ביום שישי האחרון (4.5.12) התייחס יאיר לפיד בטורו הקבוע במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" לעתירה שהגישו לבג"ץ עו"ד אסף אבן-חן ופורום המתמחים. אלו ניסו למנוע מלפיד להנחות כמדי שנה את טקס "שירים בכיכר" של יום הזיכרון, בשל הודעתו של לפיד על כניסתו לחיים הפוליטיים.

"בשבוע שעבר הוגש נגדי בג"ץ", כתב לפיד, וטעה: בג"ץ לא מגישים נגד אדם פרטי, אלא נגד רשויות שלטוניות, גופים ואנשים הממלאים תפקידים ציבוריים על-פי דין. במקרה שתוצאות העתירה יפגעו בזכויותיו של אדם פרטי, זה מצורף כמשיב לעתירה. העתירה המדוברת, בג"ץ 3149/12, הוגשה נגד עיריית תל-אביב, ראש העירייה, שר הביטחון, מועצת הרשות השנייה ומבקר המדינה. מתוך עקביות, טעה לפיד אפילו בתאריך: העתירה לא הוגשה "בשבוע שעבר", אלא ב-20.4.12, שבועיים בדיוק לפני מועד פרסום הטור של לפיד.

"24 שעות אחר-כך דחו כמובן שופטי בית-הדין העליון את הבג"ץ נגדי מכל וכל", ממשיך לפיד ומתאר את מה שקרה, כלומר, בדמיונו. מעבר לכך ששמו המדויק של המוסד המדובר הוא "בית-המשפט העליון" (וביתר דיוק: בית-המשפט העליון בשבתו כבית-המשפט הגבוה לצדק), העתירה לא נדחתה 24 שעות אחר הגשתה, אלא ב-23.4.12, שלושה ימים לאחר הגשתה, ומטעמים פרוצדורליים בלבד, בלי שהתקיים דיון בטענות שהועלו בה. אותו טעם פרוצדורלי, אגב, היה שהעותרים לא צירפו בזמן את כל המשיבים הנדרשים לעתירה, ביניהם אחד בשם יאיר לפיד. כלומר, אם אכן היה מוגש נגד לפיד בג"ץ בשבוע שעבר, ייתכן שהוא לא היה נדחה.

ויש עוד: "רוב האנשים אינם מכירים טוב מספיק את ההליך המשפטי ואינם יודעים שכל אדם, אם רק מתחשק לו, יכול להגיש בג"ץ נגד כל אדם ובכל עניין. הוא לא צריך להיות קשור לנושא, או צד בעניין, או אפילו לדעת בדיוק במה מדובר", קובע לפיד, שכותב על ההליך המשפטי על אף שהוא בפירוש משתייך לאותו רוב שאינו מכיר אותו מספיק: בספר הלימוד "אזרחות – האתגר: פרקי אזרחות לחטיבה העליונה, ידע עם ומדינה", מאת ניסן נוה, מוסבר: "החוק מסר לבית-המשפט הגבוה לצדק (בג"ץ) סמכויות נרחבות, שמטרתן לתת סעד משפטי לאדם או לגוף המבקש להתגונן מפני רשות כלשהי מרשויות השלטון – כאשר זאת פעלה שלא במסגרת סמכותה על-פי חוק. [...] פונה לבג"ץ אזרח שנפגע מפעולת רשות שלטונית או עותר המצביע על פגיעה באינטרס של קבוצה שהוא נמנה עליה".

תודה, אבי בן-דוד ויהונתן קלינגר.

נתקלתם בטעויות מעניינות בתקשורת? שלחו לינק וצילומסך (כך עושים זאת) לכתובת tikunim@kenans.net, וציינו אם ברצונכם לקבל קרדיט.