שבוע שלם עסקה תקשורת הספורט כמעט רק בדבר אחד: יזוז או לא יזוז? הכוונה למועד משחק גמר היורוליג, שעל-פי התכנון המקורי, היה אמור לחול בחלקו ביום הזיכרון לחללי צה"ל.

מכבי תל-אביב, שעלתה לפיינל-פור, עשויה להופיע גם בגמר. ב-1991, כשהיה עיתוי המשחק דומה ומכבי בחרה לקיים אותו בכל זאת, הוחלק העניין באלגנטיות מסדר היום הלאומי באדיבות כתבי חצר. אבל עכשיו, כשפרס ישראל מונח על הכף, ליו"ר שמעון מזרחי אסור היה למעוד שנית.

דקות אחדות לפני החלטתה של הנהלת היורוליג, פורסמה ב-ynet הכותרת שביטאה יותר מכל את השבוע הלאומי של מכבי תל-אביב: "עם ישראל יכול להיות רגוע". הבטחה של מזרחי, שהתגשמה שוב ושוב בכל מהדורות החדשות בשעה שלאחר מכן.

"הזיזו את השעון", צהל למחרת שער ספורט "ידיעות אחרונות". בידיעה עצמה אף התהדרו בתצלום השער שהתפרסם כמה ימים קודם לכן: "מסתמן – שעת הגמר תוקדם". כאילו שבאף מערכת של אתר או עיתון לא הוזכרה האפשרות הזו.

השטח שהקדישו כל כלי התקשורת לעניין טכני של הזזת שעת משחק היה חסר פרופורציה. המדינה מצאה את עצמה לפתע בסכנת הזזה שעה לאחור, בדיוק אחרי שעברה לשעון קיץ. סיקור ההצלחה הזכיר פרסומים על פיתוח טיל חדשני שמגדיר מחדש את עליונות ישראל באזור.

שביעות רצון זחוחה כזו אפשר היה למצוא, בין היתר, בטור של אבי רצון ב"מעריב", שקבע כי רק על הקדמת זמן המשחק מגיע לשמעון מזרחי פרס ישראל. היורוליג לא עשו טובה למכבי תל-אביב, קבע רצון, "אם כבר מכבי תל-אביב עשתה טובה ליורוליג, שבלעדי מכבי היו משתווים ליורוקאפ או ליול"ב-קאפ. ועדיין ההחלטה להקדים את משחק הגמר בגלל מכבי מקבעת את מעמדה כמועדון הכדורסל מס' 1 באירופה".

האומנם? במכבי עבדו קשה כדי שהנהלת היורוליג תתחשב בבקשתם החריגה. במשך כמה ימים חיזרו ראשיה על הפתחים ושידרו מצוקה. והנה, ברגע שבקשתם התקבלה לפנים משורת הדין, הציג זאת הפרשן בדיעבד של "מעריב" כניצחון של המועדון והיו"ר שלו. אפשר להתנחם בכך שסגנון מתנשא ומנופח כזה מזוהה מאוד עם הקבוצה של המדינה.

הכותרת באתר ynet

הכותרת באתר ynet

דווקא ב"ישראל היום", שם העלו מחדש ביום חמישי שעבר את סוגיית שעת המשחק וניגנו על המצפון הלאומי, אפשר היה למצוא ביום שאחרי ההחלטה טור מפוכח שכתב עמר לחמנוביץ': "[...] מכבי היא המרוויחה הגדולה. לא כי גמר היורוליג הוקדם לשעה שבה בספרד עדיין לא מקיצים מהסייסטה, אלא בגלל שהצליחה שוב, בתחכום רב, לשדר לאנשים רבים שהיא פרויקט לאומי ולא רק עסק מצליח".

בשנים האחרונות סבלה מכבי תל-אביב מפיחות זוחל במעמדה. זאת, בגלל קומץ עיתונאים ופרשנים עם אג'נדה שנעצו בה סיכות בכל הזדמנות וסירבו להכיר בה כקבוצה לאומית. מלחמת ההתשה הזו מסתיימת נכון להיום בכישלון של החבורה הזו.

השבוע הנוכחי קיבע מחדש את מעמדה של מכבי תל-אביב כפרה קדושה. העיתונות, כמעט כולה, התגייסה למענה, וקשה היה למצוא עיתונאים שלא השתתפו בפסטיבל השעון המגוחך. העיתונות כורה לעצמה בור בהתנהלות הזו, ההופכת את לקוחותיה לאוהדי מכבי בעל-כורחם. השעון של מכבי הוזז השבוע לאחור, אצל העיתונות הוא עצר מלכת.

