כמה עיתונאים נהרגו ביום חמישי האחרון בניגריה, בשני פיגועי טרור שכוונו נגד עיתון הנחשב לתומך בממשלה הנוכחית, בראשותו של הנשיא גודלאק ג'ונתן ממפלגת העם הדמוקרטית (PDP). ארגון מוסלמי, בוקו-האראם (Boko Haram, "חרם על חינוך מערבי"), לקח אחריות לפיגועים. הארגון, שמטרתו היא החלת חוקי השריעה על צפון ניגריה, המוסלמי ברובו, מוביל את העימותים החריפים בין מוסלמים לנוצרים במדינה.

גם ארבעה ימים לאחר הפיגועים, שכוונו נגד משרדי העיתון "היום הזה", מהמשפיעים בעיתוני ניגריה, מספר הנפגעים הסופי אינו ידוע ועומד על בין שבעה לעשרה הרוגים וכמה עשרות פצועים. לא ברור כמה מבין ההרוגים והפצועים הם עיתונאים. פיצוץ אחד אירע במשרדי העיתון בבירה אבוג'ה, ופיצוץ נוסף אירע ליד משרדים שהעיתון חולק עם כלי תקשורת אחרים (ה"סאן", "מומנט" ו"טריביון") בעיר קאדונה שבצפון המדינה. לפי הדיווחים, בקאדונה אירע באותו יום פיגוע נוסף, שמטרתו אינה ברורה.

משרדי העיתון "היום הזה" באבוג'ה, ניגריה, מיד לאחר שנפגעו בפיגוע תופת, 26.4.12 (צילום מסך, אתרי חדשות)

משרדי העיתון "היום הזה" באבוג'ה, ניגריה, מיד לאחר שנפגעו בפיגוע תופת, 26.4.12 (צילום מסך, אתרי חדשות)

על-פי הוועדה להגנת עיתונאים (CPJ), מחבל מתאבד הסיע ג'יפ ממולכד אל משרדי "היום הזה" באבוג'ה. בפיצוץ נהרגו חמישה, ובהם שני מאבטחי הבניין. חמישה עובדים נוספים של העיתון נפצעו. מספר הנפגעים היה יחסית נמוך משום שרוב העיתונאים היו מחוץ לבניין לצורכי עבודתם. עד לתקרית מוסר גרסה אחרת, שלפיה המחבל המתאבד נכנס אל הבניין ברגל, בתואנה שהוא מעוניין לרכוש מודעה בעיתון. לפי עדות זו, המחבל נכנס מן הכניסה האחורית, מאחר שהכניסה הקדמית נחסמה לזרים בעקבות איומים על העיתון. ישראל איוובגו, מנכ"ל קבוצת התקשורת המוציאה את העיתון, מסר ל-CPJ כי הפיצוץ גרם נזק רב לבניין והביא לעצירה בהוצאה לאור של העיתון מאחר שגם מכונות הדפוס ניזוקו.

בנוגע לפיצוץ בצפון המדינה, לפי הדיווח באתר העיתון הניגרי "ונגארד", תושבים הגרים ליד משרדי "היום הזה" בקאדונה תפסו אדם חשוד בהטמנת פצצה והיכו אותו עד זוב דם. לפי עדות אחד הפצועים בפיצוץ, ההמון שלח את המחבל אל בניין נטוש, שם הסתיר את המכונית, כדי שינטרל את הפצצה, אולם הוא הפעיל אותה. בדיווח של סוכנות הידיעות רויטרס נכתב כי אזרחים מנעו ממכונית תופת להתנגש בבניין, אולם אחד משני בני-אדם שהיו במכונית יצא ממנה ובידו הפצצה, שאותה השליך לעבר שניים שניסו לעכבו. הפצצה התפוצצה וקטלה אותם מיד, יחד עם אנשים נוספים ששהו במקום.

על-פי הדיווח ב"ונגארד", המשטרה מסרה כי שלושה בני-אדם נהרגו בפיגועים ו-25 נפצעו. על-פי דיווח מוקדם יותר של רויטרס, ארבעה בני-אדם נהרגו בפיצוץ. סוכנות הידיעות AP דיווחה אתמול על לפחות שבעה הרוגים. לפי דיווח של "היום הזה" שהתפרסם אתמול, בשני הפיצוצים נהרגו, "ככל הנראה", עשרה בני-אדם.

בשנה וחצי האחרונות לקח הארגון בוקו-האראם אחריות על רצח של למעלה מ-500 בני-אדם בכמה פיגועי טרור. אתמול התקיף הארגון אוניברסיטה נוצרית בצפון המדינה, התקפה שגבתה את חייהם של לפחות 16 ניגרים. אולם כעת נראה כי הארגון מתכוון להתייחס לעיתונאים כמטרות קבע להתקפותיו. לאחר הפיגועים בשבוע שעבר אמר אבול קאקה, דובר בוקו-האראם, לאתר החדשות הניגרי "פרימיום טיימז" כי "היום הזה" נבחר משום ש"חטאיו" גדולים יותר משל כלי תקשורת אחרים, אולם הארגון מתכוון להמשיך "להכות באופן קשה" אמצעי תקשורת שיפרסמו פרסומים שהם בעיני אנשי הסיעה "לא הוגנים".

