מודעה ב"במחנה", 11.3.11

מודעה ב"במחנה", 11.3.11

עיתון "במחנה" מעודד חיילים לתייג את עצמם בתמונות בפייסבוק. הדבר עשוי לחשוף מידע רגיש על החיילים, ועומד לכאורה בניגוד להוראות בטחון מידע של הצבא.

בסוף השנה שעברה נחשף ב"העין השביעית" אתר אינטרנט שהציג שמות, תצלומים ופרטים אישיים של 200 חיילים וקצינים בצה"ל, מהרמטכ"ל ועד לסמלים, שהשתתפו במבצע עופרת-יצוקה, והאשים אותם בפשעי מלחמה. בעקבות פרסום פרטי המידע וההנחה שחלק גדול ממנו נאסף בפייסבוק, הוציאה חטיבת המבצעים איגרת שהזהירה חיילים מפני הסכנות האורבות לבטחון המידע ברשתות חברתיות.

לפי דיווח על האיגרת שפורסם בדצמבר באתר צה"ל: "בחטיבת המבצעים מזהירים אפוא את החיילים שלא להציג את תמונתם על רקע סימן המזהה את היחידה, זאת מפני שבנקל ניתן יהיה לאתר את כתובתם האישית ולהטריד את החיילים בביתם". עוד נכתב שם כי "אסור לפרסם את העיסוק הצבאי ברשתות החברתיות ויש להימנע מכל פרסום תמונות מהשירות הצבאי, בדגש על תמונות המתארות באופן ברור את העיסוק הספציפי של החייל".

מודעה עצמית שמתפרסמת בגיליון החדש (11.3.11) של "במחנה" קוראת לחיילים לתייג את עצמם בתמונות שצולמו על-ידי צלמי העיתון, ואשר מתפרסמות בדף הפייסבוק הרשמי שלו. המודעה מציגה תצלום של חיילים וקצינים בפייסבוק, כשכמה מהם מתויגים ושמותיהם מוצגים לצד תמונותיהם. כשחייל מתייג את תמונתו בפייסבוק, היא מקושרת לפרופיל שלו באתר הרשת החברתית, ושם יכול מי שמעוניין בכך לאסוף עליו מידע נוסף, כמו אזור מגורים, פרטי בני משפחה וחברים, תבניות התנהגות ובילוי ועוד.

באותו גיליון של "במחנה" מתפרסמת גם מודעה מטעם המערך לבטחון המידע: "חייל, חיילת! פוטוגניים?", נכתב שם, "אל תתפתו להעלות תמונות מסווגות לרשת החברתית. בדקו כל מידע המצוי בדף האישי והציבורי שלכם, ומחקו תמונות ופרטים שיש בהם כדי לסכן את עצמכם, את הפעילות המבצעית או את בטחון המדינה".

"עמוד הפייסבוק של 'במחנה' הוא עמוד שבו כל התכנים עוברים אישור בטחון מידע, ובתוך כך כמובן גם התצלומים, ולכן הנזק הפוטנציאלי בתיוג חיילים את עצמם באותם מוקדי פעילות הוא נמוך, כי אלה לא פעילויות רגישות, בדרך כלל לא פעילות מבצעית. מצד שני, החיילים מרוויחים רווח של חיזוק גאוות היחידה, מעבירים את התמונות האלה למשפחות, לחברים", אומר עורך "במחנה", רס"ן יוני שנפלד, בתגובה לפניית "העין השביעית".

"כעיתון שמבין שהעיתונות הכתובה דועכת ומחפש את דרך הביטוי האינטרנטית, וכמו כל יתר העיתונים, גם לנו יש עמוד פייסבוק", מוסיף שנפלד. "צריך למצוא את הדרכים בתוך המגבלות הצבאיות, עם הרבה חשיבות לבטחון מידע, להביא לידי ביטוי את חיילי צה"ל. זה נעשה בתצלומים שעברו אישור בטחון מידע, כמובן", הוא מדגיש.