נשיא המדינה שמעון פרס, עם נחיתתו בברזיל (צילום: משה מילנר)

נשיא המדינה שמעון פרס, עם נחיתתו בברזיל (צילום: משה מילנר)

בעניין יישור ההדורים

לפני יומיים, עם צאתו של בנימין נתניהו לארה"ב, פירסמה גילי איזיקוביץ ב"הארץ" ידיעה קצרה על חוסר הנכונות של מערכות חדשות ישראליות לשגר שליח מיוחד שיתלווה לביקור. "במערכות החדשות הסבירו כי העדיפו לחסוך את הוצאות הנסיעה הכבדות הכרוכות בשיגור כתב לאור העדר דרמות צפויות בלוח הזמנים של ראש הממשלה", דיווחה איזיקוביץ. הבוקר, כשבעיתונים מתפרסמים סיכומי הפגישה בין נתניהו לנשיא ארה"ב ברק אובמה, שהתקיימה בשעה מאוחרת, ללא נוכחות צלמים, ולאחריה בוטלו תדרוכי העיתונאים המתוכננים, אפשר לבחון עד כמה היתה מוצדקת הבחירה של כל עיתון ועיתון.

"הפגישה והמבוכה" היא הכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות". מחרה מחזיקה אחרי הכותרת הראשית הביקורתית הכותרת בכפולה הפותחת של העיתון – "לחנך את נתניהו", המסכמת את המניע האמריקאי להתנהלות יוצאת הדופן סביב הפגישה. את הדיווח מספק שמעון שיפר, והוא נעשה, כך נראה, מישראל. הדבר אינו מונע משיפר לדווח על שיחות והתבטאויות וושינגטוניות. שיפר מצטט דו-שיח בין סנטור אמריקאי לשר הביטחון הישראלי, שעסק בפגישת נתניהו-אובמה, מביא דברים גם מפי יועצי נתניהו, שראוהו בתום הפגישה ("מתוח, השפתיים שלו היו קפוצות, ובעיקר – הוא כבר לא היה זחוח"), ומשלב בידיעה הערכות משלו: "ניתן להניח שאפילו את יועציו הקרובים ביותר לא שיתף נתניהו במה שנאמר בארבע עיניים בינו לבין אובמה", כותב שיפר. בהמשך הוא מוסיף: "זה לא יהיה ניחוש פרוע לשער שאובמה לא השמיע באוזני נתניהו רק דברים 'טובים וחיוביים'".

ב"הארץ" מדווחת על פגישת נתניהו-אובמה כתבת העיתון בארה"ב, נטשה מוזגוביה, ומציינת, בין היתר, כי נתניהו בא לפגישה "בוואן פשוט במקום רכב השרד שבו בדרך כלל מובאים מנהיגים לפגישה עם הנשיא". בידיעה מובאות גם הערכות חיוביות מפי מקורות מדיניים בישראל על תוכן הפגישה, וכן דיווח מפי "מקור בסביבת נתניהו" על הנאמר בה ("יש תחושה שנפתח מסלול חדש עם הנשיא"). נדמה כי על אלה לא אחראית מוזגוביה, שמוצבת בארה"ב, אלא ברק רביד, שאף הוא חתום על הידיעה ומדווח מישראל. ב"מעריב" מופיעה ידיעה קצרה ביותר, מאת מיה בנגל, שאף היא, כך נראה, דיווחה מישראל. אין בה פרטים יוצאי דופן (במרכז הדיווחים המדיניים של העיתון הבוקר ידיעה מאת בן כספית על חוק שעבר בקריאה טרומית בשבוע שעבר ונועד, אולי, לטרפד כל סיכוי להסדר שלום עתידי עם הפלסטינים).

