היום (12.4.11) הקדיש המוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות" כתבה בת עמוד לדבר חשיפתם של מסמכי סוכנות החקירות הפדרלית (FBI) האמריקאית, שבהם דווח על "נחיתת חייזרים בכדור הארץ". על-פי הפרסום, באפריל 1949 טענו שוטר תנועה ושוטר במחנה צבאי ביוטה כי חזו ב"כלי טיס בצבע כסוף", שנראה מאוחר יותר כשהוא "מתפוצץ מעל ההרים בכדור אש גדול".

כתב "ידיעות אחרונות", בנימין טוביאס, פותח את הכתבה באזכור המתבקש של סדרת הטלוויזיה "תיקים באפלה" ("The X-files"), אך לאחר בדיחה מתחכמת על גורל הקריירות של גיבורי הסדרה (שעסקה בסוכני FBI החוקרים תופעות "על-טבעיות"), מקפיד טוביאס להדגיש כי "הפרט המעניין יותר סביב המסמך נוגע דווקא ליעד שאליו נשלח. מתברר כי במשרדי הבולשת ביוטה העבירו את הדיווח ועליו הכתובת 'בהול' ללא אחר מאשר ראש ה-FBI המיתולוגי, ג'יי אדגר הובר".

לפי טוביאס, זהו פרט מעניין משום ש"עכשיו ברור מעל לכל ספק כי גם הדרגים הבכירים ביותר ב-FBI היו מודעים לדיווחים על חייזרים שהגיעו לכדור הארץ וכי לא מדובר בתיאוריות קונספירציה של חובבי עב"מים הזויים".

הכתבה ב"ידיעות אחרונות" וצילום של יורי גגרין, האדם הראשון בחלל (נחלת הכלל)

הכתבה ב"ידיעות אחרונות" וצילום של יורי גגרין, האדם הראשון בחלל (נחלת הכלל)

בהמשך הכתבה מוזכר מסמך נוסף שנחשף לאחרונה, ולפיו "חוקר של חיל האוויר יידע סוכן FBI כי 'שלוש 'צלחות מעופפות' נמצאו בניו-מקסיקו", והכתב החרוץ מוסר שמסמך זה קשור ככל הנראה למקרה המפורסם של העיירה רוזוול בניו-מקסיקו, שבשנת 1947 היתה עדה להופעתם של כלי תעופה משונים שהתרסקו בקרבת מקום – אירוע המתואר בהרחבה יתרה בכתבה ב"ידיעות אחרונות".

לקראת סיכום הכתבה קובע טוביאס (שוב) כי המסמכים שנחשפו "מוכיחים דבר אחד: שהרשויות בארה"ב ניסו כנראה להסתיר את העובדה שעסקו שנים רבות ברצינות תהומית בדיווחים על התרסקויות מסתוריות שטרם הוסברו וספק אם יוסברו אי-פעם".

האומנם? ובכן, האמת היא שאין סיבה טובה להניח שהרשויות בארצות-הברית עסקו "ברצינות תהומית" בדיווחים על אותן התרסקויות. נכון שמדי פעם הופיעו (ודאי עוד מופיעים) מסמכים כגון אלה, ובהם עדויות של מי שטוענים שראו צלחות מעופפות וכיוצא בהן, אבל דיווחים אלו מעולם לא היו, ככל הידוע לנו, במוקד של התעניינות רצינית מצד "בכירים" ב-FBI. עובדה היא גם שה-FBI חושף את המסמכים הללו ללא שמץ של מבוכה, יחד עם מסמכים רבים אחרים העוסקים בנושאים רבים אחרים, משום שאף אחד מהם אינו מעיד על איזו התעסקות רצינית בנושא.

