העיתונאי אלי אושרוב, ששהה על הסירה "איירין" שניסתה להגיע לעזה, הוזמן להיות נוכח בחיפוש שיקיימו מחר חוקרי משטרת ישראל בחפצים שנלקחו ממנו בעת השתלטות כוחות צה"ל על הסירה. המשטרה החרימה מאושרוב טלפון נייד, מצלמה וקלטות עם חומר הגלם שצילם במהלך ההפלגה במטרה להכין כתבה לערוץ 10.

לפני כשבועיים הגישה עו"ד סמדר בן-נתן, המייצגת את נוסעי הסירה, בקשה דחופה למשטרת אשדוד להימנע מחיפוש בחפצי אושרוב שנתפסו והוחרמו על סיפון ה"איירין", מחשש לפגיעה בחיסיון העיתונאי וחשיפת מקורות. "החיסיון שבין העיתונאי למקור המידע הוא חסיון מוכר משפטית המבטיח לא רק זכות בסיסית של המקור להישאר אנונימי, אלא גם אינטרס ציבורי ראשון במעלה", כתבה בן-נתן בבקשתה לחוקרי משטרת אשדוד.

"הפרקטיקה המקובלת היא כי מסמכים או חפצים שיש לגביהם טענת חסיון ימסרו לבית המשפט על מנת לבדוק באיזה חלקים בהם נחוץ לבצע חיפוש והאם קיים חסיון לגבי חלקים אלו". בשל כך ביקשה כי "לא יעשה כל חיפוש במכשיר הסלולרי וביתר החפצים של מרשי שלא בנוכחותו ולחלופין במסגרת הליך שיפוטי".

בשבוע שעבר התקבלה במשרדי עו"ד בן-נתן תגובה ממשטרת אשדוד. קצין החקירות בתחנה הבדיל בין היחס לחפצי אושרוב ובין היחס לחפצי יתר הנוסעים. בעוד חפצי יתר הנוסעים עברו ועוברים חיפוש כחלק מחקירת המשטרה, נאמר על ידי המשטרה, חפציו של אושרוב לא עוברים חיפוש. במידה והמשטרה תרצה לחפש בחפציו, כך הובטח לטענת עורכי דינו של אושרוב, היא תפנה לבית המשפט בבקשה לקבל צו חיפוש ובאי כוחו של העיתונאי יוזמנו לדיון.

בפועל, המשטרה פנתה לבית משפט השלום באשקלון לקבלת צו חיפוש בלא הזמנת באי כוחו של אושרוב. החוקר ערן צמיר ביקש לקבל אישור לחפש ב"פלאפון, 4 קלטות מיני די.וי, מצלמה דיגיטלית, מכשיר אוגר מידע דיגיטלי, כל מסמך או חפץ הדרושים לחקירה לרבות מחשב, דבר המגלם חומר מחשב וכן חומר מחשב ו/או מחשב של מוסד הנמצא במקום, וכן חדירה נמשכת לחומר מחשב ולדבר המגלם חומר מחשב לצורך בדיקה ו/או הפקת פלטים של מסמכים וחומרים הקשורים לחקירה". בתחתית הדף נכתב בכתב יד "החומר האמור נתפס זה מכבר אך נדרש צו לצורך עיון בו. לא הופנתה אלינו כל בקשה / החלטה שיעודה למנוע עיון באמור".

השופטת אורית חדד הוציאה צו חיפוש גורף בנוסח שהועתק מילה במילה מבקשת המשטרה. בעקבות קבלת הצו הוזמן אושרוב להגיע מחר בבוקר לתחנת המשטרה באשדוד כדי להיות נוכח בעת החיפוש בחפציו. יתכן כי כבר בתום החיפוש יקבל אושרוב לידיו חלק ואולי אף את כל החפצים שנלקחו ממנו.

מדוברות המחוז הדרומי במשטרת ישראל נמסר כי מעולם לא הובטח לבאי כוחו של אושרוב כי יוזמנו לדיון בבית המשפט, אלא כי הוא יוכל להיות נוכח בעת החיפוש.

עדכון, 21.10: לדברי אושרוב, עם בואו לתחנת המשטרה באשדוד נודע לו כי הטלפון הנייד שלו, וטלפון נייד של נוסע נוסף שהיה ברשותו בעת השתלטות כוחות צה"ל על הסירה, אינם נמצאים יחד עם יתר החפצים המוחרמים וכלל לא ברור היכן הם.

נוסף על כך, התברר לו כי למעשה הוזמן להיות נוכח בהליך של העברת חומר הגלם מהקלטות שצילם למחשבי המשטרה. הצפייה והבחינה של חומר הגלם יתקיימו במועד אחר, שטרם נקבע. נאמר לו כי יוזמן להיות נוכח גם בהליך זה.