"ישראל היום", עיתון הבית של בנימין נתניהו, הוא היחיד הבוקר שמתהדר בשורת קרדיט הכוללת את צירוף המלים "בפמליית רה"מ בוושינגטון". צירוף זה מופיע תחת שמו של שלמה צזנה, הכתב המדיני של העיתון. עד כמה נחוצה היתה התלוות צזנה לפמליית ראש הממשלה? מוקדם לדעת אילו תובנות עוד יצוצו בדיווחיו של צזנה על ראש ממשלת ישראל ויחסיו עם הנשיא האמריקאי בעתיד, אך על-פי הידיעה שמתפרסמת הבוקר, ההתלוות הצמודה לא יצרה ערך מוסף. הנאמנות לגרסת ראש הממשלה ולשכתו, כפי שהיא מובלטת בדיווח ובמסגורו, היתה יכולה להישמר גם אם צזנה היה נותר בישראל. הנוכחות בפמליית ראש הממשלה אולי הפכה את הנאמנות לגרסת ראש הממשלה למובנת יותר מאליה.

דיווחו של צזנה, תחת הכותרת "הדיווחים על אווירה רעה – מאוד לא מדויקים", קצר למדי, דומה מבחינת הציטוטים המופיעים בו לדיווחים בעיתונים האחרים, וחסר עדויות והתבטאויות הכלולות בידיעות האחרות. הדיווח מתרכז בנאמר בגלוי על-ידי ראש הממשלה, ונמנע מלהציג את הנלחש מאחורי הקלעים. המסגור של העיתון חיובי במידה יוצאת דופן. הכותרת הראשית, "נתניהו: 'זה היה ביקור משמעותי'", מלווה בכותרת משנה המציינת כי גם רם עמנואל, ראש מטה הנשיא, סיכם את הפגישה כ"טובה מאוד". פעם נוספת משמשים עמודי החדשות בעיתון פלטפורמה להעברת המסרים של לשכת ראש הממשלה, מגאפון של אגף הדוברות בה, ולא במה לבחינה ביקורתית של בעלי השררה.

במרכז מאמר פרשנות מאת דן מרגלית, המודפס מתחת לידיעה מאת צזנה, מודגש ומובלט המשפט: "לפי כל הסימנים, נתניהו הניח בפני אובמה הצעות שיאפשרו לחדש את המשא-ומתן", משפט המשתלב יפה עם המסרים שהעבירה אמש לשכת ראש הממשלה. במאמר עצמו, יש לציין, משפט זה מסתיים בקביעה "אך לשווא", ואחריו מופיע משפט נוסף: "המסקנה העולה משיחת נתניהו-אובמה היא שלא יושרו ההדורים". מרגלית הגיע למסקנה זו, נזכיר, מישראל. לא מפמליית ראש הממשלה בוושינגטון.

קרנבל בברזיליה

להבדיל מפמליית ראש הממשלה, שאינה כוללת עיתונאים רבים, פמליית נשיא המדינה שמעון פרס, העושה בימים אלה בדרום אמריקה, זוכה לפופולריות של ממש בקרב עיתוני הדפוס. חרף העלויות הכבדות הכרוכות בשיגור כתב לפמליית נציג מדינה העושה בחו"ל, הבוקר מופיעים שלושה דיווחים על מסעו של פרס לברזיל מאת כתבים המלווים אותו מקרוב.

ב"ידיעות אחרונות" מדווח איתמר אייכנר מברזיל. דיווחו (שלא עבר הגהה ראויה) מתפרש על פני עמוד שלם, ובמרכזו מידע מודיעיני שהעבירה ישראל לשר ההגנה הברזילאי ולפיו החיזבאללה פועל במדינה ועוסק בסחר יהלומים, סמים ונשק, כדי לממן פעולות טרור. הכותרת "עסקי היהלומים והטרור של נסראללה בברזיל".

אייכנר מדווח, להבדיל, גם על הנסיונות של ישראל לקדם עסקאות נשק בברזיל. על-פי דיווחו, צורפו מנכ"ל התעשייה האווירית, מנכ"ל אלביט ונציג רפא"ל לפגישה בין פרס לשר ההגנה הברזילאי. "צבא ברזיל עובר בימים אלה מודרניזציה, והתעשיות הבטחוניות של ישראל רוצות להשתלב בתהליך הזה", מסביר אייכנר, בלי להשוות בשום אופן בין עסקאות הנשק הישראלית לסחר הנשק של חיזבאללה.