הוועדה להגנת עיתונאים, ארגון בינלאומי שמקום מושבו בניו-יורק, גינתה את הפיגועים וקראה לשלטונות הניגריים להגן על אמצעי התקשורת. לפי הוועדה, בניגריה נהרגו מאז 1992 עשרה עיתונאים בשל עבודתם ושמונה אחרים נהרגו בנסיבות לא ברורות. במהלך החודשים האחרונים, לפני הפיגועים של יום חמישי, רצחו אנשי בוקו-האראם ביריות שני עיתונאי טלוויזיה, צלם וכתב, בשתי הזדמנויות שונות. אתמול אמר הנשיא ג'ונתן לעיתונות הניגרית כי בוקו-האראם מכוונים את התקפותיהם אל אמצעי התקשורת כדי למשוך תשומת לב בינלאומית. ג'ונתן אמר את הדברים במסגרת התייחסות למשבר קואליציוני שנוצר כתוצאה מתגובות ממשלתיות לפיגועים נגד העיתונאים.

מנהיג בוקו-האראם, אבובקר שיאקו, במסר מצולם (צילום מסך)

מנהיג בוקו-האראם, אבובקר שיאקו, במסר מצולם (צילום מסך)

בניגריה מספר התושבים הגדול ביותר בין מדינות אפריקה: כ-160 מיליון איש, כמחציתם מוסלמים ומחציתם נוצרים. רוב תושבי המדינה משתכרים פחות מ-2 דולרים ליום והחשמל נדיר. לצד שידורי רדיו בגלים קצרים של ה-BBC ושל תחנות מקומיות, עיתוני דפוס הם כלי התקשורת החזק במדינה. על-פי כתב AP ג'ון גמברל, העיתונות בניגריה מזכירה לעתים את זו של ברוני התקשורת של המאה ה-19 בארצות-הברית, "עת פוליטיקאים וטייקונים שלטו באמצעי תקשורת רבים ורשיונות לשידורי טלוויזיה ניתנו על-ידי קציני צבא למי שחפצו ביקרו". "היום הזה" הניגרי שייך לאיל התקשורת המקומי נדוקה אובייאגבנה, בעל קשרים הדוקים עם צמרת השלטון ועם המפלגה השלטת, PDP.

כתב רויטרס מזכיר כי לפני כעשור פירסם בעל טור ב"היום הזה" הערה לא מחמיאה על הנביא מוחמד, והמהומות שפרצו גבו את חייהם של כ-100 בני-אדם. העיתון, שנוסד ב-1995, נפוץ בכ-100 אלף עותקים והיה העיתון הניגרי הראשון שהודפס בצבע. העיתון מתפאר בהתנגדותו לשלטון הצבאי ששרר בניגריה עד 1999. "זו נסיגה לימי המשטר הצבאי של לפני 1999, כשעיתונאים נרדפו על-ידי כוחות הביטחון וכמה עיתונאים אף נרצחו", כתב העיתונאי אמקה מדונגו בעיתון הניגרי "פאנץ'" לאחר הפיגועים. ברם, הטרדות ברמות חומרה משתנות של עיתונאים על-ידי אנשי כוחות הביטחון נמשכות גם בשנים האחרונות, כך על-פי הוועדה להגנת עיתונאים.

"מה שאינו ראוי למות בעדו אינו ראוי לחיות בעדו", אמר אובייאגבנה בתגובה להתקפות על עיתונאיו. לפי AP, העיתונות בניגריה נהנית מחופש ביטוי ומפרסמת ביקורת על פוליטיקאים ודמויות אחרות בעלות עוצמה ציבורית. ברם, מצבה הכלכלי של העיתונות בכי רע, ומוסר התשלומים הירוד תורם להתרחבות של תופעת "המעטפות החומות", עיתונאים הלוקחים שוחד דרך קבע ממושאי סיקורם. עוד מדווח ב-AP כי אובייאגבנה סבל ממבוכה ציבורית גדולה כשלפני כמה חודשים השתלט אלמוני על חשבון הטוויטר של העיתון ודרש ממנו לשלם את שכרם של עיתונאים, שהתעכב במשך חודשים.

אחד הפצועים בפיצוץ בקאדונה מסר ל"ונגארד": "בבקשה, אם יש לכם דרך להעביר מסר לאנשים שעושים לנו את זה, תגידו להם שאם יש להם בעיה עם הממשלה, הם צריכים למצוא דרך לפתור אותה. הם צריכים לעזוב אותנו במנוחה משום שאנו רק עסוקים בניסיון להתפרנס כדי לאכול [...] אלו דברים מהסוג שאנחנו רואים בטלוויזיה או שומעים עליהם ברדיו", הוא אמר על הפיצוץ.

יום למחרת התקפות התופת הרצחניות על עיתונאי ניגריה, נהרגו שלושה עיתונאים נוספים ושישה נפצעו, ביניהם אחד השרוי בתרדמת, לאחר שאוטובוס העיתונאים שבו נסעו נפגע בתאונה. משאית זבל שנהגה איבד שליטה התנגשה בשיירת כלי רכב שליוו את מושל המחוז וגרמה לתאונת שרשרת. מיד לאחר מכן נשמעו קולות לחקור את האירוע בחשד שההתנגשות היתה מכוונת.