העשיריה הפותחת

1. סדום ב"מעריב"

הכתבה הפופולרית ביותר באתר ב-2012 עסקה ב"מעריב". גם הכתבה האחרונה של שנת 2012 שפורסמה באתר "העין השביעית" עסקה ב"מעריב": אורן פרסיקו הגיש לגולשים תמצית מבקשה יוצאת דופן בחומרתה ובהיקפה שהוגשה לבית-המשפט לפירוקים, המפקח על הקפאת ההליכים של החברה בשליטת איש העסקים נוחי דנקנר, שהחזיקה עד לא מזמן בעיתון "מעריב".

לפי מגיש הבקשה, עו"ד אלעד מן, "שורה ארוכה של עניינים, ראיות ופרשיות מביאה למסקנה כי לאורך זמן ארוך של שנים וחודשים לא התקיימה למעשה עבודת מערכת חופשית, מקצועית, עניינית ובלתי תלויה, אלא שבוצעו לגביה התערבויות בוטות והטיות ברורות לטובת בעלי השליטה בקבוצת החברות, כמו גם לטובת מקורבים אחרים לנושאי משרה ולעורך חפץ עצמו, אשר פעל באופן שיטתי בניגוד לטובתה של קבוצת החברות ומתוך שיקולים זרים ובלתי ענייניים".

קריסתו המתמשכת של "מעריב" היתה, אולי, האירוע הבולט ביותר בעולם העיתונות הישראלי השנה, אולם נידונה בעיקר מן הזווית של יחסי העבודה והדרישה להתערבות ממשלתית. שתי הכתבות ב"העין השביעית", זו המסכמת את השנה וזו הפופולרית ביותר, מציגות פן אחר, מטריד יותר ואולי גם עקרוני יותר, של סיפור "מעריב" כראי של המשבר העיתונאי הכללי.

לשרת ולרצות / שלמה מן
הצצה לאופן ההתנהלות של "מעריב" בתקופת העורך הראשי ניר חפץ והבעלים נוחי דנקנר

2. גיבור בעל כורחנו

"גל פשע", תופעה עיתונאית יותר מחברתית, מופיע בדרך כלל בקיץ, כשהיצרים חמים והחדשות בחופשה. אחד הגיבורים הבולטים של "גל הפשע" של קיץ 2012 היה קורבן הרצח גדי ויכמן, שנדקר אחרי שהעיר לחבורת צעירים חמומי מוח שהשתוללו מתחת לחלון ביתו. או כך לפחות דיווחו העיתונאים.

שני גברים אלימים / איתמר ב"ז
הערה על גל הפשיעה ועל האופן שבו עיתונאים אורזים גיבורים

3. מעשי נסים

רינה מצליח הביאה בערוץ 2 את סיפורם של המחזאית ענת גוב, שנפטרה בינתיים, ושל ראש העיר אריאל רון נחמן, חולי סרטן, כשהפעם נסוב הסיפור על תרופת פלא צמחית. "כתבתה של מצליח היא אחת הדוגמאות המבישות ביותר לחוסר אחריות עיתונאית, וקשה להבין איך נמצא עורך בחברת החדשות של ערוץ 2 שאישר את שידורה", כתב יקי מנשנפרוינד על האופן הנלוז שבו עיתונאים משתמשים בהבטחות פלאים מפוקפקות כדי למכור אייטם משומש. גם הטקסט האחרון השנה במדורו של מנשנפרוינד, "שלא נדע", עסק בטיפול עיתונאי קלוקל בסוגיית הסרטן.

שיטת מצליח / יקי מנשנפרוינד
בחדשות ערוץ 2 מצאו את התרופה לסרטן ואת ההוכחה לכך שעיתונאים לא לומדים מהניסיון

4. לאיפה נעלם רון קופמן

המקום הרביעי והחמישי ברשימת הטקסטים הפופולריים באתר "העין השביעית" במהלך 2012 עוסקים שניהם ברון קופמן ובמה שהביא להיעלמות מתמשכת של עיתונאי הספורט הפופולרי מהתוכנית בערוץ הספורט ומתוכנית הרדיו שלו. הוא עוד יחזור, גם בהמשך רשימה זו.

