ג'ף בזוס אוחז בקינדל. מימין: גטי-אימג'ס, משמאל: "מעריב"

ג'ף בזוס אוחז בקינדל. מימין: גטי-אימג'ס, משמאל: "מעריב"

בשלהי 1999 הגיש דן ראדר, אז המגיש הבכיר של רשת הטלוויזיה האמריקאית CBS, את חגיגות השנה החדשה מטיימס סקוור. צופים ערנים הבחינו בשידור בשלטים שהציגו את הלוגו של CBS, אף שבמציאות הם שלטים של רשת NBC המתחרה. CBS החליפה את הלוגו של NBC באמצעות טכנולוגיה לשתילת תמונות בשידור חי, המשמשת בדרך כלל לסימון מהלכים וגבולות על גבי המגרש במשדרי ספורט.

בתקשורת האמריקאית נמתחה ביקורת על המהלך של CBS, אבל נשיא CBS Television, לזלי מונבס, הצהיר: "בכל פעם שלוגו של NBC יופיע ברשת שלנו, אנחנו נחסום אותו שוב". ראדר חלק עליו. בראיון ל"ניו-יורק טיימס" טען שהדבר היה "טעות" ואמר: "אין תירוץ לזה. לא הבנתי את ההשלכות האתיות האפשריות של זה, וזו היתה טעות מצדי". לדבריו, "לכל הפחות היינו צריכים ליידע את הצופים שלנו שאנחנו עושים זאת".

שש שנים אחר-כך סיים ראדר את הקריירה שלו ב-CBS, לא מעט בגלל פרשת Memogate, שבה חשף מזכרים ביקורתיים על שירותו של הנשיא ג'ורג' וו. בוש במשמר הלאומי חודשיים לפני בחירות 2004. קבוצת בלוגרים הובילה את חשיפת המסמכים כמפוקפקים עד מזויפים, הרשת חזרה בה מהסיפור וראדר נאלץ בסופו של דבר לפרוש, לאחר שלטענתו CBS הפכה אותו לשעיר לעזאזל בפרשה כדי לשמור על תדמיתה.

בחזרה לעיתונות בישראל: ב-26.6.09 פירסם רון מיברג במוסף "תרבות מעריב" שיר הלל לספר האלקטרוני קינדל של ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון. התמונה שליוותה את המאמר הציגה את מייסד אמזון ומנכ"לה ג'ף בזוס כשהוא עומד על במה ומניף קינדל שעליו מופיעה תמונתו שלו. התמונה נראתה לי חשודה. אמזון היא אמנם סיפור הצלחה מרשים, ושרדה בכבוד שתי בועות דוט.קום ומיתון אכזרי, אבל בזוס אינו מגלומן בסגנון סטיב ג'ובס, המשיח של אפל (ואפילו ג'ובס לא מניף מחשבי מק כשתמונתו מתנוססת על מסכיהם).

חיפוש בארכיון של גטי-אימג'ס העלה את התמונה המקורית, ואכן, לא בזוס מופיע שם על מסך הקינדל, אלא הסופר ג'יימס ג'ויס. גרפיקאי ב"מעריב" נטל את התמונה המקורית, מחק ממנה את ג'ויס והדביק במקומו תמונה של בזוס. מעשה כזה הופך את התמונה מצילום עיתונאי (ג'ף בזוס מציג קינדל במסיבת עיתונאים) לאיור (ג'ף בזוס, גיבור תרבות). איור כזה הוא לגיטימי. הסתרת העובדה שמדובר באיור היא בעייתית. כיתוב התמונה והקרדיט שלה ("ג'ף בזוס. טולסטוי לא ייעלב. צילום: גטי-אימג'ס") אינם מסגירים את העובדה הזאת ("עיבוד מחשב"). לדידו של הקורא הסביר של "מעריב", בזוס הוא מגלומן שמנופף בתמונתו בפני המעריצים.

עורך תרבות "מעריב", שי להב, אמר בתגובה: "אם זה עיבוד מחשב, אין ספק שצריך לכתוב, ולו בקטן, 'עיבוד מחשב', כדי שזה לא יעורר הטעיה. ואם זה לא נעשה, זה חבל. יכול להיות שהיתה פה התפלקות. זה ברור שכשעושים טיפול בכזאת רמה לצילום צריך לציין את זה. זה משנה את המשמעות שלו, זה לא ניואנס".

לדיון בנושא בבלוג "חדר 404" >>