יו"ר ועד העיתונאים של "מעריב", חגי מטר (צילום: "העין השביעית")

יו"ר ועד העיתונאים של "מעריב", חגי מטר (צילום: "העין השביעית")

ועד העיתונאים של "מעריב" ובעלי העיתון החדש שלמה בן-צבי לא הצליחו להגיע להבנה בנוגע להעסקתו של יו"ר הוועד חגי מטר. כך הצהירו היום באי-כוחם של הצדדים בפני בית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. אם לא די בכך, נראה כי היחסים בין הוועד לבעלים החדש הולכים ומידרדרים.

"נפתחו חזיתות נוספות, שאף אחת מהן לא עוזרת ליחסים בין הצדדים", הודיע בפתח הדיון עו"ד אמיר בשה, בא-כוחו של הוועד. לדבריו, הנהלת העיתון מסרבת לעדכן את נציגות העובדים בשינויים מבניים במקום העבודה, מסרבת לשבת למשא-ומתן לצורך גיבוש הסכם קיבוצי מפורט, ואף הקפיאה את הישיבות השבועיות שהתקיימו בינה לבין ועד העובדים. "על פניו יוצא כי עניינו של חגי מטר היה הנחליאלי שבישר את בוא החורף נטול העבודה המאורגנת ב'מעריב'", התפייט בשה.

עו"ד איתמר נצר, בא-כוחה החדש של חברת אחוזת-הירש בע"מ, הכחיש את טענותיו של עו"ד בשה וטען כי בפועל "תמונת המצב היא הפוכה". לדבריו, "כיוון שהמבקשת [הסתדרות העובדים, שתחת חסותה הוקם ארגון העיתונאים בישראל] לא קיבלה את מבוקשה בעניין חגי מטר, היא החליטה 'לשרוף את המועדון' ולהתחיל לייצר סכסוכי עבודה יש מאין רק כדי להפעיל לחץ".

השופט אורן שגב הציע לבאי-כוחו של "מעריב" לגלות גמישות יתרה. "'מעריב' לא רואה את כל העניין הזה כחלק ממכלול שלם, אפילו להשתמש בו כפלטפורמה לפתור את הדברים האחרים?", שאל. "תפתרו את הבעיה הראשונה, יכול להיות ששאר הדברים יסתדרו מאליהם. וכן, בשביל לפתור את הבעיה הזו תגלו קצת יותר גמישות בלי שתתפשרו על העמדות המשפטיות.

"זה נראה כאילו יש פה איזושהי עמידה על עיקרון [...] וזה לא נראה שזה הולך למקום טוב. [...] למה 'מעריב' לא רואה לנכון לגלות את הגמישות מטעמים פרקטיים של עצמה? הושקעו המון כספים על-ידי מי שקנה את 'מעריב', ואתם מאז מצויים בסכסוכים בלתי פוסקים שלהערכתי אפשר היה להימנע, אין לי ספק שהם גם עולים ממון רב לבעלי המניות. אתם רוצים החלטה? תהיה החלטה. אני רק חושב שזה שולח אתכם למקום מאוד לא טוב, ולפעמים אפשר לגלות גמישות. להגיד, 'אנחנו חושבים שהיינו מאה אחוז, ובכל זאת, ובכל זאת'. לא ברור לי מה העיקשות הזאת. לא מדובר על לתפור תפקיד שלא קיים. לא מדובר על תפקיד שיטיל עומס מוגזם על המעסיק".

השופט שגב המשיך והבהיר כי בעיני בית-הדין, בהתעקשות על אי-קליטתו מחדש של מטר בעיתון יש "משהו צורם, בלתי פתור".

עו"ד נצר הסביר מנגד כי מבחינת מנכ"ל העיתון ישראל גולדשטיין והבעלים בן-צבי, אין אפשרות לנהוג לפנים משורת הדין, "משום שהתחושה שלנו היא שבכל מקום שאנחנו מגלים גמישות, וגילינו המון גמישות, הצד השני לוקח את זה ודורש עוד. וברגע שהוא לא מקבל את מה שהוא רוצה, הוא מתחיל לייצר סכסוכי עבודה".

"זה נראה לי קצת פשטני מדי, ההסבר שנתת", אמר השופט שגב. "נכונו לכם עוד הרבה מאוד ימים לא קלים. [...] אני מבין שמבחינתכם הבקשה שהוגשה היא הטסט-קייס שלכם, אבל זה מה שיפתור לכם את כל הבעיות? [...] זה לא ירפא את העניין האמיתי, והעניין האמיתי הוא לא חגי מטר, אלא מערכת יחסי העבודה הקיבוציים ב'מעריב'. מטר ייקלט מחדש או שלא ייקלט מחדש, אבל מה עם כל יתר העובדים? [...] זה מוליך אתכם למקום כאוטי, יש לכם פה הזדמנות פז".

בא-כוחו של "מעריב" לא השתכנע, ועל כן לא נותרה לשופט שגב ברירה אלא לנהל דיון שבמהלכו נחקרו הצדדים על תצהיריהם.

אסף גלבוע בבית-המשפט, בדיון קודם על העסקתו של חגי מטר ב"מעריב", 15.11.12 (צילום: "העין השביעית")

אסף גלבוע בבית-המשפט, בדיון קודם על העסקתו של חגי מטר ב"מעריב", 15.11.12 (צילום: "העין השביעית")

יאיר טרצ'יצקי נחקר על מידת המעורבות של חברי הוועד ברשימת העובדים שייקלטו מחדש ב"מעריב", וחגי מטר נחקר על גורלם של חברי ועד אחרים שנקלטו מחדש כעובדי "מעריב".

מנגד נחקר אסף גלבוע, מנהל המערכת ועד לאחרונה מנהל משאבי אנוש ב"מעריב", על התנגדות החברה לשילובו של מטר במשא-ומתן לגיבוש הסכם קיבוצי מפורט. גלבוע נשאל אם ידע כי חגי מטר הוא יו"ר ועד העיתונאים, ואחרי שהשיב על כך בשלילה נשמעו נחירות בוז וצחקוקים מספסלי הקהל, שם ישבו נציגי ועד העיתונאים של "מעריב".

עו"ד שי תקן, אף הוא מטעם ארגון העיתונאים, הציג בפני גלבוע מייל ששלח לחברי ועד העיתונאים ב"מעריב" ובו כתב להם כי כל עוד הם עומדים על כך שמטר יגיע לפגישה עם הנהלת העיתון כנציג ההסתדרות, לא יתקיימו עימם פגישות לגיבוש ההסכם הקיבוצי המפורט. גלבוע הסביר כי אין לו התנגדות עקרונית להשתתפות מטר, אלא התנגדות לכך שההסתדרות והוועד ייאבקו בהנהלת העיתון בבית-הדין ובמקביל יקיימו דיונים לקידום ההסכם הקיבוצי. לדבריו, זהו ניגוד עניינים מובהק, הפוגע בתום הלב של המשא-ומתן עוד בטרם החל.

בימים הקרובים יגישו הצדדים את סיכומיהם, ולאחר מכן יפסוק השופט שגב בעניינו של מטר. מחר יתקיים בבית-הדין דיון בבקשה נפרדת של הוועד, שטוען כי הנהלת "מעריב" אינה מעדכנת אותו כנדרש בשינויים המבניים שהיא מבצעת בעיתון.

21961-11-12