ב"ישראל היום" מופיעים שני דיווחים, האחד ארוך והאחר קצרצר, מאת מתי טוכפלד, שליח העיתון בפמליית הנשיא. במרכז הידיעה הארוכה נאומו של פרס בבית-הנבחרים הברזילאי. במרכז הידיעה הקצרה – חתימה צפויה של ישראל וברזיל על הסכם הסגרה.

אריק בנדר, כתב "מעריב", מספק את הדיווח הקצר ביותר (59 מלה בלבד). בעמ' 16 מופיעים שני תצלומים שסיפקה לשכת העיתונות הממשלתית [משה מילנר] תחת הכותרת "פרס בברזיל", ולצדם כיתוב קצר מאת בנדר על נאומו של הנשיא בבית-הנבחרים הברזילאי על כדורגל וקרנבל (הערה לחובבי תיקונים: הנשיא שילב משפט בפורטוגזית, לא בפורטוגלית, כפי שנכתב ב"מעריב"). האם עיתון במצב כלכלי רעוע כ"מעריב" יכול להרשות לעצמו את הוצאות הנסיעה הכבדות הכרוכות בשיגור כתב עבור כיתוב תצלום? מתברר שכן.

כאן גרים בכיף

בימים האחרונים הפכו כמה מעמודי החדשות בעיתונים לשלוחות של מדורי הנדל"ן. רכישות דירות ואפילו גישושים ראשוניים באשר למעבר דירה הפכו לידיעות. המשותף לדיווחים אלה – הדייר העתיד לשנות את מקום מגוריו הוא חבר ברשימת העבריינים המוכרים למשטרה (ולציבור), ובסביבה שאליה הוא מבקש לעבור חוששים מהשלכות כניסתו.

הבוקר מוארת אופנת דיווחי הנדל"ן של העבריינים באור חדש. ב"ידיעות אחרונות" מתפרסם תצלום של בניין ולצדו הכיתוב הבא: "תיקון – בעקבות הפרסום אתמול, 'הפושע קופץ לאילת', יש להבהיר שהדירה בצילום אינה הדירה באילת שבה יגור מיכאל מור. אנו מתנצלים בפני הדייר הגר בבית".

אתמול, יש לציין, סומנה אחת הדירות הנראות בתצלום בעיגול, והכיתוב קרא: "זה יהיה ביתי: הדירה של מור באילת (בעיגול)". הקרדיט לתצלום ניתן ליאיר שגיא, שהיה אחד החתומים גם על נוסח הכתבה שהופיעה ב"ידיעות אחרונות". בכיתוב נאמר כי "הדירה שבה הוא אמור לגור היא דירת קרקע ברח' עין-בוקק 8 בשכונת שחמון היוקרתית". בתצלום הנלווה אליה סומנה בעיגול דירה בקומה הראשונה.

העולם אינו שטוח, הוא שטחי

מדור חדשות החוץ של "ידיעות אחרונות" מציג סדר עדיפויות של צהובון נחות, המזלזל באינטליגנציה של קוראיו ומניח כי הם אינם מסוגלים להתעניין באירוע כלשהו, המתרחש מחוץ לישראל, אלא אם כן הוא חסר חשיבות.

במרכז המדור ידיעה ארוכה יחסית [סוכנויות הידיעות] על נער קנדי ששרד שני לילות על גוש קרח, תוך מאבק עם דובת קוטב. עוד שתי ידיעות במדור מופיעות בפורמט נרחב יחסית – צעיר בן 21 שגרף 8.5 מיליון דולר בטורניר פוקר, וידיעה מדינית – מכתב שכתב ראש ממשלת בריטניה לאם שכולה, ובו טעה באיות שמו של בנה שנהרג באפגניסטן. בשולי המדור ידיעה קצרצרה על אירוע בעל פוטנציאל להשלכות של ממש בזירה הבינלאומית – עימות ימי בין ספינות של דרום-קוריאה וצפון-קוריאה.

