תלונה שהוגשה בשבוע שעבר למועצת העיתונות תוקפת את הכותרת הראשית שהתפרסמה ב"ידיעות אחרונות" ביום שלישי האחרון, שלשונה: "גורם מדיני רם דרג בביקורת חריפה: 'נתניהו מוביל לאסון'".

"קוראי 'ידיעות אחרונות' נחשפו הבוקר לכותרת צעקנית, בצבעים צהוב, אדום, שחור ולבן, ובאותיות קידוש לבנה, המשתרעת על פני השליש העליון של העמוד הראשון של העיתון ומהווה את האייטם המוביל בו. ניתן היה לסבור כי הלילה תקפה ישראל באיראן או שלמצער שלטון אסד נפל. מסתבר שלא מיניה ולא מקצתיה", כתב פרופ' אשר מעוז, דיקן בית-הספר למשפטים במרכז האקדמי פרס, לנשיאת מועצת העיתונות השופטת בדימוס דליה דורנר.

שער "ידיעות אחרונות", 25.12.12

שער "ידיעות אחרונות", 25.12.12

"ניתן היה לצפות שבידיעה מרעישה כזו יהיו גילויים מסעירים. אפס, קריאת הידיעה אינה יכולה להשכיל איש מאזרחי המדינה", כותב עוד מעוז. "ידיעה 'מרעישה' זו מתווספת למסע שמנהל העיתון זה זמן רב נגד בנימין נתניהו. השאלה האם מן הראוי שלעיתון, שאיננו מזוהה לכאורה עם מפלגה או תנועה, תהיה אג'נדה בתחום הפוליטי וכי הוא יוביל מאבק בחירות [...]. מכל מקום, עיתון נדרש להגינות גם כאשר הוא מבקש לקדם מדיניות זו או אחרת או מועמד זה או אחר. ב'ידיעה' האמורה, מלבד העובדה שהיא נועדה לפגוע בראש הממשלה ובמפלגתו, אין כל 'בשר'. 'הגורם הבכיר' לא הוסיף ולו עובדה אחת או שביב מידע שאינם ידועים לציבור [...] היה זה מאמר דעה פר-אקסלנס ולא ידיעה".

בהמשך מכתבו מתייחס מעוז לסוגיית החיסיון השמור לעיתונאי כדי להגן על מקורותיו. "חיסיון זה חיוני כדי להבטיח זרימת מידע כדי לאפשר לעיתונות למלא נאמנה את תפקידה החשוב במדינה דמוקרטית", כותב מעוז. "לא ברור עם זאת מה מקומו של חיסיון זה ביחס למאמר דעה שאין בו כל מידע". לדברי מעוז, מאמר הדעה שפורסם ככותרת ראשית ב"ידיעות אחרונות" "מממש את החשש מפני החיסיון העיתונאי כמי שיביא להחדרת דעתו של כתב או של עיתון המסתתרים מאחורי 'מקור אנונימי' [...] חוששני כי העיתון, הכתב והעורכים ניצלו את העיקרון המקודש של חופש העיתונות ואת החיסיון העיתונאי לצורך תעמולת בחירות בוטה".

מודעה של מפלגת התנועה ב"מעריב", 27.12.12

מודעה של מפלגת התנועה ב"מעריב", 27.12.12

בתלונה הרשמית שהגיש למועצת העיתונות כתב מעוז: "או שמדובר במעין מאמר מערכת מוסווה או שקיים אכן אדם כלשהו מאחורי הפרסום. כשם שחייב העיתון לחשוף מי הוא העומד מאחורי פרסומה של מודעה, קל וחומר שהוא חייב לחשוף מי הוא העומד מאחורי הדעה האנונימית ולא להסתפק באמירה שמדובר ב'גורם מדיני רם דרג'".

יצוין כי יומיים לאחר פרסום הכותרת הראשית ב"ידיעות אחרונות", הופיעה הכותרת במודעה מטעם מפלגת התנועה בראשות ציפי לבני. מעל מודעת התעמולה של לבני נכתב "מודעה", למען לא יתבלבל אף אחד מקוראי "מעריב" ויסבור כי מדובר בידיעה חדשותית.