מתחילים את סוף-השבוע ברכות

עמ' 21 של "מעריב" תפוס הבוקר על-ידי מודעה שלפיה מי שירכוש מחר את גליון סוף-השבוע של העיתון ברשת שופרסל (השייכת, כמו "מעריב", לתאגיד אי.די.בי), יקבל מרכך כביסה במתנה. זו בשורה מצוינת. אלה ימים שבהם כל חומר סינתטי שעשוי לרכך ולו במעט את חוויית הקריאה בעיתונים יתקבל בברכה.

גם הבוקר מוקדשים הכותרות הראשיות והעמודים הפותחים בכל העיתונים לרצח היהודים בטולוז. באיחור של יממה מדווחים עיתוני הדפוס על זהות החשוד במעשה, מוחמד מראח, שמאז אתמול מתבצר בביתו. ההתפתחות הדרמטית גורמת ל"מעריב" לנטוש את "הארץ" בפנייה לפלח הקוראים שמעדיף כותרות לקוניות ולהתקרב לסגנון הצעקני של "ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום". ברם, גם לסגנון צעקני דרגות שונות.

"המחבל מטולוז", נכתב בכותרת הראשית של "מעריב" על רקע תצלום גדול אך באיכות נמוכה של מראח, שנשלף מתוך סרטון וידיאו שפורסם באתר יו-טיוב. מראח נראה בו מחייך. "הרוצח", נכתב בכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" בגופן אדום על רקע שחור שרוט. לצד המלה היחידה שנבחרה לכותרת, תצלום קטן של מראח. מעליה תצלום [עמית שאבי] של האלמנה והאם השכולה אווה סנדלר, בוכה, אתמול בהלוויית בני משפחתה. מתחת לכותרת תצלום אמה של הקורבן הנוסף באירוע, הילדה מרים מונסונגו, כשהיא עוצמת עיניה ופוערת פיה בבכי. ב"ישראל היום" הכותרת הראשית הפחות אינפורמטיבית מבין כל העיתונים. "פני הרוע", לשונה, והיא מופיעה לצד תצלום [France 2] של החשוד ברצח.

ב"הארץ", לעומת זאת, שומרים על קור רוח יחסי. "מצור סביב ביתו של החשוד ברציחות בטולוז", נכתב בראש שער העיתון, מעל שלושה תצלומים, אחד מהם של אווה סנלדר בהלוויית בני משפחתה, המומה מעוצמת האובדן שהיכה בה.

בכפולה הפותחת של "ישראל היום" מתפרסמת מחדש ידיעה שהופיעה אתמול בעיתון. בועז ביסמוט, עורך מדור חדשות החוץ ושליח העיתון לטולוז, דיווח אתמול כי לדברי תושבים בעיר, מאחורי הרצח עומד צעיר ממוצא אלג'ירי. הדיווח התברר כמוצדק, והוא מתפרסם מחדש מעל הכותרת "כבר אתמול". "ישראל היום" מתגאה בכך שלפני יממה סיפק לקוראיו את מה שבאותה שעה ניתן היה ללמוד רק מכל כלי התקשורת האלקטרוניים.

אין בכך כדי לזלזל בהישגו העיתונאי של ביסמוט, רק במגבלות הטכנולוגיות של עיתונות הדפוס. גם הבוקר לביסמוט דיווח מעניין מהעיר טולוז. הוא משוחח עם עותמאן (לא נמסר שמו המלא), מכרו של החשוד ברצח, ושומע ממנו על אופיו של האיש ועל מעשיו בימים האחרונים. זו הידיעה הפותחת של העיתון, ולא תיאור המצור המשטרתי סביב ביתו של החשוד.

"אני לא מצליח להאמין שזמן קצר אחרי שבילינו יחד ביום ראשון יצא מוחמד למסע ההרג שלו", מצוטט עותמאן. "ביום ראשון בערב נפגשנו. בהתחלה סתם הסתובבנו, ומוחמד היה במצב רוח נורמלי לחלוטין. דיברנו על סתם דברים. [...] אני לא מצליח להבין מה הקשר בינו לבין הסלפים. הוא בכלל לא היה מוסלמי אדוק. הוא לא התפלל, לא הלך למסגד".

"הארץ" בוחר טקטיקה הפוכה. שליח העיתון לטולוז, אנשיל פפר, מעדכן בעמ' 3 של העיתון באופן כרונולוגי על השלבים באיתור החשוד והמצור סביב ביתו. לצד הידיעה פרופיל [רויטרס] של מראח: בן 24, ממוצא אלג'ירי, בעל היסטוריה של עבריינות מאז ימי נערותו. בעקבות תהליך הקצנה דתית נסע לפקיסטן ואפגניסטן, שם חבר לכוחות אל-קאעידה ונלחם בחיילי נאט"ו. מראח היה חבר בארגון ששמו פורסיין-אליזה (אבירי-הגאווה), המשתייך לזרם הסלפי הקיצוני. הוא נעצר ונכלא בשל הטמנת מטענים נגד כוחות נאט"ו, אך נמלט יחד עם מאות אסירי טליבאן אחרים וחזר לצרפת.

