר ציטוט מהודעה שהוקלטה ב-28 במרץ בשעה 7:48 וציטוט נוסף מתוך הודעה קולית אחרת שתוארה על-ידי הצהובון כ"עוד הודעה קצרה ומסתורית".

מקורות יודעי דבר אמרו ל"וול-סטריט ג'ורנל" שגורמים מניוז-אינטרנשיונל גילו את דבר הגרסאות המוקדמות של המאמר בחודש שעבר והעבירו אותן למשטרה. דוברת משטרת המטרופולין של לונדון סירבה להגיב.

ובינתיים נוספים עוד שמות מפורסמים לרשימת קורבנות האזנות הסתר של הצהובון. הסלבריטאית האחרונה שהצהירה שנפלה קורבן להאזנות סתר היא קרי קטונה, לשעבר זמרת בלהקת הפופ הנשכחת אטומיק-קיטן וכיום משתתפת בגרסה הבריטית של תוכנית הריאליטי "האח הגדול". "הגרדיאן" דיווח כי קטונה סיפרה לחבריה בתוכנית שהמשטרה יידעה אותה על האזנות הסתר שבוצעו למכשיר הטלפון שלה.

"'ניוז אוף דה-וורלד' הפכו אותי ליותר מפורסמת מאשר אטומיק-קיטן", אמרה קטונה. "הייתי במצב דפוק בכל מקרה, אני מודה, אבל בכל זאת הרגשתי מחוללת. הם פשוט הרסו את מעט הקריירה שעוד נותרה לי. כמות הדברים שהיתה להם עלי היא עצומה".

גם קאלום בסט, בנו של הכדורגלן האירי ג'ורג' בסט, החל בהליכים משפטיים נגד ניוז-אינטרנשיונל וטען שנערכו האזנות סתר לתא הקולי שלו.

באופן מפתיע, נראה שגם "הגרדיאן" לא יצא נקי לחלוטין מכל הפרשה הזאת. אתר Journalism.co.uk דיווח כי בלש ממשטרת המטרופולין של לונדון נעצר בחשד להדלפת פרטים בנוגע לחקירות בנושא "ניוז אוף דה-וורלד". על-פי הדיווח, יש חשד שהעיתון שלו הודלף המידע הוא לא אחר מאשר "הגרדיאן", שמוביל את הדיווח על פרשת האזנות הסתר. נכון לעכשיו, הבלש החשוד לא הועמד לדין, אלא הושעה מתפקידו במשטרה.

"הגרדיאן" עצמו דיווח הבוקר על המרוויחים הגדולים מפרשת האזנות הסתר וסגירת "ניוז אוף דה-וורלד", הלא הם הצהובונים המתחרים. על-פי הדיווח, מכירותיהם של הצהובונים "סאנדיי מייל" מבית ה"דיילי מייל" וה"סאנדי מירור" של ה"טריניטי מירור" גדלו במהלך סוף השבוע האחרון. מכירותיו של ה"סאנדי מייל" עלו בסוף-השבוע האחרון לכדי 2.1 מיליוני עותקים, ועל-פי מקורות בלתי רשמיים, מכירותיו של ה"דיילי מייל" הגיעו לכ-1.9 מיליון עותקים בסוף-השבוע האחרון.

הנתונים החדשים מייצבים את מעמדו של "סאנדיי מייל" כמוביל החדש בשוק צהובוני סוף-השבוע הבריטיים. בעבר היה "ניוז אוף דה-וורלד", שנסגר ביולי האחרון, צהובון סוף-השבוע הנמכר ביותר בבריטניה ונתוני התפוצה שלו הגיעו לכ-2.66 מיליון.