עשרת הדיברות לזליגת תכנים

עד פסח אמורה מועצת הכבלים והלוויין לקבוע כמה תיקונים במפרט השידורים של ערוצי הספורט. כמו שמסתמן, לא צפויים שינויים דרמטיים, במיוחד כשערוץ ESPN חזר ללקוחות הוט יחד עם תוכני NBA והבייסבול.

הדו"ח השנתי של מועצת הכבלים ציין ירידה דרסטית בתלונות צופים על זליגת שידורים. הסיבה לכך היא המפרט שנקבע לפני כשנה וחצי, שעשה סוף לתופעה המכוערת שבה ערוצי הספורט עשו בלוח השידורים כרצונם, העבירו תכנים מערוצי בסיס לערוצי תשלום ושיחקו ברגשות הצופים.

"היום הצופה יודע בדיוק מה מגיע לו", אומר ל"העין השביעית" יו"ר המועצה ניצן חן. "אפשר להתווכח על כל מיני דברים, כמו תוכנית סיכום המחזור בכדורגל שנדדה לערוץ בתשלום, אבל במהות אין יותר זליגה. עד 2008 היתה מוטיבציה בעיקר מצד ערוץ הספורט להעביר תכנים מפה לשם, כי הרגולציה לא היתה מחייבת, אבל הסדרנו את הסוגיה הזו וקבענו את עשרת הדיברות. עכשיו יש רגולציה שאכפת לה, היא משקיעה וזה מוכיח את עצמו".

רוב התלונות שהגיעו למועצת הכבלים היו של חובבי הפורמולה 1, שהתארגנו ושלחו מכתבי מחאה על נדידת שידורי המירוצים לערוץ 5 פלוס לייב, וכן של אוהדי כדורגל שהתלוננו על משחקי הליגה הלאומית, שגם הם מצאו העונה את מקומם באותו ערוץ תשלום.

חן מספר כי מגיעות תלונות רבות על מחיריהם של ערוצי התשלום. אם עד לפני שלוש שנים נעו המחירים בצ'רלטון ובערוץ 5 פלוס לייב בין 30 שקל ל-50 שקל, כיום הם יכולים להגיע עד ל-100 שקל. מועצת הכבלים אינה אחראית על התעריפים, אבל היא מתכוונת לדרוש משר התקשורת להפעיל את סמכותו ולפקח על העניין.

התעוזה המחוצפת

אחד הקוראים כתב לי על תופעה חדשה בגזרה המסחרית של ערוץ הספורט: "מדובר בפרסומת שעולה כשאתה מבקש לצפות בשידור ישיר או בתקציר באתר. כאשר אתה לוחץ פליי, המסך כולו משחיר ועולה פרסומת של חברת מכונות גילוח שמחייבת אותך להתאים מעין פאזל כדי שתוכל להמשיך לצפות בשידור! לא התאמת? המסך נותר מושחר. אם לוחצים על כפתור 'המשך לשידור הישיר', מתקבלת הודעה 'נסה שוב'.

"אם אתה כבד ראייה, חסר קואורדינציה, או שסתם אין לך סבלנות למשחקים כאלה, דינך אחד: להיות מורחק ממשפחת אוהדי הספורט ולא לצפות במשחק. אני מבין שפרסומת היא סוג של תשלום עבור הזכות לצפות, אבל מאיפה התעוזה המחוצפת של ערוץ הספורט ואותה חברה לחוד לי חידות שאם איני יודע את התשובה עליהן, איני יכול לראות את המשחק?

"לי אין טלוויזיה, כך שהמחשב הוא פעמים רבות הכלי שלי לצפייה בספורט. החוצפה של ערוץ הספורט גורמת לי בראש וראשונה לא לרצות לקנות מוצרים מאותה חברה מפרסמת, וגם שולחת אותי לאתרי השידור האחרים, שם מאזנים בין הצורך לפרסם ולהתפרנס לבין חוויית הצפייה של המשתמש".

התיקונים

המאמן גיא עזורי, שהתפטר לפני שנה מהפועל באר-שבע, חזר אליה במפתיע בלי שאיש יידע על כך. כך לפי התצלום שלו, שכיכב השבוע בידיעה על הקבוצה ב-nrg.


ואם כבר nrg, באתר הציגו את הכתב החדש שלהם – קשר הפועל תל-אביב. 

לתגובות: yegerm9@walla.co.il