שבועיים בלי אבא, אבל ספורט "ידיעות אחרונות" מסתדר מצוין, תודה. ניר חפץ, העורך האחראי, עזב לאחרונה אחרי שש שנים לטובת ג'וב בלשכת ראש הממשלה, ומדור הספורט הצהוב והסתמי ביותר מבין העיתונים מנסה לחלץ את עצמו מהמים העכורים. פתאום בבוקרו של יום, משהו טוב קורה אצלם. מוקדם להעריך אם השינוי שעובר המדור הוא קבוע, ובכל זאת המגמה המסתמנת היא בדיוק הכיוון שאליו הם צריכים לשאוף.

בדיוק לפני שנה, אותה פגרה, אותה בלורית שיער, טחנו ב"ידיעות" כמויות חומרים בלתי נדלות מהכדורגל הישראלי. כאילו שהקבוצות לא משתזפות בים, כאילו שאין אולימפיאדה בפתח. ביום ממוצע הכיל המדור כשני שלישים כדורגל ישראלי (מבין 12-11 עמודים). בכמה מקרים אף ספרנו אצלם 85%. מדור ספורט שהפך למדור כדורגל, מדור כדורגל שהפך לשוק ירקות. רק הספורט של "24 דקות" (גם הוא מבית "ידיעות אחרונות") הצליח לגנוב מספורט "ידיעות" את המקום האחרון.

"מעריב" נחשב זה כשנתיים למדור הספורט המוביל בשטח. שילוב של כמות ואיכות – מינון חומרים נכון, עומק והגשה טובה. עכשיו "ידיעות" מגלה סימני שפיות. בימים האחרונים אפשר היה להתבלבל בין מדורי הספורט של שני העיתונים. שער על שחייה, שער כדורסל, שער טניס, כפולות פותחות שאינן כדורגל, וכל זה לא ב"מעריב". אפשר היה להתרשם שמישהו מנסה למתוח את הקוראים, אבל גם אצל השכנים מצאתי את אותו גיליון "ידיעות אחרונות" שאני החזקתי ביד, עם אותם חומרים. מדדתי את שני יומוני הספורט הגדולים במהלך שבעת המדורים האחרונים שלהם בימי חול (מיום רביעי ה-17.6.09), את היחס שבין עמודי הכדורגל לשאר ענפי הספורט, את השערים ואת הכפולות הפותחות. להלן הממצאים מהשבוע האחרון.

מימין ספורט "מעריב", משמאל "ידיעות". סליחה, הפוך, גוטה, הפוך

מימין ספורט "מעריב", משמאל "ידיעות". סליחה, הפוך, גוטה, הפוך

שערים: לשפשף את העיניים. בשבוע האחרון הקדישו ב"ידיעות אחרונות" רק 2.5 שערים לכדורגל. ה-4.5 הנותרים הלכו לענפי ספורט אחרים (כדורסל, טניס, שיט ושחייה). כלומר, 65% משבעת השערים האחרונים לא עסקו בכדורגל ישראלי. מדובר בסנסציה אחרי שנות דור. ב"מעריב", לעומת זאת, החלוקה היא ארבעה שערי כדורגל ושלושה לענפים אחרים. מהבחינה הזו, "מעריב" שמר על הקו שלו. ההפתעה, כאמור, הגיעה מרחוב מוזס.

כדורגל ישראלי: כאן מהפכה דרמטית. אם ביום-יום אפשר לספור ב"ידיעות אחרונות" 60% ויותר חומרי כדורגל, הממוצע בשבעת העיתונים האחרונים הוא 25% בלבד. בהחלט לא משהו מקרי. אפשר לייחס את הנתון המדהים הזה לפגרה, אבל גם בפגרות קודמות לא היתה ל"ידיעות" שום בעיה להציף במלפפונים ובספקולציות. ב"מעריב", לעומת זאת, רושמים 37% כדורגל ישראלי. עוד יצוין בהקשר זה: עדיפות קלה ל"ידיעות" במספר העמודים לסיקור כדורגל מהעולם.

