כמו האזרחים הנראים הבוקר ברחובות, עיניהם טרוטות וכל מאודם אומר "רק עוד יום אחד של חופש", גם העיתונים היום ביישניים ומצומקים. חינגת צרכנות החגים הסתיימה, ואיתה נקפצה ידם של המפרסמים השונים. ואם אתם מאמינים למה שכתוב בעיתון, נראה שהחגיגה תתחדש רק בעתיד הרחוק.

מתפללים אתמול בכנסיית הקבר בירושלים (צילום: פלאש 90)

מתפללים אתמול בכנסיית הקבר בירושלים (צילום: פלאש 90)

הפיגוע בניצני-עוז

שני מאבטחים נהרגו שלשום על-ידי פלסטיני באזור התעשייה בניצני-עוז שליד טול-כרם – שמעון מזרחי מבת-חפר ואלי וסרמן מאלפי-מנשה. מאבטח שלישי, אבנר כהן (60) מאור-יהודה, נמלט מהמקום.

בצה"ל מותחים ביקורת על המאבטחים, אבל גם על כוחות הצבא במקום, שלא לכדו את הפלסטיני. המאבטח כהן אמר ל"מעריב": "אני לא מאבטח, אני מנהל משלוחים [...] הצבא אומר את מה שהוא אומר בשביל 'כיסוי תחת'". ב"ידיעות אחרונות" נכתב כי בעלי המפעלים מאשימים את צה"ל ברשלנות.

ב"מעריב" מקדישים לסיקור את עמ' 6, תחת הכותרת "מחדל האבטחה האזרחית". גם ב"ידיעות אחרונות" מופיע הסיפור בעמ' 6, תחת הכותרת "אש בשטח הפקר". רק ב"הארץ" מגיע הסיפור לשער, בתוך ידיעה שכותרתה "ישראל תשיב להצעת הרגיעה אם חמאס יצרף הפלגים הקטנים".

אלי וסרמן ז"ל, מההרוגים בפיגוע (פלאש 90)

אלי וסרמן ז"ל, מההרוגים בפיגוע (פלאש 90)

אולמרט, אסד והגרעין

תמונתו של ראש הממשלה על שערי העיתונים "מעריב" ו"ידיעות אחרונות" אינה מחמיאה. עפעפיו שמוטים, פיו פעור והוא בוהה במאפה. העילה היא, כמובן, המימונה. כך ב"ידיעות אחרונות", שם תמונתו של אולמרט מופיעה לצד תמונותיהם של אהוד ברק ובנימין נתניהו, תחת הכותרת "הפוליטיקה של המופלטה".

ראש הממשלה אוכל מעדן מרוקאי מסורתי אתמול באשקלון (צילום: פלאש 90)

ראש הממשלה אוכל מעדן מרוקאי מסורתי אתמול באשקלון (צילום: פלאש 90)

ב"מעריב" מצורפת לתמונה כותרת שאינה קשורה למימונה: "מוכן לפגוש את אסד". בעמודים הפנימיים נכתב כי "אם טורקיה תשכנע את אסד להיפגש עם אולמרט, ראש הממשלה ייענה". אבל כותרת הגג בשער אינה ברורה: "הרמיזה של רה"מ: 'היום ברור שלעם הזה יש הנהגה שיודעת להגן עליו'". הכותרת בעמ' 2 ממשיכה באותו קו תמוה: "הרמיזה של אולמרט", וכותרת הגג: "בין המופלטות משחרר ראש הממשלה הצהרה נדירה".

מדוע מתלהבים כל-כך ב"מעריב" מהדברים שפלט אולמרט אתמול באופקים? ובכן, משום שכעת התגלה כי הממשל האמריקאי התנגד לתקיפה בסוריה והעדיף צעדים דיפלומטיים, ואילו ממשלת ישראל תקפה למרות ההתנגדות. "נראה כי הבטחתו של אולמרט לדאוג לבטחונם של אזרחי ישראל נעשית גם בלי לבקש אישור מהממשל האמריקאי", נכתב בידיעה של שמעון איפרגן, טל שניידר ואיתמר ענברי. עולם הפוך: הידיעה עצמה, כלומר, התנגדות הממשל לתקיפה, מסתתרת בין השורות, ואילו ההתפארות של אולמרט והאצבעות המוצלבות של עורכי "מעריב" ("אוכל בביטחון" הוא הכיתוב מתחת לתמונת אולמרט הלועס מופלטה באשקלון) מקבלות את הכותרות.