החטא ועונשו, גרסת ערוץ הספורט / שלמה מן
השעייתו של רון קופמן המגדף נראית כמס שפתיים ששילם ערוץ הספורט לאייל ברקוביץ', לא לצופים

5. אז לאן נעלם רון קופמן?

מלכוד קופמן / שלמה מן
רון קופמן נעלם הרבה לפני שדמותו התאדתה בפתאומיות וללא הסבר מעל המסך ומגלי האתר

6. שיטת הפטרייה

הכתבה של אורן הוברמן במוסף "כלכליסט" על אודות תבונתן המופלאה של פטריות משכה תשומת לב רבה, נפוצה ברשתות החברתיות (כפטריות אחרי הגשם), היתה לטקסט הפופולרי ביותר של אתר "כלכליסט" וגם ספגה ביקורת לא מעטה בשל האופן שבו הציגה את המחקרים המדעיים שבהם עסקה. יקי מנשנפרוינד בדק את הכתבה, וכתבות דומות אחרות במוסף, ומצא כי מדובר בשיטה.

מדעיסט / יקי מנשנפרוינד
פטריות נבונות. עונג נצחי. רז הנישואים המושלמים. סוד האושר. חיי נצח. מוסף "כלכליסט" משיב את הקסם לעולם

7. המלה האחרונה

אורן פרסיקו מגיש באתר "העין השביעית" כיסוי מקיף של ההתרחשויות המשפטיות הקשורות לעולם העיתונות, ממשפט הפיטורים היצרי באתר ynet, דרך פסק הדין התקדימי בעניינם של היחצנים מוטי מורל ורונן צור, ועד לגזר דינו של רמי יצהר. רבים מהמשפטים המסוקרים הם, מטבע הדברים, תולדה של תביעות דיבה. אחד מהם הגיע למקום השביעי ברשימה זו.

ענייני מגעילות / אורן פרסיקו
גלי-צה"ל והתוכנית "המלה האחרונה" שילמו עשרות אלפי שקלים והתנצלו בפני אורטל בן-דיין, שהמגישה עירית לינור גידפה וכינתה "זונה"

8. מסיבת עיתונאים

מייקל פלפס ויוסיאן בולט שמעו שמחפשים אותם מ"ידיעות אחרונות", מיהרו להתפנות מכל עיסוקיהם והעניקו לכתב העיתון ראיונות חגיגיים. או שלא? ראיונות המוצגים כבלעדיים יהיו עניינה של כתבה נוספת ברשימה זו.

הראיון נבט במוחו / שלמה מן
כתב "ידיעות אחרונות" יניב חלילי השיג ראיונות בלעדיים עם שני הכוכבים הגדולים של אולימפיאדת לונדון 2012. ניסיון להבין את פשר הצלחתו מותיר יותר שאלות מתשובות

9. מודל עסקי

ענת באלינט, שטקסט פרי עטה מופיע בהמשך רשימה זו, פירסמה בהוצאת המכון הישראלי לדמוקרטיה (בין השאר, מו"ל "העין השביעית") מחקר מקיף הממפה לראשונה את התופעה הממאירה של פרסום סמוי בטלוויזיה בישראל. אורן פרסיקו, שסיפק כמה חשיפות משל עצמו בנושא המשווע להסדרה, סקר כאן את המחקר.

"כמה פעמים יגידו זה טעים" / אורן פרסיקו
מחקר על פרסום סמוי חושף את תעשיית ההתחזות בתוכניות הבידור והתעודה בטלוויזיה המסחרית בישראל: "אם לא היה פיקוח בכלל, היינו עושים סדרות שקוראים להן 'ביסלי' ו'במבה'"

10. "מעריב" כמשל

בתוך הסיפור הגדול של "מעריב" התמקד איתמר ב"ז בקורותיו של מוסף התרבות גבה המצח וקצר הימים של העיתון, "ז'ורנל", פיסת עיתונות איכותית שנולדה מתה.

