משעות הצהריים היום (13.8.09) נחסמו כבישים מרכזיים במרכז הארץ וגרמו לפקקים ולעיכובים ניכרים בנסיעה. התקשורת העלתה את הפקקים על ראש שמחתה, אבל בגלל הוראות הצנזורה הצבאית לא סיפקה סיבה לכך, למעט הסיסמה העלומה "פעילות בטחונית חריגה".

אתר ה"ג'רוזלם פוסט" פירסם ידיעה וגנז אותה. החליף אותה הכיתוב "Article content not available", אולם כותרת עמוד הדפדפן המשיכה לספר כי "Police suspect soldier kidnapped near Ben Gurion". הקוריוז הזה הוא סמל למה שהולך והופך לקוריוז בעצמו: נסיונות הצנזורה לחסום מידע המופץ ברשת.

בעתות צנזורה וצווי איסור פרסום, גולשים מנוסים יודעים שהם עשויים למצוא את המידע באתרי תוכן כמו פורומים, בלוגים וטוויטרים. כמה מהגולשים באתרים הללו דיברו היום על שמועה על חטיפת חייל, כשהם מפירים, במודע או שלא ביודעין, את איסור הפרסום (אתר רוטר.נט, שמציית להוראות הצנזורה ומוחק פרסומים אסורים, הדגיש בפני גולשיו כי "בשל הוראות הצנזורה אין לפרסם ידיעות בעניין סיבות לעומסים").

גולשים אחרים, שכנראה הבינו שיש איסור פרסום מהצנזורה, נקטו תרגיל עיתונאי ותיק וציטטו מקורות זרים: סוכנויות הידיעות. בזמן שהעיתונות הישראלית נשכה שפתיים וצייתה להוראות הצנזורה, הסוכנויות פירסמו את הסיפור, ועוד עם אישור מדובר צה"ל לנכונות העובדות.

ב-AFP נכתב: "ישראל חוקרת חטיפה אפשרית של חייל. ירושלים – הרשויות בישראל אמרו ביום חמישי שהן חוקרות חטיפה אפשרית של חייל במרכז הארץ, שם המשטרה הציבה מחסומי דרכים. 'זה נמצא בחקירה', אמרה דוברת הצבא כשנשאלה על דיווחים תקשורתיים על חשש לחטיפת חייל ליד שדה התעופה הבינלאומי בן-גוריון".

סוכנות הידיעות הסינית שידרגה את הדוברת מדו"צ אל הכותרת: "דוברת: הצבא הישראלי חוקר חטיפה אפשרית של חייל". "צבא ההגנה לישראל (צה"ל) חוקר כעת דיווח שלפיו ייתכן כי חייל ישראלי נחטף, אמרה דוברת של צה"ל ביום חמישי". דיווח על החשד לחטיפה פורסם גם בסוכנות הידיעות Israel Today, הפועלת מירושלים, ולפי עדותה מספקת "פרספקטיבה תנ"כית ואובייקטיבית על חדשות מקומיות".

אבל את סטירת הלחי המצלצלת ביותר חטפו הצנזורה והתקשורת הישראלית מסוכנות הידיעות הפלסטינית מען (או "מעאן", שתי הצורות מופיעות באתר הרשמי). זו דיווחה על הסיפור בפירוט, ודאגה לגרסה עברית עילגת עבור מי שאינו שולט באנגלית:

"בית לחם – מען – לפי מקורות מען בתוך ישראל, חייל ישראלי התקשר למשפחה או לכוחות הביטחון והודיע להם במפורש כי הוא נחטף על ידי אלמונים. המשטרה הישראלית וכוחות הצבא הציבו עשרות מחסומים סביב נתב"ג ובאזור לטרון בכביש 443 במבואות פתח-תקוה יצרו פקק ענק. [...] במקביל, הגבירה כוחות הכיבוש את הפיקוח על התנועה בקו הירוק ובאזור מעלה אדומים. בהודעה שהגיעה למען בדואר האלקטרוני, ארגון לא מוכר בשם 'גי'ש אל קודס', 'צבא ירושלים', נטל אחריות על חטיפת החייל'. המוג'אהדין שלנו שבו חייל ציוני ליד נתב"ג ובעזרת השם חזרו בשלום עם השבוי ואנחנו מבטחים לפרסם את הפרטים בהקדם ובזמן המתאים, אמר הארגון בהודעה".

בשמונה בערב, אחרי שווידאה שכל הסוסים ברחו, פתחה הצנזורה את דלתות האורווה והתירה לפרסם את דבר האירוע.

לדיון בבלוג "חדר 404" >>