העובדה שכמה מהמסמכים הללו הגיעו גם אל שולחנו של ראש ה-FBI ("אגדי" או לא, מה זה משנה בעצם?) אינה מעידה על כך שהם נקראו ברצינות, או שהיתה להם השפעה כלשהי על פעילותה של הסוכנות. יש להניח שמספר עצום של מסמכים מסוגים שונים, מהם "בהולים" ומהם לא, הגיע אל שולחנם של ראשי ה-FBI במהלך השנים, וכי רובם, כמו מסמכי העב"מים המדוברים, לא עוררו התפעלות מיוחדת או עניין מיוחד. הממשל האמריקאי לא הקים מעולם זרוע שנועדה לעסוק בעב"מים או בנושא דומה, למגינת לבם של חובבי קונספירציות ברחבי העולם.

כמעט שאין צורך לומר גם שהמסמכים אינם מוכיחים כלל שמדובר ב"התרסקויות מסתוריות שטרם הוסברו וספק אם יוסברו אי-פעם": המקרה המוזר של רוזוול כבר הוסבר היטב בהזדמנויות רבות (מדובר בניסוי סודי שערך צבא ארצות-הברית, כפי שמציינת גם הכתבה ב"ידיעות", ושנועד לאתר ממרחק את קיומם של ניסויים סובייטיים בפצצות גרעיניות; הצבא האמריקאי הכחיש בתחילה את קיומו של הפרויקט וניסה לטשטש את עקבותיו בסיפור, ועל רקע זה צמחה תיאוריית הקונספירציה הפופולרית סביב רוזוול, שפירנסה ועוד תפרנס תוכניות טלוויזיה וסרטי קולנוע רבים).

אבל הרי מי שמתעקש לטעון מלכתחילה שמדובר בתופעות "מסתוריות" ממילא לא יקבל שום הסבר, ויהיה משכנע או אמין ככל שיהיה. עובדה: עשרות כלי תקשורת פירסמו אתמול ידיעה דומה לזו שפירסם היום "ידיעות אחרונות", בעקבות ידיעה של "הסאן" הבריטי (מקור מהימן במיוחד בנוגע לחייזרים, ובכלל). לא הפריע להם שהמסמך המדובר לא "נחשף" אלא היה גלוי לעין כל (והוצב לאחרונה בארכיון מקוון חדש של הסוכנות), או שאדגר הובר המפורסם הורה להתעלם מעדות החיילים ולהעביר אותה לטיפול הצבא.

בניגוד לקשקושים הנידונים (ברצינות תהומית) בכתבה ב"ידיעות אחרונות", העב"ם האמיתי שבו ניתן היה לדון היום הופיע לא בשנת 1947, אלא לפני 50 שנה בדיוק, בשנת 1961: ביום זה נצפה לראשונה (ככל הידוע לנו) כלי רכב חללי מחוץ לאטמוספירה של כדור הארץ, ובתוכו היה יצור תבוני שנשלח לשם כדי לתור את מרחבי החלל.

שמו של היצור היה יוּרי אלכסייביץ' גָגָרין, והציביליזציה ששלחה אותו חוגגת היום את שנת היובל לאחד ההישגים הטכנולוגיים הכבירים והמרשימים ביותר בתולדותיה. כלומר, חלק מהציביליזציה: חגיגות ה-50 לשיגור אדם לחלל עיניינו את עורכיו של "ידיעות אחרונות" פחות מסיפור בואו לארץ של כוכב הפופ ג'סטין ביבר (סיפור שכפולת עמודים שלמה הוקדשה לו).

ההתייחסות היחידה של "ידיעות אחרונות" ליום השנה העגול לאירוע ההיסטורי של האדם הראשון בחלל היתה ידיעה קטנה שהופיעה במדור הזוטות "מסביב לעולם", לצד כתבה שדיווחה על חתונתם של שני כלבים בבריטניה ומתחת לתמונתה של כוכבת הקולנוע דמי מור.

כותרתה הראשית של הידיעה היתה "ניקנק אותם" ובה צוטט טייס החלל הראשון בהיסטוריה כמי שזמן קצר טרם יציאתו למסע אמר: "הדבר הכי חשוב הוא שיהיה מספיק נקניק, כדי שילך עם הוודקה".