(הציטוטים מתוך תוכניות ששודרו בחודשים יולי־אוגוסט. שמות ושאר פרטים מזהים שונו, כדי למנוע פגיעה במי שכבר נפגעו)

ההאזנה ל"בייביסיטר", תוכניתו של "איציק הליצן", הזכירה לי את פרשת המטפלות המתעללות, אלו שאלימותן נחשפה באמצעות מצלמות נסתרות שהתקינו הורים חשדניים בבתיהם. כזכור, חשיפת הפרשה באמצעי התקשורת הביאה לגל היסטריה הורית ול"ציד מטפלות" באמצעים אלקטרוניים מתקדמים. אשר ל"איציק הליצן", הוא אמנם אינו שמרטף במובנה השגור של המלה, אך תוכניתו המשודרת בבוקרי שבת משמשת, בפועל (כמו האחיות המשוכללות מן הטלוויזיה), כמעסיק־טף.

הורים שילדיהם מרותקים לתוכנית ("המרתקת" היא רק אחד משלל סופרלטיבים שהתוכנית מרעיפה על עצמה) קונים להם שעה של שקט ויותר מזה; נראה כי בין המבוגרים הרבים המאזינים לתוכנית - עם ילדיהם ונכדיהם - שורר קונסנזוס בדבר היותה לא רק תוכנית בידור אלא גם "תוכנית חינוכית וערכית". "חינוכי" ו"ערכים" הינן, אכן, מלים שגורות בפיו של איציק הליצן, אלא שבינן לבין הטקסטים המושמעים בתוכנית פעורה תהום.

הערך המרכזי המונחל בתוכנית נמוכה וממוסחרת זו הוא ערכו העצמי של איציק הליצן (ושל המפרסמים המעניקים לו חסות). אמנם לא נעים לבקר אדם המתנדב כ"ליצן רפואי" במחלקות אונקולוגיות, אך ברי כי כמו הבנק "הטוב", המחלק לילדים ספרים כדי שיקראו־יצליחו, גם הליצן יודע כי "תרומה לקהילה" היא בראש ובראשונה תרומה לעסק שלך עצמך, לתדמיתו ולפרסומו.

לרגל יום הולדתה ה־11 של התוכנית הפופולרית, שנחגג לא מכבר בשידור וולגרי וקולני במיוחד, מצאתי לנכון להביא כאן, כמו שאומרים ברדיו, לקט מן הקולות שמן הראוי, לדעתי, שיעכרו את שלוותו של כל הורה המחזיק בילדים ובמכשיר רדיו.

1. מי אוהב את איציק יותר מאיציק

- בוקר טוב! אתם בתוכנית שלי! איציק הליצן! נשיקות! חיבוקים! ונגיד בוקר טוב ליובל הבן שאומר לי באינטרנט שהוא התגעגע אלי! יובל! איך זה לצייר לי ציור כל שבוע?
- כיף.
- גם לי. תודה תודה. חיבוק ונשיקה. ויש איתנו עוד ילד שרוצה לספר לכם משהו. שלום עומר!
- שלום איציק.
- איך הכרנו עומר?
- כשהייתי קטן פחדתי מליצנים בקניונים.
- ואיך הפחד עבר לך?
- בזכותך איציק!
- תודה חמוד.
- אני רוצה לברך את התוכנית המדהימה הזאת!
- אתה אוהב את איציק הליצן?
- ברור!

2. שירו של איציק הליצן (בכורה עולמית)

מי מצחיק את כולם - איציק הליצן!
אתמול החלקתי על בננה - איציק הליצן!
יש לי תיק עם הפתעות - איציק הליצן!
מספר המון בדיחות – איציק הליצן!

3. מתנות

- רוצה מתנות יובל!
- כן!
- אז אל תשכח! קודם כל שים לב במה אתה זוכה! ואחר־כך תצעק יש.
- יש!
- רגע. עוד לא. מוכן. היכון. עכ־שיו:
- אחד מנוי משפחתי מלא בקפה "בהפוגה" שער העיר בהרצליה!
- יש!
- עוד אתה מקבל הזמנה ל"צוציכיף"! מה אתה אומר?
- יש!
- תקבל גם הזמנה משפחתית ל"קפצובה".
- יש!
- תספורת מתנת מטורף! - יש! - מנוי ל"אצבעוני" - יש! מוזיאון חיל השריון בלטרון! – יש! קלטת "באלי בלון" מתנת "קוסמוס בע"מ" – יש! ספר לקוסמים! יש! מתנת "זמיר טריקים!" יש! רחוב האלון פינת טרומפלדור! אני הולך לשם לחנות חוזר אחרי ארבע שעות! גם את הספר היפה "שולה מכשפולה" ויש גם קלטת! יש! – ולהורים גם כן מגיע משהו! יום פינוק להורים מתנת "ספא פולג"! יש! קלטת "בלי פאניקה", עזרה ראשונה להורים – יש! לא שמעתי! – יש!
- יופי. כל הכבוד יובל!

