שער "ידיעות אחרונות", אתמול

שער "ידיעות אחרונות", אתמול

"הסכם המיליון", הכריזה אתמול הכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות". על הכוונת: ההסכם שנחתם עם ש', עד המדינה בפרשת הולילנד, שבה מעורב גם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. "כמה משתלם להעיד נגד ראש ממשלה לשעבר?", נשאל בכותרת המשנה, והתשובה סופקה מיד: "יותר מ-11 אלף שקל בחודש לשנים הקרובות, כמיליון סך-הכל".

כל עמ' 6 בעיתון הוקדש לדיווח מאת יורם ירקוני על ההסכם, שלפיו יקבל ש' קצבה חודשית של יותר מ-11 אלף שקל למשך תקופה של כשש שנים, הלוואה מהמדינה ומחיקת תיקים שיש למדינה נגדו בנושאי מסים. "גורמים הבקיאים בהסכמי עדי מדינה", נכתב, "מציינים כי אחד הדברים יוצאי הדופן בהסכם הוא העובדה שהקצבה תשולם במשך מספר שנים רב". בהמשך הידיעה מודגש עברו המפוקפק של עד המדינה.

ההסכם אולי חריג, אך אינו תקדימי. לפני 17 שנה, יומיים לאחר שעורך "מעריב" ויו"ר דירקטוריון החברה דאז עופר נמרודי נעצר, כתב עיתונאי "ידיעות אחרונות" חיים ברוידא כי החוקר הפרטי יעקב צור הוא עד המדינה בפרשת נמרודי. "יעקב צור הוא מוותיקי החוקרים בענף. הוא שירת במשטרה תקופה קצרה. יש לו בן המשרת עתה ביחידה המרכזית של משטרת תל-אביב", נכתב. "ככל הידוע, יעקב צור מסר עדויות המחשידות באופן ישיר את נמרודי בהזמנת האזנות סתר בלתי חוקיות מחברת אגם ומחוקרים פרטיים".

מי שרצה באותם ימים לקרוא על התמורה שקיבל צור מהמדינה, נדרש לפתוח את "מעריב", שם הובלט ציטוט פרקליטו של נמרודי, עו"ד דן אבי-יצחק, שאמר כי לא מן הנמנע שלמדינה עד שקיבל ממנה סכומי כסף נכבדים.

כמה חודשים אחר-כך כתבה עמירה שגב בשער "הארץ" כי צור מקבל עבור עדותו כ-200 אלף דולר מהמדינה. על-פי דיווחה, בהסכם שחתם צור עם משטרת ישראל והפרקליטות נכתב כי תמורת עדויותיו יקבל 66,600 דולר, כל שנה במשך שלוש שנים, ונוסף לכך התחייבות כי לא יועמד לדין פלילי בגין עבירות מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי. ב"ידיעות אחרונות" לא הופיע באותם ימים פרסום דומה.

בשלהי 1996, כשבית-המשפט התיר לפרסם את זהות האדם שתיווך בין עד המדינה צור למשטרה, שוחח עיתונאי "ידיעות אחרונות" יורם ירקוני - אותו יורם ירקוני - עם המתווך. בדיווחו כותב ירקוני כי לטענת המתווך, יעקב צור קיבל תמורת הסכמתו להיות עד מדינה הטבות כספיות בשווי של כמיליון דולר. מידע זה לא הוזכר בכותרת או בכותרת המשנה של הידיעה, שפורסמה בתחתית עמוד פנימי של העיתון.

ב-1998 דיווח ירקוני, יחד עם אפרת מילנר, על יום העדות הראשון של צור במשפט נמרודי. העובדה כי קיבל כמיליון שקל תמורת עדותו לא הוזכרה כלל.