ניו-ז'ורנליזם / איתמר ב"ז
עלייתו ונפילתו של מוסף התרבות "ז'ורנל" מבית "מעריב": הסיפור העצוב של העיתונות הישראלית בקפסולה מזוקקת

העשירייה השנייה

11. בדה לי כתבה

את עשרת המקומות הבאים ברשימת 20 הכתבות הנקראות באתר "העין השביעית" ב-2012 פותחת כתבה העוסקת בתופעה מתפשטת בתחום עיתונות לאו דווקא מרכזי, זה של כתבי הקולנוע. לצד הגילויים של שלמה מן על אודות הראיונות עם כוכבי הספורט ב"ידיעות אחרונות" (שנזכרו לעיל), ושל יקי מנשנפרוינד על אודות מעשי פלגיאט ב"הארץ" ובאתר "הארץ", נראה שאפשר לקבוע כי סממן של משבר העיתונות הוא הכרסום בגבול בינו לבין עולם הכתיבה הבדיונית.

יש לך הודעה / איתמר ב"ז
מה עומד מאחורי ההצהרות על ראיונות נוצצים עם כוכבנים הוליוודיים, והאם כתבי הקולנוע הפכו לפועלי אריזה בשירות תעשיית הסרטים

12. גליץ'

מופע נוסף של טור הספורט של שלמה מן, "עומד בשער", ברשימה זו. הפעם: מבט לדרך הפעולה של האתר one, המוביל את תרבות הספורט בתקשורת בישראל.

בריונות / שלמה מן
עזיבתם השבוע של שני כתבים חושפת במלוא העוצמה את הדנ"א של אתר one

13. הילדה היא הכותרת

ynet, אתר החדשות הפופולרי בישראל, עובר תהליך שינוי מתמשך, ולא לטובה, כפי שנחשף בין היתר במשפט הפיטורים שנסקר בפירוט ב"העין השביעית". יובל דרור מדגים.

גרפי, פורנוגרפי / יובל דרור
הבעיה עם הפורנוגרפיה של ynet אינה בתמונות או בסיפורים הסליזיים, אלא שכאשר היא הופכת לערך, גם סיפורים חדשותיים מתחילים לספר את עצמם דרך הפריזמה הפורנוגרפית

14. ושוב, רון קופמן

הוא עוד ישוב / שלמה מן
רון קופמן, המאושפז במוסד שיקומי, יחזור לכתוב ולשדר במהלך חודש מרץ

15. אולי תפתחו מחדש?

למקום ה-15 ברשימת הטקסטים הפופולריים באתר "העין השביעית" ב-2012 הגיעה ידיעה קצרה על אודות סגירתן של שתי רשתות חברתיות הפונות לבני נוער, "שוקס" של "מעריב" ולפניה "בוא'נה" של ynet. אותה ידיעה הגיעה למקום החמישי ברשימה של 2011, והיא פורסמה בכלל ב-2010. בשנה שעברה כתבתי כאן כי הידיעה היא "תזכורת להשפעה האימתנית של אתר אחד, פייסבוק, על מפת התקשורת העולמית, גם בישראל". העובדה שאנו נתקלים באותה ידיעה גם ברשימה השנה מלמדת דווקא על כוחו של ענק אינטרנט אחר, גוגל.

שוקס על ירך / עידו קינן
עוד קורבן של פייסבוק? ב-nrgמעריב סגרו את הרשת החברתית לצעירים SHOX

16. ברוך הבא

הטור הראשון של חנוך מרמרי כעורך הראשי של "העין השביעית" עסק בדמותו העיתונאית של עיתונאי "הארץ" גדעון לוי.