4. אופק (הבת)

בוקר טוב לדניאל המדהימה שלנו, אסטרולוגית ונומרולוגית. טלפון: 03-667854
- בוקר טוב איציק ובוקר טוב לאלינור. מזל טלה, אופק שור. מאיפה את אלינור?
- רחוב עולי הגרדום 7.
- יופי. ואת, אני קוראת במכתבך, עברת לשם דירה ואת מאושרת. אני מאחלת לך שתמיד תהיי מאושרת. יש לך יכולת לפתור בעיות. זה גורם חשוב. גם בשור גם בטלה, וגם לקשתים! יש לך יכולת לפתור בעיות! יש לך אופי חזק. ולך, אופק הבת, לך יש הרבה תוכניות! עדיין לא החלטת בדיוק מה את רוצה. אבל הייתי רוצה שתשקיעי בשפות זרות וגם בכל מה ששייך ללימודים - את תלמדי בחו"ל יהיה דבר כזה, אני אומרת לך.

5. שכול וכל זה

- נמצאת עמנו לאה כהן־ישראלי, גם אם שכולה שאימצה את התוכנית, גם הוציאה ספרים בנושא השכול וכל זה...
- אני מברכת אותך איציק. המשך להעביר מסרים חינוכיים, תרבותיים, מותאמים לימי חול וגם לחגים. אני הקלטתי את התוכנית הנפלאה ומשמיעה אותה לילדים הבאים לבקר בספרייה העירונית שם אני עובדת כספרנית. אנו שרים את השירים ומאזינים למסרים החשובים.

6. אורחת מאמריקה

- לכבוד יום ההולדת של התוכנית נמצאת איתנו גם אחותי האהובה הלן שהגיעה בטיסה מיוחדת מיוסטון טקסס! את המתנה הכי טובה הלן!
- נכון מאוד! כבר אחת־עשרה שנה אני מאזינה ביוסטון טקסס, כמובן עם הילדים טרוי וטראבס! אני מעירה אותם באמצע הלילה לשמוע את התוכנית! אוהבים אותך מכל הלב בארצות־הברית איציק האח שאני תמיד מצפה לתת לו נשיקה וחיבוק!

7. עוגת־עוגה

וואו! איזו עוגה הגיעה לכאן מ"צוציכיף!" עוגה של איציק הליצן! תודה רבה ל"צוציכיף". מי שיגיע היום ל"צוציכיף" עם הילדים, עד שמונה ילדים ייכנסו חינם. המקום ממוזג.

8. שיעור מולדת

- שלום קורל! שמעתי שאת בנסיעה באוטו עם המשפחה... ספרי לנו לאן אתם נוסעים...
- לנחל פרת.
- איזה יופי? ואיפה זה נחל פרת?
- אבא! איפה זה נחל פרת?
- אבא אומר ליד יישוב שקוראים לו ענתות.
- יופי, יופי קורל, תבלו.

9. לא נמאס לך איציק?

- שלום! מזל טוב! שמי רות. אני מבוגרת ואני לא פוסחת על הדבר הזה. תודה רבה איציק! כל הכבוד לך! איך לא נמאס לך איציק. אחת־עשרה שנה...
- לא. לא נמאס לי. בכלל לא. הילדים לומדים ומפנימים את המסרים שלנו. בשבת הבאה נארח את יניב המגניב!

10. תודה ולהתראות

תודה לכם ילדים שאיתי כל שבת, ותודה מיוחדת למשפחת ישראל! בשבוע הבא תצטרפו שוב כי אתם זוכים באופנוע ים במתנה! עד שבעים וחמישה קילו מתנפח! תודה! להתראות! אני איציק הליצן איתכם ובשבילכם! שיהיה לכם המון אושר! המון שמחה! תכבדו זה את זה! תאהבו זה את זה! שמחה! אהבה! נשיקות! חדשות!

גיליון 69, ספטמבר 2007