ב"מעריב", אגב, לא מופיע הבוקר מדור חדשות חוץ מסודר. תחת זאת מוקדשת הכפולה המרכזית לסיפורים שונים מהעולם. דיווח על הנער הקנדי ומאבקו בדובת הקוטב תופס שני שלישים מהכפולה המרכזית. הסיפורים האחרים: האפיפיור מוציא דיסק זמירות, ואשה יפנית שרצחה כמה מבני זוגה.

ענייני תקשורת

אופיר בר-זהר מדווחת ב"דה-מרקר" על אפשרות שרשות השידור תממן חלק מפעילות ערוץ 1 באמצעות תקציבי החדשות המקומיות שמעבירות לה החברות הוט ויס.

חני יודל מדווחת במוסף "עסקים" של "מעריב" כי בחלוף למעלה מחודשיים מהמועד שבו היתה מועצת הרשות השנייה אמורה לפנות את מקומה למועצה חדשה, אושרו רק ארבעה מ-15 מועמדים למועצה החדשה.

במדורו ב"ישראל היום" כותב מרדכי גילת כי ראש עיריית דימונה השתמש בכספים שנועדו לממן הטסת ילדים ממשפחות מעוטות יכולות לטורניר כדורגל בספרד – למימון נסיעה לספרד של עיתונאי מקומי, המקורב לו, יחד עם בנו הצעיר.

אתמול נחשף כי כמה ממסקנות הבדיקה שערך מבקר המדינה על התנהלות חברת החשמל כוללות ביקורת על השימוש שעשתה החברה בשכירת טוקבקיסטים. הבוקר מעלה שאול אמסטרדמסקי ב"כלכליסט" את האפשרות כי מבקר המדינה נדרש לסוגיה זו משום שכמה מההערות הפוגעניות בטוקבקים כוונו אליו אישית.

גילי איזיקוביץ מדווחת ב"הארץ" כי חברת קשת מחקה עתירה לבג"ץ נגד החלטה לקנוס אותה בדקות פרסום בעקבות הערות של שי גולדשטיין ודרור רפאל במהלך שידור טקס "אנשי השנה" בשנת 2005. ההערות נגעו לשרת החינוך דאז, לימור לבנת. העתירה נמחקה, מדווחת איזיקוביץ, בעקבות הסכם פשרה בין הזכיינית לרשות השנייה – במקום קנס של שלוש דקות פרסומות, דקה וחצי בלבד.

עוזי פלד מתראיין לאיתי גודר במגזין "רייטינג" ומדבר על האפשרות שחברת טלעד תתמודד על המכרז החדש לערוץ 10. "ערוץ 10 יהפוך לרלבנטי מבחינת טלעד רק אם תתקיים בו היתכנות כלכלית", אומר פלד, ומסביר כי כוונתו לצמצום העברת תשלומים של הזכיין למועצת הרשות השנייה והפחתת מידת התערבות הרגולטור בשידורים.

איציק סבן מדווח ב"ישראל היום" כי למחלקת הדוברות של משטרת ישראל הצטרפה, לראשונה, דוברת ערבייה.

במוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות" משוחח יונתן גור עם תומס פרידמן, בעל טור ב"ניו-יורק טיימס".

נועה פרג חשפה אתמול ב"גלובס" מכתב ששלח מנכ"ל ynet, אבי בן-טל, לחברת TNS טלסקר, המפעילה את סקר TIM למדידת חשיפה של אתרי אינטרנט. בן-טל מחה במכתב על אי-הדיוק של הסקר, ככל הנראה לקראת פרסום נתונים על ירידה בחשיפה לאתרו. באתר 140 מזכירה מעיין כהן כי המנכ"ל לא התרעם על אי-הדיוק בחודש שעבר, כשהסקר הציג עלייה חריגה בחשיפה לאתר ynet.

בשער "מעריב" הבוקר הפניה לכתבה שתתפרסם במוסף "סופשבוע". בשער האחורי של העיתון הפניה לכתבה שתתפרסם במוסף "תרבות" ביום שישי.