שליח "ידיעות אחרונות" ואתר ynet, מנחם גנץ, מביא מעבר לדיווח העיקרי גם זוויות שוליות אך מקוריות. ידיעה אחת מוקדשת ל"גיבור שהגן בגופו על מרים הקטנה", לשון הכותרת מרטיטת הלב בראש עמ' 6. גנץ כותב על בריאן ביג'אווי בן ה-17, שמאושפז במצב קשה מאוד לאחר שניסה להגן בגופו על מרים מונסונגו בת ה-8. ידיעה נפרדת מוקדשת לרופא יהודי בשם ד"ר כהן (לא מצוין שם פרטי), שטיפל בעבר בחשוד ברצח. "כרופא אני מחויב כמובן להעניק טיפול לכל אדם, ללא הבדל דת, גזע או מין, אבל אני לא אסתיר את התחושה הקשה. הידיעה הזאת גורמת לי לצמרמורת", אומר ד"ר כהן.

בכפולה הפותחת במוסף "המגזין" של "מעריב" כתבה מאת איתמר טרבס-תכלת על התגברות האנטישמיות ביבשת אירופה. "מרבית המתנכלים הם ממוצא מוסלמי", נכתב בכותרת המשנה.

"מחקרים מוכיחים שהנוער המוסלמי שנולד באירופה קיצוני הרבה יותר מדור הוריו המהגרים", כותב גיא בכור ברשימה המתפרסמת במדור הדעות של "ידיעות אחרונות" תחת הכותרת "בדרך לאירופיסטן". לפי בכור, "אלה לא רק צלצולי אזעקה. אלה פעמונים רועמים, אך איש אינו מסוגל לעשות שום דבר בעניין באירופה, מחשש שיואשם בחוסר נאורות".

בכפולה הפותחת של "מעריב" ידיעה [סוכנויות הידיעות] שלפיה מרין לה-פן, מועמדת הימין הקיצוני לנשיאות צרפת, אמרה כי המתקפה על בית-הספר היהודי היא הוכחה לכך שהגיע הזמן להכריז מלחמה על הארגונים האסלאמיים הקיצוניים. "מרין לה-פן נשמה אתמול לרווחה", מעריך אדר פרימור בטור המתפרסם בעמודי החדשות של "הארץ".

מחר בעמ' 6

בפתח מדור סקירת המסחר בבורסה של "דה-מרקר" מדווחת שלי אפלברג כי טיזר שפורסם אתמול במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות" אחראי ככל הנראה לירידה חדה בכמה ממניות הנפט והגז. בטיזר נכתב "הופסק קידוח הנפט בלווייתן", והקוראים הופנו לעמ' 4, אך שם לא הודפסה ידיעה בעניין.

מדור סקירת המסחר במוסף "עסקים" של "מעריב" מתפרסם הבוקר תחת הכותרת "רס"ן שמועתי הפיל את רציו". לפי מורן רייכמן, "שמועות על תוצאות נמוכות בדו"ח המשאבים של קידוח הגז לווייתן הביאו לצלילה של 15% במניית רציו". לא מוזכר חלקו של המוסף המתחרה מבית "ידיעות אחרונות" ביצירת השמועות.

במדור התואם של "גלובס" מדווח אביב לוי כי "מגזר חיפושי הגז והנפט ריכז עניין על רקע שמועות הנוגעות לקשיים בקידוח לווייתן". ב"כלכליסט" מדווחים שניר הנדלר וניר צליק על הירידה במניית רציו, ומביאים מדברי אורן מולקנדוף, מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון, שטוען כי הירידות נרשמו בעקבות שמועות על בעיות במציאת נפט וגז בשכבות העמוקות בקידוח לווייתן.

במדור המדדים של "ממון", המוסף שבו התפרסמה ההודעה על הפסקת הקידוח, שורה אחת בלבד, המופיעה בפסקה הלפני אחרונה של הטקסט: "רציו איבדה 7.9% לאחר שכבר צנחה ב-14.4% במהלך המסחר".

הרחבה מופיעה בתחתית עמ' 6 של העיתון, שם מתפרסמת ידיעה מאת עמיר בן-דוד: "הקידוח בלווייתן הופסק מסיבות טכניות, וחודש [...] רגע האמת בקידוח הנפט בלווייתן מתקרב", כותב בן-דוד, "והמתח בשוק הביא אתמול לנפילה במניות בעקבות שמועות על בעיות בקידוח. מבדיקת 'ממון' עולה שלפני כשבוע נעצר הקידוח מסיבות טכניות, ולאחר בדיקות הוחלט להמשיכו כרגיל". בהמשך נכתב: "אתמול בבוקר גרמו שמועות בשוק לנפילה חדה במניות השותפות, ובראשן רציו". חלקו של מוסף "ממון" ביצירת גל השמועות אינו מוזכר.

