"קוטל החיידקים מרחובות בדרך לקוקה-קולה", בישרה אתמול הכותרת הראשית של "כלכליסט". הכתב גולן חזני חשף בידיעה בלעדית את הסיבה לעליית המניה של חברת הביוטק ח.מר-תעשיות בעשרות אחוזים בשבועות האחרונים: חברת סטארט-אפ בשם אופלון, שבבעלות חלקית של חברת ח.מר, פיתחה מוצר המחסל חיידקים ומסוגל להאריך חיי מזון ומשקאות.

לאחרונה, כך דווח בדו"חות של ח.מר לבורסה, נערך ניסוי במוצר מול חברה גדולה לייצור משקאות. חזני חשף אתמול כי מדובר בחברת קוקה-קולה, והפנה את תשומת לב הקוראים לכך שבעקבות הצלחת הניסוי עשוי להיחתם הסכם פיתוח בין החברה לענקית המשקאות העולמית.

הכותרת הראשית ב"כלכליסט" הובילה בתוך יום אחד לזינוק במחזור העסקאות של מניית ח.מר-תעשיות, ממחזור ממוצע של כ-2.5 מיליון שקל למחזור של למעלה מ-13 מיליון שקל, ולעלייה נוספת בערכה של המניה בשיעור של למעלה מ-7%. זהו כמובן מידע רלבנטי למשקיעים. להבדיל מקמפיינים שהעיתונים הכלכליים נוהגים להבליט, במקרה הזה מדובר במידע טכני שדיווח על אודותיו הוא התפקיד הבסיסי של מדורי שוק ההון בעיתונות הכלכלית.

אך לא כל קוראי העיתונים והאתרים הכלכליים יכלו ללמוד על התמורה במניית החברה. באתרי "גלובס" ו"דה-מרקר" לא דווח אתמול לאורך כל יום המסחר על הזינוק במניה או על הניסוי המוצלח מול חברת קוקה-קולה. אפילו במדורי סיכום יום המסחר בבורסה לא הוזכרה מניית מר, לא ב"דה-מרקר" ולא בעיתון "גלובס", וזאת להבדיל מ"כלכליסט", שכמובן החמיא לעצמו על החשיפה, ומאתר "ביזפורטל", שציין את דבר עליית המניה באופן ענייני.

חברות אחרות דווקא זכו לתשומת לב. לחברת מיקרומדיק, למשל, הוקדשה ידיעה ב"גלובס" בעקבות זינוק של 5% בערכה. במדור "אחת העם" של "גלובס", מדור המציע "זרקור על המניה הקטנה שעשתה את היום", נכתב על מניית פרוקוגניה, שעלתה בכמעט 20%.

גם בגליונות עיתון "גלובס" שחולק אמש למנויים ניכרה התעלמות גמורה ממניית ח.מר-תעשיות, מהמוצר של אופלון, וכמובן גם מהחשיפה של "כלכליסט". נראה שהמוצר של ח.מר מסוגל לחסל לא רק חיידקים, אלא גם ידיעות עיתונאיות. עורכי "דה-מרקר", לעומת זאת, החליטו לא להתעלם מהחדשה, ופירסמו הבוקר על פני עמוד שלם כתבה מאת יורם גביזון על חברת הסטארט-אפ אופלון והמוצר החדשני שפיתחה, תוך הדגשת הזינוק שחל אתמול במחזור מניית ח.מר, אך בלי להזכיר את תרומת "כלכליסט" לעניין.

אולי הגיע הזמן להפריד את לוחות הבורסה בישראל לשלושה פרסומים נפרדים, אחד לכל עיתון. כך לפחות יידעו המשקיעים כי כל המידע הרלבנטי להם מוגש ללא התחשבנויות על קרדיט המתחרים.