מדינת ישראל הידרדרה בשנה האחרונה ב-20 מקומות בדירוג חופש העיתונות של הארגון עיתונאים ללא גבולות. ישראל נחשבת כיום על-ידי הארגון למדינה שבה חופש העיתונות סובל מ"בעיות ניכרות".

הירידה החדה, מהמקום ה-92 בעולם למקום ה-112, נובעת מהעובדה שהארגון החליט לאחד מחדש את הערכתו בנוגע להגבלות על חופש העיתונות בישראל עם הערכתו באשר להגבלות על חופש העיתונות שמטילה ישראל באמצעות צבאה על שטחים בשליטתה. בשנים קודמות הופרדו שתי ההערכות ("ישראל גופא" ו"ישראל חוץ-טריטוריאלית") והופיעו בשל כך במיקומים שונים בדירוג.

בדו"ח מצוין כי המיקום הנמוך של ישראל נובע מכך שצבא ההגנה לישראל תוקף עיתונאים פלסטינים. הדו"ח מזכיר כי במהלך מבצע "עמוד ענן" תקפו כוחות צה"ל, בכוונה תחילה, עיתונאים פלסטינים ומבנים ששימשו אותם. כזכור, כוחות צה"ל הוציאו להורג בלא משפט שלושה עיתונאים עזתים בימים האחרונים של המבצע.

מחמוד אל-קומי וחוסאם סלמה, שעל-פי עיתונאים בעזה עבדו כצלמים של ערוץ אל-אקצא, נהרגו כשטיל פגע במכוניתם. טיל נוסף פגע במוחמד אבו-עייש, שהפלסטינים מגדירים כמנהל הרדיו החינוכי של אל-קודס. עוד מוזכר בדו"ח כי עיכובם ומעצרם השרירותי של עיתונאים פלסטינים על-ידי כוחות הביטחון נותר דבר שבשגרה.

מנגד, הארגון מכיר בכך שעיתונים ישראליים נהנים מחופש עיתונות של ממש, חרף המגבלות המבניות שמציב עצם קיומה של הצנזורה הצבאית הראשית.

המקום ה-112 הוא הנמוך ביותר, בפער ניכר, שבו הוצבה ישראל מאז החל הארגון לפרסם את דירוג חופש העיתונות בעולם בשנת 2002. זאת, על אף שבשנים הראשונות לדירוג לא היתה הפרדה בין חופש העיתונות בישראל הריבונית לבין חופש העיתונות בשטחים שבשליטת ישראל.

בשל הירידה החדה מוצאת את עצמה ישראל מתחת למדינות כגון פנמה, קטאר, קירגיזסטן, אוגנדה, אלבניה, מאלי, מונגוליה, ליבריה, חוף-השנהב, גבון, כוויית ולבנון.

בראש הדירוג, גם השנה, ניצבת פינלנד. אחריה הולנד, נורבגיה, לוקסמבורג ואנדורה. במקום האחרון ברשימה, 179 במספר, נמצאת אריתריאה. מעליה צפון-קוריאה, טורקמניסטן וסוריה, המדינה הקטלנית ביותר לעיתונאים בשנה החולפת. חופש העיתונות ברשות הפלסטינית עלה בשנה החולפת ב-7 שלבים, אך הרשות עדיין נחשבת לנטולת חופש עיתונות, וניצבת במקום ה-146 בדירוג.

הדירוג המלא

כיצד נקבע הדירוג?

כך דירגנו את ישראל / אורן פרסיקו
"אלמלא היה המבצע הצבאי, המצב היה אחר", אומרת האחראית על דירוגה הנמוך של ישראל במדד "חופש העיתונות" של הארגון עיתונאים-ללא-גבולות, הודפת האשמות בהטיה פוליטית ומסבירה את האופן שבו נקבע הדירוג