בשולי החדשות

בראש שער "ידיעות אחרונות" מתפרסמת הכותרת "נתניהו שוקל בחירות בספטמבר". בעמ' 8 מופיע קטע מטורה של סימה קדמון, שיתפרסם במלואו מחר. "מה שנראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז ומגעגע כמו ברווז, לא מוכרח להיות ברווז גרעיני. אלה יכולים להיות סתם בחירות", היא כותבת ומעריכה כי נתניהו עשוי להודיע בתחילת מושב הקיץ בחודש מאי על בחירות בספטמבר. בהמשך היא מסייגת: "זה לא שהתקבלה החלטה, אבל נתניהו כבר לוקח בחשבון את האפשרות הזאת".

כל עמ' 12 ב"מעריב" מוקדש לידיעה מאת אבי אשכנזי ולפיה מי שפיזר את אפרו של אדולף אייכמן בים היה צוות של משמר החופים של המשטרה, ולא דייגים אלמונים, כפי שנטען בעבר. לפי הידיעה, כד חלב ובו אפרו של אייכמן רוקן אל הים,  מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, על-ידי ניצב-משנה מוטקה רון. "לאחר מכן הוא מילא כמה פעמים את הכד במי מלח ושטף אותו היטב", נזכר רב-החובל סגן-ניצב בדימוס מיכאל (מייק) בר-עם.

במדורו "פני הארץ" משוחח צפריר רינת עם פרופ' קארל שטייניץ, מומחה בינלאומי לאדריכלות נוף, על השלכות הפיתוח המואץ במדינה. במוסף "גלריה" של "הארץ" כותב נעם דביר על הסכנות שבפיתוח יתר. במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות" מדווח עמיר בן-דוד כי לטענת המשרד להגנת הסביבה, חברה-בת של תנובה זיהמה את נחל לכיש כשהזרימה אליו מים עתירי מלחים ששימשו לשטיפת עופות במשחטה.

בעמ' 18 של "מעריב" ידיעה קצרה מאת ליטל גרוסמן, המדווחת כי שבעה מוצרי סמים שניתן היה לרכוש בפיצוציות הוצאו אל מחוץ לחוק. בין המוצרים האסורים: "האח הגדול", "סבבה" ו"הרצל עושה לך כנפיים".

"כשתהיו זקנים תהיו עניים", מודיע שאול אמסטרדמסקי לקוראי "כלכליסט", ומסביר בהרחבה מדוע. עמוד לאחר מכן מדווח אמנון אטד על מחקר מאת המשנה לנגיד בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג, "קווים לדמותו של מעמד הביניים" שמו, שהוצג אתמול במכון הישראלי לדמוקרטיה (מו"ל שותף באתר זה). לפי אטד, פלוג הסבירה כי לפי מחקרה, "פירות הצמיחה חילחלו גם למעמד הביניים" (ובכך נענתה לבקשתו של גדעון עשת). לעומת זאת, "ההכנסה של המעמד הנמוך והעניים פיגרה משמעותית אחרי צמיחת התוצר לנפש".

ענייני תקשורת

אמילי גרינצווייג מדווחת ב"הארץ" כי רשות השידור זימנה 40 בכירים בערוץ 1 לשימוע לקראת אפשרות של שינוי בתנאי העסקתם. בין העובדים: ינון מגל, שרון וכסלר, אורי לוי ויורם כהן. עוד מדווחת גרינצווייג כי יניב מורוזובסקי מונה למנהל רשת ג'.

רועי גולדנברג מדווח ב"גלובס" כי אתר ynet ישקיע כחצי מיליון שקל בהקמת אולפן טלוויזיה חדש. העלות, כך מדווח, אינה נכללת ב-5 מיליון השקלים שהושקעו במעבר למערכת החדשה. לא מוזכר בידיעה מצבו הכלכלי הקשה של האתר, המחייב קיצוצים עמוקים בשדרת כוח האדם, כפי שהצהירו לאחרונה בכיריו.

לי-אור אברבך מדווח ב"גלובס" כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר שלא יתמוך בחוק להמרת חובו של ערוץ 10 בתוכן.

מיה סלע מדוות באותו עיתון כי הוצאת כנרת-זמורה-ביתן מוציאה השבוע לאור את ספרו של מרדכי גילת "קללת דרעי", שבו חושף העיתונאי מידע חדש על הפרשה הפלילית שבה היה מעורב השר לשעבר. לפי סלע, בספרו מתייחס גילת בין היתר גם לחפרפרת שהתגלתה ב"ידיעות אחרונות", מקום עבודתו באותה תקופה. בשער "ישראל היום" הפניה בולטת לידיעה (ללא קרדיט) על הספר. מחר, כך מובטח, יתפרסם מידע נוסף.

במדור הרכילות של "דה-מרקר" נכתב [נתי טוקר ואבשלום חלוץ] כי עיתונאי "מעריב", בן כספית, צפוי לפרסם ספר על פרשת הרפז. "אני בודק אפשרות לכתוב ספר", מסר כספית לעיתון, "ואם ייכתב, הוא לא יצדד בשום עמדה למעט האמת, עד כמה שאצליח לפענח אותה".