כותרת השער של "ידיעות אחרונות" היא דווקא אנטי-אולמרט. "חשיפה מסוכנת" היא הכותרת למאמר של אלכס פישמן. "הניסיון להוכיח לאמריקאים את חומרת האיום הסורי הפך לסטריפטיז מודיעיני חסר אחריות", הוא כותב. "עכשיו, אחרי שטפחנו לעצמנו על השכם בפומבי וחיזקנו את המורל הלאומי לרגל חגיגות ה-60 למדינה – צריך להתחיל לעקוב אחרי הנזק שגרמו, במו ידיהם, אבירי בטחון השדה בישראל; אלה שיודעים להסביר כמה התקשורת היא בלתי אחראית – ואילו הם עצמם מבצעים את העבירות החמורות ביותר. שלא לדבר על הצחוק שהם עשו מהצנזורה הצבאית".

פישמן מתייחס, כמובן, לחומרים המודיעיניים שהעבירה, כנראה, ישראל לארצות-הברית לקראת הדיון בקונגרס על התקיפה בסוריה. "בטווח הארוך עוד נשלם על ההתרברבות הזו", הוא מסכם. ואם לא הבנתם מי הוא המתרברב, באה הידיעה של יוסי יהושוע: "ברק התנגד לפרסום מידע מתוך הכור" (אהוד ברק זוכה גם לכותרת שער ב"ידיעות אחרונות", אחרי שקרא לתת-אלף מירי רגב, "המדוושת העגלגלה", בדברים שנשא בתום מסע אופניים).

"פרופ' אבן: טעיתי בקביעתי שישראל לא הפציצה כור בסוריה", היא כותרת ידיעה של יוסי מלמן ב"הארץ". "בניגוד להערכה קודמת שלי", כותב ב"מעריב" פרופ' עוזי אבן, מומחה לנושא הגרעין, "הסורים בהחלט הפגינו התקדמות בנושא [...]. ההתבוננות בתצלומים מאפשרת הערכה כי מדובר היה בכור בעל יכולת של הפקת פלוטוניום עבור פצצה גרעינית אחת מדי שנתיים [...] לכור הזה לא היה שימוש אחר מלבד יצירת פצצה". דברים דומים הוא אומר גם לרונן ברגמן ב"ידיעות אחרונות". ובכל העיתונים מובאת גם תגובת נשיא סוריה, הממשיך לטעון כי התצלומים מזויפים. שגריר סוריה בוושינגטון מצוטט ב"מעריב": "הממשל הזה הוכיח שיש לו היסטוריה של סילוף וזיוף סיפורים בנוגע לנשק גרעיני".

ד"ר גבי אביטל, "מרצה באקדמיה לטיס של חיל האוויר והטכניון", כותב ב"מעריב" כי "הסיכון האסטרטגי הכרוך בוויתור על רמת-הגולן גדול מדי", וקורא ליישום נוסחה חדשה של "שלום תמורת שטחים", שלפיה את השלום אנחנו ניתן. ערן טיפנברון, עורך הזוועתון "24 דקות", כותב ב"ידיעות אחרונות" שכדי להתמודד עם סוריה גרעינית צריך להיפרד מרמת-הגולן.

משבר המזון

"גל התייקרויות" היא הכותרת של מוסף "עסקים" של "מעריב", המקבלת גם הפניה בשער העיתון: "העליות במחירי המזון מגיעות גם אלינו: רשתות השיווק צפויות להעלות מחירים כבר השבוע. הרשתות מדווחות: שטראוס-עלית, סוגת וסנפרוסט עידכנו מחירים. בין המוצרים שיתייקרו: אורז, קפה וירקות קפואים" (נורית קדוש). באותו עמוד מובא טור מה"וול סטריט ג'ורנל", הקורא לאגור מזון, וידיעה של "סוכנויות הידיעות", המדווחת על חשש לבצורת בארצות-הברית. בעמוד הבא מופיעה ידיעה המדווחת על פסימיות בבורסה על רקע משבר המזון העולמי.

ומה עם האורז? קדוש כותבת כי "נוכח ההתרחשויות בעולם יעלה מחיר האורז בעשרות אחוזים בחלק מהרשתות כבר הבוקר". ב"הארץ" נכתב כי מחיר האורז דווקא ירד, ב-1.7%, וכי ברשתות מזון שונות בארץ מגבילים מכירת אורז עד לשתי חבילות לקונה.