ידעוני הרגע / חנוך מרמרי
הקצף העליון של המתהווה, בין המבזקים של גלי-צה"ל להבהרות של "הארץ"

17. נטול יחצ

השבוע חזר בו בית-הדין של מועצת העיתונות וקבע כי "כלכליסט" לא עבר על כללי האתיקה כשהפר אמברגו של דוברות בנק ישראל. כתבה של עידו קינן על אודות יוזמה אחרת של העיתון הכלכלי במאמץ להחזיר את הכוח מידיהם של היחצנים אל העיתונאים נמצאת במקום ה-17 ברשימה זו.

חזרה למקורות / עידו קינן
ב"כלכליסט" החליטו על יוזמה יוצאת דופן להתמודדות עם נגע עיתונאי ידוע והכריזו על ימי רביעי כעל "יום ללא יחצנים". "המטרה היא לשנות את הנורמות בכל ימות השבוע", אומרת העורכת גלית חמי

18. הסיפור המוזר של סיוון כהן

אחת הפדיחות המרעישות של השנה, שלא קטעה את הקריירה המבטיחה של שדרנית הטלוויזיה ששידרה אותה בזמן צפיית שיא.

(צילום: רוני שיצר)

(צילום: רוני שיצר)

סיפור ילדים / אורי ברקוביץ'
כך הגיעה אגדה אורבנית על אודות ילדה שנחטפה בפארק השעשועים דיסניוורלד לככב במהדורת הפרידה של יעקב אילון מחדשות 10

19. פרה-היסטוריה

פרויקט מפת הבעלויות, שעליו חתום הח"מ, נוצר ב-2006 ולא התעדכן מאז. למרות זאת, הוא ממשיך להיות גם השנה אחד האייטמים הפופולריים באתר. עם פרוס השנה החדשה נגיש כאן באתר "העין השביעית", סוף-סוף, מפה מעודכנת. אנחנו מקווים שהיא תוצג באתר חדש ונוצץ (כן, יהיו גם טוקבקים).

מפת הבעלויות בתקשורת הישראלית / שוקי טאוסיג
"העין השביעית" מגיש לקוראיו תרשים זה כדי שישמש מפה לארץ הלא מספיק ידועה עדיין של התקשורת במדינת ישראל

20. איפה הרגולטור

הרשות השנייה, שבדרך כלל מוכיחה אוזלת יד (גם) בטיפול בפרסום הסמוי הפושה בערוצי הטלוויזיה, סיפקה באמצע השנה הבלחה של רגולציה אקטיבית ותקיפה. למרות זאת, גניבת הדעת ממשיכה לחגוג, גם מעל המקפצה.

על תוכניות בישול ופרסומאים גרגרנים / ענת באלינט
הרשות השנייה לא צריכה משרד חקירות: הודעה לעיתונות ששלחה יחצנית של חברה מסחרית חושפת פרטים מעסקת פרסום סמוי בסך 1.4 מיליון שקל בתוכניות בערוצים 2 ו-10

ועוד כמה הפניות

כפי שכתבתי כאן גם בשנה שעברה: במדדי פופולריות יש עניין, גם לציבור הקוראים וגם לכותבים, אולם הם ודאי אינם קריטריון יחיד, או אפילו ראשון במעלה, לחשיבותם ואיכותם של טקסטים עיתונאיים (או בכלל). ברשימת 20 הטקסטים הפופולריים המפורטת לעיל יש, אם כן, עניין, והיא משקפת חלק ניכר מהעשייה במהלך השנה באתר "העין השביעית", אולם היא ודאי אינה משקפת את כולה.

למעשה, עצם שיטת המדידה של מנוע הסטטיסטיקות שלנו אינה חד-משמעית (בשל הגיוון באופני הגלישה לדף ספציפי והאופנים השונים של כתיב הכתובת שלו), ולפי ספירה אחרת היו יכולים להיכנס לרשימת 20 הטקסטים החשיפה של אורן פרסיקו על אודות ההתערבות הביזארית של עורך "ידיעות אחרונות" רון ירון ברשימת זמרים במוסף הבידור של העיתון, או הטקסט העוקצני של יובל דרור על ההתערבות הביזארית לא פחות של מנהל קול-ישראל מיקי מירו בתוכניתה של קרן נויבך "סדר יום". ובחשבון מצטבר, הטקסטים הנקראים ביותר באתר הם כנראה סקירות העיתונות היומיות.