כפולה פותחת: גם כאן אין מקום לטעות בקו ש"ידיעות" אימץ. דווקא "מעריב" מפתיע לרעה. שבעת העיתונים האחרונים שלו פתחו עם סיקור כדורגל ישראלי. אמנם כמה מהסיקורים היו כתבות מגזין או ראיונות, ובכל זאת ביום ראשון היה אפשר לתת את הכבוד לשייט שחר צוברי, שזכה באליפות אירופה, במקום למרוח ספקולציות על בלמים זרים שמגיעים להתרשמות. ב"ידיעות" הקדישו שתי כפולות פותחות לענפים שאינם כדורגל – שיט (שחר צוברי) וכדורסל (עמרי כספי). מה שמלמד על שינוי סדרי בראשית: כדורגל כבר לא מככב אוטומטית בקדמת העיתון.

סיקור ספורט: "ידיעות" ו"מעריב" מקדישים פחות או יותר אותו מספר עמודים לענפים השונים שאינם כדורגל ( באחוזים: 35:37 לטובת "מעריב"). מבחינת "ידיעות", כאמור, השינוי משמעותי יותר מאחר שענפי ספורט אצלם זוכים בימי שגרה לנפח מצומצם עד שולי. נוסף לכך, הם קידמו בשבוע האחרון כתבות לעמודים 2–3. אפשר רק לקוות שלא מדובר באפליה מתקנת זמנית.

כתבות/ דעות: עדיפות מספרית קלה ל"ידיעות", דווקא מול "מעריב" בעל הקו המגזיני והדעתני. ב"ידיעות" יכולים גם להתהדר בחשיפה מוצלחת אחת (שימוש בכספים שלא כדין מצד יו"ר מינהלת ליגת הכדורסל). "ידיעות" עדיין סובל מנחיתות בולטת מול "מעריב" בכל הקשור לאיכויות כותבים וכתיבה. זו כנראה אחת הסיבות שרוב הסיפורים הגדולים ב"ידיעות" הם ראיונות, ולא כתבות רוחב. כשרצו כתבה כזו, השבוע, על קבוצות בחו"ל הנמצאות בבעלות אוהדים, הפקידו את המלאכה בידי אוריאל דסקל מ"כלכליסט". לספורט "מעריב", לעומת זאת, יש כוחות מקצועיים בשפע להפיק כתבה בכל נושא. אם ב"ידיעות" יימצא תקציב להבאת כתב מגזין ברמה, יהיה מדור הספורט שלו פחות או יותר מסודר.

סיכום שבוע: ספורט "ידיעות" מפתיע בגדול, עם תפנית קיצונית בדרך ובחשיבה. מעניין איך קיבלו את השינוי הקוראים המסורתיים, שרגילים לשישה-שבעה עמודי כדורגל עם הפרצופים המוכרים והרכילויות בגרוש. ב"ידיעות" נהוג מדי פעם לבצע סקרי שביעות רצון לבדיקת מצבם בשטח. אני מקווה שהרחוב לא יביע מחאה שתכריח את מנהלי העיתון לקרוא לסדר את עורך מדור הספורט, יוסי אהרוני. אחרי שנים רבות, במיוחד שש האחרונות תחת ניר חפץ, הגיע הזמן ליצור ברחוב מוזס מדור ראוי ואינטליגנטי, שיכתיב לקוראים את סדר היום ויקרב אותם גם לאתלטיקה ולכדורעף, במקום להתחנף אליהם בכוח עד כדי איבוד הזהות כעיתון ספורט לגיטימי. עד אז, מדליית "עומד בשער" מוענקת לספורט "ידיעות".

הערת אזהרה: אם בשבועות הבאים "ידיעות" יחזור להיות מדור כדורגל סתמי, אני לוקח מהם בחזרה את המלים היפות ואת המדליה, כולל ריבית.

ועוד קטנה אחת

אם הרוסייה ניצחה, למה באתר ערוץ הספורט החליפו את המספרים? א'-ב' בעריכת ספורט.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il