פלסטיני מחפש מזון בערימת אשפה ברחוב בעיר עזה (צילום: פלאש 90)

פלסטיני מחפש מזון בערימת אשפה ברחוב בעיר עזה (צילום: פלאש 90)

ואם אנחנו כבר בענייני מזון, יובל אלבשן כותב ב"מעריב" על פעולת המחאה של אריה ירושלמי, חרדי ירושלמי, שהתפשט בסניף טיב-טעם בבת-ים שמכר חמץ, כשעל חזהו כתוב "זה לא פומבי?". אלבשן מזכיר את התגובות השליליות הרבות שבהן התקבלה פעולת המחאה בתקשורת, וכותב נגדן: "ירושלמי עשה את הדבר הכי ראוי מבחינה דמוקרטית [...] במובנים רבים, מחאתו היא ניצחון הדמוקרטיה הישראלית. בא אדם חרדי ומקבל את חוקי המשחק הדמוקרטיים כדי לעורר דיון ציבורי".

אלימות

רצח משולש ברמלה. דניאל דבויקין, מאבטח, חשוד שרצח את סבתו, דודו ודודתו ביריות בשל ויכוח על דירה. השוטרים הגיעו למקום בעקבות קריאה של שכן, שנפצע מקליע תועה. צעיר בן 17 נדקר למוות בפתח מועדון בראשון-לציון. חסר בית נרצח ביפו, כנראה על-ידי חסרי בית אחרים, ובהם אחד שנמצא ליד הגופה כשהוא שיכור. אלימות גוררת אלימות ומביאה את אבי אשכנזי להתגעגע ב"מעריב" ל"כוח", "נחישות" ו"יד חזקה", וכמובן, לנוסחת הקסם: "כמו בניו-יורק". בסוף הטור הוא מסכם: "יד קשה, כמו בניו-יורק, ובדגש על מניעה".

שני חיילים התאבדו אתמול.

נפטר מפקד האקסודוס

יוסי הראל, מפקד האקסודוס ואיש מודיעין, נפטר אתמול. הראל פיקד על ארבע אוניות מעפילים, היה חבר פלוגות הים של הפלמ"ח, מפקד היחידה המבצעית באמ"ן (במסגרת זו היה קשור גם ל"עסק הביש" כ"קצין הג'נלטמן").

ב"ידיעות אחרונות" וב"הארץ" מגיעה הידיעה על כך לשער. "מותו של גיבור" היא הכותרת ב"ידיעות אחרונות". איתן הבר סופד לו.

ב"מעריב" מוקדשת לעניין כפולת עמודים: "כירושלמי הוא לא ידע לשחות. למרות זאת, הוא עבר לתל-אביב, הצטרף לפלי"ם, ונהג לשחות בכל בוקר מתל-אביב ליפו, כדי להתאמן. כזה היה יוסי, מוקדש למטרה", מספרת עליו נעמי יצהר ממוזיאון מחנה-המעפילים בעתלית.

ומי שניצל ממוות הוא הרב מרדכי אליהו, שבליל שבת לקה בהתקף לב ובצקת בריאות. בשבת בבוקר עבר ניתוח מעקפים. מוקד הידיעה על האירוע ב"מעריב" הוא העובדה שהפרמדיק שהגיע לביתו של הרב וכנראה הציל את חייו הוא ערבי (רוני מלול).

חדשות בידור

קיאנו ריבס התראיין לאיילה אור-אל במוסף "המגזין" של "מעריב", וענה על השאלה להיכן נעלם: "זה לא אותו דבר כמו בתחילת הקריירה שלי. היום אני לא מצטלם לסרט רק כי אני רוצה לשחק. אני בורר היטב את התפקידים שלי". וב"גלריה" מגלים לנו כי טום קרוז עתיד לשוב לספתה של אופרה וינפרי, שלוש שנים אחרי הביקור הזכור ההוא.

חדשות תקשורת

במוסף "עסקים" של "מעריב" מדווחים בשם סוכנויות הידיעות כי בעלי "ניו-יורק דיילי ניוז", מורטימר צוקרמן, הגיש הצעה לרכישת העיתון "ניוזדיי", העומדת על 580 מיליון דולר. הצעה זהה הגיש רופרט מרדוק, בעלי ה"ניו-יורק פוסט").

ג'ורג' בוש עדיין נשיא. בשבוע שעבר הקליט הנשיא דברים ששודרו בשעשועון טלוויזיה מצליח בארצות-הברית. לפי לי-אור אברבך ב"מעריב", הרייטינג של התוכנית ירד ב-27% מהממוצע.