רשימה אלטרנטיבית היתה יכולה לכלול את התחקירים, הכתבות והידיעות הרבות של אורן פרסיקו ביחס להתנהלות שלא תיאמן של הנהלת רשות השידור: חשיפת הפרוטוקולים של מליאת הרשות, הטיפול בדרכי העקלקלות של ראשי הרשותֿ, סיקור המחאה הציבורית נגד אותה הנהלה ועוד ועוד, כיד ה(עולה על כל)דמיון. גם סיקור התנהלות מוסדותיה הישנים של העיתונות המאורגנת ראוי לציון, כמו גם סיפור פריחתם של החדשים.

פרסיקו כיסה טווח רחב של נושאים, מפרשת אורי בלאו, דרך המשבר העובר על עיתון "הארץ" ועד לשאלות של דיני מלחמה שהפכו אקטואליות השנה באזורנו אחרי שצה"ל הפגיז עיתונאים עזתים במסגרת מבצע "עמוד ענן" (גם המבצע עצמו, מהיבטיו התקשורתיים, זכה כאן לכיסוי נרחב). הדרמה של "מעריב" סוקרה על-ידיו בהרחבה, גם מעבר לכתבות שנכללו ברשימה לעיל. כך דיווח מהפגנות העיתונאים הסוערות שליוו את קריסת שליטתו של נוחי דנקנר בעיתון ומהדיונים בבתי-המשפט.

בשנה זו נפרדנו מעוזי בנזימן כעורך הראשי (והמייסד) של "העין השביעית", והוא ממשיך לכתוב כאן מדי שבוע, על הטיות פוליטיות, התקרנפות העיתונאים, שקר הסקרים ועוד.

במדור הראיונות שלנו סיפר נחום ברנע, פרשן "ידיעות אחרונות" וממייסדי "העין השביעית", על חשיבותה של נגישות; המבקר והעורך מאיר שניצר סיכם קריירה ענפה; הבלוגר אישתון סיפק את דעתו על העיתונות הישראלית, דורון צברי שוחח על נושא שהוא מבין בו היטב: השידור הציבורי בישראל, ועוד ועוד דמויות רבות ושונות.

מדורים אחרים הזוכים לפופולריות הם מדור חדשות החוץ "עין בינלאומית", שכותב רפי מן, דף הציטטות "אז אמרו" ומדור "הספרייה", המרכז טקסטים ספרותיים בנושאי עיתונות ותקשורת. בחלק האתר המוקדש לספרות בנושאי עיתונות, ראוי לציון ספרה של עדי מרקוזה-הס על "ידיעות אחרונות", כמו גם הכתבה המונומנטלית שהובאה כאן מארכיבו של רן אדליסט. גולשים רבים אוהדים גם את דף המדור המרכז את סרטוני תוכנית הטלוויזיה "תיק תקשורת" מבית הטלוויזיה החינוכית.

לבד מאלו התפרסמו באתר "העין השביעית" כתבות נוספות שלא התיישנו גם עם תום השנה, ובחזית המאמרים יש טקסטים ראויים רבים מכדי שאפשר יהיה למנות אותם במסגרת זו (בכל זאת נוסיף הפניה גם לכתבת התחקיר המורכבת של איתמר ב"ז על אודות הבעלים המסתוריים של קבוצת התקשורת של ערוץ 7).

123 גולשים הגיעו לאתר "העין השביעית" במהלך 2012 אחרי שחיפשו בגוגל את המלה "רכילות". זו ירידה דרמטית של 83% מן השנה שעברה. נתייחס לכך כאל קריאת כיוון ל-2013.

לרשימת הכתבות הפופולריות של 2011 >>