(צילום: Annetta – so busy right now @_@, רשיון cc-by-nc)

(צילום: Annetta – so busy right now @_@, רשיון cc-by-nc)

עובדי "מעריב" זכו להפתעה יוצאת מגדר הרגיל בתלוש המשכורת האחרון שקיבלו לידם – תלוש נוסף ובו בונוס על סך 1,500 שקל. כל עובד שכיר היה שמח לקבל תוספת חד-פעמית למשכורתו, ובמיוחד עובד המועסק בחברה שהיתה נתונה בקשיים כלכליים בשנים האחרונות וחש על בשרו כמה סבבי קיצוצים.

מן הסתם היו בין עובדי "מעריב" כאלה שקישרו למשך כמה שברירי שנייה בין תוספת השכר החריגה ובין ההצהרות על העתיד הוורוד הצפוי לעיתון, לאור צירופו החגיגי של איש העסקים זקי רכיב למה שכונה בעיתון "משפחת מעריב".

האופטימיות שרדה עד שהעובדים קראו את התלוש כולו והתברר להם כי אף שהוא נראה אמיתי לחלוטין ואף הודפס על הנייר המיועד לתלושי משכורת, מדובר בתלוש פיקטיבי, שאינו אלא זרז לפעולה מצדם. כמו שטר מזויף של עשרים שקלים המפוזר על מדרכות העיר כדי לגרות עוברים ושבים להתכופף ולהרימו, ורק אז יגלו שמדובר בפרסומת למוצר מסחרי.

"חברים שלומות", כתבה מנכ"לית "מעריב" אוה מדז'יבוז' במייל שהופץ אתמול לכלל עובדי החברה. "אני מניחה שרובכם כבר קיבלתם את תלושי השכר לחודש מאי, והופתעתם לגלות תלוש נוסף, על סך 1,500 ש"ח. אז קודם כל בואו נירגע, בשלב הזה מדובר רק בתלושים (פיקטייבים), אבל הם בהחלט יכולים להפוך לצ'ק אמיתי שיכול להיות של כל אחד מכם!".

מדז'יבוז' ממשיכה במכתבה בהכרזה על השקת מבצע "חבר מביא חבר", שנועד לצרף עובדים לחטיבת המנויים של הקבוצה. "העיקרון פשוט", היא כותבת. "על כל חבר אשר תביאו לחטיבה, ואשר יעבוד כאן במשך חודשיים לפחות, תקבלו מענק של 1,500 ש"ח ברוטו!".

בהמשך מוזמנים העובדים לסיורים במחלקת המנויים, "בהם תוכלו לשמוע על הפעילות היומיומית של אנשי המנויים; תוכלו לספוג את האווירה השמחה והמשפחתית השורה במחלקה ותוכלו להמליץ על מקום עבודה נעים ושמח, וכמובן – להשתייך למשפחת מעריב!

"וחוץ מזה", ממשיכה המנכ"ל, "אנחנו מכריזים על מבצע בתוך מבצע: המחלקה שתביא לנו את מספר העובדים הגדול ביותר, תסדר לעצמה מתנה מפנקת, במיוחד לקראת הקיץ – מקרר משרדי מצוין! אז קדימה – רתמו את שאר חברי המחלקה וסדרו לעצמכם פרס מחלקתי, בנוסף להערצת בית מעריב כולו :)".

נראה כי המהלך של מנכ"ל "מעריב" נועד להשיג שתי מטרות. ראשית, חיסכון כספי. במקום לפנות לחברה להשמת כוח אדם, הדורשת תשלום גבוה עבור שירותיה, נהפכים מאות שכירי "מעריב" לעובדי השמה מרצונם, ומקבלים שכר עבור עבודה זו רק במקרה של גיוס מוצלח.

שנית, ההנהלה מבקשת להשתקף כנדיבה, בכך שהיא מאפשרת לעובדי החברה להשתכר מעט יותר אם יתאמצו. אולי אף יהיה מישהו מבין העובדים שיחשוב כי התחרות הפנימית הופכת את מקום העבודה ל"כיפי" יותר. לשם כך יהיה עליו לשכוח כי התחרות הושקה באמצעות בדיחה על חשבונו.